شما اینجا هستید
فرهنگی » دستور ویژه رئیس‌جمهور برای حفاظت از بلوط

IMG16092442

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به دستور ویژه رئیس جمهور در رابطه با حفاظت از جنگلهای بلوط، از کاهش ۵۰ درصدی مساحت حریق در جنگلها خبر داد.به گزارش بلوطستان به نقل از خبرنگار مهر، معصومه ابتکار عصر پنجشنبه در کارگروه بررسی پیشرفت برنماه عمل محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه اهمیت جنگل های زاگرس و حفاظت از درختان بلوط اظهار داشت: یگ گزارش در رابطه با اهمیت درختان بلوط و خطرات تهدید کننده ان در شورای عالی محیط زیست و یک گزارش دیگر در جلسه هیئت دولت ارائه داده ایم.

وی با بیان اینکه دولت توجه ویژه ای به مسئله حفاظت از درختان بلوط دارد، تصریح کرد: رئیس جمهور نیز دستور ویژه برای حفاظت از جنگلهای بلوط داده اند و خیلی پیگیر موضوع هستند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به تدوین برنامه جامع اطفاء حریق مناطق جنگلی گفت: سال گذشته برنامه ریزی های خوبی در رابطه با کنترل حریق جنگلها شد و با وجود اینکه تعداد وقوع حریق در جنگل ها ۳۰ درصد افزایش داشت اما مساحت جنگل های دچار حریق نسبت به سال ۹۳ کاهش ۵۰ درصدی داشت.

ابتکار یادآور شد: این موضوع به دلیل آماده سازی ها، مانور ها، هماهنگی ها و همکاری های دستگاه های مختلف بود.

وی با اشاره به انعقاد یک تفاهم نامه با وزیارت دفاع و نیروهای مسلح افزود: در ان تفاهم هنامه بالگرد اطفاء حریق به ۶ استان کشور اختصاص یافته که لرستان یکی از این استانها است.

ضوابط سختگیرانه گردشگری در مناطق حفاظت شده

رئیس سازمان محیط زیست کشور در ادامه به موضوع گردشگری در مناطق حفاظت شده اشاره کرد و بیان داشت: گردشگری طبیعی در مناطق حفاظت شده بر اساس ضوابط دقیق و سخت گیرانه و در محدوده های مشخص شده را اجازه می دهیم.

ابتکار با بیان اینکه حفاظت به مفهوم مطلق ان در هیچ جای جهان وجود ندارد، تصریح کرد: باید گونه های مختلف محیط زیست را برای نسل های آینده حفظ کنیم اما مردم و گردشگران نیز باید در حفاظت از محیط زیست خود دخالت داده شوند و کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه میزان مناطق حفاظت شده در لرستان ۱۱ درصد از هدف جهانی مشخص شده کمتر است، افزود: گردشگری در حد ظرفیت مناطق محیط زیست برای اشتغال جوامع محلی نیز می تواند کمک کننده باشد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور  با اشاره به اینکه چندین تالاب در لرستان وجود دارد که در صورت احیاء می تواند ظرفیت خوبی برای گردشگری طبیعی باشد، ادامه داد: تالاب گندمیان در چهارمحال و بختیایر در سال ۸۸ به طور کامل از بین رفته بود اما مردم و تشکل ها ان را احیاء کردند و امروز این تالاب یکی از زیباترین تالاب های منطقه شده و گردشگران بسیاری را جذب می کند و مردم نیز از این موضوع شاد هستند.

اگر تالاب گاوخونی احیاء نشود اصفهان غیر قابل زیست می شود

ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اقتصادی می تواند درون زا باشد که مبتنی بر ظرفیت زیستی کارهای خود را بنامه ریزی کند، اظهار داشت: اگر برنامه ریزی ها فراتر از ظرفیت زیستی باشد نتیجه اش تالاب های خشک امروز می شود.

وی با بیان اینکه امروز تالاب جازموریان به کانون مصیبت در جیرفت تبدیل شده، تصریح کرد: گرد و غبار تولید شده از این تالاب خشک شده باعث شده تا مردم منطقه نتوانند کشاورزی و زندگی کنند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه اگر دریاچه ارومیه نیز در این مسیر پیش می رفت تبدیل به کانون گرد و غبار می شد، افزود: اگر تالاب گاو خونی احیاء نشود شهر اصفهان متاثر از گرد و خاک ناشی از خشک شدن تالاب غیرقابل زیست خواهد بود.

ابتکار کارگروه آمایش سرزمین را یکی از مهم ترین کانون ها برای سیاست گذاری توسعه پایدا دانست و افزود: باید در همه سیاست های توسعه ای و زیرساختی و هرجا که صحبت از توسعه هست ضوابط محیط زیست را مباحث تلفیق کنیم.

وی با بیان اینکه اگر در همان مرحله برنامه ریزی ها دیدگاه ها را تلفیق کنیم توسعه ای پایدار ایجاد می شود، تصریح کرد: در شوراهای برنامه ریزی باید قبل از ترسیم نقشه راه ابتدا نقشه ذهن خود را ترسیم کرده و ظرفیت های محیط زیست خود را شنایی و سپس متناسب با آن اقدام کنیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان