شما اینجا هستید
اجتماعی » جنگ فوتبال را چه کسی می برد ؟

عباس دارایی/ هشتم شهریور ماه سالجاری در حالی هفدهمین رئیس فدراسیون فوتبال پس از انقلاب انتخاب خواهد شد که این روزها فوتبال ایران حال و روز خوبی ندارد .

شهاب عزیزی خادم با خاستگاهی لرستانی که در مجمع انتخاباتی فوتبال دهم اسفندماه سال ۹۹ با رای اعضای این مجمع بعنوان شانزدهمین رئیس فدراسیون فوتبال ایران در دوران پس از انقلاب برگزیده شده بود کمتر از یکسال در ۲۸ بهمن ماه سال ۱۴۰۰ از سوی اعضای هیات رئیسه این فدراسیون استیضاح و برکنار شد .

از آن تاریخ تا امروز میرشاد ماجدی از اعضای هیات رئیسه بعنوان سرپرست فدراسیون فوتبال ایران فعالیت می کند اما این فدراسیون بدون عزیزی خادم  نتوانسته است اوضاع نابسامان و پرحاشیه فوتبال ایران را سامان داده و وضعیتی خوشایند را در این عرصه حاکم کند.

حواشی فدراسیون و بی ثباتی در آن ، تیم ملی فوتبال ایران را نیز که قرار است ۱۰۰ روز دیگر در جام جهانی حاضر شود ، تحت تاثیر قرار داده به نحوی که در آستانه جام جهانی قطر، بدترین اتفاق ممکن در اردوگاه تیم ملی کشورمان رخ داده  و لژیونرها و بازیکنان اصلی و موثر تیم ملی به دو دسته تقسیم شده و علیه هم علنی موضع گیری می کنند.

ابقای یا برکناری اسکوچیچ عملا تیم ملی را به دو دسته تقسیم کرده که در یک سو موافقین ابقای سرمربی و در سوی دیگر لژیونرهای سرشناسی قرار گرفته اند که خواهان تغییر اسکوچیچ با استدلال کوچک بودن او برای سرمربیگری ایران در جام جهانی شده اند.

هفدهم تیرماه در حالی مذاکرات عزل اسکوچیچ در وزارت ورزش با رای کمیته فنی فدراسیون، علنی شد که نفراتی چون سردار آزمون، شجاع خلیل زاده، علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی زادگان و برخی دیگر با انتشار یک استوری به حمایت از دراگان اسکوچیچ پرداختند. این مساله در کمتر از یک ساعت با واکنش متفاوت و غیرمنتظره گروهی بزرگتر در تیم ملی رو به رو شده و مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، احسان حاج صفی، کریم انصاری فرد، سعید عزت‌‌ اللهی، مجید حسینی، مرتضی پورعلی گنجی، سامان قدوس و علی کریمی استوری مشترکی منتشر کردند که خلاف استوری های قبلی است و این نفرات از بغرنج بودن وضعیت تیم ملی خبر داده بودند.

کمیته فنی تیم فدراسیون فوتبال در همان ایام در حالی رای به تغییر اسکوچیچ داد که یک هفته بعد هیات رئیسه فدراسیون بی توجه به نظر فنی کمیته فنی اش اسکوچیچ را ابقا کرد ، آن هم در حالی که همزمان با چند مربی داخلی و خارجی برای جایگزینی سرمربی کروات تیم ملی مذاکره کرده بود که البته به نتیجه نرسیده بود .

ماحصل این دوگانگی کار را به جایی رسانده است که سیمای چندان امیدوار کننده ای به تیم ملی فوتبال وجود ندارد و حواشی پررنگ تر از متن برجسته شده است ، این در حالیست که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران حتی نتوانسته است تدارک خوبی برای آماده سازی تیم ملی در فرصت های پیش رو تحت عنوان فیفا دی فراهم کند و سوای لغو بازی دوستانه با کانادا ، اردوی پرحاشیه قطر نیزآن طور که باید و شاید تدارکی خوب برای تیم ملی در آستانه جام جهانی نبود.

تیم ملی ایران با تدارکات ضعیف و بدون بازی‌های تدارکاتی مناسب و اردوهای موثر، حالا از داخل به دو شقه تبدیل شده است و این بازیکنان باید در کنار هم در یکی از سخت ترین گروههای جام جهانی باید از حیثیت فوتبال ایران دفاع کنند.

دخالت نهادهای خارج از فوتبال تیم ملی ایران البته در ایجاد این وضعیت بسیار تاثیرگذار بوده و متاسفانه به علت این دخالت ها کار به جایی رسیده است که نه اوضاع فدراسیون فوتبال بسامان است و نه تیم ملی !

۲۸ بهمن ماه سال گذشته اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال، بعد از قطعی‌شدن صعود تیم ملی به جام جهانی، در نامه‌ای فوری خواستار تشکیل جلسه با رئیس فدراسیون شدند و سپس با رأی‌گیری، تصمیم به عزل موقت عزیزی خادم گرفتند ، از آن تاریخ تا امروز شش ماه می گذرد و کمتر از سه هفته دیگر باید هفدهمین رئیس فدراسیون فوتبال ایران انتخاب شود .

ردپای سیاسیون و غیر فوتبالی ها در حالی فوتبال ایران را تحت شعاع قرار داده است که ، سایه سیاست و دخالت های بیرونی بر این انتخابات سنگینی می کند .

ماجدی سرپرست کنونی فدراسیون فوتبال که پیش از این گفته می شد میلی به حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال ندارد در روز آخر تصمیم به حضور در انتخابات گرفت ، گفته می شود او با درخواست های بیرونی خارج از فدراسیون و مجمع ترغیب به حضور در انتخابات شده است ، آن هم دقیقا در بازه زمانی که تاج رئیس اسبق فدراسیون فوتبال عزم خود را برای حضور مجدد در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ایران جزم کرده بود.

عزیز محمدی رئیس اسبق سازمان لیگ ، واعظ آشتیانی مدیرعامل اسبق استقلال  ، آخوندی عضو شورای شهر تهران و اسدی دبیرکل اسبق فدراسیون فوتبال نام های دیگری بودند که آنها نیز برای ریاست فدراسیون فوتبال نام نویسی کردند.

هنوز فرآیند ثبت نام نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال تمام نشده بود که اخباری مبنی بر رد صلاحیت اسدی ، واعظ و آخوندی در داخل فدراسیون به رسانه ها مخابره شد و خیلی زود مشخص شد که این سه شانسی برای حضور در این انتخابات ندارند.

همزمان گمانه زنی هایی از سوی محافل نزدیک به فدراسیون و مخالفین تاج و مجلس نشینان مطرح شد که تاج به دلیل حواشی دوران ریاستش بر فدراسیون فوتبال ، احتمالا از سوی کمیته بدوی صلاحیتش رد خواهد شد ، کمیته بدوی طی اطلاعیه ای رسمی بر رد صلاحیت آن سه نفر و تایید صلاحیت تاج و ماجدی و عزیز محمدی صحه گذاشت !

چندی بعد برنامه زنده تلویزیونی موسوم به فوتبال برتر با اجرای میثاقی ، تاج و واعظ و اسدی را برای بحث در مورد انتخابات فدراسیون روی آنتن زنده تلویزیونی شبکه سه برد ، دو نامزد رد صلاحیت شده ایرادات حقوقی خود را به نحوه ثبت نام و غیر قانونی بودن رد صلاحیت شان مطرح کردند و تاج نیز عملا حرف خاصی نزد و همه چیز را به بعد موکول کرد !

یک هفته بعد اما این برنامه تلویزیونی وارد فاز تازه ای شد ، رد صلاحیت تاج ! ، میثاقی با دعوت از قاضی زاده هاشمی از نمایندگان مجلس عملا فضا را برای کوبیدن تاج مهیا کرده بود و در گفتگوی تلفنی نیز پژمان فر از نمایندگان منتسب به جریان پایداری در مجلس علنا تاج را مستحق رد صلاحیت دانست !

نصرالله پژمانفر رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در برنامه زنده تلویزیونی فوتبال برتر گفت : ” از نظر ما مهدی تاج صلاحیت حضور در انتخابات را ندارد و حضورش قانونی نیست چراکه او شائبه عدم صلاحیت دارد و ما از دستگاه قضا نیز درخواست داریم تا به پرونده قرارداد مارک ویلموتس ورود کنند. “!

قاضی زاده هاشمی نیز گفت : ” باید به دنبال عدم تکرار اشتباهات گذشته باشیم. نباید بانیان وضع موجود فوتبال ایران برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون اعلام آمادگی کنند و انتظار نقش آفرینی هم داشته باشند.”

این گفته ها کافی بود تا زمزمه ها برای رد صلاحیت تاج در کمیته استیناف مطرح شود ، فشارها برای حذف تاج در حالی در دستور کار محافل فدراسیون نشین و حامیانشان در مجلس این بار جدی تر از مرحله قبل در دستور کار قرار گرفته بود ، سرانجام بعد از استعلام از نهادهای ذی‌ربط، تکلیف سه نامزد نهایی انتخابات فدراسیون فوتبال مشخص شد. به این ترتیب بر اساس نظر نهایی کمیته استیناف و رد شکایت سه عضو رد صلاحیت شده مشخص شد  روز هشتم شهریور مهدی تاج، میرشاد ماجدی و عزیزالله محمدی باید برای فتح کرسی ریاست با هم رقابت کنند.

تاج به دلیل سه دوره حضورش در ریاست سازمان لیگ ، نایب رئیسی فوتبال و رئیسی فدارسیون و تسلط عواملش بر مجمع و ماجدی بواسطه حضورش بعنوان سرپرست فدراسیون فوتبال دو رقیب جدی ریاست فدراسیون فوتبال ایران هستند ، فدراسیون نشین ها از همین الان خطر را خیلی جدی احساس کرده و همه تلاش هایشان این است از این اتفاق خودداری کنند.

۲۰ تیرماه ماجدی دست به یک حرکت انتحاری زده و یکی از عوامل اصلی تیم تاج و دی نفوذ ترین عنصر در مجمع آتی انتخاباتی فدراسیون فوتبال را از کار برکنار کرد ، همایون بهاروند رئیس سازمان لیگ با حکم ماجدی برکنار و جای خود را به کشوری داد !

این عزل نشان داد که ماجدی تحت فشار عوامل بیرونی قرار دارد و عزمش برای رئیسی فدراسیون بسیار جزم شده است غافل از اینکه کمپین تاج با حضور عناصری چون بهاروند تاثیر گذار خواهد بود و او می تواند بازی را با رایزنی با عواملش در مجمع به نفع تاج رقم بزند.

یک ماه بعد در ۱۲ مرداد ماه ماجدی دومین اقدام انتحاری را انجام داد ، برکناری طالقانی رئیس هیات فوتبال خوزستان !

او که دوره ریاستش بر هیات فوتبال خوزستان خردادماه امسال به پایان رسیده بود از ریاست تا برگزاری مجمع انتخاباتی هیات فوتبال خوزستان کنار گذاشته شد آن هم در حالتی که بر اساس بند ۹ ماده ۲۴ آئین نامه که صراحتا تاکید کرده است  رئیس هیئت «می‌تواند» تا برگزاری انتخابات به کار خود ادامه دهد ، او آخرین بازمانده هیئت رئیسه‌ای بود که از دید قاضی زاده هاشمی و رفقایش در مجلس  از عوامل انعقاد قرارداد با ویلموتس محسوب می شوند و طبیعتآ دست بالایی در رقم زدن اوضاع در مجمع به نفع تاج را دارند !

حالا دو حامی قدرتمند تاج در مجمع کنار گذاشته شده اند اما همچنان راه تاج برای ریاست فدراسیون هموارتر از ماجدی و عزیزمحمدی است .

قصه اما زمانی تلخ می شود که اوضاع فوتبال کاملا تحت شعاع دخالت های بیرونی قرار گرفته ، فیفا مترصد فرصتی برای تعلیق مجدد فوتبال ایران این بار به بهانه دخالت های سیاسی همچون سال ۲۰۰۶است ، مادامی که  نمایندگان مجلس به صورت آشکار در برنامه های زنده تلویزیونی برای فوتبال ایران خط و نشان  می‌کشند که اگر انتخابات چگونه شود مورد تایید ما است یا چگونه نشود، به سمت باطل کردنش می‌رویم، مصداق بارز دخالت شخص ثالث و دولت در روند و فرایند مستقل انتخابات فدراسیون فوتبال است. به صورت مشخص به این استقلال در اساسنامه و آیین نامه انتخاباتی فدراسیون تصریح شده و جزو اصول بنیادینی است که در ماده ۲ آیین نامه انتخابات مورد توجه قرار گرفته است. لذا با این اظهارات فوتبال ما خود به استقبال تعلیقی می رویم که پیش از این پس از جام جهانی ۲۰۰۷ و برکناری دکتر دادکان طعم آن را چشیده ایم !

مضاف بر اینکه در تیم ملی نیز در آستانه جام جهانی  شرایط نه مهیاست و نه امیدوار کننده !

صرف نظر از این حواشی و سایه سنگین سیاست بر فوتبال ، رقابت اصلی برای ریاست فدراسیون فوتبال ایران  قطعا میان مهدی تاج رئیس پیشین فدراسیون و میرشاد ماجدی، ‌سرپرست فعلی این نهاد خواهد بود.

در حالی که تا حضور تاج برای ثبت نام در انتخابات فوتبال غیر مترقبه بود اما  این اتفاق رقم خورد و حالا  باید دید بازی قدرت میان کسی که در دوران حضورش در فوتبال  پرونده  مارک ویلموتس تحمیل شد   و فرد دیگری که رئیس قبلی را کنار زد و با اخراج و ابقای دراگان اسکوچیچ فوتبال را  وارد مرحله جدیدی از بحران کرده و به نیابت از مداخله کنندگانِ بیرون وارد کارزار انتخابات شده است را چه کسی خواهد برد ؟

 

این مطلب در شماره ۱۰۴۶روزنامه یادگار امروز منتشر شده است

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان