شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » تا کی دختر ستیزی؟

بسم الله الرحمن الرحیم
محرم است و سالروز پرپر شدن گلهای گلستان حضرت پیامبراکرم(ص)،این ایام سرشار از حزن را به شما و همه ی آزادگان جهان تسلیت می گویم.
ماه محرم یاد آوری قیام خونین امام حسین(ع)، و یاران وفادارش می­باشد و هدف از آن قیام نیز به تصریح حسین بن علی(ع)،اصلاح امت است.او فرمود:« من نه از روى خود خواهى و یا براى خوشگذرانى و نه براى افساد و ستمگرى ، از مدینه خارج شدم ، بلکه هدف من از این سفر، امر به معروف و نهى از منکر و خواسته ام از این حرکت ، اصلاح مفاسد امور است و احیا و زنده کردن سنت و قانون جدم رسول خدا (ص) و راه و رسم پدرم على ابن ابیطالب است».
اکنون نیز که بیش از سیزده قرن از عاشورای حسینی می­گذرد،جامعه­ی اسلامی،در ابعاد مختلفی به اصلاح امور نیازمند است.
به مناسبت سالگرد قیام امام حسین(ع) از قم به شهرم کوهدشت،رفتم .کوهدشت با این که دلاوری دلاورمردانش، در طول انقلاب و جبهه های حق علیه باطل ، می­درخشد،اما متاسفانه از صنعت و کارخانه، بهره­ای ندارد و به حدی جوان تحصیل کرده بی­کار دارد که می­توان آن را،ابر شهر بی کاران نامید.
غم کوهدشت فقط بی کاری نیست ،این شهر از نظر فرهنگی نیز، نیاز به برنامه ریزی و کار و جد و جهد بیشتری دارد، در این شهر،هنوز هم قصه­های سرشار از غصه­ ای، در مورد دختر بودن فرزند،یافت می­شود، هرچند می­توان گفت این نوع بینش­ها اختصاصی کوهدشت و لرستان نیست ولی شهری که فقر اقتصادی آزارش می­دهد ، اگر از نظر فرهنگی نیز فقیر باشد،رنج و حزن خانواده­ها ، مضاعف خواهد شد.
در همین محرم،خانمی به تلفن همراهم زنگ زد و گفت حاج آقا وفایی، بنده از پا منبرهای شما هستم،نکاتی که می گویی یاداشت می کنم و دوست دارم نکات کلیدی را ، به غایبین هدیه دهم اما افتاده در این مشکلها،از جمله این که شوهرم می گوید چرا به مجالس روضه می روی؟ مگر از خدای امام حسین(ع)خیری به شما رسیده است؟!
او در اصل از این که همه ی بچه هایم،دخترند ناراحت است و به بهانه های گوناگون حقوق شرعی و وظایف شرعیش را،رعایت نمی کند.شرمنده ی رویتان،مکان خوابمان نیز متفاوت شده است! نمی دانم چه کنم و نمی دانم چرا تخت و بختم واژگون شده است؟
حاج اقای وفایی ! چرا شوهرم این دختران گلرخ را، فرزند به حساب نمی آورد؟ مرهم این مرض مزمن چیست؟ و با این نوع بینشی که شوهرم دارد آیا می توانم نفرینش کنم؟
دلگیرم ازدنیاوآدم های دنیـــــــــایی
از روز وشب های پرازتشویش وتنهایی
دلگیرم ازاین بغضهای تلخ وپی درپی
خسته شدم ازاین همه صبروشکیبایی
این تلفن برای من تداعی کننده قانون جاهلیت بود که دختران را زنده به گور می­کرده­اند.از این سوال به پرسشهای مشابه و موجود در جامعه منتقل شدم ، از جمله این که:
چرا برخی از پدران به دخترانشان می­گویند هر کدام از شما، سرچشمه­ی گرفتاری­ و دردسرها خواهید بود؟
چرا برخی خانم­ها ازترس دختر آوردن ، به حامله شدن نمی­اندیشند؟
چرا مادران وقتی به دستان سنوگرافی سپرده می­شوند تمام بدنشان می­لرزد که نکند جنس جنینشان دختر باشد؟!
آیا می­دانید خانمی را برای تعیین جنسیت جنینش ، در اختیار سنوگرافی قرار دادند،و چون سنوگرافی از دختر بودن بچه گفت ،شوهرش دست به کتک شد و پا در میانی دیگران جان سالم به در برد؟!
می‌شنیدم فحش و خر میراندم
رب یسر زیر لب میخواندم
هر زمان می‌گفتم از سوز درون
اهد قومی انهم‌ لایعلمون
علاوه براین برخی از پدران که فقط دختر دارند،زمین کشاورزیشان را می­فروشند تا بعد از خودشان ، موجب نزاع و بگو و مگوها نشود، و برخی نیز از غم ،بی پسری به اعتیاد روی می آورند!
خواهرم !
برترى پسر بر دختر نزد مشرکان رایج بوده، قرآن کریم به مشرکان اعتراض مى کند،و وجدان آنها را بیدار مى سازد که چرا آنچه را که براى خود مى پسندید براى خدا نمى پسندید؟ آیا این روشى به دور از عدل و انصاف نیست؟
اسلام تلاش فراوانى براى احیاى ارزش مقام زن نموده است. چنان که رسول اکرم (ص) فرمود: «ما اکرم النّساء الاّ کریم ولا أهانهنّ الاّ لئیم» «جز انسان هاى بزرگوار و کریم، کسى به زنان تکریم نمى کند و جز افراد فرومایه و پست به زنان اهانت نمى کند».
به هرحال از این واقعیت نمى توان به آسانى گذشت که با نهایت تأسّف هنوز هم در جامعه اسلامى، آثارى از همان افکار جاهلى وجود دارد و هنوز کم نیستند خانواده هایى که از تولد پسر خوشحال و از نوزاد دختر ناراحت مى شوند و یا لااقل تولد پسر را بر دختر ترجیح مى دهند.
امام حسین(ع) در روز عاشورا با بدنی زخمی و خونین و لباسهایی پاره در آخرین دیداری که با امام سجاد(ع) داشت فرمود «ایاک والظلم» ؛ و چه ظلمی بالاتر از این که مادری ماهها جنینی چند کیلوی حمل کند، نه ماه از راحت خوابیدن فاصله بگیرد و در هر قدمی که برداشته احتیاط ها کند ، تا حملش سقط نشود.سپس او را شیر دهد و نوزاد را تر و خشک کند.و از شوهرش پول شیری نیز نگیرد و منتی هم نگذارد وبا این حال شوهرش اعتراض کند که چرا دخترزاییده ای؟!!
من دراین برزخ دنیا تا ابد زنده به گورم
ازجهنم تو خسته ازبهشتت خیلی دورم
از سویی روز عاشورا ساعت ها سینه می زنیم ،و از طرفی بسیاری از همین حسین گویان،دختر را فرزند درجه سه می دانند و بر خلاف نص صریح قرآن کریم،آنان را از ارث محروم می کنند.
تعداد صاحبان این نوع بینش به حدی زیاد است که ، گاه با گفتن آه و افسوس ها ، بابای دختران را تحت تاثیر قرار می دهند و قطرات اشک را بر گونه هایشان می رویانند . در مثنوی آمده است: «یک آخوند مکتبی بود که بچه های زیادی را درس می داد . بچه ها دلخوشی شان این بود که روزی از چنگ این آخوند خلاص و آزاد بشوند . بچه های زرنگ با خود گفتند که ما چکار کنیم که آخوند ما را رها کند . نقشه ای کشیدند . فردا یکی از بچه ها که اول آمد – و آخوند نشسته بود – گفت : جناب آخوند خدا بد ندهد ، مثل اینکه مریض هستید ، کسالتی دارید . گفت نه کسل نیستم برو بنشین . رفت نشست . نفر بعد آمد و گفت : جناب آخوند رنگ رویتان امروز پریده . آخوند کمی آرامتر گفت : برو بنشین سرجایت . سومی آمد و همین را گفت ، و آخوند صدایش کمی شل تر شد . تردیدش برداشت که شاید من مریض هستم . هر بچه ای که آمد همین را گفت . سرانجام آخوند گفت : بلی کسلم ، خیلی ناراحتم ، و از او اقرار گرفتند که ناخوش است . گفتند اجازه بدهید برایتان شوربائی بپزیم ، و کم کم آخوند مریض شد و رفت دراز کشید ، شروع کرد به ناله کردن و به بچه ها گفت بروید منزل که من ناخوش هستم . بچه ها هم همین را می خواستند . غرض اینکه این بچه ها در اثر تلقین ، این بدبخت را انداختند و مریض کردند .
نه این که فکر کنی مرهم احتیاج نداشت
که زخم های دل خون من علاج نداشت
منم خلیفه ی تنها رانده از فردوس
خلیفه ای که از آغاز تخت و تاج نداشت
تفاوت من و اصحاب کهف در این بود
که سکه های من از ابتدا رواج نداشت
خداوند متعال می فرماید: « پادشاهی و ملک آسمان ها و زمین تنها و تنها برای خداست. هر چه بخواهد می آفریند. به هر که بخواهد دختر و به هر که بخواهد پسر می بخشد، یا در یک رحم دو فرزند؛ یکی پسر و یکی دختر قرار می دهد و هر که را بخواهد عقیم و نازا می گذارد. همانا خداوند دانا و تواناست». (سوره شوری، آیات ۴۹ و ۵۰)
درست است که بعضی از مردم دلشان می خواهد فرزندشان دختر باشد. و بعضی پسر دوست دارند اما باید توجه داشته باشیم که دختر یا پسر بودن فرزند، به حکم و اراده الهی است و ما باید همیشه تسلیم و مطیع امر خداوند باشیم چون هر چه را برای انسان رقم بزند به مصلحت دنیا و آخرت اوست؛ آن هم مصلحتی که چه بسا در آینده بسیار دوری برای فرد مشخص شود. کسی که از نعمت داشتن فرزند بی بهره است باید بداند حتماً حکمتی در کار است که اراده خداوند بر این قرار گرفته و گرنه خداوند بی دلیل نعمت و رحمتش را از هیچ بنده ای دریغ نمی کند.گویند گنجشکی محزون با خدای خود شکوه کرد که :پروردگارا صبحگاهان طوفانی فرستادی که آشیانم را ویران کرد. من با تو چه کرده بودم و کدام گوشه سلطنتت را تنگ کرده بودم که مستوجب چنین عقوبتی شدم ؟خدای فرمود:ماری بزرگ در کمین تو و جوجه هایت بود در حالیکه تو در خواب خوش بودی . بادی در راه بود فرستادمش تا لانه ات را به آرامی واژگون کند تا از نیستی برهی ! «چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید حال آنکه خیر شما در آن است»
امام سجاد(ع) وقتى مژده فرزندى را به او مى دادند، سئوال نمى فرمود که پسر است یا دختر، اول مى پرسید آیا سالم است ؟ اگر سالم بود مى فرمود: شکر خداى را که از من فرزند ناسالم نیافرید.
یحیى ابن زکریا گوید از حضرت هادى(ع)،تقاضا نمودم برایم دعا کند تا خداوند به من پسرى عنایت فرماید،حضرت در جواب نامه نوشتند:چه بسیار دخترى که از پسر بهتر است.
وقتى همسرم زایمان نمود،دخترى به دنیا آورد، ولى همچنانکه حضرت فرموده بود، دخترى شد بهتر از بسیارى از پسران دوران .
علاوه براین براى یکى از شیعیان دخترى متولد شده بود، نزد امام صادق(ع) آمد، حضرت دید ناراحت است فرمود: بگو ببینم اگر خداوند به تو وحى کند و از تو بپرسد که من برایت انتخاب کنم یا خودت براى خودت انتخاب کنى چه مى گوئى ؟ عرض کرد: مى­گویم خدایا شما برایم انتخاب کن،حضرت فرمود:خدا براى تو(دختر) انتخاب کرده است .سپس (حضرت با اشاره به داستان موسى و خضر که خضر آن پسر بچه را کشت و موسى اعتراض کرد) فرمود آن پسر بچه که آن عالم او را کشت خداوند عزوجل مى فرماید : فاردنا ان یبدلها ربهما خیرا منه زکوه و اقرب رحما.
یعنى خداوند خواست فرزندى پاکیزه و نزدیکتر به جاى آن پسر بچه به آنها عنایت کند سپس حضرت صادق (ع) فرمود: خداوند به جاى آن ، پسر دخترى به آنها داد که هفتاد پیامبر از او متولد شد.
و در حدیثى آمده است که به پیامبر(ص)خبر دادند خدا به او دخترى داده است، ناگهان نگاه به صورت یارانش کرد دید آثار خشنودى در آنها نمایان نگشت ، پیامبر(ص) فوراً فرمود: «مالکم؟ ریحانه اشمها، و رزقها على اللَّه عزوجل» «این چه حالتى است در شما مى بینم؟ خداوند گلى به من داده آن را مى بویم،و اگر غم روزى او را مى­خورید، روزیش با خدا است».
ای زن ، چه دلفریب و چه زیبایی
گویی گل شکفته ی دنیایی
گل گفتمت، ز گفته خجل ماندم
گل را کجاست چون تو دلارایی ؟
گل چون تو کی ، به لطف ، سخن گوید ؟
تنها تویی که نوگل گویایی
گر نوبهار ، غنچه و گل زاید
ای زن ،‌ تو نوبهار همی زایی
چون روی نغز طفل تو ، ایا کس
کی دیده نو بهار تماشایی؟
حضرت پیامبر(ص) فرمودند:«چه فرزند خوبى است دختر. هم پرمحبّت است، هم کمک کار، هم مونس است».او به دخترش فاطمه زهرا(س) به گونه اى احترام مى گذاشت که مردم تعجب مى کردند، با تمام مقامى که داشت، دست دخترش را مى بوسید و به هنگام مراجعت از سفر نخستین کسى را که دیدار مى کرد، دخترش فاطمه بود و به عکس هنگامى که مى خواست به سفر برود آخرین خانه اى را که خداحافظى مى کرد باز خانه فاطمه (س) بود.
خواهرم ! به او بگو «پیامبر در خصوص داشتن سه دختر یا سه خواهر می فرمایند: کسی که سه دختر یا سه خواهر داشته باشد، بهشت بر او واجب می شود.» در واقع داشتن سه دختر یا سه خواهر نعمت بزرگی است که باعث باز شدن درب رحمت پروردگار به سوی انسان است.
به او تذکر بده که امام صادق (ع ) فرمودند : پسران نعمتند و دختران خوبی هستند. خداوند از نعمت ها سوال می کند و به خوبی ها پاداش می دهد.»
این بابای نادان نمی داند، مستحب است برای داشتن فرزند دختر دعا کند.حضرت ابراهیم (ع) با وجودی که فرزندان فرهیخته و بزرگواری چون حضرت اسماعیل و اسحاق (ع) داشت، برای داشتن فرزند دختر هم دعا می کرد.
و درود بر استاد قرائتی خوش گو وخوش خو که فرمودند خداوند برایم سه فرزند دختر مقدر کرد و هرگز نخواهم گفت خدایا فرزند پسر می خواهم.
او نمی داند بهترین انسان روی کره زمین رسول الله(ص)است و به او لقب«ابوالبنات»می دادند.این لقب(پدر دخترها بودن ) برای او خوشایند بود و تبسم را بر چهره او می نشاند .
حال چه شده است برخی ها را اگر به آنها گفته شود بابای دخترها از آن تلقی فحش و ناسزابودن را دریافت می کنند؟ خدایا اگرآن رسول اعظمت ۱۲ پسر می داشت و دختری نمی داشت برخی از این باباها به خانم و دخترانشان چه می گفتند؟!
پیامبر(ص)فرمودند:«کسى که بازار مى رود و تحفه اى براى خانواده خود مى خرد همچون کسى است که مى خواهد به نیازمندانى کمک کند و هنگامى که مى خواهد تحفه را تقسیم کند نخست باید به دختر و بعد به پسران بدهد، چرا که هر کس دخترش را شاد و مسرور کند چنان است که گویى کسى از فرزندان اسماعیل علیه السلام را آزاد کرده باشد».
خانم ! از پیامبراکرم(ص)پرسیدند خداوند چه چیزی را نیافریده است؟ فرمودند راحتی خالص.در زیر این آسمان و بر روی این کره ی خاکی حتی یک نفر یافت نخواهد شد که از هر جهت راحت باشد .خدا را شکر کن نعمت های فراوانی داری و فرزندان سالمی و نام شوهری نیز در شناسنامه ات ثبت است و فرزندانت احساس یتیمی نمی کنند .آیا می دانی ، اگر همین شوهر را نیز نداشتی،مورد هجوم مشکلات عدیده ای واقع می شدی؟
خواهرم به جای آن که زبانت را به نفرین باز کنی ، به فکر اصلاح او باش .در این ماه محرم دعاگویش باش و در قالب نذورات به خداوند پناه ببر.
شما می توانید با خانواده هایی ارتباط برقرار کنید که مهربانی و فرهنگ اسلامی در کانون خانواده آنها موج می زند. حضرت علی (ع) به امام حسن فرمودند:« با خوبها بنشین چون همنشینی اثر دارد . اگر با هرکس بنشینی ، تمام شخصیت را از دست می دهی بعضی دوستان باد بهاری هستند . شما کنار آنها می نشینی، زنده میشوی . نشاط و طراوت پیدا می کنی . و بعضی باد پاییزی هستند . وقتی کنار آنها می نشینی ، همان خرده معرفت و ایمانی را هم که داری از دست می دهی.
خواهرم! همگان غرق نعمتند(نعمت امنیت و سلامتی و…) و عاجز از شکرگزاری این همه نعمت . و معمولا تا نعمتی سلب نشود،به عظمت آن پی برده نمی شود.در میان اقوامم بچه ای چهارساله وجود دارد که تاکنون ۳۲بار تهران برده شده است تا یکی از چشمانش معالجه شود و به کوری مبتلا نشود .آیا داشتن چند دختر سالم نیازمند تشکری از خداوند نیست؟
خدایا تو را شکر می گوییم که این پدران ابوالعلایی فکر نمی کنند.او«ابوالعلاء» که یکى از فلاسفه بدبین است ، افکارش بر محوربدبینى دور مى زد و زندگى را سراسر رنج و عذاب مى دانست، براى اینکه نسل بشر منقرض شود توالد و تناسل را بر انسان تحریم کرد. مى گویند هنگامى که در آستانه مرگ قرار گرفت وصیت کرد این جمله را بر لوح قبرش نقش کنند:«هذا جناه ابى علىّ وما جنیت على احد; این قبر از آثار جنایت پدر من در حق من است و من درباره هیچ کس جنایت نکرده ام!».
بیرون ز تو نیست هر چه در عالم هست
از خود بطلب هرآنچه خواهى، که تویى

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » تا کی دختر ستیزی؟

بسم الله الرحمن الرحیم
محرم است و سالروز پرپر شدن گلهای گلستان حضرت پیامبراکرم(ص)،این ایام سرشار از حزن را به شما و همه ی آزادگان جهان تسلیت می گویم.
ماه محرم یاد آوری قیام خونین امام حسین(ع)، و یاران وفادارش می­باشد و هدف از آن قیام نیز به تصریح حسین بن علی(ع)،اصلاح امت است.او فرمود:« من نه از روى خود خواهى و یا براى خوشگذرانى و نه براى افساد و ستمگرى ، از مدینه خارج شدم ، بلکه هدف من از این سفر، امر به معروف و نهى از منکر و خواسته ام از این حرکت ، اصلاح مفاسد امور است و احیا و زنده کردن سنت و قانون جدم رسول خدا (ص) و راه و رسم پدرم على ابن ابیطالب است».
اکنون نیز که بیش از سیزده قرن از عاشورای حسینی می­گذرد،جامعه­ی اسلامی،در ابعاد مختلفی به اصلاح امور نیازمند است.
به مناسبت سالگرد قیام امام حسین(ع) از قم به شهرم کوهدشت،رفتم .کوهدشت با این که دلاوری دلاورمردانش، در طول انقلاب و جبهه های حق علیه باطل ، می­درخشد،اما متاسفانه از صنعت و کارخانه، بهره­ای ندارد و به حدی جوان تحصیل کرده بی­کار دارد که می­توان آن را،ابر شهر بی کاران نامید.
غم کوهدشت فقط بی کاری نیست ،این شهر از نظر فرهنگی نیز، نیاز به برنامه ریزی و کار و جد و جهد بیشتری دارد، در این شهر،هنوز هم قصه­های سرشار از غصه­ ای، در مورد دختر بودن فرزند،یافت می­شود، هرچند می­توان گفت این نوع بینش­ها اختصاصی کوهدشت و لرستان نیست ولی شهری که فقر اقتصادی آزارش می­دهد ، اگر از نظر فرهنگی نیز فقیر باشد،رنج و حزن خانواده­ها ، مضاعف خواهد شد.
در همین محرم،خانمی به تلفن همراهم زنگ زد و گفت حاج آقا وفایی، بنده از پا منبرهای شما هستم،نکاتی که می گویی یاداشت می کنم و دوست دارم نکات کلیدی را ، به غایبین هدیه دهم اما افتاده در این مشکلها،از جمله این که شوهرم می گوید چرا به مجالس روضه می روی؟ مگر از خدای امام حسین(ع)خیری به شما رسیده است؟!
او در اصل از این که همه ی بچه هایم،دخترند ناراحت است و به بهانه های گوناگون حقوق شرعی و وظایف شرعیش را،رعایت نمی کند.شرمنده ی رویتان،مکان خوابمان نیز متفاوت شده است! نمی دانم چه کنم و نمی دانم چرا تخت و بختم واژگون شده است؟
حاج اقای وفایی ! چرا شوهرم این دختران گلرخ را، فرزند به حساب نمی آورد؟ مرهم این مرض مزمن چیست؟ و با این نوع بینشی که شوهرم دارد آیا می توانم نفرینش کنم؟
دلگیرم ازدنیاوآدم های دنیـــــــــایی
از روز وشب های پرازتشویش وتنهایی
دلگیرم ازاین بغضهای تلخ وپی درپی
خسته شدم ازاین همه صبروشکیبایی
این تلفن برای من تداعی کننده قانون جاهلیت بود که دختران را زنده به گور می­کرده­اند.از این سوال به پرسشهای مشابه و موجود در جامعه منتقل شدم ، از جمله این که:
چرا برخی از پدران به دخترانشان می­گویند هر کدام از شما، سرچشمه­ی گرفتاری­ و دردسرها خواهید بود؟
چرا برخی خانم­ها ازترس دختر آوردن ، به حامله شدن نمی­اندیشند؟
چرا مادران وقتی به دستان سنوگرافی سپرده می­شوند تمام بدنشان می­لرزد که نکند جنس جنینشان دختر باشد؟!
آیا می­دانید خانمی را برای تعیین جنسیت جنینش ، در اختیار سنوگرافی قرار دادند،و چون سنوگرافی از دختر بودن بچه گفت ،شوهرش دست به کتک شد و پا در میانی دیگران جان سالم به در برد؟!
می‌شنیدم فحش و خر میراندم
رب یسر زیر لب میخواندم
هر زمان می‌گفتم از سوز درون
اهد قومی انهم‌ لایعلمون
علاوه براین برخی از پدران که فقط دختر دارند،زمین کشاورزیشان را می­فروشند تا بعد از خودشان ، موجب نزاع و بگو و مگوها نشود، و برخی نیز از غم ،بی پسری به اعتیاد روی می آورند!
خواهرم !
برترى پسر بر دختر نزد مشرکان رایج بوده، قرآن کریم به مشرکان اعتراض مى کند،و وجدان آنها را بیدار مى سازد که چرا آنچه را که براى خود مى پسندید براى خدا نمى پسندید؟ آیا این روشى به دور از عدل و انصاف نیست؟
اسلام تلاش فراوانى براى احیاى ارزش مقام زن نموده است. چنان که رسول اکرم (ص) فرمود: «ما اکرم النّساء الاّ کریم ولا أهانهنّ الاّ لئیم» «جز انسان هاى بزرگوار و کریم، کسى به زنان تکریم نمى کند و جز افراد فرومایه و پست به زنان اهانت نمى کند».
به هرحال از این واقعیت نمى توان به آسانى گذشت که با نهایت تأسّف هنوز هم در جامعه اسلامى، آثارى از همان افکار جاهلى وجود دارد و هنوز کم نیستند خانواده هایى که از تولد پسر خوشحال و از نوزاد دختر ناراحت مى شوند و یا لااقل تولد پسر را بر دختر ترجیح مى دهند.
امام حسین(ع) در روز عاشورا با بدنی زخمی و خونین و لباسهایی پاره در آخرین دیداری که با امام سجاد(ع) داشت فرمود «ایاک والظلم» ؛ و چه ظلمی بالاتر از این که مادری ماهها جنینی چند کیلوی حمل کند، نه ماه از راحت خوابیدن فاصله بگیرد و در هر قدمی که برداشته احتیاط ها کند ، تا حملش سقط نشود.سپس او را شیر دهد و نوزاد را تر و خشک کند.و از شوهرش پول شیری نیز نگیرد و منتی هم نگذارد وبا این حال شوهرش اعتراض کند که چرا دخترزاییده ای؟!!
من دراین برزخ دنیا تا ابد زنده به گورم
ازجهنم تو خسته ازبهشتت خیلی دورم
از سویی روز عاشورا ساعت ها سینه می زنیم ،و از طرفی بسیاری از همین حسین گویان،دختر را فرزند درجه سه می دانند و بر خلاف نص صریح قرآن کریم،آنان را از ارث محروم می کنند.
تعداد صاحبان این نوع بینش به حدی زیاد است که ، گاه با گفتن آه و افسوس ها ، بابای دختران را تحت تاثیر قرار می دهند و قطرات اشک را بر گونه هایشان می رویانند . در مثنوی آمده است: «یک آخوند مکتبی بود که بچه های زیادی را درس می داد . بچه ها دلخوشی شان این بود که روزی از چنگ این آخوند خلاص و آزاد بشوند . بچه های زرنگ با خود گفتند که ما چکار کنیم که آخوند ما را رها کند . نقشه ای کشیدند . فردا یکی از بچه ها که اول آمد – و آخوند نشسته بود – گفت : جناب آخوند خدا بد ندهد ، مثل اینکه مریض هستید ، کسالتی دارید . گفت نه کسل نیستم برو بنشین . رفت نشست . نفر بعد آمد و گفت : جناب آخوند رنگ رویتان امروز پریده . آخوند کمی آرامتر گفت : برو بنشین سرجایت . سومی آمد و همین را گفت ، و آخوند صدایش کمی شل تر شد . تردیدش برداشت که شاید من مریض هستم . هر بچه ای که آمد همین را گفت . سرانجام آخوند گفت : بلی کسلم ، خیلی ناراحتم ، و از او اقرار گرفتند که ناخوش است . گفتند اجازه بدهید برایتان شوربائی بپزیم ، و کم کم آخوند مریض شد و رفت دراز کشید ، شروع کرد به ناله کردن و به بچه ها گفت بروید منزل که من ناخوش هستم . بچه ها هم همین را می خواستند . غرض اینکه این بچه ها در اثر تلقین ، این بدبخت را انداختند و مریض کردند .
نه این که فکر کنی مرهم احتیاج نداشت
که زخم های دل خون من علاج نداشت
منم خلیفه ی تنها رانده از فردوس
خلیفه ای که از آغاز تخت و تاج نداشت
تفاوت من و اصحاب کهف در این بود
که سکه های من از ابتدا رواج نداشت
خداوند متعال می فرماید: « پادشاهی و ملک آسمان ها و زمین تنها و تنها برای خداست. هر چه بخواهد می آفریند. به هر که بخواهد دختر و به هر که بخواهد پسر می بخشد، یا در یک رحم دو فرزند؛ یکی پسر و یکی دختر قرار می دهد و هر که را بخواهد عقیم و نازا می گذارد. همانا خداوند دانا و تواناست». (سوره شوری، آیات ۴۹ و ۵۰)
درست است که بعضی از مردم دلشان می خواهد فرزندشان دختر باشد. و بعضی پسر دوست دارند اما باید توجه داشته باشیم که دختر یا پسر بودن فرزند، به حکم و اراده الهی است و ما باید همیشه تسلیم و مطیع امر خداوند باشیم چون هر چه را برای انسان رقم بزند به مصلحت دنیا و آخرت اوست؛ آن هم مصلحتی که چه بسا در آینده بسیار دوری برای فرد مشخص شود. کسی که از نعمت داشتن فرزند بی بهره است باید بداند حتماً حکمتی در کار است که اراده خداوند بر این قرار گرفته و گرنه خداوند بی دلیل نعمت و رحمتش را از هیچ بنده ای دریغ نمی کند.گویند گنجشکی محزون با خدای خود شکوه کرد که :پروردگارا صبحگاهان طوفانی فرستادی که آشیانم را ویران کرد. من با تو چه کرده بودم و کدام گوشه سلطنتت را تنگ کرده بودم که مستوجب چنین عقوبتی شدم ؟خدای فرمود:ماری بزرگ در کمین تو و جوجه هایت بود در حالیکه تو در خواب خوش بودی . بادی در راه بود فرستادمش تا لانه ات را به آرامی واژگون کند تا از نیستی برهی ! «چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید حال آنکه خیر شما در آن است»
امام سجاد(ع) وقتى مژده فرزندى را به او مى دادند، سئوال نمى فرمود که پسر است یا دختر، اول مى پرسید آیا سالم است ؟ اگر سالم بود مى فرمود: شکر خداى را که از من فرزند ناسالم نیافرید.
یحیى ابن زکریا گوید از حضرت هادى(ع)،تقاضا نمودم برایم دعا کند تا خداوند به من پسرى عنایت فرماید،حضرت در جواب نامه نوشتند:چه بسیار دخترى که از پسر بهتر است.
وقتى همسرم زایمان نمود،دخترى به دنیا آورد، ولى همچنانکه حضرت فرموده بود، دخترى شد بهتر از بسیارى از پسران دوران .
علاوه براین براى یکى از شیعیان دخترى متولد شده بود، نزد امام صادق(ع) آمد، حضرت دید ناراحت است فرمود: بگو ببینم اگر خداوند به تو وحى کند و از تو بپرسد که من برایت انتخاب کنم یا خودت براى خودت انتخاب کنى چه مى گوئى ؟ عرض کرد: مى­گویم خدایا شما برایم انتخاب کن،حضرت فرمود:خدا براى تو(دختر) انتخاب کرده است .سپس (حضرت با اشاره به داستان موسى و خضر که خضر آن پسر بچه را کشت و موسى اعتراض کرد) فرمود آن پسر بچه که آن عالم او را کشت خداوند عزوجل مى فرماید : فاردنا ان یبدلها ربهما خیرا منه زکوه و اقرب رحما.
یعنى خداوند خواست فرزندى پاکیزه و نزدیکتر به جاى آن پسر بچه به آنها عنایت کند سپس حضرت صادق (ع) فرمود: خداوند به جاى آن ، پسر دخترى به آنها داد که هفتاد پیامبر از او متولد شد.
و در حدیثى آمده است که به پیامبر(ص)خبر دادند خدا به او دخترى داده است، ناگهان نگاه به صورت یارانش کرد دید آثار خشنودى در آنها نمایان نگشت ، پیامبر(ص) فوراً فرمود: «مالکم؟ ریحانه اشمها، و رزقها على اللَّه عزوجل» «این چه حالتى است در شما مى بینم؟ خداوند گلى به من داده آن را مى بویم،و اگر غم روزى او را مى­خورید، روزیش با خدا است».
ای زن ، چه دلفریب و چه زیبایی
گویی گل شکفته ی دنیایی
گل گفتمت، ز گفته خجل ماندم
گل را کجاست چون تو دلارایی ؟
گل چون تو کی ، به لطف ، سخن گوید ؟
تنها تویی که نوگل گویایی
گر نوبهار ، غنچه و گل زاید
ای زن ،‌ تو نوبهار همی زایی
چون روی نغز طفل تو ، ایا کس
کی دیده نو بهار تماشایی؟
حضرت پیامبر(ص) فرمودند:«چه فرزند خوبى است دختر. هم پرمحبّت است، هم کمک کار، هم مونس است».او به دخترش فاطمه زهرا(س) به گونه اى احترام مى گذاشت که مردم تعجب مى کردند، با تمام مقامى که داشت، دست دخترش را مى بوسید و به هنگام مراجعت از سفر نخستین کسى را که دیدار مى کرد، دخترش فاطمه بود و به عکس هنگامى که مى خواست به سفر برود آخرین خانه اى را که خداحافظى مى کرد باز خانه فاطمه (س) بود.
خواهرم ! به او بگو «پیامبر در خصوص داشتن سه دختر یا سه خواهر می فرمایند: کسی که سه دختر یا سه خواهر داشته باشد، بهشت بر او واجب می شود.» در واقع داشتن سه دختر یا سه خواهر نعمت بزرگی است که باعث باز شدن درب رحمت پروردگار به سوی انسان است.
به او تذکر بده که امام صادق (ع ) فرمودند : پسران نعمتند و دختران خوبی هستند. خداوند از نعمت ها سوال می کند و به خوبی ها پاداش می دهد.»
این بابای نادان نمی داند، مستحب است برای داشتن فرزند دختر دعا کند.حضرت ابراهیم (ع) با وجودی که فرزندان فرهیخته و بزرگواری چون حضرت اسماعیل و اسحاق (ع) داشت، برای داشتن فرزند دختر هم دعا می کرد.
و درود بر استاد قرائتی خوش گو وخوش خو که فرمودند خداوند برایم سه فرزند دختر مقدر کرد و هرگز نخواهم گفت خدایا فرزند پسر می خواهم.
او نمی داند بهترین انسان روی کره زمین رسول الله(ص)است و به او لقب«ابوالبنات»می دادند.این لقب(پدر دخترها بودن ) برای او خوشایند بود و تبسم را بر چهره او می نشاند .
حال چه شده است برخی ها را اگر به آنها گفته شود بابای دخترها از آن تلقی فحش و ناسزابودن را دریافت می کنند؟ خدایا اگرآن رسول اعظمت ۱۲ پسر می داشت و دختری نمی داشت برخی از این باباها به خانم و دخترانشان چه می گفتند؟!
پیامبر(ص)فرمودند:«کسى که بازار مى رود و تحفه اى براى خانواده خود مى خرد همچون کسى است که مى خواهد به نیازمندانى کمک کند و هنگامى که مى خواهد تحفه را تقسیم کند نخست باید به دختر و بعد به پسران بدهد، چرا که هر کس دخترش را شاد و مسرور کند چنان است که گویى کسى از فرزندان اسماعیل علیه السلام را آزاد کرده باشد».
خانم ! از پیامبراکرم(ص)پرسیدند خداوند چه چیزی را نیافریده است؟ فرمودند راحتی خالص.در زیر این آسمان و بر روی این کره ی خاکی حتی یک نفر یافت نخواهد شد که از هر جهت راحت باشد .خدا را شکر کن نعمت های فراوانی داری و فرزندان سالمی و نام شوهری نیز در شناسنامه ات ثبت است و فرزندانت احساس یتیمی نمی کنند .آیا می دانی ، اگر همین شوهر را نیز نداشتی،مورد هجوم مشکلات عدیده ای واقع می شدی؟
خواهرم به جای آن که زبانت را به نفرین باز کنی ، به فکر اصلاح او باش .در این ماه محرم دعاگویش باش و در قالب نذورات به خداوند پناه ببر.
شما می توانید با خانواده هایی ارتباط برقرار کنید که مهربانی و فرهنگ اسلامی در کانون خانواده آنها موج می زند. حضرت علی (ع) به امام حسن فرمودند:« با خوبها بنشین چون همنشینی اثر دارد . اگر با هرکس بنشینی ، تمام شخصیت را از دست می دهی بعضی دوستان باد بهاری هستند . شما کنار آنها می نشینی، زنده میشوی . نشاط و طراوت پیدا می کنی . و بعضی باد پاییزی هستند . وقتی کنار آنها می نشینی ، همان خرده معرفت و ایمانی را هم که داری از دست می دهی.
خواهرم! همگان غرق نعمتند(نعمت امنیت و سلامتی و…) و عاجز از شکرگزاری این همه نعمت . و معمولا تا نعمتی سلب نشود،به عظمت آن پی برده نمی شود.در میان اقوامم بچه ای چهارساله وجود دارد که تاکنون ۳۲بار تهران برده شده است تا یکی از چشمانش معالجه شود و به کوری مبتلا نشود .آیا داشتن چند دختر سالم نیازمند تشکری از خداوند نیست؟
خدایا تو را شکر می گوییم که این پدران ابوالعلایی فکر نمی کنند.او«ابوالعلاء» که یکى از فلاسفه بدبین است ، افکارش بر محوربدبینى دور مى زد و زندگى را سراسر رنج و عذاب مى دانست، براى اینکه نسل بشر منقرض شود توالد و تناسل را بر انسان تحریم کرد. مى گویند هنگامى که در آستانه مرگ قرار گرفت وصیت کرد این جمله را بر لوح قبرش نقش کنند:«هذا جناه ابى علىّ وما جنیت على احد; این قبر از آثار جنایت پدر من در حق من است و من درباره هیچ کس جنایت نکرده ام!».
بیرون ز تو نیست هر چه در عالم هست
از خود بطلب هرآنچه خواهى، که تویى

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان