شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » درآمدهای پایدار راه نجات شهرداریها

photo_2017-02-11_17-42-31
 

رشد سریع شهرنشینی و تغییر نگرش مردم ، موجب گستردگی و تنوع وظایف و خدمات #شهرداریها شده است به طوری که در حال حاضر به سازمان هایی پیچیده تبدیل شده اند.
با گسترش ارتباطات و فضای مجازی و مدرنیزه شدن امور ، خواسته های شهروندان نیز تغییر و افزایش یافته و شهرداریها مجبور به برنامه ریزی های دقیق تری هستند.

ساخت و ساز و فروش زمین، اخذ عوارض زمین و ملک و اجاره ی تعداد ی کیوسک و مغازه و مواردی از این قبیل که عمده درآمد شهرداری هاست،بصورت کامل نمی تواند هزینه های جاری را تامین کند و باید به سمت ارایه خدمات نوین پیش بروند و باید برنامه ریزی دقیق تر و مدرن تری انجام دهند.

 مانع و مشکلی که علاوه بر نبود ایده های نو، شهرداریها با آن دست و پنجه نرم می کند،مشکلی نیست،جز بالا بودن هزینه ها و پایین بودن درآمد.درآمد و هزینه های شهرداری دقیقا درنقطه ی مقابل یکدیگر قرار دارند و هرچه هزینه ها کمتر باشند و درآمدها بیشتر،شهرداری ثروتمند تر، و در نتیجه #اعضای_شورا و #شهردار موفق تر عمل کرده است. تجربه ی کشورهای موفق نشان می دهد که برای درآمد زایی شهر،ابتدا قابلیت ها و پتانسیل های شهر را در نظر می گیرند و با یکسری برنامه ریزی دقیق،به اجرا ی برنامه ها می پردازند.

تامین منابع مالی و درآمدی شهرداری ها اهمیت ویژه ای دارد زیرا از یک سو کسب درآمد شهرداری ها تاثیر عمده ای در ارائه خدمات به شهروندان دارد و از سوی دیگر فقدان درآمد کافی نه تنها سبب عدم ایجاد خدمات ضروری در شهر می شود بلکه اساسا اجرای طرح ها و برنامه های شهری را با مشکل مواجه می کند.
راه های متعددی برای درآمدزایی پایدار وجود دارد و می توان ازشهرهای موفق سایر کشورها و شهرهای کشور خودمان الگو برداری کرد.ذکر یکی از منابع درآمدی شهر لوند کشور سوئد خالی از لطف نیست.
شهرداری شهر لوند(#کشور_سوئد) در سال ۱۹۹۱ قانونی مبنی بر خریداری زباله های کاغذی و کارتونی از مردم را تصویب کرد و آنرا به مردم ارائه داد. تنها در یک سال در شهر لوند به ازای هر نفر ۵۶٫۶ کیلوگرم کاغذ جمع آوری شد،که اگر بخواهیم این آمار را به شهرستان تقریبا ۳۰ هزارنفری #پلدختر تعمیم دهیم،با یک محاسبه ی ساده متوجه می شویم در سال، ۱۶۹۸۰۰۰ کیلوگرم زباله های کاغذی تحویل شهرداری می شود و اگر کیلوئی کاغذ را ۲۰۰ تومان در نظر بگیریم،با مبلغی معادل ۳۴۰ میلیون تومان مواجه می شویم که این رقم برای شهرداری شهرستان پلدختر،یک رقم بالا محسوب می شود.
اجرای یک طرح جامع برای فرهنگ سازی در بین اقشار مردم برای تفکیک زباله های خشک و تر از مبدا و بکارگیری تجهیزات مدرن برای جمع آوری زباله از سوی شهرداری از طرف دیگر، سال هاست که به عنوان گزینه ای پردرآمد در شهرهای کشورهای موفق در این زمینه مطرح هست. با تمام این توضیحات، در این نوشتار بحث حفاظت از محیط زیست مد نظر نگارنده نیست وگرنه می توان ساعت ها در این مورد نوشت.

پیام کائیدی / بلوطستان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان