شما اینجا هستید
گفتگو و گزارش » شهرک چهار هزار نفری امام (ره) کوهدشت مدرسه ندارد

هرچند اصل سی‌ام قانون اساسی جمهوری اسلامی بر رایگان بودن تحصیلات تا پایان دوره متوسطه تأکید کرده و در متن آن آمده است: «دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور بطور رایگان گسترش دهد.» اما انگار قرار است برخی از اصول برای لرستانی‌ها تنها در حد حرف باقی بماند و داستان محرومیتشان نگذارد رنگ واقعیت به خود بگیرند.
باور کردنش سخت است اما واقیعت دارد در کوهدشتی که سومین شهرستان پرجمعیت لرستان به حساب می آید کسانی پیدا شوند که مدرسه نداشته باشند. شهرک امام خمینی (ره) این شهرستان، از نقاطی است که طی سالیان اخیر بگونه‌ای شتابان و غیرکارشناسی ساخته شد و پذیرای خیل انبوهی از روستائیان گردید، در ساخت و گسترش این شهرک کم‌ترین توجهی به فراهم کردن زیرساخت‌ها نشده و همین سبب گردیده شهرک‌نشینان با مشکلات بسیاری مواجه شوند. بی تدبیری بگونه‌ایست که مسیری برای هدایت فاضلاب در نظر گرفته نشده و جمع شدن گنداب‌ها در جای‌جای شهرک مناظر زشت و زننده ای بوجود آورده‌اند و سبب‌ساز بیماری و مشکلات فراوان گشته‌اند؛ اما این همه‌ی ماجرا نیست. مهمترین مشکل پیش‌روی شهرک‌نشینان نبود مدرسه دولتیست؛ این روزها دانش‌آموزان شهرک امام(ره) که ۴ هزار نفر جمعیت دارد سرگردانند و چشم انتظار خیرخواهی، دل‌سوزی و اقدام مسئولین مانده‌اند.


بلوطستان پس از آنکه تعدادی از اهالی مشکلشان را مطرح کردند و خواستار رسانه‌ای کردن آن شدند پی‌گیر موضوع شد و به چند و چون آن پرداخت. وقتی بلوطستان از اهالی پرسید آیا سال گذشته هم این مشکل را داشته‌اید اظهار داشتند سال‌های پیشین مدرسه‌ای استیجاری به نام خلیج فارس داشتیم که در آنجا دانش‌آموزانمان درس می‌خوانند ولی سال گذشته مدرسه را جمع کردند و اعلام نمودند در مدارس غیرانتفاعی ثبت‌نام کنید تا در قالب بسته‌ی حمایتی هزینه‌ی آن‌ها را پرداخت نمائیم و هزینه‌ها را پرداخت کردند. امسال هم بنا بود روال گذشته ادامه داشته باشد اما حدود یک ماه پیش در حالی دانش‌آموزان به شیوه‌ی سابق در غیرانتفاعی‌ها ثبت نام کرده بودند اعلام شد امسال بسته‌ی حمایتی برداشته شده و آموزش و پروش وجهی پرداخت نمی کند. و تأکید کردند: یا با هزینه‌ی خودتان در مدارس غیرانتفاعی بروید و یا در مدارس سطح شهر ثبت‌نام کنید.

مومنی (۵)
به همین منظور بلوطستان سراغ مدیر آموزش و پروش کوهدشت رفت، حجت‌اله مومنی با تأیید حرف‌های بالا گفت چون زمین‌های شهرک مشکل ثبتی دارند آموزش و پروش نتوانسته در آن‌جا مدرسه بسازد و چون امسال بسته ی حمایتی بصورت سراسری برداشته شده این مشکل بوجود آمده است. وی در پاسخ این سوال که چرا به روال گذشته ساختانی اجاره نمی‌کنید تا مدرسه‌ای دایر نمایید و دانش آموزان را از سرگردانی برهانید؛ اظهار داشت ساختمانی که قابلیت فضای آموزشی داشته باشد در شهرک وجود ندارد.البته بنا بر اطلاعاتی که اهالی به بلوطستان دادند امکان فراهم نمودن چنین فضایی وجود دارد. اهالی به بلوطستان گفتند: ساختمان سابق هلال‌احمر که در مجاورت شهرک قرار دارد فضای مناسبی است که می‌توان از آن بدین‌منظور بهره برد این ساختان هم‌اکنون به یکی از مدارس غیرانتفاعی اجاره داده شده است. بلوطستان سراغ مدیر دبستان  رفت و نظر وی را نیز در این باره جویا شد وی ضمن استقبال از این ایده گفت: چنانچه نیاز ببیند ما آمادگی داریم که یک نوبت آن را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم.
مومنی در ادامه‌ی سخنانش به بلوطستان گفت: دو آموزشگاه در داخل شهر معرفی کرده‌ایم تا دختران در یکی و پسرها در دیگری ثبت‌نام کنند. مدیرآموزش و پرورش در جواب این پرسش که آیا سرویسی برای رفت آمد دانش‌آموزان در نظر گرفته‌اید خاطرنشان کرد: متأسفانه بودجه‌ی نداریم تا چنین کاری کنیم اما سعی داریم بخشی از هزینه‌ی سرویسشان را پرداخت نمائیم. گفتنی است هم فاصله ی شهرک با مدرسه‌ای که بدین منظور در نظر گرفته شده مسافت زیادی است و همین امکان آمد و شد بدون وسیله نقلیه بویژه برای دانش آموزان ابتدایی که سنی ندارند را دشوار می‌ند. و هم تأمین هزینه‌ی سرویس برای والدینی که وضع درآمدی و معیشتی خوبی ندارند و اغلبشان از دست فقر از روستا به شهرک کوچیده‌اند سخت است.
وضع موجود می‌طلبد که آموزش و پروش یا سرویسی تدارک ببیند یا ساختمانی اجاره کند و مدرسه‌ی گذشته‌شان را راه‌اندازی نماید و دانش آموزان شهرک را از بلاتکلیفی به درآرد. هرچند هم‌اکنون برخی از دانش‌آموزان در مداس غیر انتفاعی ثبت‌نام کرده‌اند و تعدادی به شهر روی آورده‌اند اما افرادی که بضاعت مالی چندانی ندارند سرگردان چشم‌انتظار تدبیر مسئولان مانده‌اند.
تعدادی از والدین در گفتگوبا بلوطستان اظهار داشتند: آموزش و پروش شهرستان آن‌گونه که باید پی‌گیر مشکل ما نیست والا درخواست ما مسئله ای نیست که قابل حل نباشد و نیاز به بودجه و اعتباری افزون به سالیان گذشته داشته باشد، اگر بسته ی حمایتی قطع شده از کانال‌های دیگر می‌توانند بودجه بگیرند و مشکل را رفع نمایند.

محمدی فرماندار (۴)
بلوطستان موضوع را با فرماندار شهرستان هم در میان نهاد: محمدکرم محمدی گفت: هرچند این مسئله به آموزش و پروش مرتبط است، اما اگر اهالی احساس می‌کنند کم‌کاری صورت می‌گیرد بصورت مکتوب درخواستشان را مطرح کنند تا ما هم پیگیر قضیه شویم
به گزارش بلوطستان، با لحاظ موارد بالا، ممکن است موقتاً مشکل امسال حل شهرک نشینان شود، اما باید چاره‌ای اساسی اندیشید و راه آن در رفع کردن مشکل ثبتی زمین ها و ساخت مدرسه در داخل شهرک است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان