شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » جمع‌آوری تلمبه‌های غیرمجاز آب تا پایان سال/ جلوگیری از حضور هندوانه‌کاران مهاجر در لرستان

معاون عمرانی استاندار لرستان با بیان اینکه تمامی تلمبه‌های غیرمجاز آب در لرستان تا پایان سال باید جمع‌آوری شود، گفت: از سال آینده باید از حضور هندوانه‌کاران مهاجر در استان لرستان جلوگیری شود.

به گزارش بلوطستان به نقل از فارس  محمد اصلانی ر جلسه بررسی وضعیت رودخانه کشکان اظهار داشت: با توجه به مشکلات آبی موجود در استان لرستان سدها می‌توانند، وسیله مناسبی برای ذخیره آب در فصل پرآبی و استفاده در زمان‌های کم آب باشند که بر همین اساس روند ایجاد سدها در استان نباید دچار وقفه باشد و در واقع مسئولانی که در گذشته باعث وقفه در ایجاد سدهای استان شده‌اند در مشکل کم آبی امروز بی‌تقصیر نیستند.

وی افزود: توجیه و فرهنگ‌سازی کشاورزان و باغداران بر مبنای تعامل مشارکت و نوبت‌دهی در جهت توزیع مناسب آب باید توسط فرمانداران، بخشداران، شوراها و افراد ذی‌نفوذ صورت بگیرد، چرا که فرهنگ‌سازی نتایج مثبت به مراتب بیشتری نسبت به برخورد در پی دارد.

اصلانی به وجود هزار و ۲۹۰ تلمبه غیرمجاز آب در سطح استان اشاره و عنوان کرد: تمامی این تلمبه‌ها تا پایان سال باید جمع‌آوری شود و به منظور کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی باید از توسعه و کشت محصولات آب دوستی چون برنج، هندوانه، ذرت و خیار در استان جلوگیری شود و علاوه بر آن باید از کشت‌های پاییزه نیز جلوگیری کرد.

معاون عمرانی استاندار گفت: در چند سال اخیر کشاورزان مهاجر از استان‌های دیگر به لرستان آمده و با استفاده از منابع استان محصولات آب دوستی مانند هندوانه کشت می‌کنند که این موضوع در کاهش ذخایر آب استان تاثیر منفی دارد، بنابراین از سال آینده باید از حضور این افراد در استان جلوگیری کرد تا در استفاده از منابع استان جلوگیری شود.

وی با تاکید بر نصب کنتورهای آب در همه چاه‌ها و تلمبه‌های مجاز استان خاطرنشان کرد: به منظور تنظیم آب مناسب تاکیدات موکد در روند اجرایی سد معشوره باید صورت بگیرد و همه بهره‌برداران مجاز آب نیز باید نسبت به استفاده مناسب از حق‌آبه‌ها تعهد محضری بدهند و کشاورزان نیز تحت نظارت جهاد کشاورزی الگوی کشت مناسب داشته باشند.

اصلانی بیان کرد: از این پس از اجرای هر گونه کشت در بستر رودخانه‌ها جلوگیری می‌شود و به منظور برخورد با متخلفان در زمینه بهره‌برداری غیرمجاز آب و ساخت ساز غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها پلیس آب ظرف ۱۰ روز آینده مجوزهای لازم را از محاکم قضایی دریافت می‌کند.

وی به استفاده از منابع عمرانی سال ۹۴ با رویکرد بهره‌برداری کوتاه‌مدت در زمینه آب تاکید کرد و افزود: بازنگری مثبت در طرح‌های تامین و توزیع آب کشاورزی با رویکرد حداکثر بهره‌برداری و بهره‌مندی باید صورت گیرد و نسبت به رعایت حق‌آبه‌های زیست‌محیطی نیز باید توجه شود و صدا و سیما و جهاد کشاورزی هم باید برنامه‌های فرهنگی مناسب با رویکرد جانشینی اشتغال به منظور کاهش تدریجی کشت محصولات آب دوست تولید کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان