شما اینجا هستید
فرهنگی » لرستان تنها استانی است که داروخانه هلال‌احمر ندارد

لرستان با وجود بیش از ۱۲۰۰بیمارشناسایی‌ شده دارای بیماری‌های خاص تنها استان کشور است که هلال‌احمر در آن داروخانه ندارد و بیماران مجبور هستند برای تهیه داروهای بیماری‌های خاص که گاه کمیاب و در داروخانه‌های زیر پوشش سازمان هلال‌احمر قابل تهیه است به تهران سفر کنند و علاوه بر رنج بیماری،مشقت‌های تهیه دارو را نیز متحمل شوند.این در حالی است که وجود داروخانه تخصصی هلال‌احمر برای ارائه داروهای تک‌نسخه‌ای ویژه بیماران خاص درلرستان می‌تواند بخش عمده‌ای‌ از مشکلات بیماران بیماری‌های خاص را برطرف کند.

۸۱۴۱۰۲۸۲-۶۱۱۵۵۷۴

مشکلات تأمین داروی بیماران خاص

در این خصوص یک شهروند لرستانی اظهارمی‌کند: خواهرم دارای بیماری خاص است و اغلب اوقات برای تأمین دارو با مشکلات فراوان روبه رو می‌شویم.«بهزاد محمودی» می‌افزاید: ازآنجا که لرستان داروخانه هلال‌احمر ندارد برای تأمین داروهای موردنیاز غالباً به داروخانه سیزده آبان تهران مراجعه می‌کنیم.

مشکل پذیرش نسخه پزشکان لرستانی

این شهروند بیان می‌کند: برخی اوقات داروخانه‌های هلال‌احمر تهران از پذیرش نسخه‌های پزشکان متخصص لرستانی خودداری می‌کنند.وی اضافه می‌کند: در این روند هزینه اضافی به ما تحمیل می‌شود و مجبور هستیم برای تأیید نسخه جدید به پزشکان متخصص در همان‌جا مراجعه کنیم.

مجوز برای راه‌اندازی داروخانه هلال‌احمر

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان هم اظهار می‌کند: لرستان تنها استانی است که داروخانه هلال‌احمر ندارد.«حسین رضا مرادی» می‌افزاید: مجوز گروه ماده ۲۰ استانی به‌منظور راه‌اندازی هلال‌احمر لرستان دریافت شده است.

در انتظار موافقت وزارت بهداشت

مرادی ادامه می‌دهد: برای راه‌اندازی داروخانه منتظر دریافت مجوز نهایی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم.وی می‌افزاید: محل ایجاد داروخانه هلال‌احمر لرستان آماده‌سازی شده است و در این زمینه مشکلی نداریم.مرادی با اشاره به محدودیت‌ زمانی در برخی بیماری‌ها برای تأمین داروی موردنظر، توضیح می‌دهد: در اصطلاح پزشکی این مدت به زمان طلایی مشهور است و ۵ ساعت بیشتر نیست اما برخی اوقات مشکلات ایاب و ذهاب و کمیاب بودن دارو و عدم پذیرش نسخه‌ها باعث عوارض جبران‌ناپذیری چون مرگ بیمار می‌شود.

معرفی بیماران به استان‌های همجوار

مدیرعامل هلال‌احمر لرستان می‌افزاید: اغلب مراجعه کنندگان به هلال‌احمر بیماران خاصی هستند که خواهان دریافت دارو از داروخانه‌های هلال‌احمر تهران یا استان‌های همجوار هستند و هلال‌احمر لرستان نیز این افراد را به‌صورت تلفنی یا تک‌نسخه‌ای به این داروخانه‌ها معرفی می‌کند.وی بیان می‌کند: بر اساس آمارهای ارائه‌شده در حال حاضر ۱۸ داروخانه هلال‌احمر در کشور باوجود ضرر دهی بالا به بیماران خاص خدمات‌رسانی می‌کنند.

هلال‌احمر متولی دارو و درمان نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز می‌گوید: امداد و نجات از اصلی‌ترین اهداف راهبردی هلال‌احمر است و بر اساس قانون در حوزه دارو و درمان رسالتی ندارد و نباید ورود پیدا کند.

« کورش ساکی» بابیان این‌که سازمان هلال‌احمر بسته به تعریف مأموریت‌ها ازجمله درمان حجاج اعزامی به مکه می‌تواند خدمات ارائه دهد، می‌افزاید: هلال‌احمر برخی از داروهای خاص و کمیاب را از خارج از کشور وارد می‌کند و این داروها توسط شرکت پخش و مراکز فروش داروی خصوصی و دولتی تحت نظر وزارت بهداشت و درمان پخش می‌شوند.

وزارت بهداشت مخالف است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان می‌گوید: برای ایجاد داروخانه هلال‌احمر در لرستان چند بار مکاتبه شده است اما وزارتخانه با ایجاد این نوع داروخانه‌ها مخالف است.این مسئول توضیح می‌دهد: داروخانه‌های هلال‌احمری که در استان‌های دیگر مشغول خدمات‌دهی در حوزه دارو هستند در سال‌های دور به خصوص زمان جنگ ایجاد شده‌اند و در حال حاضر فعال هستند اما در برهه کنونی وزارت بهداشت بر اساس سیاست‌های تدوینی رغبتی به ایجاد داروخانه هلال‌احمرندارد.در لرستان هیچ اختلالی در سیستم توزیع دارو وجود نداردساکی اضافه می‌کند: نبود داروخانه هلال‌احمر در استان درروند پخش دارو هیچ‌  اختلالی به وجود نیاورده است.

تک‌نسخه‌ها در داروخانه‌های دولتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان می‌گوید: در خرم‌آباد و بروجرد ۲ داروخانه دولتی وجود دارد و داروهای هلال‌احمری توسط شرکت پخش سها دارو، توزیع می‌شود.ساکی می‌افزاید: شهرهای استان که داروخانه دولتی ندارند درصورتی‌که به این داروها نیاز داشته باشند نیازهایشان توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود.

موافقت مشروط دانشگاه علوم پزشکی

ساکی می‌افزاید: دانشگاه علوم پزشکی لرستان مخالفتی با ایجاد داروخانه هلال‌احمر در هیچ نقطه‌ای در استان ندارد و مجوز داروخانه هلال‌احمر را در استان می‌دهیم اما به شرطی که داروخانه هلال‌احمر فقط داروهای هلال‌احمری را در داروخانه خود به فروش برساند.وی بیان می‌کند: اگر هلال‌احمر در کنار داروهای هلال‌احمری لوازم‌آرایشی و داروهای عادی را به فروش برساند، در کار فارغ‌التحصیلان داروسازی تداخل به وجود می آورد و مزاحمت شغلی برای داروخانه‌ها ایجاد می‌کند.

ضرورت ایجاد داروخانه هلال‌احمر

نماینده پل‌دختر در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار می‌کند: با توجه به مشکلات تأمین دارو برای بیماران خاص لرستانی راه‎اندازی داروخانه هلال‌احمر ضروری به نظر می‌رسد.« علی کائیدی» بیان می‌کند: منحل کردن داروخانه هلال‌احمر درگذشته امری غیر کارشناسی و اشتباه بوده است.وی ادامه می‌دهد: نتیجه آن کار اشتباه درگذشته این است که بیماران خاص در کنار رنج‌های ناشی از بیماری باید رنج تأمین داروهای خود را از استان‌های دیگر که اکثرا دشوار و پرمشقت است نیز تحمل کنند.

هلال‌احمر دولتی نیست

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بابیان این‌که واگذاری داروخانه‌ها طبق قانون باید به بخش خصوصی صورت پذیرد،می‌افزاید: هلال‌احمر یک بخش غیردولتی محسوب می‌شود که می‎تواند در لرستان داروخانه راه‌اندازی کند.

وی ایجاد داروخانه هلال‌احمر در لرستان را نوعی زیرساخت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: داروهای تک‌نسخه‌ای و خاص با ایجاد داروخانه هلال‌احمر در استان قابل‌دسترسی‌اند و هزینه‎های درمان بیماران هم کم می‌شود.

سیاست وزارت بهداشت

کاییدی انتقال امکانات دارویی و بهداشتی و واگذاری آن‌ها به استان‎ها را از سیاست‌های وزارت بهداشت عنوان می‌کند.وی می‌افزاید: هلال‌احمر یک سازمان گسترده با امکانات قوی است که از شرایط لازم برای تحقق این سیاست‌ها برخوردار است.

خلاصه گزارش :

 –  مجوز گروه ماده ۲۰ استانی به‌منظور راه‌اندازی هلال‌احمر لرستان دریافت شده است.

  – محل ایجاد داروخانه هلال‌احمر لرستان آماده‌سازی شده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

  – داروهای تک‌نسخه‌ای و خاص با ایجاد داروخانه هلال‌احمر در استان قابل‌دسترسی است و هزینه‎های درمان بیماران هم کم می‌شود.

  – در خرم‌آباد و بروجرد ۲ داروخانه دولتی وجود دارد و داروهای هلال‌احمری توسط شرکت پخش سها دارو، توزیع می‌شود.

گزارش / عباس دارایی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  1. جوان

    جناب اقای دارایی لزفا در گزارشات واقعیات رو بنویس.محض اطلاع جنابعالی اقای بهزاد محمودی حدود سه سال هست ک ب دلیل نبود کار و اشتغال در شهرستان پلدختر بار سفر رو بست و همراه با خانواده محترم ب کرج کوچ کردند.
    جنابعالی انتظار دارید اقا بهزاد از کرج بیاد لرستان داروهای خواهر محترمش رو بگیره؟؟؟؟لطفا فرافکنی نکنید

    • سرویس خبر

      سلام
      بهزاد محمودی به علت بیماری خواهرش و نبود داروهای خاص و همچنین محدودیت های درمانی ناچار بود از آمد و رفت های خاصه پزشکی جلوگیر ی کند و دریکی از مناطق کرج سکونت موقت کند شما بهتر است به اصل مطلب و مشکل مردم نگاه کنید نه عینک سیاسی را به هرچیز ترجیح دهید

  2. شهروند

    آقا یا خانم جوان
    چقدرانسان باید بی انصاف و سخت دل باشد که بخاطر دشمنی با نماینده ویا نویسنده مطلب ، واقعیتی به این وضوح را انکارکرده و یا با دیدسیاسی به آن بنگرد.
    بالاخره چنین داروخانه ای برای شهرستان و استان لازم و ضروری است. زیاد به خودت غره مباش ، اومدیم و یه روزی دست تقدیر شما یا فامیلتان را هم به داروهای چنین داروخانه ای محتاج کرد؟

  3. پلدختری

    واقعا جالبه :نماینده ما پزشک هستن و مقطعی هم نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و به مدت هفت سال عضو کمیسیون بودن و هستن بعد تاز ه کمتر از سه چهار ماه به انتخابات متوجه شدن که لرستان داروخانه حلال احمر نداره و باید کاری کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان