شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » تشیع جنازه مرحوم پاشایی«ره»از زاویه ای دیگر


بسم الله الرحمن الرحیم
اصل امر به معروف ونهی از منکر ،از صریح قران کریم و روایات و سنت قطعی گرفته شده است و ابرسالارانی چون امام حسین(ع)،حضرت ابوالفضل(ع)، با خونشان شجره ی طیبه ی آن را آبیاری کردند. در کشور عزیزمان ایران اسلامی با این که سالهاست از انقلاب اسلامی می گذرد، امربه معروف ونهی از منکر، فربه اصل، فراموش شده است.
در تاریخ ۲۶/۸/۹۳از مهر ومحبت سایت هومیان استفاده و یاداشتی را تحت عنوان «نکاتی در مورد تشیع جنازه مرحوم پاشایی» تقدیم اهل مطالعه کردم و تاکید نمودم « ای خانواده ها و ای مسولان کشور، حجاب از مسلمات دین اسلام است و شیعه واهل تسنن در آن اختلافی ندارند.با این حال،چرا برخی ها در تشیع جنازه مرحوم پاشایی«ره» حجاب را رعایت نکرده اند؟ چرا این همه دختر و پسر و زن مرد، به هم چسپیده اند؟ از آن ترسم ،هنرمند محبوب تری بمیرد ، احکام اسلام عزیز، بیش از این مظلوم واقع شوند و رو سری ها را کنار بگذارند و موهای رنگارنگ ، گردنها و زنجیرها ی طلا یی، خودنمایی کنند؟ !» و خواندم وخواندید، کامنت های مخالفان و موافقان را.برخی از یاداشت های مخالفان عبارت بودند از:
۱- خودت را مطابق قرآن کریم اصلاح کن!
۲- این صحبت ها جواب نمیده بهتراست مثبت فکرکنیم! شما واکنش مردم ببین (حجاب یعنی چه؟!)
۳- حاج آقای وفایی چون مقابل برنامه هاى اینچنینى سیماى جمهورى اسلامى،تجمعات تبلیغاتى اصولگرایان و…..سکوت کرده ای ، آدم صادقی نیستید!
۴- …مردم فهیم خوب و بد را تشخیص میدهند بهشت و جهنم را هم خوب میفهمن ! دیگر به خود زحمت درس دین و حدیث گفتن ندهید چون مردم از این حرفا خسته و بیزارند !
۵- برخی نوشتند بنی آدم اعضای یکدیگرند به جز آخوندها…
۶- برخی واژه هایی چون سنتی بودن، حسود ، کافر به کیش خویش بیند و… نثارم کردند.
۷- برخی ها نوشتند با این که صدا وسیما برای آن مرحوم کاری نکرد چرا این همه جمعیت آمدند؟ کاش از زاویه ی دیگر نگاه می کردید؟ اکنون بر آنم جواب کامنت هفتم،را،تحت عنوان نکات زیر تقدیمتان کنم :
نکته ی اول
مقالات متعددی در سایت ها ی متفاوتی دارم ، که برخی از آنها عبارتند از :
مقام شهید در اسلام
شهادت در نظام ارزشمند اسلام
ادله عزاداری
این شیشه چه می کند؟
چرا امام علی(ع) را تنها گذاشتند؟
بیست نکته در مورد کسب آرامش
امربه معروف ونهی از منکر دو فریضه بسیار بزرگ.»؛ این مقاله را در زمانی نوشتم که اسیدپاشی های اصفهان انجام نشده بود و در مجلس شورای اسلامی از امربه معروف و نهی از منکر خبری نبود .
جالب است بدانید در ذیل این نوشته ها یا کامنتی نبود یا تایید و تشکر بود .شاید یکی از اصلی ترین ادله،مخالفین و منتقدین به «نکاتی در مورد تشیع جنازه مرحوم پاشایی» خواندن آن با نگاه جناحی بود.اما آن کریم یکتا می داند بنده فقط و فقط از باب امربه معروف ونهی ازمنکر نوشتم.
نکته دوم
بیوگرافی مرحوم پاشایی از زبان خودش
مرتضی پاشایی هستم متولد ۱۳۶۳/۵/۲۰ ساکن غرب تهران (آریا شهر) و در حال حاضر دانشجوی رشته گرافیک هستم از دوران کودکی همیشه نسبت به موسیقی یه حس خاص و مبهمی داشتم.و میدونستم که یک روز باید همین راه رو دنبال کنم.در سن ۱۴ سالگی موسیقی رو با زدن گیتار شروع کردم ولی درحین کار با مخالفت خانواده مواجه شدم.
ولی بازم با پای فشاری های خودم و علاقه ای که به موسیقی داشتم سر از کار باز نزدم وهرگز پشیمون از ادامه راه نشدم.و به این کار ادامه دادم.و خوب الان چند سالی هست که دیگه این کارو به صورت حرفه ای دنبال میکنم و اصولا تمام وقتم رو صرف این کار میکنم تا بتونم بهترین کار با کیفیت عالی بیرون بدم و به هیچ عنوان کارم رو سطحی دنبال نمیکنم.
بیشتر موزیک های خارجی گوش میدیم علاقه زیادی هم به مصاحبه کردن ندارم. دوست آروم و بی سرو صدا بیام بالا برخلاف دیگران خصوصیات اخلاقی من یا همیشه خیلی آروم هستم یا خیلی شوخی میکنم. با هرکسی نمی تونم بسازم خیلی حساس هستم.http://biographyha
مرتضی پاشایی به روایت احسان علیخانی(مجری ماه عسل)
«او خصلت‌ها و ویژگی‌هایی داشت که واقعا برایم جذاب بود، صبر و شکیبایی بی‌نظیری داشت، تحمل دردش رشک برانگیز بود،.او عجیب مودب و نجیب بود، تا همین اواخر اجراهای متعدد خیریه و صحنه‌ای داشت. ندیدم هیچ‌وقت بد کسی را بگوید، پشت سر کسی حرف بزند، حتی گاهی پیش می‌آمد که کسی برایش تعریف می‌کرد که فلانی درباره‌ات این را گفت و انتقاد کرد و فلان موضوع را پشت سرت گفت، سکوت می‌کرد.
او جوان بسیار مقاومی بود و پیش می آمد که ۴۸ ساعت پس از شیمی درمانی، به شهرهای مختلف می رفت و کنسرت اجرا می کرد و گاهی با انجام رادیوتراپی و علی رغم درد بسیار شدید، برای اجرای کنسرت می‌رفت و تا ۲ روز قبل از فوتش، امید بسیار به زندگی و زنده مانده داشت .
.http://press.jamejamonline.ir
تقریبا همه جوان پاشایی را به اسم کوچک صدا می‌زنند. آن قدر ساده و صمیمی می‌گویند: «مرتضی گفته بود»، «مرتضی خواسته بود»، «مرتضی خوانده بود» که فکر می‌کنی سال‌ها با او رفاقت داشته‌اند. وقتی به برخی ها گفته شد چرا این قدر ترانه‌هایش را دوست دارد. گفته بود: چون خیلی با احساس است.http://www.bartarinha.ir/fa/news/153123
نکته سوم : علل شلوغی تشییع :
جناب پاشایی در جوانی به سرطان مبتلا شد .همگان هم می دانستند، سرطان بسیار خطرناک است و نسبت به سلامت او حساس شده بودند. ایرانیان نیز مردمی با عاطفه و دلسوزند و داغ جوان برایشان بسیار سخت است .
خوش اخلاق ، خاکی بودن. برخی نوشتند:«ارزش والا مرتضی پاشایی حتی بیشتر از صدایش در بین طرفداران می باشد». او تا اندازه ای خاکی و خوش اخلاق بود که شجریان را نیز مورد سرزنش قرار دادند که چرا ،نسبت به پاشایی ،کم لطفی کرده است.
شرکت او در برنامه ماه عسل تلوزیون،و شهرتی که از این راه پیدا کرد.
حضور پرشور هنرمندان و ورزشکاران و…در بیمارستان و … دیدن و هم سخن شدن،هنرمندان برای قشر جوان دلربایی ها ی خاص خودش را دارد. تا حدی که برخی نوشتند :«اکثر برای دیدن گلزار و امثال او رفته بودند نه مراسم عزا»
احترام آن مرحوم به مخاطبینش .او با سرطانش نیز ،مخاطبین و ترانه هایش ، را رها نمی­کرد.
استفاده از فضای مجازی ، ماهواره و …برای دعوت به تشیع جنازه و…
با توجه به این نکات هرچند انتظار می رفت ، تشیع جنازه مرحوم پاشایی«ره» تا حدودی شلوغ تر از دیگر هنرمندان باشد، ولی آمدن آن همه جمعیت، برای شخصی در حد واندازه مرحوم پاشایی،هر گز خود جوش و طبیعی نبود.
نکته سوم: سواستفاده فرصت طلبان از فوت مرتضی پاشایی«ره»
آیا مکن است برای فقد ان یک هنرمند جوان جمعیتی بزرگ به پارک ها و خیابانها بریزند و همزمان شمع روشن کنند و ترانه های او را زمزمه کنند و…؟ از اینرو در بعضی از کامنت ها آمده بود : « این وضع تشیع یک مسلمان نیست. بیشتر به یک پارتی شبیه بود تا مراسم تشیع».
آیا مخالفان ومعاندان نظام اسلامی ، برای این تجمعات نقشه نداشتند؟ آیا آنان نمی توانستند ،از طریق ماهواره ها و سایت ها و فیسبوک و لاین و…سوژه های خود را پیدا کنند و بگویند ما هم هستیم ، تا در صورت امکان با نیروی انتظامی و دیگر نیروهای امنیتی در گیر شوند و…؟
به یقین آنان همیشه در کمین هستند حتی وقتی به سوریه حمله کردند گفتند ایران دارای دو بال است به نام سوریه و حزب الله لبنان ، اگر بالهایش را بشکنیم خودش هم شکسته ای بیش نیست .
معاندین از هر طریقی به دنبال نفوذ و ضربه زدن هستند. تجربه ی بارها تکرار شده،هم می گوید در این نوع مراسم ها، افراد فرصت طلب و معاند وجود دارند. پس‌از مرگ پاشایی برخی رسانه‌ها از درگیری‌های پراکنده بین پلیس و تجمع‌کنندگان در مراسم یادبود وی در برخی از شهرها خبر دادند و سعی در نشان دادن مخالفت مرتضی پاشایی با نظام جمهوری اسلامیداشتنند. از اینرو پدر مرتضی پاشایی گفت: «ما از اینکه برخی افراد از ابراز احساسات مردم سواستفاده کرده و برخی اجتماعات را به حاشیه کشانده اند بسیار متاسفیم و می دانیم که طرفداران واقعی پسرم خواستار ایجاد هیچ نوع حاشیه ای نیستند.
نکته چهارم بیانیه ی خانواده پاشایی «ره»:
از همه ملت ایران و طرفداران مرتضی پاشایی که در غم خانواده آن مرحوم سهیم هستند تشکر می کنیم و بر خود لازم می دانیم چند نکته مهم را اعلام داریم:
۱- طرفداران مرتضی پاشایی کسانی هستند که شفای وی را از طریق برگزاری زیارت عاشورا و دعای توسل می خواستند.
۲- شخص مرتضی پاشایی عاشق اهل بیت و اسلام و معنویت و مردم بود.
۳- خانواده و خاندان مرتضی پاشایی افرادی در خط انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی و از مریدان اهل بیت هستند.»
پدر مرتضی پاشایی همچنین گفت: «ما از اینکه برخی افراد از ابراز احساسات مردم سواستفاده کرده و برخی اجتماعات را به حاشیه کشانده اند بسیار متاسفیم و می دانیم که طرفداران واقعی پسرم خواستار ایجاد هیچ نوع حاشیه ای نیستند.»http://www.shafaf.ir/fa/news/290513
http://www.ana.ir/Home/Single
نکته پنجم: نگاه به تشیع جنازه از زاویه ی دین اسلام
هر چند مسلمان هستیم و به اسلاممان افتخار می­کنیم ،ولی متاسفانه در بسیاری از کارها و موضوعات ، به معیارهای دین اسلام ، در ارزشمندی آنها توجه نمی­شود.و این عدم توجه در تشیع جنازه ها نیز ، دیده می­شود. این قلم هرگز نمی خواهد ،به جایگاه مرحوم پاشایی خدشه ای وارد کند ،ولی بر آن است از منظر اسلام ،فرق ثواب تشیع جنازه یک عالم با یک فوتبالیست یا خواننده و هنرمند ، را بیان کند.
برخی ها در باب تشیع جنازه ها ،باند محورند ، شخصیتی از باند یا قبیله آنها رحلت کند،شرکت در تشیع جنازه آن مرحوم ،دارای اهمیت بسیاری بالایی است.هرچند کسی از بازماندگان او را نشناسد.و نظری به مومن و مومن نبودن او ندارند.
گاه معیار فقط فامیل فلان ریس بودن است. اگر فامیلی از فلان مسول فوت کند، در مجالس متعدد تشیع و ترحیم و … شرکت خواهند کرد و مراجعه کنندگان محترم چند اداره ، با آهی سرد و پرونده ای دردست ، و کاری ناتمام ،به منزل بر می گردند.
اما شرع مقدس برای تشیع جنازه، واژه­هایی چون عالم ،شهید و مومن بالاترین ثوابها را بیان کرده است.
مومن به حدی در پیشگاه خداوند ارزشمند است که امام موسی کاظم(ع) فرمود :«از نظر شما خداوند دارای چه جایگاهی است ؟ به صاحب کعبه قسم جایگاه مومن بیش از دویست برابر خانه ی خداست.»
و عالم به حدی ارزشمند است ،که پیامبر(ص) فرمودند: « علما نمایندگان خداوند در زمین هستند تا زمانی که مادیاتی نشوند …اگر عالمی از قبرستانی عبور کند ، به برکت قدم او ، چهل شبانه روز عذاب ،از همه قبرستان برداشته می شود.
شهید هم در حدی جایگاه دارد که آیه شریفه «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فى سَبیلِ اللّهِ أَمْواتًا بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون‏» در موردش نازل شده است.
با این بیان اگر فوتبالیستی مومن بمیرد ، معیاری که برای ثواب بردن وجود دارد، مومن بودن اوست ،(اگر مومن باشد) نه تعداد گلهای زده اش .هنرمندی اگر فوت کند ارزشش فقط به مومن بودن اوست . خواننده ای نیز اگر فوت کند همه ی دارییش مومن بودن است ، به یقین پاداش موسیقی های یک خواننده ،بهشت فردوس نیست.اگر هزاران طرفدارش هم تجمع کنند و بر بالین قبرش آن موسقی ها را بخوانند، و دهها سال هم بمانند ،ثواب یک فاتحه را ندارد.
ولی اگر عالمی رحلت کند آن هم عالمی عامل چون آیت الله مهدوی کنی«ره» که هم مومن است و هم عالم است و هم هزاران شاگرد و دهها کتاب و صدها سخنرانی را تقدیم جامعه کرده است و دانشگاه امام صادق(ع) و باقیات و صالحات او تا قیامت مستدام است ، از جهات متعددی شرکت در تشیع جنازه و دیگر مراسم های او ،اجر مضاعف معنوی دارد. نادانی برخی از کامنت گذاران ، در حدی بود که گفتند چرا تلوزیون و حکومت آن همه، برای آیت الله مهدوی کنی«ره»برنامه صرف کردند و تبلیغات کردند ! ولی برای پاشایی قدمی برنداشتند؟!
در حالی که پیامبر(ص) فرمودند:«مرگ عالم مصیبتى جبران نا پذیر و رخنه اى بسته ناشدنى است. او ستاره اى است که غروب مى کند. مرگ یک قبیله آسانتر از مرگ یک عالم است.
آیا مرحوم پاشایی «ره» عالمی ربانی بود؟ آن جمعیت، از مرحوم پاشایی «ره» چه خیر و برکاتی دیده بودند؟ درجه ایمانش عندالله محفوظ است و علاوه بر آن ، طرفدارنش گفتند مردمی و خاکی بوده است و ترانه هایش به دل می نشیند.
میان ماه من تا ماه گردون               تفاوت از زمین تا آسمان است!
گفتنی است این غفلت ها فقط در تشیع جنازه ها صورت نمی گیرد. و موارد فراونی وجود دارد که مورد غفلت واقع می شوند، همانند موارد ذیل:
طبق آیات و روایات اسلامی پیامبراکرم(ص) فرمودند:« مومن اگر حکمتی گوش کند ، ثوابی بیش از یک سال عبادت خواهد برد ، آیا برخی ها نگاه فوتبال را فدای یاد گرفتن یک حکمت می کنند یا حکمت را قربانی نگاه فوتبال می کنند؟
قرآن کریم برای دختر خانم ها سهمی از ارث ثبت کرده است،چرا برخی ها به خیلی از مسائل حساسیت نشان می دهند ،ولی نسبت به چنین ظلم هایی هیچ واکنشی نشان نمی دهند ؟ وگاه خودشان ظالمند؟
از نظر دین اسلام مساجد خانه های خداوند به حساب می آیند ، کیست از ثواب نماز جماعت بی خبر باشد؟ ولی مساجد ما تا چه اندازه در بطن زندگی ها قرار دارند؟ ممکن است کسی بگوید مقصر فلان ریس جمهور ویا امام جماعت مسجد است.
جواب بنده این است اگر امام جماعت همان امام جماعت و بلکه بدتر از او باشد و ریس جمهور هم فلانی باشد ولی به جای وعده ثواب ، گفته شود هرکس نمازهایش را در مسجد بخواند ماهی پانصد هزار تومان به حسابش ریخته می شود.آیا مساجد ما این قدر خلوت خواهند بود؟
اگر به همان افرادی که نماز صبحشان به آسانی قضا می شود ، گفته شود اگر نمازتان را در اذان صبح بخوانید سیصد هزارتومان نقدا تحویل خواهی گرفت .آیا به این راحتی ها نماز صبحی قضا می شود؟
اگر گفته شود هر مسولی نمازهایش را با جماعت نخواند ، از ریاست خلع خواهد شد ،آیا تعداد مسولان مسجدی افزایش پیدا نخواهد کرد؟ مسولیت مهم است یا ثواب نماز جماعت؟
اگر بگویند در ورزشگاه آزادی بازی فوتبال ایران و پرتقال است آزادی و حومه سرشار از جمعیت می شود و حاضرند پول بدهند و نگاه کنند ولی اگر بگویند فلان عالم دینی می خواهد بهترین و مفیدن حرفها را بزند و نکات کلیدی نقشه راه بهشت را بیان کند ، یا پرفسور فلانی در باره فلان بیماری یا پیشگیری … مفیدترین نکات را بگوید چه جمعیتی می آیند فوتبال برای آخرت مهم است یا …
سیدمحمدحسین طباطبایی در خردسالی حافظ همه ی قرآن شد و به سبک های متعددی قرآن را از حفظ می خواند. آیا از منظر برخی ها ،آقای گل جایگاه بالاتری دارد یا آن نابغه ی قرآنی؟ آن نابغه ی قرآنی محبوب است یا فلان هنرمند و خواننده ؟خداوند متعال برای،صدها گل یک فوتبالیست،ارزش بیشتری ثبت خواهد کرد یا حفظ آیات قرآن کریم؟ به امید روزی که توجه کردن به قانون شریعت اسلامی محور و مدار گفتار و کردارها قرار گیرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان