شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » خطر نفوذ اپورتونیسم ها در ستادهای تدبیر و امید

اپورتونیسم به معنی ابن الوقت بودن و به سرعت بر حسب تغییر اوضاع سیاسی بنابر منافع شخصی تغییر عقیده دادن است.در واقع اپورتونیسم همان فرصت طلبی است و به بیانی این معنی را می رساند که فرد به هیچ عقیده و تفکری پایبند نیست و صرفا بر اساس منافع شخصی خط فکری خود را مشخص می کند، از این رو اپورتونیست به کسانی اطلاق می شود که برای حفظ منافع خود به اصطلاح “نان به نرخ روز می خورند” و با هر شرایطی خود را تطبیق می دهند.
اپورتونیست ها همیشه طرفدار دولت حاکم و گروهی که در مسند قدرت قرار دارند، هستند ویژگی بارز اپورتونیستها که همان فرصت طلبی است یکی از صفات زشت اخلاقی است در قرآن کریم که صریحا مورد نکوهش قرار گرفته است، از آن جمله می توان به آیه ۱۴۱سوره نساء اشاره کرد که در این آیه فرصت طلبی را از ویژگی های منافقان میداند. همچنین آیه ۱۰سوره حدید که در این آیه بین انفاق و جهاد قبل از فتح مکه و پس از فتح مکه و در واقع میان مومن منفق مجاهد قبل از فتح و مومن منفق مجاهد بعد از فتح فرق می گذارد.
مطلبی که در این آیه صراحتا روشن است این مطلب است که پیش از فتح مکه هر چه بود دشواری،تحمل و مشقت بود، ایمانها خالص و انفاق و جهادها بی شائبه و از روحیه فرصت طلبی به دور بود، بر خلاف انفاق و جهاد بعد از فتح مکه.
با نگاهی به فضای سیاسی اطرافمان اوضاع انفاق قبل از فتح و انفاق بعد از فتح را می توان به اوضاع فعالین ستادهای دکتر روحانی توصیف کرد. به یاد دارم که سال۹۲که بحث بر سر آمدن و حضور در ستاد روحانی بود آنچنان رغبتی در میان نبود و دوستانی که هر از چند گاهی آنها را در محافل سیاسی زیارت میکنیم عاشقانه بر عهد و پیمان خود وفادار مانده و توانستند پیروری بزرگی را کسب کنند، ولی اوضاع اردیبهشت ماه ۹۶و ستادهای روحانی اوضاع بعد از فتح است. انفاق و جهاد بعد از فتح به حدی رسیده است که همگان برای تصاحب عنوانی از این ستاد به رقابت و بعضا تخریب یکدیگر می پردازند.
با اعتقاد راسخ به این امر که یکی از مهم ترین راههای توسعه سیاسی را تقویت احزاب می دانم از مسئولین و دست اندرکاران ستاد دکتر روحانی خواهشمندم که شرایط را برای حضور اپورتونیست ها آماده نکنند. دوستانی که زمانی با از خودگذشتگی در به ثمر نشستن این نهال زحمات فراوانی کشیده اند نبایستی به راحتی کنار گذاشته شده و جایگزین آنها همان اپورتونیست ها شوند، کسانی که هیچ گونه اعتقاد قلبی به این جریان نداشته و سابقه فعالیت انها به انتخابات دور قبل مجلس شورای اسلامی می رسد. حال همان فرصت طلبان در صددند که از این نمد برای خود کلاهی بسازند.

این ها همان کسانی بودند که خود و خانواده هایشان جز نکوهش کنندگان حرکت ها و جنبش های اصلاح طلبی بودند حال هم در صدد هستند که با هر ترفندی به تاثیر گذاری در این جریان بپردازند،البته این بحث به معنای نگاه پدر سالارانه، نادیده گرفتن افراد تازه وارد نبوده و نیست و در واقع به این معنی است که تا کهنه سربازان روزهای سخت این جریان فکری که هزینه هایی پرداخت کرده اند حضور دارند جایی برای عرض اندام مجاهدین روز شنبه نبوده و نیست و این افراد هم بایست به اندازه وزن و جایگاه خود فعالیت کند.

سید اصغر موسوی / بلوطستان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان