شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » «دوره‌چگنی» شهر است اما امکانات شهری ندارد

 
 

به گزارش بلوطستان به نقل از همشهری در سال ۱۳۸۶ با تصویب هیأت دولت در مورد تقسیمات جدید کشوری، دوره چگنی از بخش خارج ‌شد و به شهرستان دوره چگنی با مرکزیت شهر دوره تبدیل شد، اما با گذشت ۷ سال این شهرستان همچنان خالی از امکانات شهری و توسعه عمرانی است.  این در حالی است که شهرستان دوره چگنی بیش از ۴۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۹۲ درصد مردم آن در روستاها و ۸ درصد دیگر در ۲ نقطه شهری ویسیان و سراب دوره ساکن هستند.
این شهرستان در زمینه دامپروری، کشاورزی و صنایع ظرفیت بالایی دارد که در صورت توجه دولت و فعالیت بخش خصوصی زمینه توسعه آن فراهم خواهد شد.نبود مراکز بهداشتی و درمانی مجهز، نبود پایانه مسافربری و مراکز آموزش عالی از مهم ترین مشکلات موجود در دوره چگنی به شمار می‌رود.
توسعه روستاها محقق نشد
یکی از ساکنان روستای زهراکار از توابع بخش ویسیان دوره چگنی با اشاره به این که در روستای ما کشاورزی همچنان به صورت دیم کشت می‌شود  به همشهری می‌گوید: ما امیدوار بودیم که با تبدیل شدن به شهرستان، با حداقل تامین اعتبارات عمرانی و کشاورزی آبی شدن اراضی کشاورزی تحقق یابد، اما متاسفانه مثل گذشته همچنان عزمی جدی برای توجه به کشاورزی این شهرستان و استفاده از ظرفیت‌های مغفول ویسیان و دوره مشاهده نمی‌شود.
«ابراهیم کرمی» می‌افزاید: توسعه روستایی، جذب اعتبارات منابع آب و کشاورزی برای توسعه باغداری و اشتغال‌زایی مولد در این منطقه و همچنین رفع مشکلات بهداشت ودرمان از مهم ترین خواسته‌های مردم ویسیان و دوره از مسئولان است.کمبود امکانات بهداشتی و درمانی
در این زمینه گفت‌وگویی هم با فرماندار دوره چگنی انجام داده ایم. «نورالدین درمنان» می‌گوید: شهرستان دوره چگنی با جمعیتی نزدیک به ۴۵ هزار نفر شامل ۳ بخش، ۶ دهستان، ۲۰۲ روستا و ۲ شهر (ویسیان و سراب دوره) است که پس از ۸۰ سال بخش بودن در اواخر سال ۸۶ بر اساس تعریف جدید تقسیمات کشوری رسما از خرم‌آباد جدا شد و به شهرستان ارتقا یافت.
وی با اشاره به کمبود امکانات در شهرستان می‌گوید: وضع بهداشت و درمان شهرستان مناسب نیست. علاوه بر کمبود مراکز درمانی در دوره و ویسیان، این مراکز تجهیزات و امکانات کافی در حد و اندازه یک شهرستان را هم ندارند.درمنان اضافه می‌کند : امکانات موجود در مراکز درمانی دوره چگنی آن قدر کم است که انجام خیلی از اقدام‌های درمانی در آنها مقدور نیست.نبود پزشک متخصص
فرماندار دوره چگنی ادامه می‌دهد: در دوره چگنی بیمارستان و پزشک متخصص وجود ندارد. این در حالی است که حضور پزشک متخصص می‌‌تواند زمینه مهیا شدن سایر امکانات را هم فراهم کند.درمنان بیان می‌کند : امیدواریم ساختمان بیمارستان سراب دوره که الان ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، هرچه زودتر به بهره برداری برسد و متناسب با آن پزشک متخصص و تجهیزات لازم هم فراهم شود.وسعت اراضی دیم
فرماندار دوره چگنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضع کشاورزی در این شهرستان اشاره می‌کند و می‌گوید: دوره چگنی ۴۵ هزار هکتار زمین زراعی دارد که از این میزان تنها ۷ هزار هکتار از اراضی آبی هستند.وی به ظرفیت شالی کاری دوره چگنی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: طعم برنج «ویسیان» شاید زبانزد خاص و عام باشد اما با این حال غالب زمین‌های کشاورزی این شهرستان دیم هستند.درمنان ادامه می‌دهد: اگر حقابه به اراضی کشاورزی موجود در دوره چگنی اختصاص داده شود، تحولی در کشاورزی شهرستان ایجاد می‌شود.نبود سرمایه
فرماندار دوره چگنی در ادامه به نبود سرمایه در شهرستان اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی صنایع در شهرستان به علت نبود سرمایه و کمبود اعتبار قادر به افزایش ظرفیت تولید خود نیستند. درمنان به ظرفیت‌های صنعتی چگنی از قبیل معادن غیرطبیعی، معادن شن و ماسه و معادن غنی سنگ گوهر هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: به گفته کارشناسان مشابه این معادن در دنیا وجود ندارد. وی ادامه می‌دهد: غالب این ظرفیت‌های خدادادی نظیر سنگ به ‌صورت خام از شهرستان و استان خارج می‌شوند که اگر کارخانه سنگ مدرن در دوره چگنی احداث شود، این ظرفیت به نحو مطلوبی ضمن اشتغال‌زایی باعث توسعه شهرستان هم خواهد شد. درمنان اضافه می‌کند : در نظر داریم زمینه را برای ایجاد شهرک فراوری سنگ فراهم کنیم و صنایع جانبی این صنعت را نیز به وجود بیاوریم.
ظرفیت بالای گردشگری
فرماندار دوره چگنی به ظرفیت‌های گردشگری دوره چگنی هم اشاره‌ای می‌کند و می‌گوید: شهرستان چگنی جاذبه‌‌های گردشگری زیادی از قبیل چشمه‌های «سراب رفتخان»، «سر ناوه‌ کش» و «پارک شوراب» دارد.درمنان می‌افزاید: تنوع گونه‌‌های جانوری و گیاهی در کنار مناظر زیبا و بکر و وجود بناهای تاریخی و اماکن زیارتی امامزاده پیر شمس ‌الدین(ع) و امامزاده حیات‌الغیب(ع) این شهرستان را به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری و زیارتی تبدیل کرده است.لزوم توجه به ظرفیت‌های شهرستان
به گفته درمنان، این شهرستان ۳۲۲ اثر تاریخی دارد که از این تعداد ۱۸۲ اثر آن ثبت‌ ملی شده اند. وی «پل کشکان» را مهم ترین اثر تاریخی دوره چگنی عنوان می‌کند و می‌گوید: این پل به‌ عنوان طولانی ‌ترین پل و مادر پل‌‌های لرستان نام ‌گرفته است.
فرماندار دوره چگنی ادامه می‌دهد: ارگ شورآب هم حدود ۵۷۰ هکتار وسعت دارد که با توجه به شرایط توپوگرافی و قرار گرفتن آن در مسیر جاده ترانزیتی شمال به جنوب و البته در صورت تکمیل آن می‌‌تواند زمینه را برای جذب گردشگر فراهم کند.درمنان می‌گوید: گردشگری، میراث فرهنگی، کشاورزی، دامپروری و صنعت سنگ نیز از عمده ترین ظرفیت‌های شهرستان دوره چگنی هستند که توجه به این ظرفیت‌ها می‌تواند به رفع محرومیت‌ها و توسعه شهرستان کمک کند.تهیه طرح آمایش دوره چگنی
فرماندار دوره چگنی در پایان گفت‌وگو با خبرنگار همشهری از تهیه طرح آمایش شهرستان به عنوان سند و نقشه راهبردی دوره چگنی خبر می‌دهد و اظهار می‌کند : این سند نقشه راهی است که باور عمومی، همت و پشتکار مسئولان را می‌‌طلبد تا به سرانجام برسد.
درمنان یکی دیگر از برنامه‌های در دست اقدام در این شهرستان را ایجاد صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در شهرک دام شهرستان چگنی به‌ عنوان بزرگ ‌ترین شهرک دامپروری استان عنوان می‌کند و می‌گوید: با ایجاد این شهرک، علوفه در همین شهرک تولید می‌شود و لبنیات نیز در همین شهرک به فروش می‌رسد.
چکیده:
فرماندار دوره چگنی: وضع بهداشت و درمان شهرستان مناسب نیست. علاوه بر کمبود مراکز درمانی در دوره و ویسیان، این مراکز تجهیزات و   امکانات کافی در حد و اندازه یک شهرستان را هم ندارند.
در دوره چگنی بیمارستان و پزشک متخصص وجود ندارد. این در حالی است که حضور پزشک متخصص می‌‌تواند زمینه مهیا شدن سایر امکانات را هم فراهم کند.
برخی صنایع در شهرستان دوره چگنی به علت نبود سرمایه و کمبود اعتبار قادر به افزایش ظرفیت تولید خود نیستند.
گردشگری، میراث فرهنگی، کشاورزی، دامپروری و صنعت سنگ نیز از عمده ترین ظرفیت‌های شهرستان دوره چگنی هستند که توجه به این ظرفیت‌ها می‌تواند به رفع محرومیت‌ها و توسعه شهرستان کمک کند.
3304.jpg
شتابزدگی در تبدیل دوره چگنی به شهرستان
یک دانشجوی مقطع دکترای علوم ارتباطات به همشهری می‌گوید: گرچه تبدیل دوره چگنی به شهرستان اقدامی مثبت برای مردم مناطق ویسیان و دوره چگنی به شمار می‌رود و برخی امتیازات از اعتبارات عمرانی گرفته تا استقلال اداری، استقرار مراکز درمانی، ارتقای فرهنگ شهری و غیره فراهم می‌شود ، اما باید پذیرفت که در روند تبدیل دوره به شهرستان شدن، شتابزده عمل شده است.
«شهرام ویس‌کرمی» می‌افزاید: تنها به صرف وسعت زیاد، جمعیت بالا و برخی عوامل دیگر در شهرستان نباید  یک بخش را به شهرستان تبدیل کرد. اول باید با برنامه ریزی درست، زیرساخت‌های شهری فراهم شود.
ویس کرمی به نبود زیرساخت‌های اولیه در این شهرستان اشاره می‌کند و می‌افزاید: فرایند ی که در طول ۷ سال گذشته طی شده، نامطلوب است. چون ما الان بعد از ۷ سال در بسیاری از زمینه‌ها از بهداشت و درمان، راه‌های ارتباطی، آب روستایی و توسعه شهری مشکلات اساسی داریم.
عباس دارایی / خرم‌آباد- خبرنگار همشهری
این مطلب در همشهری شانزدهم تیرماه منتشر شده است
عباس دارایی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان