شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » دولت یارانه چه گروه‌هایی را حذف می‌کند؟

 باوجود تکذیب دولت اما یارانه این گروه از اقشار به صورت تدریجی حذف خواهد شد.به گزار ش بلوطستان  خبر حذف یارانه  پنج گروه روز گذشته از سوی روزنامه همشهری منتشر شد . اما امروز توسط سخنگوی دولت این خبر تکذیب و از رسانه‌ها خواسته شد که به استرس میان جامعه دامن نزنند.
روز گذشته روزنامه همشهری در گزارشی مدعی شد که « یارانه نقدی گروه‌های پنج‌گانه شامل پزشکان، مالکان خودروهای گران قیمت لوکس، صاحبان صرافی‌ها، اعضای هیات مدیره بانک‌ها و هیات مدیره شرکت‌های خصوصی و افراد مقیم خارج از کشور قطع شده است، با این توضیح که یارانه نقدی برخی افراد مقیم خارج کشور از سال قبل که شناسایی شده بودند، کلید خورده بود.»
همشهری این گزارش را برمبنای اطلاعات دریافتی از اقشار مختلف مردم منتشر کرده بود.
قانون بودجه سال ۱۳۹۴ دولت را موظف می‌سازد یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند و خانوارهای پردرآمد به تشخیص دولت و براساس شرایط اقلیمی، بعد خانوار و محل سکونت و میزان درآمد تعیین می‌شود. اما نوبخت اسفند ماه سال گذشته گفته بود حذف یارانه پردرآمدها از مدت‌ها قبل آغاز شده است اما این روند با کندی انجام شده و همچنین نیازی نیست که در رسانه‌ها درباره آن گزارش تهیه شود.
او در پاسخ به این سؤال که چه گروه‌هایی برای حذف از یارانه از سوی دولت شناسایی شده‌اند گفت: نخست کسانی که در خارج از کشور زندگی می کنند و افزایش قیمت‌ها شامل آنها نمی‌شود و همچنین کسانی که درآمدهای بالا دارند که از سوی وزارت تعاون و رفاه شناسایی می‌شوند.
پس از انتشار گزارش روزنامه همشهری و بازتاب آن در بسیاری از رسانه‌ها، سخنگوی دولت صبح امروز به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: خبر حذف ۵ گروه از یارانه‌بگیرها کشف جدید برخی از رسانه‌ها بود.
وی با اشاره به ناممکن بودن شناخت خانوارها، درآمد آنها و همچنین تاکید دولت بر حفظ آرامش خانواده‌ها گفت:‌در سال ۹۴ چگونگی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در تبصره ۲۰ قانون بودجه تبیین شد. در این تبصره ضمن بیان احکام، منابع و مصارف، تصریح شد تا اجرای این تبصره مطابق آیین‌نامه‌ای که به تصویب هیات وزیران می‌رسد، باشد.
سخنگوی دولت گفت: با توجه به این که مجلس محترم با تاخیر زیادی این قانونی را به ما ابلاغ کرد، دولت موفق نشد که آیین‌نامه مذکور را تصویب و اجرا کند ولی برخی از رسانه‌ها پیشاپیش خودشان خبر از حذف یارانه‌ها دادند بدون این که به هیچ منبعی اشاره کنند.
نوبخت گفت: به محض تصویب آیین‌نامه مذکور در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و همچنین خواهش می‌کنیم برخی از رسانه‌ها در این زمینه ایجاد استرس نکنند.
از مجموع سخنان نوبخت و همچنین رویه دولت می‌توان این برداشت را داشت که دولت قصد دارد در چارچوب قانون بودجه سال جاری بار خود را در پرداخت یارانه‌های سبک‌تر کند. اما با این حال تمایل دارد این موضوع با سروصدای کمتری به انجام برسد. دولت یازدهم با همین رویکرد و درحالی که مجلس بارها تاکید بر حذف یارانه اقشار پردرآمد تاکید کرده بود، آن را تعویق انداخته و حاضر نیست در این زمینه اقدامی صورت گیرد که گریبان دولت گرفته شود. دولت روحانی به خوبی می‌داند که این مساله ممکن است به یک نارضایتی عمومی در بین این اقشار منجر شود و شاهد واکنش‌های گسترده در این رابطه باشد، از همین رو به نظر می‌رسد یارانه بخشی از اقشاری که گزارش همشهری نیز به آن اشاره شده حذف خواهد شد اما این کار به صورت تدریجی و در سکوت اجرایی شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان