شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » نا هنجاری سیاسی ، انحراف افکار عمومی

درحالی قریب به یکسال دیگر به انتخابات مجلس دهم باقی مانده که اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی و نقش حضور مردم در عرصه انتخابات بر کسی پوشیده نیست. نیاز جوامع به جلوگیری از هرگونه هرج و مرج و بی نظمی، ایجاب می کند که عده ای به نمایندگی از سوی مردم، اداره امور کشور و تعیین چارچوب اداره آن را بر عهده بگیرند. در کشور های مدعی دموکراسی، این عده با حضور مردم و از طرف آنان انتخاب می شوند. درنظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل ششم قانون اساسی” امور کشور باید به اتکای آرای عمومی اداره شود، از راه انتخابات، انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها، یا از راه همه پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون تعیین می گردد. ” با توجه به این اصل، در جمهوری اسلامی ایران، اداره حکومت و قانون گذاری در چار چوب اصول قانون اساسی با اداره و نظر ملت تعیین می گردد و برگزاری انتخابات در حقیقت تبلور اراده و خواست مردم می باشد.

پدیده انتخابات در هرجامعه ایی، به نحوی از آسیب ها وآفت ها یی رنج می برد.انتخابات درجامعه لرستان که ازمراکزپرآسیب وپرهیاهوی غرب کشوراست نیز از این امر مستثنی نیست وتا بحال با برخی از آسیبها روبرو ومواجه بوده است،فرارسیدن ونزدیک شدن به انتخابات بهانه ای است تا به برخی از آفات تبلیغاتی انتخابات پرداخته شودولذاپرداختن به این آسیب ها دربرهه کنونی ضرورتی انکارپذیراست،متاسفانه درامتدادهمین آسیبها مدتی است که نامزدهای انتخاباتی دراستان لرستان به طرق مختلف، واز هر موقعیت و هروسیله ای جهت معرفی خود به مردم ، استفاده می کنند ومی توان گفت ،این نوع معرفی وتبلیغات به سنتی مبدل گردیده است که قبل از ثبت نام ویافرارسیدن تبلیغات رسمی وقانونی ،نامزد ها ،به هر شکلی که می توانند ویا توان دارند نسبت به معرفی زود هنگام خودآنهم دردوسال مانده به انتخابات فعالیت های تبلیغاتی را آغاز می کنند ،که این خود نیزجای بحث دارد.
با عنایت به اینکه مجلس شورای اسلامی در راس امور وعصاره وخانه ملت بشمار می رود، از یک سو و اهمیت موضوع وشرایط ویژه جهانی وتاریخی از سوی دیگروهمچنین تحولات ناشی ازانتخابات یازدهم ریاست جمهوری وحاکمیت دولت تدبیروامید ،انتخابات دهمین دوره مجلس را،با حساسیت ویژه ای روبرو ساخته است.
جای تامل است که چنددوره است که درحوزه انتخابیه لرستان شروع زودهنگام انتخابات آسیبهای جدی رابه جامعه واردساخته وهمین پدیده به عنوان پدیده ایی ناهنجارعلاوه برمسموم کردن فضای سیاسی ،اجتماع وپدیده های اجتماعی نظیراشتغال،اقتصاد،آداب ورسوم و..رانیزتحت تاثیرقرارداده به نوعی که بلافاصله پس ازبرگزاری انتخابات ومشخص شدن نتیجه آن عرصه به جای اینکه به عرصه ایی آرام برای کاروپیگیری مطالبات مردمی تبدیل شود،به عرصه ایی برای شروع تبلیغات زودهنگام واستارت انتخابات مبدل میگردد.
سرگرم شدن نماینده منتخب به انتخابات زودرس،حضوربی دلیل وغیرضروری درحوزه انتخابیه برای رصدفعالیتهای کاندیداهای رقیب،تمرکزبرفعالیتهای زودهنگام انتخاباتی وچینش مدیریتی بالهام ازعنصرهمراهی درانتخابات فرارو؛غفلت ازامورات روزمره موکلین به صورت عام وتمرکزبرپیگیری امورات نزدیکان ستادیازجمله مهم ترین آسیب هاوچالشهای جدی است که تبلیغات زودهنگام کاندیداهای رقیب برنماینده منتخب پدیدمی آورند.
گرچه حضورکاندیداهای زودهنگام درامورات انتخاباتی زودرس نبایددستمایه ایی برای ورودنماینده منتخب دراین حوزه گرددلیک این مساله به پدیده ایی سنتی ونهادینه شده درجامعه سیاسی لرستان تبدیل گردیده است.

استارت تبلیغات باابزارهای نظیرتبلیغات گاه وبیگاه پیامکی درمناسبتهای مختلف ازشهادت ائمه اطهارگرفته تاولادت آنها،ازمناسبتهای ملی تاتحقیرهای سیاسی عملکردکاندیداهای رقیب،ازصعودتیمهای ملی به جام جهانی تادرخشش وقهرمانیهای تیمهای ملی وقهرمانان ورزشی،ازعزل ونصب های سیاسی ومدیریتی تا..ودریک کلام ازشیرمرغ تاجان آدمیزادهمه ازجمله تحرکاتی است که متاسفانه جامعه راتحت تاثیرقرارداده وعلاوه برسرگرم شدن مردم به امورات سیاسی وغفلت ازامورات روزمره وجاری زندگی،درافکارعمومی نیزالتهاب آفرینی می کنند.
لهذاهمین امردر مشارکت های اجتماعی وسیاسی از جمله تبلیغات انتخابات مختلف وبویژه تبلیغات انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی درمناطق عشایری وقومیتی وتوسعه نیافته تاثیرات منفی و غیر قابل قبولی را، برجای می گذاردکه کشمکش های سیاسی واختلافات اجتماعی پدیدآمده ازاین التهابات حتی به محیط خانواده هانیزورودپیداکرده وخانواده هاوگاه اعضای مشترک یک خانواده رانیزبااختلافات ریشه ایی روبروساخته است.

تبلیغات زودهنگام انتخاباتی،هزینه های بی حدوحصروخارج ازقاعده واسراف برخی از نامزد های انتخاباتی نیزازجمله مهم ترین آسیب تبلیغات زودهنگام است که متاسفانه دراذهان عمومی انحرافی جدی واردوجامعه سیاسی راازمسیربررسی درست عملکردنمایندگان وانتخاب برمبنای تفکرخارج می سازدچون امروزه تبلیغات یکی ازارکان مهم درپیام رسانی است ونقش پیچیده وظریفی را درانتقال پیام به مخاطبان دارد.براحتی می توان دررفتار مخاطبان تاثیر گذاشت وناخواسته آنان را درمسیر منافع ومقاصد خود ویا جناح موردنظر قرارداد .


آسیب دیگردرعرصه انتخابات لرستان با توجه به اینکه دردیدگاه مشترک واساسی همه ،بهترین وبرترین افراد نزد خداوند،پرهیزگارترین افراد هستند،متاسفانه ،بعضاً انتخابات وآراء بطور ناخودآگاه ودر برخی موارد آگاهانه رنگ وبوی قومی ،فرقه ای وحتی فامیلی وطایفه ای بخود می گیرد،نگاهی به تبلیغات انتخاباتی درگذشته ،این موضوع رابخوبی روشن می سازدوخودعاملی درجهت وروداسیب زای عوام به پدیده تبلیغات زودهنگام وبعضاالتهاب آفرین سیاسی است.
مشارکت سیاسی فرآیندی است که در طی آن قدرت سیاسی میان افراد و گروه‌های جامعه توزیع می‌شودبه گونه‌ای که تمامی شهروندان و گروه‌های فعال و خواهان مشارکت سیاسی از حق انتخاب شدن، تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری، ارزیابی، انتقاد، اعتراض، اظهارنظر و انتخاب کردن و رای دادن بهره‌مند باشند.پاره‌ای از صاحب‌نظران نیز مشارکت سیاسی را درگیر شدن در سطوح مختلف فعالیت در نظام سیاسی از عدم درگیری تا داشتن مقام رسمی سیاسی می‌دانند. اما در این میان مقوله انتخابات به عنوان یکی از نماد مشارکت سیاسی، شامل حق انتخاب کردن و انتخاب شدن، از اهمیت بسزایی برخوردار است. انتخابات فرآیندی است که در آن عده‌ای خود را در معرض انتخاب دیگران (مردم) قرار می‌دهند و در آن، به‌رغم تصور عمومی، انتخاب شدن به لحاظ اینکه امتیازات و مسئولیت‌هایی را برای منتخبان ملت در پی دارد، نسبت به انتخاب کردن که با ریختن برگه رای در صندوق خاتمه می‌یابد از اهمیت بیشتری برخوردار است. لذا یکی از مهم‌ترین پارامترهای تعیین میزان مشروعیت نظام، میزان نقش مردم در سازوکار تقسیم قدرت است ،بنابراین بایدازاین زاویه به پدیده انتخابات نگریسته شودنه ازراه استفاده ازابزارهای مسموم والتهاب آفرین ،لذارصدفعالیتهای نماینده منتخب ونقدسازنده آنهاوبرنامه ریزی برای حضورفرصت سازدرعرصه انتخابات ضروری تربه نظرمی رسد.

عباس دارایی/بلوطستان

  1. پلدختری

    جناب آقای عباس خان دارایی -باسلام
    انصاف چیز خوبی است ووجدان بیدار میخواهد چرا به تبلیغات زود هنگام ………………..
    از قدیم گفته اند سوزنی به خودت بزن جوالدوزی به دیگران

  2. بلوطستان

    باتشکراز نظر خواننده محترم که بنام پلدختری نظرخویش رابیان نموده اند،برادر یاخواهر محترم نویسنده مطلب بدنبال تشریح وضعیت حوزه انتخابیه خاصی نبوده وشخص ویااشخاص خاصی رامدنظرنداشته بلکه به دنبال تحلیل نقش تبلیغات انتخاباتی زودهنگام وپیامدهای ناشی ازان دراستان لرستان بوده لذابه جنابعالی توصیه می شوددرمطالعه مطالب عینک سیاسی وانگاره های تقسیم بندی شده رابرداشته وبدون قیدبه مطالب دیگران بپردازید.

  3. محسن

    برادر یاخواهر پلدخترچرازودقضاوت می کنی همش واقعیته ماراباانتخابات عجین کردن برادربه برادر رحم نمی کند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان