شما اینجا هستید
اجتماعی » توئیت دردسر ساز !

 

عباس دارایی/ شامگاه سه شنبه ۱۱ اسفند مهرداد ویس کرمی، نماینده مردم خرم آباد روز گذشته در توئیتی با هشتگ فضای مجازی خطاب به مخالفان طرح صیانت نوشت: ” فضای مجازی ؛ ۱. به دلیل اهمیت، موضوعی حاکمیتی و محتاج قانونگذاری است. ۲. در کشورهای پیشرفته قانونمند است.۳. چند وجهی،پیچیده و نیازمند مدیریت فراقوه ای است. ۴. گرگ های مجازی و سگهای قلاده بلند غربگرا از قانونمندی آن می‌ترسند. ۵. قانونمندی، به نفع کسب و کارهای سالم مجازی است”.
توئیت نماینده مردم خرم آباد که دبیری کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت را بر عهده دارد با واکنش های منفی و انتقادات زیادی مواجه شد، او که دریافته بود انتقادات و واکنش های منفی را این توئیتش برانگیخته است خیلی زود دست به کار شد و با انتشار توئیتی دیگر نوشت : ” سگهای قلاده بلند توهین نیست بلکه تعبیری است که ریچارد المان (رئیس قدیم سازمان سیا) در مورد کسانی به کار می برد که کورکورانه و بدون مزد و مواجب، مقلد و مروج تفکر لیبرال دموکراسی آمریکایی هستند؛ بلند بودن قلاده به این معناست که نمی دانند با چند واسطه و نامحسوس، کنترل می شوند!”
ویسکرمی در انتخابات مجلس یازدهم بعد از دو دوره ناکامی در انتخابات ادوار نهم و دهم با کسب ۳۸ هزار و ۷۷ رای از مجموع ۱۹۵هزار و ۶۴ رای ماخوذه با فاصله نزدیک به محمد بیرانوندی نماینده وقت خرم آباد و چگنی بعنوان منتخب دوم این حوزه انتخابیه راهی مجلس شد .
در آن انتخابات ابتدا اعلام شد او به همراه بیرانوندی به سبب اینکه نتوانسته است از مجموع آرای ماخوذه نصاب یک پنجم را کسب کند راهی مرحله دوم شده است اما یک روز بعد از انتخابات اعلام شد که او نصاب یک پنجم آرای صحیح را کسب کرده و بنابراین منتخب دوم مردم مرکز استان است ، این در حالی بود که در آن مقطع حرف و حدیث های زیادی پیرامون این تفسیر از قانون مطرح شد و گفته می شد بر اساس ماده ۸ (اصلاحی ۱۳۹۵/۳/۳)- در انتخابات مجلس شورای اسلامی فرد منتخب در مرحله ‏اول انتخابات، باید حداقل بیست‏ درصد (۲۰%) از کل آرا را کسب نماید و از آنجا که بر اساس ماده ۱۹ بند الف قانون انتخابات آرا باطله در ۱۲ بند مشخص گردیده و رای های سفید و خط خورده و … که در برگه های رای ثبت می شوند جز آرای کل محاسبه می شود و از آنجا که ویسکرمی ۳۹ هزار و ۱۲ رای معادل یک پنجم آرای کل را کسب نکرده لذا می بایست راهی مرحله دوم بشود زیرا مطابق تبصره ۳- آراء باطل مأخوذه در حدنصاب انتخاب نماینده موضوع ماده(۸) این قانون محاسبه نمی شود و جز آرای صحیح برای نماینده شمارش نمی گردد ولی در مجموع کل آرا شمارش می شوند که البته نفسیر شورای نگهبان چیز دیگری بود و نهایتآ او بعنوان منتخب مردم خرم آباد به مجلس راه یافت .
او حالا بعنوان نماینده خرم آباد و چگنی در حالی یکی از کم تحرک ترین ادوار نمایندگی را در بین نمایندگان ادوار خرم آباد در مجلس سپری می کند ، بواسطه انتشار توئیتی توهین آمیز در توئیتر حاشیه ساز شده و دامنه واکنش های افکار عمومی به این توئیت به حدی زیاد شده است که فراتر از استان لرستان در سطح کشور سر و صدای زیادی به پا کرده و غالب این واکنش ها منفی و در مخالفت توهین موهنی است که این نماینده دور یازدهمی علیه مردم و منتقدین طرح صیانت از فضای مجازی منتشر کرده است .
ویسکرمی به نظر می رسد نه تنها در این زمینه بلکه در خیلی از زمینه های دیگری نیز در مواجهه با منتقدین خود به گونه ای خاص اظهار نظر می کند که تناسبی البته این اظهارات او با جایگاه نمایندگی مردم در خانه ملت ندارد . او چندی پیش در یک گروه واتساپی بنام مدیران و رسانه های لرستان در واکنش به اظهار نظر یکی از اعضای این گروه با این محتوا که ” خودت می‌دونی اگر مرحومه اعظم محمدی نیا ( کاندیدای دوره دهم ) عمرش به دنیا بود، الان شما اونجا ( مجلس ) نبودی که پشت سر هم توئیت بزنی ” ، در اظهار نظری عجیب پاسخ داد : ” دم خروس دیگری بیرون زد، مدیریت فشار های روانی کشنده مهارت نیاز دارد، خدا رحمتشون کنه”
او که سعی کرد پس از تصویب جنجال برانگیز طرح صیانت در کمیسیون ۲۰ نفره موسوم به صیانت از فضای مجازی نقش پررنگی را در ماجرا ایفا کند زمانی که با انتقادات شدید و واکنش های زیاد مخالفین طرح مواجه شد به جای استدلال در این زمینه و اقناع افکار عمومی به شیوه ای عجیب واکنش هایی به نظرای منتقدین داده که دامنه این واکنش ها تا جایی پیش رفته است که نماینده خرم آباد و چگنی با انتشار یک توئیت جنجالی منتقدین را به گرگ های مجازی و سگهای قلاده بلند غربگرا تعبیر کرده است .
ویسکرمی روز چهار شنبه ۱۳ اسفند در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر هنگامی که المیرا شریفی مقدم مجری سرشناس این شبکه از او چرایی این توئیت تند را جویا شد ، می گوید : ” من مثال علمی زدم از رییس سیا !!! ”

و مجری شبکه خبر نیز خطاب به ویسکرمی می گوید : ” نمی‌توانستید از اشخاص بهتر مثال علمی بزنید که به منتقدان توهین نشود؟ اکانت شما به‌علت توهین به کاربران توییتر فارسی ریپورت می‌شود که دیگر نتوانید توییت بنویسید! ”
البته معلوم نیست که اگر یک فرد دیگری عنوان می کرد از رئیس سیا یک نکته ای را اخذ کرده و بیان کرده ام از سوی همین ویسکرمی مدعیِ انقلابی چگونه و با چه کیفیتی مورد مواجهه قرار می گرفت اما این اظهار نظر ویسکرمی در واقع یادآور قصه خواجه حافظ شیرازی است که در بیت نخست غزلی چنین سروده بود : ” “الا یا ایها الساقی ادر کاسا وناولها که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها ” ، بعضی بر این باوراندکه حافظ غزل خود را از یزیدبن معاویه اقتباس کرده است و اهلی شیرازی شاعر قررن نهم و دهم نیز در این بین چنین حافظ و بیتش را مورد اشاره قرار داده بود : ” اهلی شیرازی در این باره گوید:
خواجه حافظ را شبی دیدم به خواب گفتم ای در علم ودانش بی مثال
ازچه بستی بر خود این شعر یزید باوجود این همه فضل وکمال
گفت: واقف نیستی زین مسئله مال کافر هست بر مومن حلال
ویسکرمی به جای عذرخواهی از مردم به شکلی عجیب پاسخ می دهد : ” مقصود من مردم نبوده ، من یک تعبیر علمی بکار بردم از قول یکی از اندیشمندان غربی تحت عنوان سگ های قلاده بلند غرب گرا !! ”
اینکه او رئیس سابق سیا را یک اندیشمند غربی توصیف می کند و با الگو از او می خواهد پاسخ منتقدین به طرح صیانت از فضای مجازی را بدهد به همان میزان عجیب و غریب و البته تامل برانگیز است که این نماینده مجلس حتی نمی داند ریچارد ایلمانی که او با تعبیر “سگ های قلاده بلند” از این مثلا اندیشمند غربی به منتقدین تاخته است رئیس سیا نبوده و در واقع یک کارآفرین و بانکدار بریتانیایی است که در هشتاد سالگی ریاست هیات مدیره گروه نوبل بعنوان یکی از بزرگترین شرکت های بازرگانی کالا در جهان را عهده دار است !!!
تلاش ویسکرمی برای اینکه در برنامه شبکه خبر اظهار نظر تند و موهن خود را توجیه کند به حدی غیر قابل دفاع بود که حتی در چندین نوبت مجری این شبکه او را متوجه این موضوع کرد اما او به جای پذیرش اشتباه خود ، سعی کرد به گونه ای با فرار به جلو بگوید منظور من مردم نبوده ، در حالی که گشتی در فضای مجازی نشان می دهد اقلیت بسیار کوچکی شاید همراه ویسکرمی در قضیه تصویب طرح صیانت باشند و همان کسانی که او آنها را ” مردم ” نمی داند به طور وسیع و فراگیری مخالف این طرح بوده و البته قانع هم نشده اند !!

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان