شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » درنگی در اقتصاد مقاومتی

شاید شما بدانید اما من واقعاً نمی‌دانم اقتصاد مقاومتی چیست و باید درباره‌ی آن چگونه اقدام و عمل کرد. البته من می‌دانم که یک کشور باید تولید ناخالص داخلی‌ش بالا برود. رشد اقتصادی‌ش زیاد شود. رونق داشته باشد. بیکاری در آن کم باشد. متکی به اراده و خلاقیت و تولید خودش باشد. از هیچ، همه چیز درست کند. اینها اگر اسمشان اقتصاد مقاومتی است، اینها را می‌فهمم و بعید می‌دانم اکثریت ملت با اینها مخالف باشند؟ یعنی چه کسی با افزایش تولید داخلی مخالف است جز قاچاقچی‌هایی که بندر و اسکله دارند و یک شبه ره هزار ساله را می‌روند. چه کسی با رقابت سالم در اقتصاد مخالف است جز رانت‌خواران که همیشه از در پشتی وارد می‌شوند و راهی را که بقیه پله‌پله می‌روند آنها با آسانسور رانت بالا می‌روند. اقتصاد سالم ملی، نشانه‌ی تعیّن عالی‌ترین هارمونی اخلاقی، اجتماعی، عدالت، ایمان، عقلانیت و سلامت یک ملت است. کارگر خودروسازی که کارش را درست انجام بدهد و ماشین ناقص تحویل ندهد. قطعه‌سازی که آلیاژ را دستکاری نکند و مدیری که بتواند مکانیسم‌های بازدارند یا پیش‌برنده‌ی درستی تعریف کند و فرهنگی که آهنگ ساختن و بازساختن از هر کوی و برزنش بلند شود. اینها نشانه‌ی سلامت کل جامعه است. من هم این تصورات را می‌توانم از اقتصاد داشته باشم و اسم آنرا مقاومتی بگذارم که نمی‌دانم این نامگذاری چقدر درست است و چقدر اشتباه.

در مملکت ما صدها میلیارد دلار ثروت ملی نابود شد، اما نمی‌دانم چه کسانی مجازات شدند. من یک وام مسکن گرفته‌ام ماهی چندرغاز وامش می‌شود هربار اس‌ام‌اس می‌آید که مهلت پرداخت قسط تا فلان روز است و چنانچه فراموش کنم، از بانک تماس می‌گیرند که چندرغاز مزبور عقب افتاده آن وقت چگونه صدها میلیارد دلار پول ملی را برداشتند و بردند و کسی هم پیدا نشد که بازخواست شود!

اقتصاد مقاومتی یعنی آن پولهایی را که قبلاً تولید کرده‌ایم اول احیا کنیم. آنهایی که ثروت ملی را بالا کشیده‌اند دنبال کنیم و ثروت ملت را از دستشان بازپس بگیریم و مجازاتشان کنیم تا تولیدکننده و کارگر به اقتصاد مقاومتی ایمان بیاورد. مشخص کنیم این حجم قاچاق و فرار از مالیات سهم چه کسانی است. حتی اگر دولت نتواند جلوی قاچاق را بگیرد و حتی نتواند از فراریان مالیات، حق ملت را بازپس بگیرد اما آنها را نشان بدهد تا ملت بشناسند. این کار کدام شرکتها و اشخاص است؟ همانطور که وزارت خزانه‌داری آمریکا دقیقاً می‌دانست که چه شرکتهایی و چه اشخاصی را باید نشانه بگیرد چون مثلاً تحریم‌ها را دور زده‌اند یا در برنامه‌های مرتبط با امور نظامی در ارتباطند، آیا وزارت اقتصاد ایران نمی‌تواند رد و نشانه‌ی پولشویان، بدهکاران، مقاطعه‌کاران و تراکنش‌های حرام را دربیاورد و اعلام کند؟ آیا نیروی انتظامی نمی‌تواند آدرس اسلکه‌های قاچاق را اعلام کند؟ و هزار آیای دیگر …

بنیان اقتصاد بر اخلاق و اعتماد و عدالت است. حتی راهزنان هم وقت تقسیم اموال غارت، عدالت را رعایت می‌کنند چه رسد به جوامعی که می‌خواهند بنیان مقاومی برای اقتصادشان بنا کنند.

با سپاس از جناب محمد اوژن بخاطر ارسال این مطلب

  1. ماهان لطفی

    درود بر دکتر محمد اوژن عزیز ودغدغه هایش
    ما فقط باید مقاوم باشیم ودیگر هیچ……….

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان