وجود بزرگ مردانی چون آیت الله العظمی بروجردی، آیت الله کمالوند، آیت الله جزایری و علمایی چون نورالدین رحیمی و فخر الدین و هزاران بزرگ مرد دیگر در علاقه و عشق مردم این استان به انقلاب نقش بسزایی داشته اند.

لرستان ۵۵ شهید روحانی و طلبه تقدیم انقلاب اسلامی کرده است

استان لرستان ۵۵ شهید روحانی را تقدیم انقلاب نموده است که از این تعداد  جزو شهدای ترور بوده، برخی در جریان پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و برخی در دوران جنگ تحمیلی به شهادت رسیده اند.

 در بین شهدای روحانی، شهدای بزرگوار و شاخصی مانند شهید مبشر، شهید صادقی، شهید قنوتی و شهیدان سید فخرالدین و سید نورالدین رحیمی وجود دارند.

شهیدان سید فخر الدین و سید نورالدین رحیمی دو برادر طلبه ای بودند که مبارزات دامنه داری را علیه رژیم شاهنشاهی و ساواک داشته و برای ساواک افرادی خطرناک محسوب می شدند بطوریکه ماموران مخفی از تعقیب و تفتیش آن ها کوتاهی نمی کردند. این دو برادر شهید در تبعیت از مشی امام راحل(ره) بسیار سرسخت بوده و ضمن دفاع از مواضع ایشان در بیداری مردم علیه طاغوت و ترویج فرهنگ اسلامی بسیار تلاش کردند.

شهدی فخر الدین رحیمی و شهید نورالدین رحیمی از بزرگان لرستانی بودند که در نهضت امام خمینی(ره) نقش بسیار برجسته ای را ایفا کردند.

ساواک ۲۵۰ سند محرمانه از شهیدرحیمی ثبت کرد

ثبت بیش از ۲۵۰ برگ سند محرمانه از فعالیت‌های آشکار شهید رحیمی در ساواک و نیز صلابت و اقتدار او در برابر شکنجه‌های آنان سبب شده بود تا عمال رژیم لحظه‌ای از مبارزات او غافل نباشند. ساواک و نیروهای نظامی شاه به شدت او را تحت کنترل داشتند و سعی می‌کردند ارتباط او را با مردم قطع کنند. شهید رحیمی همزمان با ماجرای مدرسه فیضیه و حمله دژخیمان پهلوی و شهادت طلاب بیگناه حوزه علمیه قم،‌ به صف مبارزان نهضت امام خمینی(ره) پیوست و یک روز در حالیکه مشغول چسباندن اعلامیه حضرت امام بر روی دیوار بود، در حلقه جلادان پهلوی گرفتار و به شش ماه زندان محکوم شد.

ظلم ستیزی و استکبار ستیزی از ویژگی های بارز مردم استان لرستان است، تاریخ گواهد و شاهد شجاعت ها و رشادت های مردم لرستان در میدان رزم و ظلم ستیزی این ملت است. مردم صادق و باوفای لرستان برای اصول و عقاید و ارزش ها جان می دهند و جان برکف در عرصه دفاع از آرمان ها حضور می یابند و از جان بازی و ایثارگری ابایی ندارند. میادین رزم با دشمن بعثی شاهد بزرگ مردی مردان دیار لرستان درهشت سال دفع مقدس است، که با گواه شاهدان عینی رزمندگان لرستانی شجاعانه خط شکن بودند و برای حراست از خاک وطن جان خود را فدا می کردند.

با شکل گیری انقلاب اسلامی ایران دشمنان کوتاه نیامدند و پس از هر شکست و دست رد خوردن ملت ایران بر دسیسه های آنها، دست دسیسه ای خود را از گوشه ای دیگر و با رنگ  و رویی جدید بیرون آوردند و بر آن استمرار دارند. جنگ تحمیلی، تحریم های ظالمانه فتنه های داخلی و خارجی و جنگ نرم نشان از عمق کینه استکبار از انقلاب اسلامی ایران است. مقابله با توطئه های دشمنان نیازمند استمرار بر شاخص های انقلاب و نهادینه سازی فرهنگ انقلابی در بین نسل جوان و نوجوان است. یادمان نرود نگهداری انقلابی که حاصل مجاهدت های علما و خون پاک جوانان کشومان است ارزشی هم ردیف با انقلاب دارد، که تنها با بصیرت افزایی و پیرو ولایت بودن می تواند از آن حراست کرد.

امروز دشمن درپی نفوذ در لایه های جامعه است وخطری بس سنگین. هشدارهای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، نشان دهنده اهمیت این موضوع است. استکبار در برهه کنونی راه جدیدی را برای مقابله با ایران تحت عنوان رخنه در فرهنگ و اعتقادات در پیش گرفته که این روش بسیار خطرناکتر از شیوه های گذشته است. دشمن برای آسیب زدن به باورها و ارزشهای مردم ایران اسلامی،  درپی نفوذ در لایه های انقلاب است.

باید سنگر انقلاب گفتمان سازی شود

سرهنگ ناصر فرید، معاون فرهنگی  سپاه حضرت ابوالفضل(علیه السلام) استان لرستان، در این خصوص گفت: مردم استان لرستان سهم بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. وی با اشاره به وجود شش هزار و ۲۰۰ شهید گلگون کفن لرستانی، افزود: تفکر انقلابی و ضد استعماری موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد. فرید، اظهار داشت:  استان لرستان با ظرفیت بومی که داشت، بویژه در فضای اعتقادی نقش مثبتی در  انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس ودر هصحنه های مختلف دارد. وی مردمی بودن را از ویژگی های بارز انقلاب اسلامی خواند و ادامه داد: در دوران انقلاب مردم توانستند قدرت خودشان را بفهمند و به واقعیت های دینی و شعارهای انقلابی برسند.

سرهنگ فرید، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران برگرفته از مکتب حسینی است، اذعان داشت: انقلاب اسلامی ایران برگرفته از اعتقادات دینی، تعالیم دینی و مکتب عاشورایی است. وی با اشاره به اهداف قیام امام حسین (علیه السلام)، خاطرنشان کرد:  صیانت از اسلام ناب از مهم ترین اهداف امام حسین (علیه السلام) از قیام عاشورا بود. فرید، با تاکید بر ضرورت صیانت از انقلاب اسلامی، اذعان داشت: امروز باید با الگو گیری از سیره ائمه معصومین (علیهم السلام) در برای صیانت از انقلاب اسلامی تلاش شود.

وی با اشاره به اینکه دشمنان امروز درقالب توطئه های مختلف به دنبال جدا کردن نسل جوان و نوجوان از ارزش های انقلاب هستند، گفت: باید مراقب باشیم که موجب خوشحالی دشمنان نشویم. این کارشناس فرهنگی، تاکید کرد: باید با درس گرفتن از مکتب دین در جهت صیانت از ارزش های انقلاب تلاش کنیم که موجب نا امیدی دشمنان شویم. وی با تاکید بر ضرورت  تلاش برای آشنا کردن  نسل جوان و نوجوانی که فضای انقلاب و دوران دفاع مقدس را درک نکرده اند، ابراز کرد: در این راستا باید از ظرفیت های موجود چون فضای مردمی و فضای کاری باعث شناخت انقلاب برای نسل جوان باشیم.

فرید با بیان اینکه بالغ بر ۴۰ میلیون جوان و نوجوان با انقلاب آشنایی ندارند، افزود: باید از قضای رسانه، شبکه های مجازی و… برای معرفی انقلاب به نسل جوان بهره گرفته شود. وی افزود: باید برای جوانان بازگو شود که چه کسانی بر این مملکت تا قبل از انقلاب اسلامی حکومت می کردند، منابع کشور را چگونه مصرف می کردند و و جایگاه ما در جهان چگونه بوده است. فرید، تصریح کرد: همچنین باید جایگاه امروز جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف علمی، اقتصادی و…. برای نسل جوان بازگو شود.

وی خاطرنشان کرد: جایگاه امروز جمهوری اسلامی در عرصه ملی و بین المللی دستاورد ارزشمند تفکر انقلابی است. فرید، با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در جهت گفتمان سازی انقلاب، اذعان داشت: باید امام خمینی (ره) و سنگری که امام راحل معرفی کردند گفتمان سازی شود.معاون فرهنگی سپاه پاسداران استان لرستان، با اشاره به جایگاه رسانه، گفت: بهترین ابراز برای فرهنگ سازی و گفتمان سازی ابزار رسانه است. وی ادامه داد: باید از بسترهای فیلم سازی، انیمیشن، فیلم سازی، سریال برای گفتمان سازی انقلاب بهره گرفته شود.

فرید، با تاکید بر ضرورت شناساندن شهدا به نسل جوان، اذعان داشت: باید شهدا را از خاطرات آنها، خاطرات همرزمان شهدا و سیره زندگی آنها بشناسیم. معاون فرهنگی سپاه پاسداران استان لرستان، با اشاره به ماندگاری کتاب، اذعان داشت: باید از ظرفیت کتاب و فضای رسانه و صدا و سیما برای گفتمان سازی انقلاب اسلامی بهره گرفته شود.