شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » رد صلاحیت هاشمی در انتخابات خبرگان قریب به محال است

انتخابات مجلس خبرگان رهبری هفته اول اسفند امسال همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و اظهارنظرهای سیاسی درباره آن مدتی است آغاز شده، آنچه در میان این اظهارات بیشتر جلب توجه می‌کند صحبت‌های آیت‌الله جنتی در انتقاد به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است.

ججت الاسلام محسن غرویان از مدرسان حوزه علمیه و از روحانیون نزدیک به هاشمی رفسنجانی است که در گفتگو با مجله اصولگرای مثلث در باره مهمترین مسائل روز از جمله انتخابات خبرگان و هاشمی رفسنجانی اظهار نظر کرده است.

مهممترین نکته های این مصاحبه به شرح ذیل است:

-فکر می‌کنم آقای هاشمی در انتخابات هیات‌رئیسه مجلس خبرگان قصد حضور جدی نداشت ولی در انتخابات پایان امسال حضور او جدی و تصمیمش بر تاثیرگذاری است و به هر حال نهایتا می‌گوید هر‌چه ملت رای دهند. در اسفند سال گذشته رای داخلی مجلس خبرگان اتفاق افتاد اما امسال رای اکثریت ملت رقم می‌خورد، بنابراین این دو رای‌گیری با هم متفاوت هستند.

-از واژه غلبه استفاده نمی‌کنم، ‌ به هر حال فکر می‌کنم حضور طیف طرفدار آقای هاشمی، دولت و دکتر روحانی و آقای سیدحسن خمینی در مجلس خبرگان آینده بسیار چشمگیرتر خواهد بود.

-مهمترین عنصر تحول‌آفرین شرایط جدید نسبت به گذشته مساله تغییر دولت است. یعنی چون دولت عوض شده است طبیعتا فضای سیاسی کشور هم عوض شده است و مساله توافق هسته‌ای و به نتیجه رسیدن آن هم خودش خیلی موثر بوده در اینکه مردم حس می‌کنند اگر رای‌شان را عوض کنند اوضاع سیاسی، اقتصادی کشورشان عوض می‌شود، یعنی فضای کشور متأثر از رای مردم است. مردم دیدند که به هر حال رئیس‌جمهور را عوض کردند چه تحولاتی در کشور حاصل شد یا در آینده حاصل می‌شود.
– مردم این را درک می‌کنند و طبیعتا من فکر می‌کنم باز در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باور دارند که می‌توانند تحولاتی ایجاد کنند، همان‌طور که این کار را در ریاست‌جمهوری انجام دادند، بنابراین به نظر می‌رسد در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان آینده هم می‌توان فضای جدید اعتدالی را احساس کرد.

امکان رد صلاحیت آقای هاشمی در مجلس خبرگان وجود دارد؟

  – امکان فلسفی این کار وجود دارد، چون در عالم ممکنات هر اتفاقی ممکن است ولی به نظر من این اتفاق قریب به محال است که آقای هاشمی با این سابقه‌ای که دارد شورای نگهبان بخواهد او را رد صلاحیت کند، ضمن آنکه انعکاس خوبی در میان مردم نخواهد داشت.

مساله سن  مساله طبیعی است اما فارغ از این مباحث هم‌سن و سال‌های آقای هاشمی در مجلس خبرگان رهبری زیاد هستند، حتی خود آقای جنتی بزرگتر از آقای هاشمی است. اگر این اشکال سن وارد باشد به خیلی ‌از افراد دیگر هم وارد است.

می پایداری ها را تند رو می داند

-آنچه ‌ آقای هاشمی تایید می‌کند همان مشی اعتدالی است چه از جانب اصولگرایان و چه جانب اصلاح‌طلبان، مثلا آقای هاشمی اصلا با جبهه پایداری همراهی نمی‌کند چراکه آنها را افراطی می‌داند.

امکان دارد هاشمی لیست مستقل بدهد

-عده‌ای معتقد به حضور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در لیست مجلس خبرگان هستند اما عده‌ای می‌گویند خیر، او نباید در فهرست باشد. به هر حال خود جامعتین هم آن وحدت لازم را ندارند، از طرفی هم آقای هاشمی مساله را فوق جامعتین و به شکل فراجناحی و فراگروهی نگاه می‌کند، بنابراین ممکن است خودش یک لیست مستقلی دهد و افرادی را تایید کند و بگوید این لیست مورد تایید من است‌. در کنار او آقای روحانی، ناطق‌نوری و آقای سید‌حسن خمینی‌ یک طیفی برای خود هستند که طرفدارانی دارند و به هر حال عده‌ای از مردم به سوی نگاه آنها گرایش دارند.
در کل باید ما به انتخابات نزدیکتر شویم و ببنیم خروجی‌اش چطور خواهد بود. نهایتا مردم هستند که انتخاب می‌کنند و به هر سلیقه فکری خواستند رای می‌دهند و اکثریت همان‌ها پیروز خواهند شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان