شما اینجا هستید
اجتماعی » انتصابات عجیب ، موقعیت لرزان !

استاندار لرستان در آخرین تغییرات خود در حوزه فرمانداران اسفند ماه سال گذشته چهار فرمانداری باقی مانده  را تعین تکلیف کرد. در حالی فرهاد زیویار با تغییر فرمانداران الیگودرز ،  پلدختر ، چگنی ، کوهدشت و رومشکان ضمن پایان دادن به حضور منصوبان دولت تدبیر و امید در ۱۱ فرمانداری استان لرستان ، تیم فرمانداران خود را تکمیل کرد که البته هنوز او برای فرمانداری کوهدشت با وجود تغییر فرماندار دولت تدبیر و امید ، به جمع بندی نهایی نرسیده و به همین منظور در اقدامی عجیب و بی سابقه در لرستان ، بهرام ستاری دستنایی معاون سیاسی امنیتی اش را با حفظ سمت به عنوان سرپرست فرمانداری این شهرستان منصوب کرد.

انتصابات او البته حاشیه هایی را نیز بدنبال داشت ، سرپرست تازه منصوب فرمانداری رومشکان بر اساس آنچه رسانه های رومشکانی منتشر کرده بودند از رفتن به رومشکان و پذیرش فرمانداری این شهرستان سر بازد ، در حالی قرار بود همزمان با معارفه سرپرست فرمانداری پلدختر ظهر همان روز ، فرماندار رومشکان نیز معارفه شود اما ای معارفه برگزار نشد و متعاقب آن واکنش های زیادی را رسانه ها و فعالان سیاسی رومشکان به این اتفاق نادر نشان دادند ، سه روز بعد البته موسوی سرپرست تازه منصوب فرمانداری رومشکان احتمالا زیر فشاراستانداری یک بیانیه ای نوشت و در آن عنوان کرد به رومشکان می روم !!  ، با پایان تعطیلات اداری در سال جدید او با حضور ستاری در رومشکان معارفه شد و عملا دستیاری آخرین بازمانده دولت تدبیر و امید در حوزه فرمانداران نیز به کار خود در این شهرستان پایان داد .

حواشی انتصابات آخر سالی زیویار تنها منحصر به رومشکان نبود ، در الیگودرز نیز ابتدا روابط عمومی استانداری لرستان اعلام کرد سید رضا حسینی مدیرکل حوزه استاندار با حفظ سمت بعنوان سرپرست فرمانداری الیگودرز منصوب شده است ، در حالی که انتظار می رفت او بعنوان سرپرست فرمانداری الیگودرز معارفه و ماشالله نعمتی تکریم شود ، خیلی بی سرو صدا امیر دالوند بعنوان سرپرست فرمانداری الیگودرز منصوب و کارش را در الیگودرز آغاز کرد.

این دومین حکم انتصاب زیویار برای دالوند در ماههای اخیر است ، نخست او بدون اینکه حکمش رسانه ای شود  از سوی فرهاد زیویار حکم مدیرکلی امور روستایی استانداری لرستان را دریافت کرد و در حالی که اینگونه مطرح می شد که دالوند یکی از گزینه های مدیرکلی امور روستایی استانداری خوزستان است ، به یکباره با منتفی شدن حضور رضا حسینی در الیگودرز ، بعنوان سرپرستی فرمانداری این شهرستان منصوب شد.

قائم مقام سد و نیروگاه زهره و جراحی   و بخشداری مرکزی اندیمشک استان خوزستان مهم ترین سوابق کاری دالوندی به شمار می رود که اتفاقا بر خلاف اطلاق بانیان وضع موجود به مدیران دولت سابق ، او خود یکی از مدیران دولت سابق بوده و می خواهد نماینده عالی الیگودرز در دولت رئیسی باشد .

دالوند ۱۱مرداد سال ۹۶و همزمان با دولت تدبیر و امید بعنوان بخشدار اندیمشک منصوب شده بود ، او ۲۳ شهریور ۹۹ و یکسال قبل از پایان دولت روحانی جای خود را در بخشداری مرکزی اندیمشک به عباس پاپی داد و در انتخابات ریاست جمهوری در حالی که سابقه مدیریت در دولت روحانی را داشت ریاست ستاد ایران قوی حامیان رئیسی را در استان خوزستان بر عهده گرفت و با پیروزی رئیسی در انتخابات بدون رقیب سال ۱۴۰۰ به لرستان آمده و پس از یک برهه کوتاه حضور در حوزه روستایی استانداری ، با حکم زیویار راهی الیگودرز شده است .

دالوند حالا در یک برهه کوتاهه سه ماهه دو رزومه مدیریتی در استان لرستان دارد همچنان که علی محمد دریکوند فرماندار کنونی خرم آباد نیز صاحب دو رزومه مدیریتی شده و پس از یک دوره حضور چهل روزه بعنوان سرپرست اداری مالی استانداری لرستان از سوی زیویار بعنوان سرپرست فرمانداری خرم آباد معرفی شد .

این تنها عجایب انتصاباتی زیویار نیست ، حسینی که حکم سرپرستی فرمانداری الیگودرز به نامش خورده بود ، بر صندلی فرمانداری این شهرستان وسیع استان تکیه نزد ، همچنان که پیش از این آریان پور و خانم زندی فر حکم شان برای مدیرکلی امور اجتماعی و امور بانوان استانداری لرستان حتی امضا شده بود اما هیچگاه سکاندار مدیرکلی این حوزه ها نشدند !!

در پلدختر ۹ روز پس از حواشی سفر وزیر کشور به این شهرستان  استاندار لرستان دست به انتخابی عجیب زد ،حمید خادم سرپرست فرمانداری پلدختر که در سابقه اش هیج رزومه قابل و برجسته ای دیده نمی شود گزینه ای بود که زیویار با وجود همه حساسیت ها برای فرمانداری پلدختر انتخاب کرد .

او یک نیروی فاقد تجربه اجرایی است  که جز معاونت اداره کل تربیت بدنی لرستان در دوره مدیرکلی میرزا حسین سالاروند آن هم در دولت احمدی نژاد هیچ سابقه دیگری به چشم نمی خورد . وزیر کشور در حالی شانزدهم دی ماه سال گذشته در سفری غیر مترقبه وارد لرستان شد که حضور در پلدختر و بازدید از چند طرح در دست اجرا بخشی از سفر او به این شهرستان بود .

هر چند نزدیکان نماینده پلدختر و برخی رسانه های محلی نزدیک به او در شبکه های مجازی اینگونه وانمود می کردند که وزیر را نماینده پلدختر به این شهرستان کشانده است اما این سفر حاشیه هایی را رقم زد ، وزیر در پلدختر دریافت که مردم از یکجانبه گرایی جریان حاکم بر پلدختر که اتفاقا دولت گذشته را به خوبی مصادره کرده و مدیران اداری دولت روحانی در این شهرستان عمومآ منسوبان به نماینده بودند ، گله مند بوده و خواهان تغییر وضعی بودند که در آن متناسب با تغییر ایجاد شده در سطح کلان ، در این شهرستان نیز تغییرات رقم خورده و احساس شود ، شاید ر معدود جاهایی که افکار عمومی عمیقا باور داشتند مدیران دولت سابق بانی وضع موجود هستند ، همین پلدختری باشد که کاندیدای حزب اعتدال و توسعه در دو دوره متوالی در ادوار دهم و یازدهم راهی مجلس شده بود و دولت سابق نیز برای او  و نیروهای منسوب به او کم نگذاشت .

همان مقطع این گونه نقل می شد که وزارت کشور به استانداران اولتمیماتوم داده هر چه زودتر تا پیش از آغاز سال ۱۴۰۱ فرمانداری ها را تعیین تکلیف کنند و اینگونه شد که زیویار دست به کار شده و پنج فرمانداری باقی مانده اش را تعیین تکلیف کرد.

او بی توجه به فضای پلدختر و مختصات سیاسی آن حوزه ، فردی را راهی پلدختر کرد که سابقه اجرایی برجسته ای ندارد ، چهره باانگیزه و جوانی نیست ، در شرف بازنشستگی است و از همان اول نشان داد چندان متناسب با جایگاهش نیست .

خادم روز نخست در نشست با اصولگرایان تحول خواه حامی رئیسی اینگونه القا کرد مستقل است و وابسته به نماینده نیست ، اینکه چرا او میل داشت خیلی برجسته بگوید عامل و وابسته به نماینده پلدختر نیست ، نکته ای تامل برانگیز بود اما دقیقا نشان داد او چندان سیاستمداری باهوش و کارکشته نیست ، در دیدار بعدی نیز که نیروهای وابسته به نماینده تجمعی در محوطه فرمانداری تشکیل داده بودند و سعی می شد آن تجمع تحت عنوان فعالان سیاسی حامی رئیسی برجسته شوند که در بین آنها مدیران دولت سابق نیز حضوری پررنگ داشتند ، او پا را فراتر گذاشت و بی توجه به سخنان روز اولش ، بیان کرد که اگر فرماندار نبودم می توانستم راحت بگویم نماینده پلدختر چقدر پرتلاش  و پیگیر است ، خادم البته بی آنکه  بیاندیشد شهرستان شدن معمولان چه دخلی به او بعنوان سرپرست فرمانداری پلدختر دارد ، اینگونه القا کرد که برخی در مسیر شهرستان شدن بخش معمولان مانع تراشی می کنند ، اینکه این موضوع چه ربطی به او داشت بماند ، اما آنچه عجیب بود اینکه او چند روز پس از حضورش در پلدختر با چه مکانیسمی متوجه شده بود کسانی در این مسیر سنگ اندازی می کنند ؟!!

در چگنی هم چندان واکنش ها به انتخاب افشین بازگیر مثبت نبود ، عمده واکنش ها به این موضوع بود که با وجود تلاش های زیاد ترابی نژاد و رضایت از عملکردش اگر قرار بر تغییر از روی اجبار فرماندار بوده ، چرا گزینه ای بومی در این حوزه از سوی استاندار بکار گرفته نشده است .

آنچه اما بیش از هر نکته دیگری در این انتصابات برجستگی داشت ، یک نوع دستپاچگی بود که از سوی تصمیم گیران استان ملموس بود ، بین انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش و برخی انتصابات جدید در حوزه فرمانداران نمی توان ارتباطی لمس نکرد ، دخالت نمایندگان با وجود تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت عدم دخالت نمایندگان در حوزه اجرایی و البته تظاهر استاندار به  “مستقل بودن ” امری نیست که آنرا دست کم در این انتصابات آخر سالی زیویار در ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ نادیده گرفت و دست آخر او با این انتصابات بی توجه به مولفه هایی چون کارآمدی ، تخصص ، تجربه و آگاه  و البته حساسیت های شهرستان ها ،  دست به انتخاب هایی زده است که دست پخت او نه خیلی دور که در همین نزدیکی ها ، دامانش را خواهد گرفت ، کابینه او شاید از حیث ظاهری تکمیل شده باشد اما نواقصی دارد که پیچ و مهره های سست ، دولت نوپای او را در تندبادهای آتی به شدت لرزان خواهد کرد .

عباس دارایی/ بلوطستان

  1. https://israel-lady.co.il

    Nice post i like it 100 %. I learn something new and challenging on sites I stumbleupon on a daily basis. Its always helpful to read through articles from other writers and use something from their web sites.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان