شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سید سهل الدین، بقعه ایی با کرامات فراوان / گمنام در دل منطقه تفریحی سهل نادان

 
1
 
 

منطقه زیارتی – سیاحتی سهل نایو که در گویش محلی به “سهل نادان” شهرت دارد یکی از مناطق بکر، زیبا و منحصر به فرد از حیث طبیعت است که بواسطه وجود درختان انبوه ، طبیعت سرسبز و چهار فصل و همچنین آب وهوای بسیار معتدل و کوهستانی مورد توجه علاقه مندان به طبیعت و گردشگران استان لرستان و سایر نقاط ایران قرار می گیرد.یکی از عواملی که علاوه بر ویژگیهای منحصر به فرد وشاخص طبیعی باعث توجه مردم به این منطقه شده است ، قرار گرفتن بقعه متبرکه و بسیار ارزشمند سید سهل الدین علیه السلام در این مکان است که جایگاه ارزنده و بسیار ویژه ایی نزد مردم لرستان خصوصا اهالی مناطق پلدختر و طرحان دارد.سید سهل الدین ازنوادگان امام جعفر صادق(ع) است که نسب شریفش با نه واسطه به امام جعفرصادق (علیه السلام) می رسد و بر اساس شواهد و همچنین روایت های تاریخی وفات وی دردهه آخر قرن پنجم هجری اتفاق افتاده است.

بقعه متبرکه این امام زاده همام که در نزد مردم لرستان به ویژه لرستان جنوب غربی بسیار مورد احترام است در ۱۰ کیلومتری شهرستان پلدختر و در منطقه ایی مرتفع با ارتفاع ۵۰از سطح جاده پلدختر- کوهدشت در منطقه تفریحی سهل نایو طول کش واقع شده است .
بقعه بسیار ساده ودر عین حال روحانی و معنوی سید سهل الدین به دلیل وجود کرامات بسیار مورد توجه زائران بسیاری از مردم مناطق پلدختر و کوهدشت و رومشگان و همچنین مردم استان های کرمانشاه و ایلام می باشد.

SONY DSC

منطقه سهل نایو در دامنه ی شرقی کوه مله کنار واقع شده و بقعه مشهور به سید سهل الدین یا(سهل نایو) که فاصله آن تا پلدختر ۱۰کیلومتر بوده در همین منطقه در ۲کیلومتری جاده پلدختر به اسلام آبا د غرب واقع است. . بنای این مقبره و معماری آن بسیار ساده و سنتی مربع شکل است که اندازه هر ضلع آن ۸۵/۱ متر است. بر روی آن گنبد ساده و سبز رنگی به بلندی ۵/۵ متر ساخته شده و در داخل مقره قبری است که روی آن قبلاَ با کاشی سبز تزئیناتی داشته که با گذشت زمان از بین رفته و به تازگی آن را تعمیر کرده اند.
حجت الاسلام مرتضی خاکباز مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان در گفتگو با همشهری گفت:سید سهل الدین از بقاع متبرکه و در زمره امامزاده دارای شجره است که نسبش با چند واسطه به امام صادق علیه السلام می رسد.وی افزود:این بقعه متبرکه از بقاع دارای جایگاه در بین مردم پلدختر،رومشگان و کوهدشت و همچنین استانها و مناطق همجوار لرستان است که از دیرباز تاکنون مورد احترام مردم بوده و از منزلت بالایی در نزد اهالی بواسطه کرامات زیاد برخوردار است.
خاکباز خاطر نشان کرد:برخی کمبودها از جمله راه دسترسی و برق و آب ردر مقبره سید سهل الدین وجود دارد که امیدواریم در آینده آنها را بر طرف کنیم.این مقام مسئول گفت:دیوار چینی و نصب درب و پنجره بقعه در مرحله اولیه بازسازی انجام گرفته و در آینده نیز با اختصاص اعتبار در نظر داریم بقعه امامزاده سید سهل الدین را بطور کامل با توجه به نقشه و الگوی تدوین شده اوقاف و امور خیریه لرستان به شیوه مدرن و جدید تری بازسازی کنیم.وی گفت: وقتی آب و برق در کنار جاده نزدیک به این امامزاده داریم چرا دیگر دستگاهها همکاری نمی کنند تا مشکلات مربوطه را حل کنیم.حجت الاسلام خاکباز لرستان را یکی از استان های مستعد در زمینه جذب زائر دانست و گفت: علاوه بر سیدسهل الدین بقاع دیگری هم داریم که مهم ترین آنها امامزاده احمد،امامزاده محمد،شاه احمد و زید بن علی هستند.وی اظهار کرد:در صورت تعامل دستگاهها و ر فع مشکلات موجود در بقاع متبرکه این بقاع ظر فیت های مهم و ارزشمندی در جذب گردشگر و زائر بشمار می رود.خاکباز سید سهخل الدین را در ردیف ۲۰پروژه در دست ساخت بقاع لرستان ارزیابی کرد و گفت: برای تکمیل بقعه ۳۰۰میلیون تومان اعتبار نیاز است.

2

بر اساس مشاهدات همشهری سنگ نوشته و یا اثری که نام و مشخصات اصلی صاحب بقعه را مشخص کند بدست نیامده است.حمید بازوند از اهالی منطقه بازوند در گفتگو با همشهری گفت:بقعه سید سهل الدین جایگاه والایی در نزد اهالی منطقه دارد .وی افزود: از قدیم الایام برخی از مردم مناطق گیژاب، کهریز ، عبدالبیگی ، شیر دوله و گلستانه از توابع منطقه رومشگان با پای پیاده برای زیارت و عرض ارادت و ادای نذورات و برآورده کردن حاجات خویش روانه بقعه سید سهل الدین می شوند.بازوند به علاقه شدید و ارادت مردم به این مکان زیارتی اشاره کرد و اظهار داشت:برگ درخت چنار قداست ویژه ایی در نزد مردم داشته و این امر نشات گرفته از تبرک برگ چنار جوار بقعه و وجود در ختان چنار در منطقه سهل نایو است.
وی گفت: سهل الدین بر اساس نقل قولهای فراوان بزرگان طفلی بوده که در کودکی به شهادت رسیده و اطلاق نام سهل نایو به معنی سهل کودک و یا سهل طفل است که ریشه در عبارت “نایو” در لهجه لری یعنی کودک داشته است.حمید بازوند خاطر نشان کرد: در قدیم به طفل و کودک به دلیل عدم بلوغ نایو و یا کودک نادان می گفتند که به معنی سن کم است.
این در حالیست که بر پایه برخی نقل و قولها و روایت های سنتی بزرگان و ریش سفیدان محلی بقعه سهل نایو متعلق به طفل خردسالی و بی گناه صمصام الدین محمداز اتابکان لرکوچک بوده که در کودکی به شهادت رسیده ویا در جنگی احتمالی کشته شده است.
این بقعه متبرکه به لحاظ واقع شدن در موقعیت جغرافیایی کوهستانی و بهر مند از حیث طبیعی به یک مرکز سیاحتی و زیارتی تبدیل شده است اما از برخی مشکلات رنج می برد که بازسازی بقعه متبرکه و محوطه سازی آن ، بهسازی و آسفالت مطلوب جاده دسترسی ، ایجاد امکانات رفاهی برای زائرین و مسافرین علاقه مند از مهم ترین آنها به شمار می رود.

عباس دارایی/ بلوطستان

 این مطلب در روزنامه همشهری ۵/۲/۱۳۹۴منتشر شده است

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان