شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » افق های امید آفرین یک نطق تاریخی

Image result for ‫نطق میان دستور محمد بیرانوند در مجلس‬‎
 

سیزدهم مهرماه نودوپنج بود که صدای بااقتدار، شجاعانه و رسای نماینده ی اصلاح طلب و حامی دولت تدبیرو امید لرستان درصحن مجلس شورای اسلامی ایران طنین افکن شد.

دراین نطق کوتاه ۵ دقیقه ای جزنشانه گیری و معرفی افق ها به شکلی تیتروار، چیزی نمی توان گفت و از حق نگذریم افق های بلندی مطرح شد.نطق کوتاه دکتر بیرانوندی توانست بغض درگلوماسیده ی دیرسالیان مردم لرستان را بشکند.
گرامی داشت یاد و نام نامی سالارشهیدان و همه ی شهیدان راه شرافت انسانی و اسلامی و تاکید برمنطق روشن و مبین حسینی افق معنوی این نطق کوتاه بود.
دکتربیرانوندی “رییس کمیته ی آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ایران” است در آغاز نطق کوتاه خود که دقیقا ۱۳مهرخوانده شد، روزجهانی معلم (۵ اکتبر ۱۳ مهرماه) را به معلمان سراسر جهان و ایران تبریک گفت و برای آنان بهترین ها را آرزو کرد و این، خود یکی از افق های زیبای صنفی این نطق کوتاه بود.
توصیه دکتربیرانوندی به سردمداران جهان، برای رعایت حقوق انسانی و پرهیزاز ستیزوخشونت و “جنگ تمدن ها” و حرکت به سمت “گفتگوی تمدن ها و فرهنگ ها”و تعامل و همزیستی مسالمت آمیز انسان ها، جان کلام و افق جهانی این نطق کوتاه بود.
دکتربیرانوندی توصیه نمود ایرانیان مسلمان اختلاف ها درنوع نگاه به مسایل سیاسی -فکری رابه رسمیت بشناسند و دراین هنگامه ی حساس که گرداگرد ایران را افراط و واگرایی فراگرفته است قدری مهربانانه تر همدیگر را صدا بزنند و دعوت نمود مانند زنجیر پولادین به هم پیوسته شوند و به سمت همگرایی و اتحاد حرکت کنند و این افق ملی نطق کوتاه دکتربیرانوندی بود.دکتربیرانوندی با اشاره به سخن بسیارارزشمند “مقام معظم رهبری” که درتوصیف مبارزه ی دلاوران لرستانی درفرازی تاریخی فرمودند:
“مردم لرستان جواهرند و رزم آنان درجبهه های جنگ بیش از آن که شنیدنی باشد دیدنی است..”به شکلی مودبانه و دردمندانه در واگویه ای ادیبانه خطاب به مقام معظم رهبری گفتند:
“رهبرا! فقر، تنگدستی، محرومیت و بیکاری جوانان لرستان بیش از آن که شنیدنی باشد دیدنی است” و این هم افق عاطفی این نطق کوتاه بود.دکتربیرانوندی دراین نطق کوتاه سرفصل های مهمی را بیان کرد سرفصل هایی که هرکدام می تواند دربرگیرنده ی افق های نازه ای از پیگیری مطالبات مردم لرستان محسوب شود.
“… آنگاه که جوانان لرستان درجبهه های دفاع از شرافت و ناموس و وطن سینه را دربرابرگلوله های سرخ دشمن سپرمی کردند مقسمان اعتبارات دولتی دراندیشه ی سرمایه گذاری دولتی دراستان های امن کشور بودند و بعداز جنگ سهم لرستان شد سرزمینی خالی از واحدهای تولیدی و صنعتی و جوانانی که درخیابان ها پرسه می زنند و این افق منطقه ای این نطق ماندگاربود.افق محلی و طلایی نطق کوتاه دکتربیرانوندی آنجا بودکه گفت:”.. نه تنها هیچ صنعتی پس از انقلاب دراین سرزمین بنا نشد بلکه به بهانه ی طرح کوچک سازی دولت، خرده صنایع پیش از انقلاب رانیز به شخصیت های حقوقی و حقیقی که برای نابودی آمده بودند واگذارکردند…!”
صدای رسا و مقتدر و حماسی دکتربیرانوندی صدای اصلاح طلبان نسل دوم انقلاب بود که امروز به شکلی زیبا، صمیمی و ملموس با دغدغه های مردم هوای تازه ای را درریه های جوانان لرستان به جریان انداخت ، نهال هایی ازامید در دل ها کاشت و افق های نوینی از مطالبه گری دیپلماتیک با زبانی لین و مودب به روی مردم گشود!صدای دکتربیرانوندی از حنجره ی اصلاح طلبان نسل دوم انقلاب بیرون آمد این صدا بوی آزادگی، صداقت، شفافیت، عشق به ایران و اسلام می دهد.
زبان دکتربیرانوندی نشانه ای از افراط و تندخویی و یا تملق و چاپلوسی ندارد!زبان دکتربیرانوندی الگویی از یک گفتمان حقیقت طلب، مطالبه گر و روشنگرانه درعین حال ساده و بی تکلف و مودبانه است.حجم بازتاب این نطق کوتاه دربین لایه های گونه گون اجتماعی جامعه ی لرستان به ویژه شبکه های اجتماعی دنیای مجازی نشان ازبروز بودن و تازه بودن افق های این نطق کوتاه دارد.

علی گودرزیان / بلوطستان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان