شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » انتخابات و بداخلاقی ها

اختصاصی بلوطستان: برخلاف دیدگاه «ماکیاولی» بازار سیاست، بایستی مجالی باشد، با کم ترین فریب و لحاظ داشتن مقداری انصاف و اخلاق و حتی المقدور قدری جوانمردی، در این بازار بایستی متاعی در خور تبلیغ و وعده هایی جار زده شود که دروغشان کمتر و قدری هم راستی در آن قابل لمس باشد تا مشتری خیلی متضرر نشود اما متاسفانه این روزها، گوش ها، انبار هیاهو شده است و دهان ها پر است از حرف های منم منم.
این روزها، در دیار ما (کوهدشت) اتفاقاتی در حال چهره نمودن است که حاکی از ادراک های خودخواهانه، بدبینی، سیاه نمایی، کج اندیشی و سرانجام بداخلاقی های انتخاباتی است، اتفاقاتی که جریانشان بازنمون این واقعیت است که افراد و جریان های این دیار بر سیاق گذشته به خود می اندیشند وهمچنان آرا مظلوم مردم را سرکیسه می کنند. این روزها شنیده ها و دیده ها ،شرح حال مسمومیت و عفونت مزمنی است که در جسم و ذهن عده ای از اهالی داعیه دار دموکراسی، سرباز کرده است. نشانه های نگران کننده ای که این حقیر حتی مایل به ذکرشان نبودم که مبادا رسانه ای شدنشان به اشاعه ای آن ها منجر شود. اما به آن سرجنباندنی در دهان مردم و رسانه هاچرخید. امروز این حقیر بعنوان عضو کوچکی از اهالی رسانه، رسالت دارم که باز گویم «قصه ای را که سر دراز دارد» و آرزو می کنم که خدا عاقبت این تحرکات ناشیانه را به خیر کند این ها نشانه ها ی خوبی نیست برای داغی روزها ی پیش رو! شاید این ها سرنخ هایی است که بایستی توسط نهادهای ناظر رصد و مهار شوند، تا مبادا، همچون گردبادی از هیجان، جامعه را در سرگیجه و بهت فرو بکوبند.
۱- اتفاقی در قبرستان داوود رشید افتاد -به آتش کشیدن مقبره ی ابوی یکی از سیاسیون نام آشنای این دیار- اتفاقی که “ظاهرا” برای همه دردناک بود. مسئله ای که بازنماینده ی فکرهای فرو خفته در سایه است که برخلاف ظاهر مدرن ،هنوز در عمق موجودیتشان ریشه ها ی بدوی و هوچی گری قابل لمس است.
۲- مانوردادن بر روی سوژه هایی –مثل حضور یکی از کاندیداها در جلسه ای که تیپ خاصی از جامعه میزبانش بودند- موضوعی که مروّجان و مفسران کج اندیشش،در عمق وجدان غبارگرفته شان، می دانند که رقیب پاک بی گناه است، اما فرو شکستن رقیب به هر مستمسّکی در محاق فرو بلعیدن اخلاق است و نشانه ای از نداشتن نبوغ در طراحی راه های رقابت درست.
۳- منتصب کردن رد صلاحیت ها به کاندیدایی خاص با هدف مخدوش کردن ذهنیت مردم و برکشیدن خود! به راستی ترویج و اشاعه ی چنین شایعاتی با کدام مجوز اخلاقی صورت می پذیرد؟ براستی سیاهه ی چنین اتهاماتی ،کجا سند خورده اند؟ آیا چنین ترفندی،بی راهه ی بداندیشی نیست؟ طرح چنین ابهامی، “شورای محترم نگهبان “را زیر تیغ سوال بزرگی می برد. بی شک منفعل خواندن شورای نگهبان اتهام بزرگی است که قابلیت اقامه و پیگیری در مراجع قضایی را دارد.
آیا درنهان چنین توهماتی چه طرح و نقشه ای معطل مانده است؟ این روزها برخی از کاندیداها با آرا سیصد تا چهارصد نفری با سرشاخ کردن خود با کاندیداهای دارای مقبولیت در صدد مطرح کردن خود هستند. آیا بجای چنین گنده گویی ها و اتهاماتی بهتر نیست از داشته های خود حرف بزنند؟ آیا بهتر نیست شفاف توضیح دهند دلیل شبهه دار بودنتان در شورای نگهبان چه بوده است؟
این روزها بنابررسم الخط بزرگان نظام بایستی اجتناب شود از متشنّج و گل آلود کردن فضای انتخاباتی! بی شک بزنگاهای انتخاباتی زیر ذرّه بین بدخواهان بسیاری است. بنابراین عده ای همچون آب در دهان آسیاب دشمن نچرخند ودستان ویژه خواهی خود را در جیب غلاف کنند تا از چشم با بصیرت مردم نیفتند.
۴- کاندیداهای صفرکیلومتری این روزها انگار از دنیای دیگری طلوع کرده اند و متوهمّانه بر طبل کوچک خود می کوبند که نماینده شدن،کلیدِ قفلِ تمام مشکلات است. اما امروز مردم می دانند، می شناسند و چنین نماد و نمودهایی را توهین می پندارند.
۵- حضور کاندیداهایی با حداکثر پنجاه تا صد رای و در خوشبینانه ترین حالت سیصد تا چهارصد رای- که آن هم با در، رودربایستی قرار دادن قوم، خویش و آشنا فرا چنگ می آورند – متاسفانه به عنوان روشی چه در دور قبل و چه در این دوره «مد» شده است. اینان در طرح ویژه خواهانه ی خود و با تمسّک جستن به چنین حقه ای در روزهای پایانی انتخابات، خود را به رُخ کاندیدای که شانس بُرد بیشتری دارد، می کشند و با ائتلافی سوری، پی ریزی، فراچنگ آوردن فرصتی، پستی، امتیازی و … را به ناروا می ریزند. اما اینان بایستی در پیشگاه این مردم که چوب هزاران نامرادی لای چرخ گذران زندگیشان است، پاسخ دهند!
پاسخ دهند که چنین خودخواهی هایی، اجحافی است به حقوق مردم. آیا بهتر نیست بدون توهم، پافشاری نکنند بر این تحرّک خیره سرانه و عاقلانه چوب این حضور سوال برانگیز را از لای چرخ جریان انتخابات بیرون بکشند و به جریان عمومی بپیوندند.
۶- جریان هایی نیز در حال مهندسی و اجرا شدن هستند که به دلیل ملاحضات اخلاقی از واشکافیشان گریز می زنیم و امیدواریم به دوراز هیجان و تب انتخاباتی دست بشویند از …….

انوشه باشید!!

  • شاهپور لطفی /شاعر و روزنامه نگار

  1. اوژن

    در استان، شهر کوهدشت بعنوان شهری سیاسی شهرت دارد، اما نمیدانم این سیاست بازی چقدر با شعور سیاسی همراه است؟!! شخصی غیر کوهدشتی از من پرسید کوهدشت با دو دهه قبل فرق چندانی نکرده است پس این همه سیاست بازی چه دردی از شما را دوا کرده است؟! جواب دادم نه تنها دردی دوا نکرده، بلکه درد بی اخلاقی، درد تهمت و افتراء، و درد… را بر این دیار با ریشه فرهنگی کهن افزوده است.
    درود بر شما آقای لطفی، امیدوارم این قلم و نگاه سرشار از شعور تلنگری باشد بر ذهن های خفته این دیار.

  2. طاهاوآنیتا

    سلام بر بلوطستان ….درود برنویسنده توانمند شهرمان.امیدواریم ما اخلاق را نه تنها در انتخابات بلکه همیشه وهمه جادر راس امور قرار دهیم پایا باشید

  3. خنجریان

    سپاس از نگارنده !
    فقط باید تاسف خورد کاری هم از دستمان برنمی آید

  4. طاهاوآنیتا

    سلام بربلوطستان…ودرود برنویسنده توانمند شهرمان …امیدواریم اخلاق را در همه جا وهمه حال در راس امور قرار دهیم

  5. امرایی

    متاسفانه مردم ما.نیستند که انتخابات هیچ دردی از کسی را دوا نمیکند. این سیاستی غلط است که…………….

  6. محمد سام

    جناب آقای لطفی،آره واقعا “کاندیدای صفر کیلو متر”متاسفانه مردم ما نمیدونن آقای ملکشاهی لااقل این چهار سال راه و چاه کار دستشون اومده و بهتره بهش اطمینان کنیم.

  7. کوهدشت سرفراز

    با سلام و درود خدمت نویسنده محترم جناب آقای لطفی
    واقعا حرف دل مردم کوهدشت رو زدن
    ان شاالله که قلمتون در راه حق بنویسد

  8. حبیب

    قدری راستی در ان قابل لمس باشد..
    پایا باشی.

  9. گالری موسیقی لطفی

    درود بر نویسنده گرامی.
    با گزینه یکم و پنجم به شدت موافقم.
    مانا و سرفراز باشید.

  10. احمد آزاد مومه وند

    باتشکر ازمدیریت سایت وزین بلوطستان وسلام خسته نباشید به حضور دوست محترم جناب آقای لطفی گرامی نویسنده توانای دیار لرستان ولکستان عزیز
    مقام معظم رهبری ازاول با تاکید بر رعایت اخلاق در فضای انتخابات و تبلیغات از سوی کاندیداها و همچنین هواداران آنها به گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است در دنیا که با حجم وسیعی از نامزد انتخاباتی وارد فضای انتخابات می‌شوند.
    وی اظهار کرد: نامزدها و جناح ها باید کاری کنند که یکی از زیباترین جلوه ها در انتخابات چه مجلس و چه خبرگان رهبری رقم بخورد.
    وی با تاکید بر اینکه باید انتخابات در فضای آرام و بدور از بی اخلاقی برگزار شود یادآور شد: رعایت اخلاق اسلامی از جمله ضروریاتی است که چه در شئون اجتماعی، سیاسی ما باید آن را رعایت کنیم و در انتخابات که نیز عرصه ای از فضای سیاسی است باید این موضوع مدنظر کاندیداها قرار گیرد.
    با تاکید در واقع رقیبان انتخاباتی باید بیش از آنکه راه یافتن به کرسی های مجلس و یا خبرگان برایشان مهم باشد حفظ اخلاق برایشان اهمیت داشته باشد و در این زمینه قانون را رعایت کنند.
    براساس موازین قانونی چنانچه کسی جسارت و بی ادبی نسبت به کاندیداهایی داشته باشد و یا باعث به هم ریختن فضای انتخابات شود حتماً از سوی دستگاههای امنیتی و قضایی مورد پیگرد قرار می گیرد.
    قطعاً دستگاهها و مبادی زیربط با هرگونه بی اخلاقی در انتخابات برخورد جدی دارند و در این زمینه با کسی مماشات نمی شود.
    متأسفانه این روزها از سوی طرفداران بعضی افراد مشاهده می‏شود آنگونه که در رسانه‏ها تبلیغ می‏شود، صرفاً به اندازه‏ی انجام کارهایی مکروه و ناخوش‏آیند نیست؛ بلکه ارتکاب گناهانی بس بزرگ و نابخشودنی است. غیبت، عیب‏ جویی، تهمت، بهتان، سوءظنّ، دروغ ‏پراکنی، تمسخر و استهزاء، توهین و افتراء و… همگی از أکبر کبائری هستند که خدای متعال در فبال آن‏ها وعده‏ی عذاب دردناک و خذلان و خواری در دنیا و آخرت را داده‏است. این افراداز این طریق سعی می کنند تا قبح و زشتی گناهان کبیره‏ای را که برای به چنگ آوردن جیفه‏ ی گندیده ی دنیا مرتکب می‏شوند، در اذهان عمومی کم‏رنگ و بی‏ اهمیت جلوه دهند یکی از رایج‏ ترین بی‏ تقوایی‏ های سیاسی که این روزها شاهد آن هستیم این است که بعضی افراد و حامیان ایشان، آنچنان به تخریب و توهین و تهمت نسبت به کاندیدای ما روی آورده‏اند که گویی در وجود خودشان هیچ نقطه‏ ی مثبتی یافت نمی‏ شود که با تبلیغ آن رأی و نظر مردم را به سوی خویش جلب نمایند. این ها که در سال‏های اخیر به برکت هوشیاری و بصیرت سیاسی مردم عزیز سیلی‏های پی‏ درپی و کوبنده‏ای از ملت دریافت داشته‏ اند، این‏ روزها به تخریب هم‏آهنگ و گسترده‏ای روی آورده‏اند تا در حقیقت نه از یک شخص خاص، بلکه از مردم انتقام بگیرند. سیره ی عملی ناشایست طرفداران این ها در سال‏های اخیر این نکته را در نزد افکار عمومی ثابت کرده‏است که این افراد اصولاً در پی به دست آوردن قدرت هستند و برای رسیدن به این هدف استفاده از هر وسیله‏ ای را مباح می‏دانند و لذا اخلاق سیاسی در نزد آنان معنایی ندارد نکته‌ای که نظر صاحب نظران در حوزه سیاست و انتخابات را بخود جلب کرده شروع بی‌اخلاقی بر انتخابات مجلس شورای اسلامی در کوهدشت است نکته ای که مارا برآن داشت تا این مطلب بنظر عزیزان برسانیم
    خواهش مند است قبل از درج آنرا ویرایش نماید

  11. پاپی علی

    خدا حامی کاندیدای آرام وبی حاشیه ی اقیانوس است

  12. تنها

    درود بر نویسنده توانای شهر عزیزمان کوهدشت،
    دردها و دغدغه های انتخابات را در شهر کوهدشت، بسیار زیبا بیان کردید………

  13. کوهدشتی

    دست مریزاد جناب لطفی………
    مثل همیشه بسیار نغز و عالی نوشتید،
    مانا باشید.

  14. مهر

    درود و سپاس از جناب لطفی. شاعر و نویسنده ی فهیم و فرهیخته ی شهر عزیزمان که با نگاه موشکافانه به تشریح مشکلات انتخاباتی شهرمان میپردازند.

  15. بی پروا

    درود بر اهالی بلوطستان و تشکر ویژه از شفاف سازی جناب لطفی، نویسنده توانای کوهدشتی.

  16. ستایش

    بله…………..
    متاسفانه عده ای در بحبوحه ی انتخاب به هر روشی برای فریب خلق الله متوسل میشوند………ولی خوشحالم که اهالی فهیم کوهدشت مانند امثال این نویسنده جوان، با شجاعت تمام، شفاف سازی میکنند……….
    درود بر شما جناب لطفی……….

  17. نسیم

    سلام بر تمامی دوستان عزیز و گرامی،
    جناب لطفی درست میفرمایند، متاسفانه عده ای از اعتماد مردم سوءاستفاده میکنند، و به هر کاری که لازم باشد برای تخریب رقبای انتخاباتی روی می آورند.

  18. شیدا

    درود بر شما
    امیدوارم همشهریان عزیز تحت هر شرایطی بهترین گزینه را انتخاب کنند، با سپاس از نگارنده مطلب و دست اندر کاران بلوطستان.

  19. طینت

    واقعا جناب لطفی تمام حوادث و حواشی انتخابات کوهدشت را در قالب ۶ بند فوق،به نحوی بسیار عالی بیان فرمودند.
    درود بر شما نویسنده ی فهیم و جوان کوهدشتی.

  20. بیدل

    عرض سلام و ادب خدمت همشهریان عزیز………
    بسیار عالی بود برادر لطفی. قطعاً مطلب درج شده توسط شما، حقیقت روند انتخاباتی در این شهر بحران زده است،و امیدواریم که همشهریان عزیز نهایت دقت را در انتخاب کاندیدای مورد نظر خود داشته باشند.

  21. فریاد

    دست مریزاد جناب لطفی، از عزیزی مثل شما بجز ابراز حقایق انتظار نمیرود،درود بر شما و نگارش زیبای شما. لااقل به لطف انتخابات و به بهانه انتخابات عزیزانی چون شما بعد از سالها سکوت، دست به قلم میشوند و ما را از متون و نگارش زیبای خود بهره مند میسازند.

  22. رها......

    عرض سلام خدمت تمام عزیزانی که با زیر و بم سیاست آشنا هستند، سعی کنیم فرهنگ سازی کنیم که عزیزانمان و بستگانمان را آگاه سازیم که با آگاهی رای بدهند، از روی شناخت……..نه از روی تعصب.
    و تشکر از متن زیبای جناب شاهپور لطفی نویسنده ی جوان و درد آشنای شهرمان.

  23. مولایی

    خدا عاقبت این انتخابات را به خیر کندا……..ماازآقایان خیری ندیدیم خداشرشان را از سرماکم کند

  24. محمد طاها

    درود بر قلم توانای جناب لطفی…بخاطر بیان حقایق مربوط به انتخابات و موضوعات مرتبط که در روشنگری افکار عمومی موثر هستند

  25. کوهدشتی اصیل

    جناب بااین حرفا آقای اقیانوس تبرئه نمیشه خیالهم راحت

  26. رضا گ

    مانتیجه ی پیش گفتن های نگارنده را در اتفاقات رومشکان دیدیم براستی چه کسانی پشت این جوسازی هاست

  27. ناشناس

    آخه این که نشد همش تعریف و تمجید الکی خداییش اگه بخوای کسی را بشناسی باید به ……… نگاه کنی کسی که ……….. کسی که با اصلاحات به عرش رسید وچون ……………توروخدا الکی به به و چه چه نکنید ……. از سر این مردم کم بشه ان شا الله

  28. SOROUSH HEMAT POUR

    درود بر قلم توانای شما اقای لطفی واقعا شما بی نزیرید ولی اگر کسی که شما از او طرف داری می کنید درک و شعور این همه طرف داری شما را داشته باشد با تشکر ما باز هم منتظر نوشته های شما هستیم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان