شما اینجا هستید
طب سنتی » مقایسه ای کوتاه بین طب سنتی و جدید(کلاسیک)

مقایسه ای کوتاه بین طب سنتی و پزشکی جدید درحد بضاعت خود خدمت خوانندگان عزیز پیشکش می شود،
این نکته یادآوری می گردد که هدف این مطالب خدای ناکرده انکار زحمت و رنج های پزشکان عزیز نیست، بلکه یادآوری و احیای سنتی اصیل و ریشه دار است که به دلایلی( ذکر آن ها در مجال ما نبست) قصد(عامدانه یا سهوا ؟!)ازبین بردن آن رادشتند. نیز خدمت عزیزان باید گفت که خوشبختانه، هرچند دیر،دانشکده های طب سنتی درکشور راه اندازی شده است. وشگفت آنکه  این مطالب را از کسی می شنوید و می خوانید که دانش آموخته ی ادبیات فارسی است!دلیل آن بماند واگرتنک مایه ای در مطالب دید سبب را عرض کردم اما به حکم لایدرک کله لایترک کله ودلمشغولی ملی ودینی این تلنگرها رامی نویسم.به هرروی ،اگر عزیزان طبیب وپزشک درمنطقه وارد این عرصه شوند دست آن ها را به گرمی می فشاریم.
و امابعد، مقایسه:
۱ – طب سنتی پیشینه ی چندین هزار ساله دارد ، برخی تا ۶۰۰۰سال را به استناد یافته های شهرسوخته برشمرده اند. طب جدید (که ازاین پس کلاسیک )نامیده می شود سابفه نهایتا ۴۰۰ ساله دارد.
۲- روش های درمانی درطب سنتی به اعتبارپیشینه ی کهن، آزموده شده هستند اما در پزشکی کلاسیک پیوسته درحال دگرگونی اند.
۳- طی سنتی کلی نگر است به عبارتی به تمام بدن نظردارد و همه اعضا را اجزای پیوسته ی مرتبط باهم می داندودر درمان می کوشد کل بدن به عنوان یک واحد سلامت یابد اما طب جدید جزیی نگر است اگر جزیی ازبدن بیمارشود سعی دربهبود همان جز دارد ،یکی ازدلایل گرایش ها و تخصص های گوناگون در طب جدید همین نکته است.
۴ – پایه ی داروها در طب سنتی گیاهان ،کانی ها و مواد طبیعی یاترکیبی از آن هاست اما داروها در پزشکی جدید عمدتا شیمیایی است (دارای عوارض شناخته یا نشناخته)
۵ – یکی از عمده ترین پایه های معاینه ی بالینی ، تجویز دوا ودارو ونسخه پیچی درطب سنتی توجه بهمزاج و طبیعت فرد است اما درپزشکی جدید مزاج و طبیعت جایگاهی ندارد.
۶ – درطب سنتی انواع جراحی انجام می گرفته است وپزشکی جدید درزمینه ی پیوندها و جراحی ها پیشرفت های شگرفی کرده است.
۷- طب سنتی موید به تایید شریعت ومذهب است آنگونه که طب اسلامی و طب شیعی وجود دارد که براساس تعلیمات قرآن کریم ،سنن نبوی(ص) و فرموده های امامان شیعه (علیهم السلام) تدوین شده است. اما با احتیاط می توان پزشکی جدید را سکولار و فقط این دنیایی نامید.(این نکته را یادآور می شوم که این، به معنای سکولاربودن پزشکان نیست)
۸- درطب سنتی پیشگری و سلامت جایگاه ویژه ای داردوآخرین راه را دارو درمان می داند.
براین مقایسه می توان  موارد دیگر افزود و قصد ما فقط بیان شمه ای بود و کلام کاملا تخصصی را از ویژه داننان در این زمینه بخواهید.

  1. طب سنتی دوست

    دس مریزاد
    انصاف استفاده کردیم امیدوارم تداوم داشته باشد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان