شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » ساخت پارک صخره ای چهره پلدختر را سبزتر می‌کند

379
به گزارش بلوطستان به نقل از همشهری یکی از زیر ساخت‌های توسعه شهری که خلا وجود آن سال‌هاست در شهر پلدختر حس می‌شود پارک صخره ای است که تکمیل عملیات اجرایی آن ضروری به نظر می‌رسد.کلنگ این طرح در سال ۸۲ با تملک بخشی از بافت فرسوده مجاور پل باستانی و در ورودی شمالی شهر پلدختر توسط شهرداری بر زمین زده شد.
همزمان نیز کار پیگیری ایجاد پارک صخره‌ای آغاز شد اما بعد از چند ماه به دلیل مشکلات مالی کار ساخت پارک صخره ای متوقف ماند.شهرداری پلدختر بسیاری از بافت‌های فرسوده ورودی شهر را با اختصاص زمین به معارضان یا پرداخت خسارت تخریب به صاحبان بافت‌های فرسوده تملک و همزمان نیز آنها را تخریب کرده است.
در حالی که انتظار می‌رفت در همان سال کار آغاز فاز یک پارک صخره ای آغاز شود اما به دلایلی این امر محقق نشد.پس از وقفه ای چند ساله کار ساخت و تکمیل فاز یک این پروژه در سال۸۸ آغاز شد که محدودیت‌های مالی عملیات اجرا را به کندی پیش برد. پس از چند ماه در بهمن سال ۸۸ باز هم به دلیل نبود اعتبارات عمران شهری کار تکمیل پروژه متوقف ماند.در سال ۸۹ حجم بسیاری از نقشه اولیه پروژه در قالب ساخت دیواره‌های سنگی و ایجاد مبلمان از قبیل آلاچیق در ارتفاعات مشرف و فضای سبز اجرا شد. با وجود میزان به نسبت بالای پیشرفت فیزیکی این طرح راکد مانده است.

ضرورت ساخت پارک
یک شهروند پلدختری در گفت‌وگو با همشهری ساخت پارک صخره‌ای را ضرورت شهر پلدختر می‌داند و اظهار می‌کند: رسیدگی مطلوب به این پارک می‌تواند آن را برای مسافرانی که در ایام سال از این شهر عبور می‌کنند، به یک استراحتگاه تبدیل کند.
«سعید همتی» بیان می‌کند: پلدختر یکی از شهرهای ترانزیتی کشور است ودر زمره شهرهای دارای جاذبه توریستی لرستان قرار دارد.وی می‌افزاید: توجه به زیرساخت ها، ایجاد فضای سبز و رونق فضاهای مجاور در اماکن تاریخی می‌تواند به زیبا سازی مبلمان شهری پلدختر کمک شایانی کند.
این شهروند اظهار می‌کند: پارک صخره ای در ورودی شمالی شهر پلدختر و در مجاورت پل باستانی «کرو دختر» است.وی می‌افزاید: تکمیل آن می‌تواند در جذب گردشگر، زیبایی شهری و درآمد زایی و اشتغال نیز موثر واقع شود.

سطح پایین سرانه فضای سبز
یک کارشناس ارشد جغرافیای شهری به همشهری می‌گوید: توسعه فضای سبز در عصر حاضر بخش مهمی از عمران و زیباسازی شهری به شمار می‌رود.«احمد عزیزی» ادامه می‌دهد: وضعیت فضای سبز شهر پلدختر از نظر متوسط سرانه نسبت به استانداردهای کشوری در سطح بسیار پایینی است و از فقر فراوان رنج می‌برد.وی اضافه می‌کند: بر اساس آمارهای رسمی متوسط سرانه جهانی فضای سبز بین ۲۰ تا ۲۵ متر مربع و متوسط سرانه‌ی فضای سبز کشوری حدود ?? متر مربع است.

۲۰ هکتار؛ کل مساحت فضای سبز پلدختر
این کارشناس ارشد جغرافیای شهری می‌افزاید:بنابر آمار و ارقام، کل مساحت فضای سبز شهر با احتساب بلوارهای داخل شهر و فضاهای سبز خارج از محدوده نزدیک به ۲۰هکتار است.عزیزی با اشاره به ضرورت افزایش سرانه فضای سبز در پلدختر می‌گوید: پارک صخره ای این ظرفیت را دارد تا با گسترش فضاهای کوهستانی و صخره ای مجاور پل تاریخی،سرانه فضای سبز شهر را نیز افزایش دهد.
شهردار پلدختر در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: برای تکمیل پارک صخره ای پلدختر یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است.«جهانگیر اکبری» با بیان این‌که مساحت پارک صخره ای پلدختر ۲هکتار است،می‌افزاید:بخشی از این مساحت تملک و در آن ساخت پارک صورت گرفته، اما در بخش دیگر برخی مشکلات مانع از تملک املاک فرسوده و کلنگی توسط شهرداری شده است.

ناتوانی مالی برای تملک املاک فرسوده
شهردار پلدختر اظهار می‌کند: حجم املاک فرسوده و کلنگی باقی مانده بسیار زیاد است و شهرداری در حال حاضر از توان مالی برای تملک آنها برخوردار نیست.
وی با اشاره به تملک بافت فرسوده توسط شهرداری در سال‌های گذشته،می گوید: فاز اول این کار صورت گرفته و بخش‌هایی از طرح پارک صخره ای اجرا شده است.
اکبری ادامه می‌دهد: تملک فاز دوم وابسته به پرداخت خسارت به مالکان بافت‌های فرسوده واقع در طرح خواهد بود.

پیشرفت فیزیکی ۳۰درصدی
شهردار پلدختر بیان می‌کند: عملیات اجرایی پارک صخره ای پلدختر اکنون با پیشرفت فیزیکی ۳۰درصدی متوقف است.وی می‌افزاید:در فاز اول برخی فعالیت‌ها صورت گرفته اما ایجاد زیر ساخت‌های اساسی از جمله روشنایی،آبرسانی،ایجاد آبشار و توسعه فضا ی سبز اعتبار زیادی می‌خواهد که در حال حاضر برای ما مقدور نیست.اکبری از مطالعه طرح بزرگ فضای سبز صخره ای پلدختر خبر می‌دهد و می‌گوید: این طرح مطالعه شده اما برای اجرای آن نیازمند سرمایه گذاری بیشتر هستیم.

لزوم سرمایه گذاری میراث فرهنگی
شهردار پلدختر بر لزوم سرمایه گذاری میراث فرهنگی در اجرایی شدن این طرح تأکید می‌کند.وی توضیح می‌دهد:با توجه به مجاورت این طرح با پل باستانی و چشم انداز زیبای آن اگر میراث فرهنگی سرمایه گذاری کند در جذب گردشگر و توسعه گردشگری بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

توسعه فضای سبز در اولویت شهرداری
اکبری بیان می‌کند: هم اکنون میزان سرانه فضای سبز در شهر پلدختر ۶مترمربع است که با توجه به وضعیت اقلیمی این شهرستان می‌طلبد این میزان افزایش پیدا کند.وی می‌افزاید:با توجه به آب و هوای گرم منطقه، توسعه فضای سبز به صورت علمی و اصولی در اولویت برنامه‌های شهرداری پلدختر است.

عباس دارایی/ سردبیر بلوطستان

  1. امرایی

    کار بسیار خوبی است و مردم هم دوست دارند پارک صخره ای را امیدوارم شهردار این کار را انجام بدهند تا رضایتمندی مردم حاصل بشود.

  2. مهرداد

    آقای شهردار حداقل دستور بدهید پارک ها و فضاهای سبزرا کوتاه کنند بدجور زشت شده اند چمن های پارک ها

    • ناشناس

      واقعیتش رابخواهیدپیشنهادساخت پارک سخره ای ازکارهای ماندگارمرحوم مغفورجنت مکان ناصرجودکی وشهردارپرتلاش حاج خجت اله نصیری پوربودشایدباورنکنیدبیشترین عدم علاقه به ادامه تکمیل این پارک (سخره ای )هم به همین دلیل است متاسفانه باتغییرشوراوپیروزی طیف مخالف این طرح به سرانجام نرسید

  3. شهروند

    آقای دارایی سپاسگزاریم .
    شهرداری پلدختر در خصوص ایجاد فضای سبز در منطقه کوی شهرداری در زمینی که سالهاست به همین منظور تعیین کاربری شده اقدام کند این زمین به فضایی برای ریختن آشغال و زباله و نخاله های ساختمانی تبدیل شده و متاسفانه شهرداری ۱۵ سال است کماکان نظاره گر است ونسبت به تملک و احداث پارک در این مکان اقدام نمی کند.شورای شهر و شهرداری اقدام نمایند.

  4. رحیمی

    خیابان ساحلی در جاده سلامت را آقای شهردار باید با درختکاری زیبا کند. جلوی ورزشگاه در خیابان ساحلی چمن کاری شده بود که خشک شد اما اگر درخت بکارند هم زبیا می شود و هم مردم لذت می برند و بر شهردار درود می فرستند

  5. شهسواری

    اقای شهردار چهره شهر پلدختر با درختکاری عوض می شود من از شما می خواهم فقط یک نگاهی به چنارهای روبروی کمیته امداد بندازید که چقدر زیبا هستند یا بروید و درخیابان فلسطین جنوبی کاشت چنار بوسیله یک فرد را ببینید و لذت ببرید شما باید درختکاری را در خیابان های پرتردد نظیر خیابان سلامت و پارک های شهر و بوستاها دنبال کنید

  6. ناشناس

    پارک صخره ای را حجت نصیری تملک کرد. هوشنگ نصیری شروع کرد و اجرایی کرد ولی در دوره شرفی متوقف شد

  7. رسول

    کار ماندگار کاری است که به چشم بیاید

  8. عارف

    پارک صخره ای پول زیادی می خواهد اگر شهرداری به فضاهای سبز شهر برسد و درخت بکارد بهتر از هر کار دیگری نمود دارد از شهردار محترم خواهشمندم به این کار همت کند

  9. رضایی

    شهرداری از شهرداری های شهرهای توسعه یافته برای مبلمانش هری بهره بگیرد و به فکر جبران کاستی های سه سال گذشته باشد

  10. کرمی

    آقای شهردار من به عنوان شهروندی پلدختری دوست دارم شهرم زیبا باشد تنها راه زیبایی شهری فضای سبز و در خت است یکی از ضعف های مدیریتی شما عدم علاقه مندی به کاشت در خت در فضاهای شهری است خیابان ساحلی و خیابان اصلی شهر را اگر نگاه کنید مستعد درختکاری اند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان