برای ما خبرنگاران خبر «آمد و رفت» مدیران موضوع تازه و تعجب برانگیزی نیست، از بس روزانه خبر تغییر آنها را کار میکنیم دیگر به آمد و رفتشان عادت کردهایم، با این حال خبر تغییر ناگهانی مدیر آموزش و پرورش کوهدشت تعجببرانگیز و مسئلهآموز بود و شنیدنش این سوال را در ذهن ایجاد کرد که چرا آقای نریمانی تغییر کرد و به چه خاطر جلسهی تودیع و معارفهی مدیر آموزش و پرورش بیحضور اصحاب رسانه برگزار شد؟
در اینکه هر دولتی که روی کار میآید حق دارد مطابق با برنامه و سیاستهای از پیش اعلام شدهاش، مدیرانش را انتخاب کند شکی نیست و در اینکه تغییر مدیریتها در استان ما پیوسته اتفاق میافتد، تردید وجود ندارد، اما آیا هر تغییر و تحولی به سود مردم تمام میشود؟ تغییر مدیر هر ادارهای بر عملکرد تمام مجموعه تأثیر مستقیم میگذارد و بیثباتی مدیریتی بازدهی را به شدت پائین میآورد.
ما نباید با تغییر مدیرمان خوشحال شویم، مگر زمانی که یقین داریم تغییر به تحول سازنده میانجامد. از این رو نگاهی میاندازیم به تغییری که این روزها در آموزش و پرورش کوهدشت صورت گرفت.
پیش از هر چیز لازم است این نکته را عرض کنم که بیان این حرفها به معنی مخالفت با جناب مومنی سرپرست جدید نبوده و نباید در تواناییاش شک کرد، چه اینکه ایشان عضو شورای سیاسیت گذاری نشریه بیان لر به حساب میآید و قطعاً هر کس دیگری غیر از جناب مومنی سکان آموزش و پرورش کوهدشت را در دست میگرفت به اندازهی وی به ما و نشریه نزدیک و همفکر نبود، نباید این گمان در ذهن شکل گیرد چون به روند تغییر مخالفیم با ایشان مشکلی داریم.
سخن این است که به چه دلیل مردم را از وجود نیروهای کاردان و باتجریه و خدمتگزار محروم میکنیم؛ آقای نریمانی به گواه کسانی که از نزدیک عملکرد ادارهی تحت امرش را از نظر گذراندهاند مدیری توانمند و کاردان بود که احاطهی خاصی بر رفتار افراد مجموعهاش داشت و در مدت فعالیتش از افراط و تفریط دوری کرد و توانست با اعتدالگرایی ثبات نسبی در آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت بوجود آورد. او علاوه بر بکارگیری تمامی تمام نیرو و بودجهی تخصیص داده شده، از ظرفیت خیرین نیز استفاده کرد.
نگارنده خود با خیرینی که در آموزش پرورش کوهدشت مدرسه ساختند گفتگو داشتم و وقتی انگیزهی آنها را جویا شدم و پرسیدم که چه چیزی سبب شد در کوهدشت و برای آموزش و پرورش هزینه کنید؟ اغلبشان بعد از رضای خدا، عامل اصلی انجام کار خیر در کوهدشت را ارتباطی که با شخص آقای نریمانی داشتند عنوان میکردند. ما باید قدر چنین نیروهای را بدانیم و به راحتی از آنها نگذریم. درست است که جناب نریمانی جز اصولگرایان به شمار میآید اما آیا در این مدت به نیروهای هر دو جریان میدان نداد؟ آیا مردم از این چپ و راست کردنها سودی میبرند؟ سالهاست داد دلسوزان بلند شده که طایفهای نیندیشیم و باندبازی نکنیم زیرا اینها مانع رشد و پیشرفت هستند اما در وقت عمل عقبگرد میکنیم؟ تغییر آقای نریمانی مصداق عینی باندبازی بود و ایشان جز اصولگرایی و اینکه از یاران آقای ملکشاهی بود گناه دیگری نداشت و گرنه هم مردم از او راضی بودند و هم عملکرد قابل قبولی داشت و هم توانست آرامش خاصی بر فضای آموزش و پرورش شهرستان حاکم کند و این مجموعه را از هیجانات زودگذر سیاسی دور نگه دارد.
برای اینکه مردم بدانند که طی دو سال گذشته چه کارهایی در آموزش پرورش کوهدشت انجام گرفته از آقای نریمانی خواستیم که عملکرد خود را برای مخاطبان فهیم نشریه بیان کنند، ایشان نیز گزارشی که روز تودیعاش بیان کرده بود را مکتوب کرده و در اختیار نشریه گذاشت. شاید این مطلب برای برخیها مایهی تعجب باشد زیرا چاپ عملکرد در زمان مدیریت مدیری ممکن فایدهمند باشد، اما وقت رفتنش چه میتواند عاید ما کند؟ پرداختن نشریه به این موضوع بدین خاطر بود که مدیران دلسوز بدانند مردم قدر خدمتگزاران واقعی خویش را میداند و فرق بین کسانی که بدانها خدمت میکنند و آنهایی که به بهانهی خدمت و با کمکاری و فخرفروشی به آنها خیانت مینمایند را به خوبی درک میکنند.
عملکرد دوساله بهمن نریمانی مدیر پیشین آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت از زبان خودش
به نام آن خالقی که آغاز و انجام کارها به پروانهی سلطان ارادت و مشیت اوست
بهمن نریمانی در جلسه تودیع خود به بیان عملکرد دو ساله آموزش وپرورش پرداخت در ابتدا با بیان این مطلب که:
اگر بخواهیم سازمانی را مورد ارزیابی عملکرد قرار دهیم ،ابتدا باید چالشها، فرصتها،امکانات، محدو دیتها و اعتباراتی که در اختیار آن سازمان قرار داده شده را تبیین، و سپس مورد قضاوت قرار دهیم، گفت:
با توجه به اینکه دوسال اخیر متاسفانه جزء محدود سنواتی بود که در بخشهای مختلف اعتباری محدودیتهایی جدی وجود داشت، و با توجه به شرایط کشور که در آن تعبیر به خشکسالی اعتبارات در بخشهای مختلف آموزش وپرورش بویژه سرانه آموزشی شده است، ما نتواستیم آنگونه که در شان و شخصیت همکاران فرهنگی، دانشآموزان عزیز، و مردم خوب و صممیی شهرستان کوهدشت بوده ارائه خدمت نماییم، اما با همین شرایط، شهرستان کوهدشت، جزو شهرستانهای پیشرو استان در بحث مدیریت هزینه با توجه به امکانات محدود بود، و در همین راستا، گزارشی هرچند کلی از مهمترین شاخصههای آموزشی و پرورشی را به محضر مردم نجیب کوهدشت و بوِیژه فرهنگیان عزیز و اساتید صاحب قلم عرضه داشته، والبته از بیان موفقیتهای جزیی که کم نبوده اما موجب اطاله کلام خواهد شد، اجتناب میورزم
قبل از ارائه گزارش، بر خود واجب میدانم از تمامی همکاران خوب خودم در واحدها مختلف اداری و آموزشی و از صمیمیت، همدلی و همفکری این عزیزان که کار گروهی را به زیبایی به نمایش گذاشتند صمیمانه تشکر وقدردانی نمایم، به طوری که قطعاً مهمترین و برجستهترین نقطه عملکرد حقیر در این دوره کوتاه را میتوان، ایجاد همدلی و رضایتمندی نسبی در بین همکاران بیان کرد که همین نکته در صدر همه برنامهها باعث افتخار برای حقیر است.
و اما شرح عملکرد:
۱- افتتاح دو آموزشگاه تیزهوشان متوسطه دوم (فرزانگان و شهید بهشتی ) گفتنی است، درسنوات گذشته دانشآموزان نخبه و تیزهوش شهرستان، جهت تحصیل درمدارس تیزهوشان میبایستی به شهرستانهای خرمآباد و بروجرد مراجعه نمایند، در سال ۹۲ این دو مرکز راهاندازی گردیدند، هرچند باتوجه به تازه تاسیس بودن نیاز به جذب امکانات بیشتری دارند.
۲- تأسیس شورای توسعه و نظات بر آموزش و پرورش کوهدشت که اهداف تشکیل شورای توسعه و نظارت، به شرح زیر تعیین گردیده است:
– ایجاد اتاق فکر، ایده و خلاقیت
– شورایی تصمیم گرفتن در مدیریت آموزش و پرورش
– استفاده ازتجارب مدیران و معاونین
– استفاده ازنخبگان، صاحبنظران و پیشکسوتان و مدیران و معاونین قبلی آموزش و پرورش بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی و حزبی بودن که به تبع آن در استان نیز تشکیل شد.
۳- تأسیس صندوق خیریه حضرت امام زمان (عج) با عضویت ۶۰۰ نفر ازهمکاران فرهنگی در عضوگیری اولیه، و کسر کمکهای داوطلبانه نقدی به صورت ماهیانه از حقوق همکاران، با رویکرد توجه به افراد بیبضاعت، بدسرپرست، و ایتام که برخی از این عزیزان تحت پوشش هیچ ارگان حمایتی نبوده و گاهاً در تامین ضروریات اولیه تحصیل مانند لوازم التحریر، پوشاک،هزینههای پزشکی و… در تنگنا بوده وهیچ گونه اعتبار ویژهای در این بخش در اختیار نداشتیم، فلذا از طریق این صندوق و شناسایی افراد نیازمند از طرف همکاران، در قالب جوایز، هدایایی در اختیار این دانشآموزان قرار میگرفت امیدوارم با تقویت این صندوق و توسعه آن روزی را به نظاره بنشینیم، که هیچ دانشآموزی به سبب مشکلات مالی ترک تحصیل نکند
۴- برگزاری کلاس مدیریتی وتشریح شرح وظایف واحدها و بیان نکات مدیریتی در سال ۹۲ روزهای سهشنبه هرهفته (ابتکارمدیریت کوهدشت)
۵- کسب مقام اول استان، دبیرخانه ستاد اجرایی و پشتیبانی بسیج دانشآموزی
۶- ساماندهی اموال اسقاطی و ضایعاتی در مکانی ایمن و تعمیر ۱۰۰۰ عدد صندلی، میز و نیمکت به منظور استفاده مجدد در مدارس و حوزههای برگزاری امتحانات و کنکور
۷– راهاندازی مرکز آموزشی– رفاهی فرهنگیان کوهدشت واقع در خیابان بوعلی جنب سد ساحلی در راستای تبدیل به احسن کردن فضاهای بلااستفاده، این مر کز با دوسوییت اختصاصی و یک خوابگاه عمومی جهت میهمانان وهمچنین سالن پذیرایی به ظرفیت ۱۵۰نفرجهت رفاه حال همکاران و برگزاری مراسمات راهاندازی گردید، و به جهت صرفهجویی در منابع مالی و انسانی،غذای ۳۰۰ نفر از دانشآموزان مراکز شبانهروزی به صورت آشپزخانه مرکزی، در این محل طبخ میگردد، نکته قابل ذکر این که، هزینههای راهاندازی این مر کز از محل کمک خیرین عزیز شهرستان بوده است
۸- کسب رتبه اول استانی توسط کارشناسی گروه تکنولوژی و گروههای آموزشی شهرستان
۹- کسب رتبه اول در سطح استان درسومین جشنواره نوجوان سالم در رشتههای مختلف
۱۰کسب مقامهای برتر ورزشی در رشتههای مختلف ورزشی از جمله کشتی در سه رده و کسب اول رشته والیبال و دوومیدانی در استان و راهیابی تعداد زیادی از دانشآموزان به مسابقات کشوری
۱۱- تأمین تجهیزات آزمایشگاه مرکزی، مقرر گردید این تجهیزات در سالن هنرستان راضیه واقع در میدان انقلاب راهاندازی گردد
۱۲- یکی ازبزرگترین پروژهای آموزش و پرورش، سازماندهی در سه محور:
– نیروی انسانی، فضا و تچهیزات میباشد در سال ۹۲ براساس ارزیابیهای به عمل آمده توسط بازرسین کشوری واستانی، رتبه نخست پروژه مهر استان لرستان، به شهرستان کوهدشت اختصاص یافت
۱۳- با توجه به ارزیابیهایی انجام گرفته توسط کارشناسان وزارت آموزش وپرورش، بازدید پروژه مهر سال جاری توسط بازرسین استانی، شهرستان کوهدشت در بازگشایی مدارس، آمادهسازی و شادابسازی فضاهایی آموزشی، وضعیت بسیار مطلوبی داشته است
۱۴- کسب رتبه اول استان در زمینه برگزاری امتحانات نهایی نوبت دیماه ۱۳۹۲، دربازرسی ناظرین محترم کشوری و استانی
– در گزارش اخیر مسئول امتحانات استان، در جمع مدیران مدارس شهرستان کوهدشت در آبان ماه سال جاری، شهرستان کوهدشت در ارتباط با امتحانات نهایی، در مجموع نمرات ۲۸/۱ نمره در میانگین کل نمرات نهایی رشد داشته است
۱۵- کسب رتبه اول جذب و پالایش اسمی بیسوادن در سطح استان در سال۹۲
۱۶- کسب ۱۰۰رتبه برترمسابقات فرهنگی وهنری استان در رشتههای مختلف از جمله کسب رتبه اول مسابقات مفاهیم قران کشوری
۱۷ – یکی از برجسته ترین عملکردهای آموزش و پرورش در زمان مدیریت اینجانب، احیا مطلوب پژوهش سرای دانشآموزی است، که در زمان ورود اینجانب تعطیل بود، در بدو امر، فضایی جهت فعالیت در نظر گرفته شد، و اکنون بسیاری از جشنوارهها، مسابقات و همایشها در پژوهشسرا انجام میگیرد و دارای آزمایشگاه فیزیک، شیمی، زیست، کتابخانه و سایت نیز میباشد. باتوجه اینکه یکی از ضروریات و الزمات آموزش و پرورش، پیشرو فعال شدن بخش پژوهش است. امسال همایش استانی نانو توسط پژوهشسرا انجام گرفت البته باید در تجهیز بیشتر آن کوشید
۱۸- یکی از نیازهای اساسی دانشآموزان شهرستان، کمبود فضاهای ورزشی است امسال اعتباری جهت تکمیل زمین چمن طییعی دانشآموزی که چندین سال است فراموش شده در نظر گرفته شد
۱۹- تامین اعتبارجهت تکمیل وتجهیز سالن چند منظوره کوثر
۲۰- با توجه به اینکه در دوساله اخیر که بنده به عنوان خدمتگذارآموزش و پرورش کوهدشت مشغول بودم اعتبارات دولتی بسیار محدود بود لذا از ظرفیت خیران نیکاندیش استفاده مطلوب به عمل آمد از جمله:
– امضا قرارداد ساخت یک واحد آموزشی۱۲ کلاسه و مجتمع ورزشی توسط دوست عزیز جناب آقای دکتر نمکفروش بصورت مشارکتی و مبلغ اولیه قرار داد ۵۰ میلیارد ریال و جهت شروع بکار یک میلیارد و یکصد میلیون ریال بصورت نقدی پرداخت نمودند که انشالله در روزهای آتی در محل خیابان دادگستری شاهد آغاز عملیات اجرایی آن خواهیم بود
– همچنین توسط خیر عزیز جناب حاج لطبف ناصری هر ساله کمکهایی جذب و در اختیار مدارس قرار میگرفت، امسال نیز جهت تکمیل مرکز آموزشی رفاهی مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال کمک نمودند
– همچنین توسط جناب آقای پارسافر از خیرین محترم شهرستان ملارد کرج، تعدادی البسه تقربیاً به مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال اهدا گردید و از ٱقایان هادیان، آزادبخت، حیدری، منصوری سرکار خانم مریم سوری و تمام خیرینی که به هر نوعی کمک نمودهاند از همین جا خاضعانه از محضر بزرگواران تشکر وقدردانی میشود
– از جمله خبرهای خوشحال کننده امسال در اعلام نتایج کنکور، درخشش رتبههای زیر ۲۰۰۰ استان بود که از بین ۸۰ نفراستان،۵۵ نفر از دانشآموزان شهرستان کوهدشت بودند و البته این ظرفیت بالای دانش و دانائی تلاش مسئولین را مضاعف میکند
– تعامل نزدیک آموزش و پرورش با تمامی دستگاهها وادارات دولتی و ارتباطی صمیمی و نزدیک، که در اینجا از تمامی ادارات شهرستان، نماینده اخلاقی و توانمند، امام جمعه محترم شهرستان، که همیشه از رهنمود های ایشان بهرهمند بوده و هستیم تشکر وقدردانی میشود
عملکرد فوق، که گوشهای ناچیز از عملکرد دوساله ادارهی آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت از آبان ۹۱ لغایت آبان ماه ۹۳ میباشد، در واقع مربوط به تمامی همکاران آموزشی و اداری است، و برای تمام کسانی که قبلاً دلسوزانه تلاش کردهاند و کسانی که اکنون مشغول خدمتگزاری هستند آرزوی توفیق دارم، اگر نتوانستم بصورت کامل و جامع خدمات همکاران را انعکاس دهم،عدمآگاهی اینجانب از زمان مراسم تودیع بود زیرا حدود بیست دقیقه قبل از تودیع مطلع شدم که قرار است مراسم تودیع و معارفه برگزار گردد.
علیهذا، باتوجه به مسولیت سنگین و گسترده حوزه تعلیم وتربیت، قطعاً قصورات و نواقصی هم بوده است، که انشالله بر این کمترین ببخشایید و تا رسیدن به آموزش و پرورش پویا و متعادل و نهایتاً حیات طیبه، فاصله بسیار است، که کما فیالسابق، همت همه فرهنگیان عزیز را میطلبد و امید است دراین مهم از هیچ تلاشی فروگذار نفرمایید
در پایان باید با صداقت عرض کنم، خدا را شاهد میگیرم، امروز یکی از شادترین ایام عمرم محسوب میشود چرا که مسولیت فرهنگ یک شهرستانی که سرداران شهید آن بهترین آموزگاران تاریخ بودهاند و شهر علمای برجسته و نخبگان فرهنگی بر دوش همچون منی خیلی سنگینی میکرد، و ازجهت دیگر، غنیمت بزرگی که بدست آوردم دوستان، همکاران وعزیزانی است که لحظهای از یادشان غافل نیستم، و تحت تاثیر این همه محبت و بزرگواری آنها قرار گرفتهام، چه در مراسم معارفه و به ویژه در مراسم تودیع، و خداوند انشالله به همگی عزت وعاقبت به خیری عنایت کند.
ای نور دلم، بندگی خلق روا نیست
خواهم که به درگاه خدا بنده بمانیم
مایهی خوشدلی آن جاست که دلدار آنجاست
میکنم جهد که خود را مگر آنجا فکنم
این مطلب سه شنبه ۲۰ آبان ماه در شماره ۵۷ دوهفته نامه بیان لر منتشر شده است.