شما اینجا هستید
اجتماعی » برنامه خاص لرستان برای مقابله با گرد و غبار تدوین می شود

 ابتکار

 
 

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: برنامه ریزی می شود برنامه خاص لرستان در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار تدوین شود.به گزارش روابط عمومی استانداری لرستان، دکتر معصومه ابتکار در جلسه شورای اداری لرستان در سخنانی توسعه ناپایدار و فقدان مدیریت را منجر به آسیب به محیط زیست دانست و بیان داشت: فقدان مدیریت بر یک منبع و سرمایه خدادادی که می تواند منشا اشتغال و تولید باشد منجر می شود که به عنوان مثال توان تولیدی یک مرتع سلب شده و فرسایش خاک افزایش یابد.

وی فرسایش خاک را نیز زمینه ساز تولید گرد و غبار دانست و بیان داشت: این موضوع تنها یک مثال ساده است که نشان می دهد اگر در سطح برنامه ریزی محیط زیست به عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود با مشکلات بعدی مواجه نخواهیم شد.

لایحه ارزیابی زیست محیطی به مجلس رفت

ابتکار با تاکید بر اینکه در فعالیتهای صورت گرفته در لرستان باید ظرفیت زیستی استان در نظر گرفته شود افزود: باید بر مبنای ظرفیتها طوری برنامه ریزی شود که آلودگی ها به حداقل رسیده و مسائل زیست محیطی قابل مدیریت باشد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور عنوان کرد: دولت یازدهم این رویکرد را به طور جدی در اولویت قرار داده به طوریکه در همه سطوح رئیس جمهور تاکید بر توجه به محیط زیست دارند.

ابتکار با بیان اینکه اگر برنامه ها را به این سمت سوق دهیم کشور در همه ابعاد قابلیت توسعه دارد افزود: در این راستا باید ارزیابی زیست محیطی در پروژه های مختلف مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر لایحه ارزیابی زیست محیطی را دولت تصویب کرده و در اختیار مجلس قرار گرفته است که در نوبت طرح بوده و امیدواریم هرچه زودتر مجلس این لایحه را تصویب کند.

همه فعالیتهای توسعه ای مشمول ارزیابی زیست محیطی می شوند

ابتکار با بیان اینکه در صورت تصویب، قانون دائمی ارزیابی زیست محیطی را برای اولین بار است که در کشور داریم عنوان کرد: البته پیش از این در برنامه های مختلف این موضوع مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور تصویب این لایحه را بسترساز همراه سازی فرآیند توسعه با محیط زیست دانست و افزود: با اجرای این قانون همه فعالیتهای توسعه ای اعم از راهسازی، در حوزه نفت، شهرک های صنعتی، کشت و صنعت کشاورزی و … مشمول ارزیابی زیست محیطی می شوند.

ابتکار ادامه داد: با تصویب این لایحه همه فعالیتهای توسعه ای قبل از اجرا و در مرحله امکان سنجی باید ارزیابی زیست محیطی شوند تا عوارض کنونی که امروز شاهد هستیم گریبان خیلی از این طرح ها را گرفته است را نداشته باشیم.

وی افزود: در گذشته به دلیل عدم اجرای ارزیابی زیست محیطی بسیاری از سرمایه های کشور از دست رفت و هزینه زیادی دادیم.

از تولید سالانه ۳۰۰ هزار اسلحه شکاری جلوگیری شد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در لرستان مناطق حفاظت شده ارزشمندی مانند اشترانکوه و سفید کوه داریم تصریح کرد: این دو منطقه حفاظت شده مطالعات مدیریت دارند که این مطالعات مشخص می کند این مناطق به چه شکلی باید مدیریت شوند.

ابتکار با بیان اینکه با حمایت دولت برای اجرای این مطالعات در سطح مناطق حفاظت شده استانها اقدامات لازم را انجام داده ایم یادآور شد: بخش هایی از این مناطق کاملا حفاظتی و بخشهایی با ظرفیت گردشگری طبیعی با امکان بهره مندی مردم و جوامع محلی در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه شکار در سالهای گذشته آسیبهای زیادی به تنوع زیستی کشور وارد کرده است افزود: با رویکرد خوبی که در دولت وجود دارد و با همکاری وزارت دفاع از تولید سالانه ۳۰۰ هزار اسلحه شکاری جلوگیری شده که این اتفاق بسیار مهمی است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با یادآوری اینکه تنوع زیستی ما ظرفیت این میزان شکار را ندارد افزود: سازمان محیط زیست برنامه های مختلفی را در این زمینه دنبال می کند که دعوت از شکارچیان برای کنار گذاشتن سلاح های خود از جمله این برنامه ها است.

تدوین برنامه اقدام ملی برای نجات جنگلهای بلوط

ابتکار در ادامه سخنان خود به معضل خشکیدگی جنگلهای بلوط اشاره کرد و بیان داشت: در اولین جلسه شورای عالی محیط زیست گزارش جنگلهای بلوط مطرح شد که در این راستا برنامه اقدام ملی برای نجات جنگلهای بلوط با همکاری سازمان جنگلها در حال تدوین است.

وی با اشاره به فعالیتهای انجام شده برای مدیریت گرد و غبار در کشور یادآور شد: در این راستا ضمن شناسایی کانونهای گرد وغبار، در سطح بین المللی هم فعالیتهایی دنبال می شود که تاکنون به دلیل شرایط منیتی عراق طرح ها با تاخیر مواجه بوده است.

تشکیل صندوق منطقه ای به منظور مقابله با گرد و غبار

ابتکار با اشاره به پیگیری برای تشکیل یک صندوق منطقه ای به منظور مقابله با گرد و غبار عنوان کرد: ما در جریان آثار و عوارض و هزینه های ناشی از گرد و غبار هستیم به طوریکه این پدیده روی بخشهای کشاورزی، منابع طبیعی و به خصوص سلامت شهروندان عوارض جدی را تحمیل کرده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با بیان اینکه دولت برای جبران خسارات و مقابله با این عوارض به طور جدی ورود پیدا کرده است افزود: در این راستا برای سال ۹۳ و ۹۴ اعتبارات خوبی پیش بینی شده که لرستان را به طور ویژه در نظر خواهیم گرفت.

ابتکار با بیان اینکه از مدیر ملی گرد و غبار سازمان محیط زیست برای سفر به لرستان دعوت خواهم کرد افزود: برنامه ریزی می شود در این سفر برنامه خاص لرستان تدوین و در زمینه دستگاههای پایش و کنترل نیز پیگیری های جدی صورت گیرد.

 
 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان