شما اینجا هستید
فرهنگی » به عمل کار برآید به آمارسازی نیست

photo_2017-01-28_00-39-06
 
 

مدیران استان لرستان  هرروز از کاهش نرخ بیکاری استان خبر می دهند درحالیکه واقعیات جامعه چیز دیگری است. افزایش بیکاری و مهاجرت در استان لرستا ن، رکود تولید و بیکاری کارگران نوید روزهای خوبی را نمی دهد و در این میان اما مدیرکل کار لرستان  سعی در آمارسازی دارد تا از فشار روانی بر عملکرد خود بکاهد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان همواره در حالی سعی کرده با آمار سازی ها ضعف نهادهای متولی استغال در استان را بپوشاند که در ماههای گذشته مکررآ عنوان کرده است :” نرخ بیکاری استان لرستان در سال ۹۵، ۲.۳ درصد کاهش‌یافته است.”!!

این اظهارنظرات غیرواقعی ، بازتاب زیادی داشته و تحلیل گران و کارشناسان  به این آمارسازی ها واکنش نشان داده و حتی شخص استاندار لرستان نیز به آمار سازی ها و آمارهای متفاوت و متناقض برخی ادارات کل در نشست های اقتصاد مقاومتی و  شورای اشتغال اذعان دارد.

بنگاه‌های کوچک در حالی  ۹۵ درصد اشتغال را به دوش می‌کشند مشکلات متعددی دارند و باید فکری به حال آنها بشود،این در حالیست که موانع بانکی از جمله دلایل اصلی عدم دستیابی به موفقیت در حوزه اشتغالزایی است بوده و علاوه بر این نبود آموزش های فنی و حرفه ای و عدم عمومی شدن این آموزش ها در بین بیکاران فارغ التحصیل یکی از چالش های اصلی اشتغال در استانی محسوب می شود که مدیر کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی گویا نمی خواهد واقعیات را بپذیرد و همچنان سعی می کند که همه چیز را آرام جلوه داده و روند اشتغال را مطلوب بیان کند.

۹۵ درصد متقاضیان کار لرستان تحصیلکرده هستند و اما به گفته مسئولان بیکاری استان کاهش یافته است. آمارسازی و بازی با آمار در حالی ممنوع است که اطلاعات و آمار پایه برنامه ریزی است و آمار غلط، ما را به اشتباه می اندازد. آقایان می گویند هرکس در هفته دو ساعت نیز کار کند بیکار مسحوب نمی شود اما سوال ما این است که کدام جوان می تواند با دو ساعت کار در هفته زندگی بگذارند.؟

مهمترین عامل بیکاری نیروی کار در لرستان کمبود فرصت های شغلی و نبود سرمایه کافی شناسایی شده است . بهبود فضای کسب و کار ، اعطای تسهیلات اشتغال زایی کم بهره و بلند مدت در بخش صنعت و بخش مشاغل خانگی می تواند بهترین راهبرد در بهبود وضعیت اشتغال باشد.

این در حالیست که با استفاده از خدمات راهنمایی و مشاوره آموزشی ، شغلی و حرفه ای ، افراد به سوی یادگیری مهارت هایی ترغیب و تشویق می شوند که نیاز بازار کار و جامعه را تأمین کند .نگاهی به وضعیت اشتغال لرستان نشان می دهد که مهم ترین اصل مغفول همین آموزش و ناکارآ بودن روند آموزش فنی و حرفه ای در بین جامعه بیکاران استان است امری که گویا مدیرکل محترم تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و اداره کل فنی و حرفه ای لرستان بدون توجه به این مهم فقط سعی می کنند با آمار سازی های متناقض حجم کم کاریهای خود در عرصه اشتغال را پوشش دهند.

از آنجا که رونق تولید در یک جامعه  وابسته به چند فاکتور از جمله  مدیریت مناسبت – سرمایه گذاری مناسب – داشتن فن آوری وتجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز و نیروی کار آموزش دیده  خلاصه می شود می توان گفت مهم ترین معیار در چهار فاکتور یا معیار فوق الذکر نیرو کار آموزش دیده می باشد چرا که اگر در یک جامعه  هر سه فاکتور اول وجود داشته باشد و نیروی کار آموزش دیده نباشد آن جامعه  به هیچ وجه نمی تواند رشد اقتصادی کند .

در واقع جوامع توسعه یافته و استان های بهره مند  با سرمایه گزاری در زمینه آموزش های فنی و حرفه ای و تامین نیروی کار آموزش دیده توانستند به رشد اقتصادی برسند و طبیعتا پس از مرور زمان به تدریج فن آوری و باقیمانده نیازهای خود را می توانند تامین کنند. متاسفانه دراستان  ما توجه به آموزش های فنی و حرفه ای در سطح پایینی قرار دارد  بگونه ای که امروزه ما در بد ترین شرایط آموزش فنی و حرفه ای در جامعه خود قرار داریم و همین نقطه ضعف زنجیره تمام برنامه ریزی های صنعتی و اقتصادی در استان  ما می باشد.

نبود مهارت آفرینی و تمایل به فرهنگ پشت میزنشینی معضل جدی جامعه دانشگاهی لرستان است که فارغ التحصیلان بیکار را تشکیل می دهد . خلاقیت و کارآفرینی در حالی  لازمه اصلی اقتصاد مقاومتی باشد که استان ما به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شده و در شرایط کنونی نمی‌توان با نظریه پردازی و انتقال انتزاعی دانش به رشد و تعالی اقتصاد دانش بنیان در این استان با وضعیت بحرانی اشتغال کمک خاصی کرد.

به نظر می رسد که هنوز ساز و کار و بستر لازم برای تحقق این هدف در سطح استان فراهم نشده است که یک بُعد آن به مساله اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برمی گردد وبعد دیگر مساله هم ضعف مدیریت در هر دو حوزه کار و فنی و حرفه ای باشد که به گفتار درمانی روی آورده اند.

آقای مدیرکل اما گویا همچنان اصرار دارد به جای تعمق و تامل در چرایی به بن بست رسیدن وضعیت اشتغال لرستان روی آمارهایی تمرکز کند که کاغذی بوده و در برخی شرایط نیز متناقض بودن آنها حتی داد مدیران بالادستی را عم درآورده و آنها نیز خود به ناکارایی و کذب بودن آن واقف باشند.

علاج اشتغال لرستان گفتار درمانی و آمارسازی های کاغذی نیست بلکه راه این است که فراگیری آموزش‌های مهارتی بتواند  زمینه ‌ساز خروج جوانان و متقاضیان اشتغال از بن بست بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار باشد.

مردم آن‌چه را که حس کنند باور می‌کنند نه آمارهای اعلام شده برخی که تداوم نشستن بر صندلی مدیریتی‌شان وابسته به ارائه  آمار‌های عجیب و غریب است. اشتغال به مقوله‌ای گفته می‌شود که چرخه فعالیت، اقتصاد و تولید را فعال کند؛ یعنی وضع اشتغال کامل منابع به این معناست که همه عوامل تولید را به کار گرفته باشیم؛ امری که تا حالا با وجود تمام تلاش های غیر قابل انکار استاندار لرستان در حوزه های زیر ساختی که مقدمه توسعه اقتصادی است در لرستان محقق نشده است.

استاندار لرستان در یک جلسه ای تاکید کردند که برای کاهش تنها یک درصد نرخ بیکاری در لشکر بیکاران لرستان به حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. بنابراین اگر گفته وی را ملاک قرار دهیم، برای کاهش تنها دو درصد بیکاری در لرستان باید هزار و ۴۰۰میلیارد سرمایه‌گذاری صورت گرفته باشد آیا در طول یکسال اخیر این حجم سرمایه گذاری صورت گرفته است؟

علت تفاوت آمار اشتغالزایی مدیرکل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی  با واقعیات جامعه را باید در نحوه آمارگیری مرکز آمار دانست. در گزارش‌های مرکز آمار، سربازان، کارآموزان، محصلان دارای کار پاره‌وقت و کارکنان فامیلی، شاغل محسوب می‌شونداین در حالیست که جناب آقای مدیرکل همچنان اصرار دارند با تکیه بر این تعریف وضعیت اشتغال لرستان را خوب توصیف کرده و بیکاری لرستان را ۱۲درصد عنوان کند!!!!

 بدون تردید مهمترین مشکل نظام آماری اداره کل کار لرستان  عدم باورپذیری آنها از سوی مردم است؛ این مشکل در بخش اقتصاد بیش از همه به چشم می‌آید.به عنوان مثال، در حالی که کار استان مدعی است در سال جاری بیکاری استان کاهش یافته است  مردم عادی از خود می‌پرسند این مشاغل از کجا آمده است؟ فعالان اقتصادی نیز در صحت آمار اشتغالزایی، تردید کرده‌اند زیرا از تداوم رکود و کسادی تولید  می‌گویند.
با این حال، مدیرکل محترم کار لرستان  همچنان بر آمار اشتغالزایی بی سابقه خود اصرار دارند.؟؟

عجیب‌ترین محاسبه مرکز آمار را در شاغل دانستن سربازان باید دانست. براساس آخرین آمارهای اعلام شده سالانه نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در کشور به خدمت وظیفه عمومی اعزام می شوند. با توجه به دوساله بودن سربازی، معمولا در هر مقطع زمانی حدود ۸۰۰ هزار نفر در خدمت سربازی هستند  و مرکز آمار این افراد را شاغل حساب می‌کند، یعنی سربازی را شغل می‌داند این در شرایطی است که یک سرباز پس از پایان دوره، تازه باید دنبال کار بگردد و هیچ آدم عاقلی، سربازی را شغل نمی‌داند. این آمارهای کذایی همه در حالی مطرح می شوند که  در استان نیز مدیرکل تعاون ،کار ور فاه اجتماعی با تکیه برهمین تعابیر مرکز آمار وضعیت اشتغال لرستان را وارونه جلوه می دهد.

این مطلب در شماره ۲۹۰شهاب آسمانی منتشر شده است

عباس دارایی/ سردبیر پایگاه بلوطستان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان