شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » دو راهی سرنوشت‌ساز انتخاب کاندیدای مورد حمایت دولت‌مردان و اصلاح‌طلبان در کوهدشت

چالش سرنوشت ساز انتخاب کاندیدای اصلاح‌طلبان در حوزه‌ی انتخابیه‌ی کوهدشت و رومشکان با سخنان هفته‌ی پیش مجید انصاری وارد فاز تازه‌ای شد.
حجت‌الاسلام مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس‌جمهور در مراسم کلنگ‌زنی کارخانه‌ی ذوب‌آهن رومشکان ضمن مهم شمردن ریاست نماینده‌ی کوهدشت و رومشکان بر کمیسیون قضایی مجلس، با صراحت الهیار ملکشاهی نماینده‌ی کنونی کوهدشت و رومشکان را که از اصول‌گرایان معتدل تلقی می‌گردد، کاندیدای مورد حمایت دولت در انتخابات مجلس دهم معرفی کرد .


از دید کنش‌گران اصلاح‌طلب شهرستان و برخی از طرف‌دارانشان شاید مهمترین بخش سخن‌رانی انصاری همین اعلام حمایتشان به نیابت از دولت، از ملکشاهی باشد که به نوعی می‌تواند شکاف موجود میان طرف‌داران جریان چپ و حتی سردم‌داران آن را عمیق‌تر کند . البته قضاوت درین مورد که در نهایت چه کسی و کدام طیف می‌توانند حمایت اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در پایتخت را به خود جلب کنند و در لیست انتخاباتی آنان قرار گیرند، با در نظر گرفتن مدت زمان باقی مانده تا انتخابات مجلس و فعل و انفعلات محتمل و یا حتی پیش‌بینی نشده تا حدودی منطقی به نظر نمی‌رسد اما اهمیت این سخنان اینجاست که مجید انصاری نه تنها معاون رییس‌جمهور و از مشاورین معتمد دولت است بلکه از اعضای ارشد و موثر “مجمع روحانیون مبارز” به شمار می‌آید، حزبی که نمی‌توان منکر تصمیم‌سازی و گاهن راه‌بری و جهت‌دهی آن و اعضایش در میان نیروهای پیرو خط امام (ره) شد .
صرف‌نظر از بررسی عملکرد ملکشاهی به عنوان نماینده‌ی شهرستان، آنچه می‌تواند محل مناقشه قرار گیرد تمرکز فعالین اصلاح‌طلب بر عقبه‌ی سیاسی ایشان است که به ادعای بسیاری از اصلاح‌طلبان کوهدشت در چارچوب فعالیت‌های حزبی و سیاسی نمی‌گنجد. اینان معتقدند که همگان ملکشاهی را یک اصول‌گرای معتدل و یا نماینده‌ای مستقل از فعالیت‌های احزاب و جریان‌های سیاسی و خط‌کشی‌های مرسوم می‌دانند نه یک فعال سیاسی و یا مدیر اجرایی اصلاح‌طلب که پایبند به اصول و آرمان و اندیشه‌های اصلاح‌طلبی و تعهدات حزبی و جناحیست. این تصویری که اصلاح‌طلبان از ملکشاهی ارایه می‌دهند با توجه به نیافتن کوچک‌ترین سابقه‌ی فعالیت سیاسی در قامت یک اصلاح‌طلب برای ایشان، تا حدودی می‌تواند منطقی جلوه کند و حمایت خیل عظیمی از چپ‌های شهرستان از ایشان در انتخابات مجلس نهم به دلیل عدم وجود کاندیدای اصلاح‌طلب نیز نمی‌تواند موید اصلاح‌طلب بودن وی شود، چرا که حتی خود ایشان هم هیچ‌گاه خود را در قامت یک اصلاح‌طلب به حامیانش معرفی نکرده است، گر چه نمی‌توان منکر نیاز شدید دولت به وجود نمایندگانی معتدل و همراه در مجلس شد که فارغ از تعلقات جناحی و تعهدات حزبی به عنوان حامی دولت جاده‌صاف‌کن سیاست‌ها و برنامه‌های آن در خانه ی ملت باشند.

ملکشاهی
این اظهار نظر انتخاباتی مجید انصاری، می‌تواند موحبات نگرانی کنش‌گران و فعالین چپ شهرستان را فراهم آورد. خواص اصلاح‌طلب کوهدشت و رومشکان که در ادوار پیشین به دلایل زیادی از جمله مطلق‌انگاری و عدم پرهیز از تکثر و نیز عمل کرد جانب‌دارانه‌ی برخی نهادهای دولتی موثر بر روند و نتیجه‌ی انتخابات، در اکثر مبارزات انتخاباتی ناکام بوده‌اند؛ با توجه به روی کار آمدن دولت اعتدال که نزدیکی آن به اصلاح‌طلبان و حتی موازی بودن فعالیت‌های انتخاباتیشان قابل کتمان نیست و نیز برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ی دولت برای روی کار آمدن مجلسی کارآمد و دلسوز نظام و مردم که بیشترین همراهی را با اهداف ، سیاست‌ها و برنامه‌های دولت داشته باشد امید زیادی داشتند تا با جلب حمایت احزاب اصلاح‌طلب در تهران و نیز قرار گرفتن در زمره‌ی معتمدین دولت، با انسجام و اعتلاف کلیه‌ی نیروها و نیز درس گرفتن از شکست‌های پیشین، دست به احیاء پیکر نیمه‌مرده‌ی اصلاحات در کوهدشت بزنند . اما این موضع‌گیری نماینده ی دولت که بی‌تاثیر از لابی‌گری و نفوذ برخی اصلاح‌طلبان قدرتمند کوهدشتی حامی ملکشاهی در پایتخت نمی‌تواند باشد، خیلی از حساب و کتاب‌ها و معادلات خواص چپ شهرستان را بهم زد ، البته نباید رایزنی‌های احتمالی اصلاح‌طلبان کوهدشت در تهران و تلاش ایشان برای تطمیع سران احزاب اصلاح‌طلب و جلب حمایت دولت‌مردان به نفع خویش را از نظر دور داشت.

Untitled-1
به نظر می‌سد به تعبیری “نبرد مقدماتی” یا “پیش‌مبارزه‌ی انتخاباتی” در کوهدشت، بعد از همراه‌سازی مسئولین اجرایی، لابی‌گری و رایزنی در تهران و تلاش برای قرار گرفتن در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان و معتدلین است، چرا که ترکیب رقبای احتمالی در این حوزه به گونه ایست که به نظر می‌رسد رقابت اصلی میان چپ‌های سنتی و نماینده‌ی فعلیست و جلب حمایت دولت و قرار گرفتن در لیست انتخاباتی آن می‌تواند تاثیر زیادی بر جذب آراء توده‌ی مردمی اصلاح‌طلب و در نهایت نتیجه‌ی انتخابات داشته باشد. برخی از تحلیل گران سیاسی اصلاح‌طلب بر این عقیده‌اند که نباید عدم وجود بستر مناسب برای فعالیت و به قدرت رسیدن اصلاح‌طلبان، عامل نادیده گرفتن تمامی اصول و اندیشه‌های اصلاح‌طلبانه و انحراف و استحاله‌ی این جریان گردد. این گروه معتقدند که نه تنها گره‌زدن سرنوشت اصلاحات به سرنوشت دولت بلکه قناعت به نیروهای اصول‌گرای معتدل در انتخابات پیش‌رو و چشم‌پوشی از کف مطالبات و مناسبات اصلاح‌طلبانه می‌تواند منجر به بریده شدن توده‌ی مردمی آرمان‌خواه و مطالبه‌محور از این جریان و در نهایت شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو شود و ضربه‌ی سختی بر پیکره‌ی زخمی پایگاه مردمی این جریان وارد آورد، چرا که هم عقبه‌ی سیاسی برخی از این کاندیداها و هم کمال‌گرایی و اندیشه‌های ایده‌آلیستی بخشی از توده‌های مردمی اصلاح‌طلب می‌تواند مانع مهمی برای پذیرش و انتخاب این کاندیداها از سوی حامیان اصلاح‌طلبی شود.
در هر صورت چالش پیش‌روی دولت و اصلاح‌طلبان برقراری تعادلی مناسب بین نبود بستر مناسب برای ورود اصلاح‌طلبان به قدرت، عبور از فیلتر شورای نگهبان و توجه به مطالبات و اندیشه‌های توده‌ی مردمی اصلاح‌طلب و نیز پیش‌برد برنامه‌ها و اهداف و سیاست‌های دولت است و درصورتی که اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در انتخابات پیش‌رو نتوانند بین چهار واقعیت مذکور تناسبی برقرار کنند، کار آنها در آینده با مشکل مواجه خواهد شد.

آدینه‌وند

احسان آدینه‌وند

  1. احمدی

    ملکشاهی نه جناح چپ(اصلاح طلب) است نه عملا این طیف را قبول دارد پس خودمان را گول نزنیم…

  2. حرف حساب

    اصلاح طلبان کوهدشت قطعا در انتخابات آینده مجلس کاندید خواهند داشت به نظرم مهم ترین ما نع این جریان مساله صلاحیت هاست که اگر مشکل تراشی نشود اصلاح طلبان مشکلی نخواهند داشت دولت از کسی حمایت کند یا نکند مهم نیست معتقدم مردم خودشان بهتر می توانند درک کنند که به چه کسی رای بهند حافظه تاریخی مردم هنوز از بین نرفته است

  3. رومشکان دات کام

    سلام
    دوست گرامی رعایت قوانین و قواعد خبرگذارى حکم میکرد با دکر منبع نشر تحلیل اقدام به انتشار این مطلب نمایید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان