شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » توقف عملیات ۸ روزه جستجوی قربانیان سیلاب

خرم آباد – خبرگزاری مهر: هشت روز از مفقود شدن پیکر معلم روستایی در جریان سیلاب اخیر لرستان گذشت، معلمی که به همراه دانش آموزانش طعمه شورآب شد تا پس از بی نتیجه ماندن عملیات جستجو، کار در این زمینه با رضایت خانواده این معلم لرستانی و دیگر قربانی حادثه متوقف شود.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها همه جا از رسانه ها گرفته تا شبکه های اجتماعی صحبت از پنج قربانی اخیر سیلاب در لرستان است، سرنشینان دو خودرو که از روی پل شورآب به درون رودخانه سقوط کردند تا رهاورد چند ساعت بارندگی در لرستان پنج جنازه روی دست بی تدبیری باشد.

هشت روز گذشته تیم های جستجو از لرستان و استانهای همجوار مسیر ۳۵۰ کیلومتری رودخانه تا خوزستان را جستجو کردند ولی اثری از دو جسد باقی مانده از جمله جنازه معلم روستایی پیدا نشد که نشد؛ تا همچنان پرونده این حادثه مفتوح باقی بماند.

مدیر کل مدیریت بحران: هر آنچه بلد بودیم انجام دادیم

رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان در گفتگو با مهر می گوید که برای پیدا کردن دو جنازه باقی مانده هر آنچه بلد بودیم انجام دادیم. صدها نفر از اهالی روستاهای مسیر به کمک آمدند، معلمان آموزش و پرورش پای کار بودند، نیروهای هلال احمر تیم های جستجو را اعزام کردند ولی نتیجه ای به همراه نداشت.

وی به حضور تیم های تخصصی جستجو از چهار استان خوزستان، مرکزی، کرمانشاه و اراک در استان اشاره می کند و ادامه می دهد که از ابتدای هفته جاری مسیر با استفاده از تجهیزات و امکانات این تیم های تخصصی جستجو شده ولی همچنان اجساد دو قربانی سیلاب پیدا نشده است.

آریایی یادآور می شود که حتی به آب رودخانه نیز شوک وارد کردیم و با ایجاد جریان سیلاب مصنوعی رسوبات کف رودخانه را جابجا کردیم که متاسفانه بازهم نتیجه نداشت.

رصد عملیات جستجو توسط خانواده های قربانیان

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان از دعوت خانواده های قربانیان برای رصد عملیات جستجو خبر داده و می گوید: طی چند روز گذشته با حضور خانواده های قربانیان حادثه هر پیشنهادی که برای جستجو دادند را عملی کردیم تا به آنها اطمینان بدهیم که همه آنچه از دست تیم های جستجو برمی آمده انجام شده است.

آریایی به حضور غواصان در مسیر رودخانه برای جستجو اشاره می کند و می گوید: ماشین آلات سنگین راه و شهرسازی نیز رسوبات داخل رودخانه را جابجا کردند ولی خبری از اجساد نشد.

وی از ارائه نامه کتبی بازماندگان و خانواده دو قربانی حادثه به جمعیت هلال احمر خبر می دهد و اضافه می کند که خانواده قربانیان در این نامه از پیگیریهای استاندار لرستان و تیم های جستجو و امداد و نجات تشکر کردند.

عملیات جستجو متوقف شد

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان ادامه می دهد: در این نامه خانواده قربانیان اعلام کردند که با توجه به بی نتیجه بودن عملیات جستجو طی هشت روز گذشته دیگر نیازی به ادامه کار نیست.

آریایی از توقف عملیات جستجو با حضور مسئولان و تیم های امداد و نجات دولتی خبر می دهد و یادآور می شود: با این حال همچنان وعده داده شده در زمینه قدردانی از افراد محلی که اجساد را پیدا کنند به قوت خود باقی است.

وی از مردم روستاهای مسیر می خواهد در این زمینه به کمک متولیان امر بیایند و عنوان می کند: تاکنون جسد دو قربانی حادثه یعنی کاظم صفرزاده مدیر مجتمع شبانه روزی ویسیان خرم آباد و یحیی جهانگیری راننده خودروی پراید پیدا نشده است.

عملیات جستجوی جنازه قربانیان حادثه سیلاب در حالی متوقف می شود که به دنبال پیگیری های رسانه ها به ویژه خبرگزاری مهر استاندار لرستان دستور تشکیل تیم ویژه بررسی علل وقوع حادثه را صادر کرد تا این تیم به ریاست معاون عمرانی استاندار لرستان و با حضور مدیر کل آموزش و پرورش لرستان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، مدیر کل راه و شهرسازی لرستان، فرمانده پلیس راه استان، مدیر کل مدیریت بحران لرستان و نمایندگانی از معاونت سیاسی امنیتی استانداری و اداره کل اطلاعات لرستان تشکیل شود.

آخرین خبرها از تیم ویژه بررسی حادثه

از مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان در مورد بررسی های این تیم ویژه سوال می کنیم. رضا آریایی می گوید که استاندار لرستان از این تیم خواسته است که بدون جانبداری هر آنچه در محل اتفاق افتاده است را بررسی و گزارش تهیه شده در اختیار ایشان قرار گیرد.

وی از صحبت با همه افرادی که در جریان ماجرا دخیل بوده اند خبر می دهد و یادآور می شود: به اتفاق فرماندار خرم آباد، مدیر کل دفتر شهری استانداری، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خرم آباد و پلیس راه در محل حادثه حضور پیدا کردیم و گزارش کاملی از آنچه رخ داده است را از ابتدا تا انتها تدوین و جمع بندی کردیم.

قربانیان سیلاب در لرستان

آریایی هدف از تهیه این گزارش را جلوگیری از سهل انگاری های احتمالی در حوادث بعدی دانسته و معتقد است که استاندار لرستان نظرش این است که نقاط ضعف موجود در این زمینه هر چه سریعتر تا قبل از وقوع حوادث مشابه رفع شود.

وی امکانات درمانی درمانگاه ویسیان و مشکلات محور ارتباطی این مسیر را از جمله موارد مورد بررسی در جریان تهیه این گزارش عنوان کرده و می گوید که این گزارش کامل تهیه شده و امروز در اختیار استاندار لرستان قرار می گیرد.

جمع بندی گزارش خسارات سیلاب در بخشهای مختلف

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان همچنین از جمع بندی گزارش خسارات سیلاب در بخشهای مختلف خبر داده و یادآور می شود: ظرف یک هفته گذشته گزارش خسارات از شهرستانهای مختلف استان جمع بندی شده است.

آریایی با اشاره به خسارات وارد شده در بخشهای زیربنایی، پروژه های عمرانی، راهها، شبکه انتقال آب شرب، خطوط انتقال برق و …در جریان سیل اخیر در لرستان ادامه می دهد: این گزارشها امروز پس از جمع بندی برای تایید در اختیار استاندار لرستان قرار خواهد گرفت.

وی می گوید که پس از تایید خسارات توسط استاندار لرستان طی نامه ای موارد یاد شده برای وزیر کشور ارسال خواهد شد تا پیگیری ها برای تامین اعتبار جبران خسارات در دستور کار قرار گیرد.

بنابر این گزارش هفته گذشته در جریان وقوع حادثه سیلاب در استان لرستان دو دستگاه خودروی پراید و پژو از روی پل شورآب سقوط کرده و به وسیله جریان آب رودخانه با خود برده شدند که این حادثه منجر به قربانی شدن پنج سرنشین این خودروها شد.

قربانیان سیلاب در لرستان

خودرویبسترِ “شورآب” آرامگاه معلم روستایی شد

این در حالیست که سرنشینان خودروی پژو در این حادثه مدیر مجتمع شبانه روزی ویسیان از توابع شهرستان خرم آباد و سه دانش آموز این مجتمع عشایری بودند تا در این حادثه همه سرنشینان این خودرو غرق شوند که البته تاکنون سه جنازه دانش آموزان پیدا شده ولی همچنان جسد معلم لرستانی پیدا نشده است.

گفته می شود یکی از دانش آموزان مجتمع شبانه روزی ویسیان در روز حادثه از تخت سقوط می کند و از ناحیه پا مصدوم می شود که مدیر این مجتمع به وسیله خودروی سواری پژو خودش و با کمک دو دانش آموز دیگر وی را به مرکز درمانی ویسیان منتقل می کنند که به دلیل نبود امکانات و عدم وجود آمبولانس این معلم لرستانی تصمیم می گیرد دانش آموز مصدوم را برای درمان به خرم آباد برساند که در مسیر حادثه به دلیل ارتفاع پایین پل شورآب و بالا آمدن آب از روی آن دچار حادثه می شوند.

کاظم صفرزاده مدیر مجتمع شبانه روزی عشایری ویسیان و وحید سپهوند، امین قوچی و امین رحیمی دانش آموزان این مجتمع از قربانیان سیلاب در لرستان بودند که همچنان جنازه این معلم روستایی پیدا نشده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان