شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » یادواره‌ی زنده‌یاد فتح‌اله نادری در پل‌دختر

fathollah-naderi

رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی پلدخترگفت: یادواره ادبی شعر فتح اله نادری پاسداشت فرهنگ وهنر است. به گزارش بلوطستان فریدون کریمی‌فرد با بیان این مطلب در  یادواره ادبی شعر «یاد یار» گرامیداشت زنده یاد فتح اله نادری در پلدختر افزود: شعر ریشه در تاریخ کهن ایران زمین دارد وشعر ما پر از مضامین اخلاقی، عرفانی و دینی است و شعر مامضمون دارد پیام دارد ، دین ، اخلاق و معرفت در شعر شاعران ما موج می زند، سخن و زبان شاعر سخن حکمت و معرفت است و شعر هم که کمال سخن است.

وی گفت: شاعران در شعرشان درس اخلاق و معرفت و عرفان و آزادگی داده‌اند واز جمله هنرهای بشری تجلی آرمان های او در قالب نظم الفاظ می باشد،و این هنر دیرپا و کهن از عهده هر فرد و شخصی برآورده نیست بلکه موهبتی است الهی که افراد معدودی از آن برخوردار می باشند. کریمی فرد افزود:شعر زینت بخش کلام است،برای نمونه در این بیت حافظ که میگوید:

کس چون حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب/تا سر زلف سخن را به قلم شانه زدند

که حافظ ضمن بالیدن به ارزش هنری شعر، دست کم به دو نکته مهم اشاره کرده است یکی اینکه، عنصر زیبایی از عناصر ذاتی شعر است که به تعبیر او به صـورت آرایشگری در سخن ظاهر می شود؛ دیگر اینکه، شاعر در شعر خود اندیـشه و حقیقتـی را بیان میکند که بادرک شهودی بدان رسیده است.وچون از دل برآمده بر دل می نشیند.

رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی پلدختر تصریح کرد: هنر انتقال احساس شخصی هنرمند و سرایت دادن این احساس به دیگران ومخاطب است،و ریشه در دل وجان هنرمند دارد،شاعر هنرمندی است که از کلمات خام ابیاتی زیبا خلق میکند،واین ابیات چون از دل برآمده اینچنین بر دل می نشیند.

فریدون کریمی فرد افزود:از طریق هنر ما میتوانیم آموزه های دینی،ارزشها وباورها را به نسل جوان انتقال دهیم چون که مقام معظم رهبری می فرمایند:هر اندیشه ای اگر درقالب هنر نگنجد ماندنی نیست.

رییس اداره فرهنگ وارشاداسلامی پلدخترگفت:فتح اله عزیز شاعری بود که نکات ظریف وحساس شعری را خوب می شناخت با طبیعت سخن میگفت، و با استفاده از تمثیلات واصطلاحات اصیل وقدیمی لری چنان شعر می سرود که وقتی شعرش را میخوانی آن منظره رابا تمام وجود حس و درک میکنی.

کریمی فردگفت:فتح اله نادری عارفانه میداند که سرای باقی آنجاست واین منزل را باید گذاشت ورفت که میگوید:میها روئم وجا دلواز دیری/         بنیم بالی وسر پرواز دیری.از سفری دور می گوید،شعر ریشه در عمق جان شاعر دارد ونادری عزیز دوست داشت هنرش را و وقت میگذاشت برای هنرش درطول یکسال گذشته دو جشنواره شعر داشتیم اول جشنواره شعر بومی محلی که یک برنامه تلویزیونی بود دعوت ما راپذیرفت وشرکت کرد، بعد مسافت هرگز اورا از شرکت باز نمیداشت واز اشعار زیبایش قرائت نمود وآخرین جشنواره شعر با حضور ایشان جشنواره شعر انقلاب در دهه فجر ٩۴بود که همیشه یک پای جشنواره ها بود.

کریمی فرد در ادامه گفت:در هرصورت هرگز نمیتوان گوشه ای از خدمات هنرمندان به جامعه را با اینچنین محافلی جبران کرد فقط به رسم ادب وقدر شناسی وظیفه خود دانستیم اکنون که تقدیر الهی بر فراق این یار رقم خورد ما هم ادای دینی کرده باشیم به این هنرمند شاعرچون اینطور مجالسی در حقیقت پاسداشت فرهنگ وهنراست ،وقطعا آثار این شاعر توانمند در آسمان فرهنگ وادب ماندنی خواهد بود وانجمن ادبی پلدختر از آن استفاده خواهد کرد وهنرمندان نمی میرند چون با آثار خود با مردم سخن میگویند،مگر نه این است که سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز   مرده آن است که نامش به نکوئی نبرند.واین نشان میدهد هنرمند می ماندچون آثار هنرمندان ما با حرف می زنند.

گفتنی است در این یادواره که تعدادی از مردم هنر دوست پلدختر،دره شهر،ماژین و تعدادی ازهنرمندان وخانواده مرحوم نادری حضور داشتند چندنفر از شاعران انجمن ادبی پلدختر ودره شهر به شعر خوانی در وصف زنده یاد نادری پرداختند.

درپایان مراسم تندیس یادواره ادبی شعر «یادیار»به پدر فتح اله نادری اهداء واز شاعران حاضر در سالن تجلیل به عمل آمد.گفتنی است فتح اله نادری عضو فعال انجمن ادبی پلدختر در تاریخ٣٠تیرماه١٣٩۵ در اثر تصادف برحمت ایزدی پیوست.

  1. شهروند

    خداوندرحمت کندمرحوم نادری را/لطفا”چندعکس ازشرکت کنندگان این مراسم درج کنید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان