شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » خیال شهروندان تخت نیست؛

 
ارتقای سطح سلامت افراد جامعه در گرو وجود فضاهای درمانی استاندارد، سرانه درمانی مناسب و کافی و تجهیزات به‌روز در بیمارستان‌هاست.این در حالی است که بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند. کمبود تخت، فرسودگی بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های مرکز استان، کمبود یا نبود تجهیزاتی مانند دستگاه MRI و بخش رادیوتراپی از چالش‌های پیش روی بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی است.
قدیمی و فرسوده بودن بافت برخی از فضاهای درمانی استان مانند بیمارستان «شهدای عشایر» و «مدنی» خرم‌آباد، «شهدای هفتم تیر» دورود و «امام خمینی(ره)» بروجرد نیز یکی از مشکلات بزرگی است که بیمارستان‌ها با آن درگیر هستند.از سوی دیگر هزینه‌های درمان در بیمارستان‌های خصوصی آن قدر بالاست که لازم است استانداردسازی و به روزرسانی تجهیزات بیمارستان‌های دولتی در اولویت کاری مسئولان بهداشت کشور و استان قرار گیرد تا مردم دغدغه درمانی نداشته باشند.

 فرسودگی بیمارستان ها

یکی از شهروندان خرم‌آبادی که در بیمارستان مدنی خرم‌آباد بستری شده است، با اظهار نارضایتی از کمبود تجهیزات در این بیمارستان می‌گوید: متاسفانه تجهیزات موجود در این بیمارستان کم است. برخی تجهیزات هم فرسوده هستند.«فرزانه متش» در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: فضای این بیمارستان هم بسیار قدیمی و فرسوده است.

کمبود تخت در بیمارستان

یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی هم از کمبود تخت در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی انتقاد می‌کند.  «محسن آدینه وند» به همشهری می‌گوید: بیمارستان‌های مرکز استان باید تخت بیشتری داشته باشند. چون از شهرستان‌های اطراف هم به آنها مراجعه می‌شود.

نبود رادیوتراپی
یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی با اظهار نارضایتی از نبود برخی تجهیزات مانند «رادیوتراپی» در بیمارستان‌ها به همشهری می‌گوید: نبود رادیوتراپی مهم ترین مشکل بیمارستان‌های استان است.«علی عزیزی مهر» با اشاره به این که هزینه انجام رادیوتراپی در بیمارستان‌های خصوصی بالاست، می‌گوید: دانشگاه علوم پزشکی لرستان باید توجه بیشتری در خصوص به روز رسانی و افزایش تجهیزات بیمارستان‌ها داشته باشد تا مردم جبور نشوند دارایی خود را بفروشند که بتوانند در بیمارستان‌های خصوصی بستری شوند.

http://img7.irna.ir/1393/13930705/81327834/81327834-5977299.jpg

مشکل عمده بیمارستان‌های استان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان، مشکل اصلی بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی را کمبود تخت عنوان می‌کند.دکتر« سیاوش بیرانوند» تعداد تخت‌های موجود در بیمارستان‌های وابسته به این دانشگاه را ۱۶۰۰ تخت اعلام می‌کند و به همشهری می‌گوید: برای این که به استانداردهای لازم برسیم، این تعداد باید به ۳۲۰۰ تا ۳۴۰۰ تخت برسد.وی می‌افزاید: بر اساس شاخص‌های استاندارد، به ازای هر هزار نفر باید یک تخت وجود داشته باشد. در حالی که در لرستان به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک تخت موجود است. بیرانوند ادامه می‌دهد: ضریب اشغال تخت بر اساس استاندارد ۷۰ درصد است؛ یعنی ۳۰ درصد ظرفیت تخت‌ها باید خالی باشد تا در صورت نیاز از آنها استفاده شود. اما ضریب اشغال تخت در بیمارستان‌های استان ما ۹۵ درصد است.این مسئول می‌گوید: اگر بتوانیم ضریب اشغال تخت در بیمارستان‌های استان را به ۵۰ تا ۶۰ درصد برسانیم، به حد مطلوب رسیده ایم.
میوب تصریح کرد: اگر به ازای هر هزار نفر ۲ تخت داشته باشم، یعنی در مجموع حدود ۳۲۰۰ تخت داشته باشیم، به استاندارد خواهیم رسید.

کمبود تخت در بیمارستان‌های خرم‌آباد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به این موضوع که بیشترین کمبود تخت در استان ما به بیمارستان‌های خرم‌آباد مربوط می‌شود، می‌افزاید: در حال حاضر در بیمارستان‌های خرم‌آباد که وابسته به دانشگاه علوم پزشکی لرستان هستند، ۶۵۰ تخت وجود دارد. در حالی که این تعداد باید به ۱۲۰۰ تخت ارتقا یابد؛ یعنی ما در خرم‌آباد ۵۵۰ تخت کم داریم.بیرانوند با انتقاد از پا فشاری نکردن مسئولان دانشگاه علوم پزشکی لرستان بر ساخت بیمارستان شهید رحیمی می‌گوید: در صورتی که بیمارستان شهید رحیمی ۴۰۰ تخته ساخته می‌شد، مشکل کمبود تخت در مرکز استان حل می‌شد.

کمبود دستگاه MRI و نبود بخش رادیوتراپی

کمبود تخت ویژه ICU، NICUهم یکی از معضلات بیمارستان‌های استان است که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی به آن اشاره می‌کند.معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان می‌گوید: ۱۷۰ تخت ویژه در استان وجود دارد که این میزان باید به ۲۱۰ تخت افزایش پیدا کند.کمبود دستگاه MRI و نبود بخش رادیو تراپی در بیمارستان‌های استان از مشکلات دیگری است که بیرانوند به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به بالا بودن هزینه خرید دستگاه رادیوتراپی، تهیه آن سخت است.

دلیل فرسودگی بیمارستان ها

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با تایید فرسوده بودن برخی بیمارستان‌های استان می‌گوید: ما هم قبول داریم که عمر برخی بیمارستان‌های استان بیشتر از میانگین استاندارد است و در واقع می‌توان گفت که فرسوده هستند. بیرانوند اظهار می‌کند: یکی از دلایل فرسودگی بیمارستان‌ها این است که ساخت هر بیمارستان در گذشته بیش از ۱۵سال طول می‌کشید که با رویکرد دولت جدید این زمان به ۳ تا ۴ سال کاهش یافته است.

نوسازی بیمارستان ها

بیرانوند در خصوص حل معضل فرسودگی بیمارستان‌های استان می‌گوید: نمی‌توان همه بیمارستان‌ها را با هم تعطیل کرد؛ چون ساخت یک بیمارستان زمان‌بر است. بنابراین بهترین راه برای رفع مشکل، نوسازی بیمارستان‌های فرسوده است.به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان، سال گذشته یک میلیارد تومان برای بازسازی بیمارستان‌های استان هزینه شد که بازسازی اورژانس بیمارستان شهدای عشایر، امام خمینی (ره) بروجرد و شهید مدنی بخشی از این نوسازی‌ها بود.وی می‌گوید: با توجه به نوسازی‌هایی که در همه بیمارستان‌های فرسوده استان در حال انجام است، تا پایان امسال چهره بیمارستان‌های استان تغییر جدی خواهد کرد.

افزایش تعداد تخت ها

این مسئول می‌افزاید: طبق پیگیری‌های صورت گرفته تا پایان امسال ۵۰ تخت ویژه به بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزوده خواهد شد.بیرانوند در خصوص نبود بخش رادیوتراپی در بیمارستان‌ها هم می‌گوید: با پیگیری‌های صورت گرفته و کمک بخش خصوصی، تا چند ماه دیگر شاهد بهره برداری از بخش رادیوتراپی در خرم‌آباد خواهیم بود.

وضعیت بیمارستان‌های در حال ساخت

از معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان درباره وضعیت بیمارستان‌های در حال ساخت استان می‌پرسم و وی می‌گوید: بیمارستان جایگزین شهدای ۷ تیر دورود که به دلیل جانمایی نامناسب احتمالا در مکان دیگری ساخته می‌شود. اما بیمارستان آیت الله بروجردی با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی، بیمارستان اعصاب و روان خرم‌آباد با پیشرفت ۹۰ درصدی و بیمارستان جانشین شهدای عشایر خرم‌آباد هم با پیشرفت ۲۰ درصدی در حال ساخت هستند.
بیرانوند ادامه می‌دهد: مجوز ساخت بیمارستان ویژه کودکان را هم گرفته ایم.وی اضافه می‌کند: کلنگ بیمارستان کوهدشت هم بر زمین زده شده است.  بیرانوند ابراز امیدواری می‌کند که با ساخت بیمارستان‌های یادشده و تجهیز آنها بخشی از مشکلات درمانی استان از کمبود تخت رفع شود.

اعتبار مورد نیاز

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان درباره هزینه ساخت بیمارستان‌های گفته‌شده اظهار می‌کند: برای ساخت و تکمیل بیمارستان‌های استان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز است.
از بیرانوند سوال می‌کنیم که آیا به نظر شما تعداد کل بیمارستان‌های لرستان، جوابگوی جمعیت تقریبا ۲ میلیون نفری استان هستند؟ و این مسئول جواب می‌دهد: اگر بیمارستان‌های فرسوده استان نوسازی و بیمارستان‌های در حال ساخت هم تکمیل شوند، تا ۱۰ یا ۱۵ سال دیگر جوابگوی جمعیت استان خواهند بود.

  •    دکتر بیرانوند، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان: تعداد تخت‌های موجود در بیمارستان‌های وابسته به این دانشگاه ۱۶۰۰ تخت است که کافی نیست. این تعداد باید به ۳۲۰۰ تخت برسد تا به استانداردهای لازم برسیم.
  •    در بیمارستان‌های خرم‌آباد که وابسته به دانشگاه علوم پزشکی لرستان هستند، ۶۵۰ تخت وجود دارد. در حالی که این تعداد باید ۱۲۰۰ باشد؛ یعنی ما در خرم‌آباد ۵۵۰ تخت کم داریم.
  •    سال گذشته یک میلیارد تومان برای بازسازی بیمارستان‌های استان هزینه شد.
  •    قبول داریم که عمر برخی بیمارستان‌های استان بیشتر از میانگین استاندارد است و در واقع می‌توان گفت که فرسوده هستند.
  •    بیمارستان آیت الله بروجردی با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی، بیمارستان اعصاب و روان خرم‌آباد با پیشرفت ۹۰ درصدی و بیمارستان جانشین شهدای عشایر خرم‌آباد هم با پیشرفت ۲۰ درصدی در حال ساخت هستند.
  •    اگر بیمارستان‌های فرسوده استان نوسازی و بیمارستان‌های در حال ساخت هم تکمیل شوند، تا ۱۰ یا ۱۵ سال دیگر جوابگوی جمعیت استان خواهند بود.

 
نسرین صفر بیرانوند/ همشهری

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان