شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » ابتلا به سرطان معده‌بالاترین آمار را درلرستان دارد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در استان ۲۵۳۴ بیمار مبتلا به سرطان داریم که از این تعداد ۳۴۹ نفر سرطان معده دارند.«هوشنگ بادپی» در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری افزود: این آمار تنها مربوط به بیمارانی است که از سراسر استان برای درمان به بیمارستان «شهدای عشایر» شهر خرم‌آباد مراجعه کرده اند و از بیماران هم‌استانی که در مراکز خصوصی یا خارج از استان تحت درمان قرار دارند، آماری در دست نیست.
ارائه خدمات رایگان به بیماران سرطانی
بادپی گفت: بیمارستان شهدای عشایر تنها بیمارستان در استان است که به بیماران سرطانی خدمات و داروهای شیمی‌درمانی رایگان ارائه می‌دهد. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: مراجعانی که در بیمارستان عشایر بستری نشده اند نیز با تشخیص مددکار اجتماعی و با توجه به شرایط مالیشان می‌توانند از تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی امکانات اعم از خدمات دارویی این مرکز درمانی برخوردار شوند.
 
بیشترین نوع سرطان در استان
دکتر «مهیار منصوری» فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان بیمارستان شهدای عشایر نیز در گفت وگو با همشهری بیان کرد: با توجه به تعداد مراجعان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌توان گفت آمار مبتلایان به سرطان معده در لرستان رتبه نخست را در میان انواع سرطان دارد.
علائم اولیه
دکتر منصوری در مورد علائم اولیه بیماری سرطان معده گفت: سوءهاضمه، درد شکمی که بهبود پیدا نمی‌کند، خونریزی همراه با استفراغ، اسهال خونی، نفخ شکم، کاهش ناگهانی وزن بدن و گیر کردن لقمه در گلو از علائم اولیه این بیماری هستند.
وی افزود: داشتن این علائم در افراد بالای ۴۰ سال باید جدی گرفته شود.
 
خطر سیگار و غذاهای دارای افزودنی
فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان با اشاره به این‌که مصرف مواد دخانی از جمله سیگار از مهم ترین عوامل در بروز سرطان معده است گفت: غذاهای دارای نمک زیاد، نبود ویتامینA و C، استفاده بیش از حد مواد شیمیایی، غذاهای کنسروشده و فست فودها (غذاهای آماده) دارای مقدار زیادی افزودنی غیرمجاز حاوی نیترات و نیتریت است که احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهد. دکتر منصوری اضافه کرد: وجود میکروبی به نام «هلیکو باکتری پلوری» در معده می‌تواند در ایجاد زخم معده و روده نقش داشته باشد.
 
افرادِ  کم درآمد در معرض خطر
دکتر منصوری تأکید کرد: افرادِ با درآمد پایین به دلیل داشتن تغذیه نامناسب و رژیم غذایی ناسالم و سر و کار داشتن با انواع میکروب در محل کار بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سرطان معده هستند.
 
گروه خونی A بیشتر مراقب باشند
فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان در مورد نقش و تاثیر ژنتیک نیز در ابتلا به سرطان معده اظهار کرد: به طور معمول ژنتیک در ابتلا به این بیماری تاثیر ندارد.دکتر منصوری افزود: تحقیقات نشان داده است که افراد با گروه خونی A بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.
 
سرطان معده در مردان بیش از زنان
دکتر منصوری گفت: آمار نشان می‌دهد که ابتلا به سرطان معده در مردان بیش از زنان است که دلیل آن هم استفاده بیشتر مردان از سیگار و مواد دخانی است.این فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان اضافه کرد: تمام مشکلات معده به سرطان منجر نمی‌شود. باید حتما زمینه بروز آن در افراد وجود داشته باشد که در این صورت در بلندمدت به بیماری سرطان منجر خواهد شد.
 
توصیه‌های پزشک متخصص به شهروندان
دکتر «مهیار منصوری» فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان گفت: بیماران از اسم سرطان ترس نداشته باشند و به محض مشاهده علائم بیماری به مراکز درمانی مراجعه کنند و مراحل درمان را پیگیری کنند.وی افزود: افراد مبتلایان به سرطان در نیمه راه ناامید نشوند. چون در مراحل اولیه درمان ممکن است روند درمان به کندی صورت گیرد.
دکتر منصوری به شهروندان لرستانی توصیه کرد که از غذاهای فریزشده زیاد استفاده نکنند، چون استفاده بیش از حد از غذاهای فریزری مثل انواع گوشت که مدت زمان طولانی در فریزر نگهداری شده‌اند، باعث بروز مشکلات جدی برای سلامت افراد می‌شود.
 شراره زهراکار /خرم آباد- خبرنگار همشهری

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان