شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » از یک بار مصرف بودن نمایندگان تا عدم اعتقاد به نماینده زن

A0064086
 

۱- در مورد انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه خرم‌آباد چند باور فراگیر وجود دارد:باور اول: «در خرم‌آباد نتیجه ی انتخابات تا هفته‌ی پایانی و روزهای پایانی تبلیغات مشخص نمی شود و موج روانی تبلیغات به طرف هر کسی رو کند، او پیروز انتخابات است.»
باور دوم: «در خرم‌آباد، نمایندگانِ مجلس یک‌بار مصرف هستند.»باور سوم: «هر کسی برای برنده شدن باید دو یا چند بار کاندیدا شود» البته این مورد استثناهایی هم دارد.باور چهارم: «طوایف (رأی طایفه‌ای) در تعیین نتیجه انتخابات نقش تعیین کننده دارند.»باور پنجم: «مردم در خرم‌آباد به زنان رأی نمی‌دهند.»البته برخی از این گزاره‌ها را می‌توان با بررسی تاریخچه‌ی انتخابات این شهر تصدیق نمود و برخی دیگر از گزاره‌ها برداشت افراد از نتایج انتخابات در دوره‌های گذشته است.
۲- در میان ۸۷ کاندیدای این دوره ـ جدای از این که چند نفرشان تأیید صلاحیت نهایی می‌شوند ـ گزینه‌های گوناگونی وجود دارد؛ هم از میان نمایندگان فعلی و نمایندگان ادوار کسانی در رقابت‌ها حاضر هستند، هم در میان کاندیداها افرادی وجود دارند که در دوره‌های قبل چندین بار کاندیدا شده‌اند، هم افراد متعددی از طوایف مختلف کاندیدا شده‌اند و هم از میان زنان، افرادی در میدان رقابت حاضر هستند.
۲
۳- با فرض صحتِ باورهای پیش‌گفته و با تقاطع دادن این باورها با کاندیداهای حاضر در میدان، می‌توان به چند برداشت رسید؛برداشت اول: هنوز تا روزهای پایانی تبلیغات زمان زیادی مانده است، موج تبلیغاتی به کسی روی نکرده و نتیجه به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست. بنابراین در این مقطع زمانی، کسی نمی‌تواند برنده یا برندگان این رقابت دشوار را تخمین بزند!
برداشت دوم: کاندیداهای مجلس دیده، شامل اصل «نماینده‌ی یک‌بار مصرف» می‌شوند و مورد اقبال مردم قرار نمی‌گیرند.برداشت سوم: افراد متعددی از میان کاندیداها برای چندمین بار است که در عرصه انتخابات حضور می‌یابند و می‌توان آن‌ها را کاندیدای ادوار نامید که هر کدام از آن‌ها شانس برنده شدن را دارند.
برداشت چهارم: از میان طوایف مختلف افراد متعددی از هر طایفه کاندیدا شده‌اند و اگر هر طایفه بر روی یک یا دو کاندیدا به اجماع برسد احتمال تأثیر رأی طایفه‌ای بر نتیجه‌ی انتخابات بالاست.برداشت پنجم: از میان زنان، تعدادی کاندیدا شده‌اند که بنا به باورهای پیش‌گفته، مردم خرم‌آباد به آن‌ها رأی در حد برنده شدن نمی‌دهند. اگر چه برخی از آن‌ها کاندیدای ادوار هم هستند.
۴- این برداشت‌ها حاصل تقاطع دادن باورهایِ فراگیرِ پیش‌گفته و کاندیداهای حاضر در صحنه هستند. در ادامه هر کدام از این برداشت‌ها را مورد تحلیل قرار می‌دهیم.
تحلیل برداشت اول؛ موج تبلیغاتی
هنوز نمی‌توان در مورد این گزاره به طور قطعی نظر داد، اما در این رابطه دو نکته قابل بررسی است: اول این که به نظر می‌رسد مردم خرم‌آباد نسبت به گذشته نگاهی کاربردی‌تر و تحلیلی‌تر به انتخابات دارند و بعید است این بار با توجه به موج تبلیغاتی به کاندیدایی رأی بدهند.
 نکته‌‌ی دوم این که موج‌های روانی تبلیغاتی و موج‌سواری کاندیداها معمولا در برهه‌هایی از زمان ایجاد شده است که دولت‌ها دوره‌ی دوم خود را می‌گذرانده‌اند و در آستانه‌ی تغییرِ دولت‌ها چنین موج‌هایی ایجاد شده است. بنابراین به نظر می‌ رسد در این دوره شاهد ایجاد چنین موج‌هایی نباشیم.

 

۲
تحلیل برداشت دوم؛ نمایندگان یک‌بار مصرف
با توجه به انتقادهایی که نسبت به وضعیت موجود اقتصادی و خصوصاً مبحث اشتغال جوانان در افواه وجود دارد و نیز با توجه به عدم حضور یکی از نمایندگان فعلی در صحنه‌ی انتخابات این حوزه‌ی انتخابیه، مردم نسبت به انتخاب‌های پیشین خود سرخورده‌اند و به نظر می‌رسد برداشت دوم یعنی «یک‌بار مصرف بودن» به احتمال زیاد باز هم تحقق پیدا کند و مردم همچنان در انتظار فرشته نجاتی در مجلس هستند که بتواند دردهای اساسی حوزه‌ی انتخابیه آنان از قبیل بیکاری جوانان را به صورت ملموس تسکین بخشد.
تحلیل برداشت سوم؛ رأی به کاندیداهای ادوار
این سابقه وجود دارد که مردم از میان کاندیداهای ادوار یا کاندیداهای حرفه‌ای در دوره‌هایی به کسانی رأی داده‌اند، اما این که آیا این رأی صرفاً به واسطه‌ی حضور مکرر در انتخابات بوده یا مؤلفه‌هایی مثل رأی طایفه‌ای یا رأی سیاسی هم در این رأی دادن مؤثر بوده است، درخور بررسی می‌باشد. به نظر می‌رسد مردم دیگر با این دیدگاه و از سرِ دلسوزی به کاندیداهای حرفه‌ای رأی ندهند.
تحلیل برداشت چهارم؛رأی طایفه‌ای
بررسی نتایج انتخابات دوره‌های گذشته به ما می‌گوید که رأی طایفه‌ای در دوره‌های مختلف بر نتیجه‌ی انتخابات لرستان تأثیر‌گذار بوده است، اما این رأی نه به تنهایی، بلکه در کنار مؤلفه‌های دیگر مانند وجود کاندیدای واحد از هر طایفه، شرایط سیاسی کشور در برهه‌های مختلف، موج‌های تبلیغاتی در دوره‌های دوم دولت‌ها و … توانسته افرادی را به مجلس بفرستد.
در حالی که در این دوره از انتخابات که دولت دوره‌ی چهارساله‌ی اولش را می‌گذراند و احتمال ایجاد موج تبلیغاتی ضعیف است و نیز با توجه به تعدد و تکثر کاندیداها از هر طایفه و احتمال ضعیف مبنی بر اجماع هر طایفه بر روی یک یا دو کاندیدا، میزان تأثیر رأی طایفه‌ای بر نتیجه‌ی انتخابات ضعیف‌تر از دوره‌های گذشته خواهد بود.

 

ممم
تحلیل برداشت پنجم؛ رأی زنان
با وجود این که بیش از ۵۰ درصد آراء (حدود ۵۲ درصد واجدین شرایط) مربوط به زنان است و در عین حال مشارکت زنان در انتخابات بیش از مردان است، هیچ زنی تا کنون در لرستان و بالتبع در خرم‌آباد نماینده‌ی مجلس نشده است.
حال پرسش این است که آیا در این دوره نیز زنان مورد اقبال مردم قرار نخواهند گرفت؟این گزاره که «در لرستان مردم به زنان رأی نمی‌دهند» در دوره‌ی گذشته در حوزه انتخابیه‌ی بروجرد در آستانه‌ی شکسته شدن بود اما تحقق نیافت و هنوز هم هیچ زنی از این استان بر کرسی مجلس تکیه نزده است. میزان آراء کاندیداهای زن در دور گذشته به ما می‌گوید که پایه‌ی این باور سست شده و مردم خصوصاً جوانان و زنان آماده‌ی اقبال به کاندیداهای زن هستند. عضویت زنان در شوراهای اسلامی شهرهای لرستان مؤید این مطلب است.
 
علی‌رضا رباطی/ پایگاه خبری یافته
 

  1. موافق

    فقط ملکشاهی راد مرد عمل هست حالا مردم خرم آباد متوجه سدید دوره ی گذشته چه اشتباهی کردیم و به ملک شاهی رای ندادیم

  2. هوشیار

    این دور حتما زنی میرود مجلس شک نکنید

  3. جواب موافق

    دوست گرامی ضمن احترام به نظرشما که فرمودید فقط فلانی مرد عمل است این برادران امتحان خودشان خوب یا بد پس داده اند قطع رجال که نیست ما دوباره اینها را انتخاب کنیم بگذارید افراد جدید بروند با فکر نو وسلیقه ی جدید اینها اگر دلسوز منطقه هستند بعد از نمایندگی میبایست الان وزیری یا معاون وزیر یا استانداری باشند خدا که نگفته اینها همیشه نماینده ما باشند درضمن تخصصی که هم ندارند

  4. موافق

    من نگفتم همه گفتم ملکشاهی راد برو تحقیق کن بقیه رو نگفتم

  5. جعفرحقگو کرموند

    طبیعتا نماینده ضعیف یکبار مصرف می شود

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان