شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » شهر تاریخی کوهدشت اداره میراث فرهنگی ندارد

کوهدشت-۲

به گزارش بلوطستان به نقل از همشهری کوهدشت به واسطه داشتن آثار تاریخی و باستانی متعدد، یکی از شهرستان‌های شاخص در زمینه میراث فرهنگی با شهره ملی و جهانی است.این شهرستان با وجود این پیشینه درخشان و سابقه تاریخی و آثار باستانی نظیر نقاشی‌های غارهای هومیان و میرملاس، قلعه گم‌ور، غار برد سفید، سرخ دم لری، آبشار شیزر، قلعه زاغه، پل سی‌پله، غار بتخانه، مقبره ابوالوفا، بقعه متبرکه شاهزاده محمد(ع) و دژ زلال انگیز اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ندارد و به صورت «نمایندگی» اداره می‌شود.  نبود اداره رسمی میراث فرهنگی در کوهدشت در کنار اختصاص نیافتن بودجه مستقیم و کمبود نیرو باعث شده که این نمایندگی نتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد.

ضرورت تبدیل نمایندگی به اداره

یک پژوهشگر تاریخ در گفت وگو با همشهری اظهار می‌کند : به لحاظ گستردگی منطقه و همچنین وجود آثار زیاد تاریخی، طبیعی و گردشگری در کوهدشت و ضرورت حفاظت از آنها، تبدیل نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان به اداره امری ضروری به نظر می‌رسد.«محمد بساطی» بیان می‌کند : کوهدشت با آثار کهن منحصربه فردش برای باستان‌شناسان و پژوهشگران این عرصه بسیار مهم است.
وی اضافه می‌کند : معلوم نیست چرا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به دایر کردن نمایندگی در این شهر چندصدهزارنفری بسنده کرده است؛ آن هم در شهرستانی با سابقه تاریخی قابل توجه.

ضرورت تقویت میراث فرهنگی کوهدشت

این پژوهشگر کوهدشتی در ادامه بر ضرورت ایجاد پاسگاه‌های ثابت و سیار میراث فرهنگی و افزایش کادر اداری و یگان حفاظتی در کوهدشت تأکید می‌کند.  بساطی می‌افزاید: میراث فرهنگی کوهدشت با توجه به جایگاه تاریخی این شهرستان باید غنی شود و نیروهای انسانی آن هم از نظر کمّی و هم به لحاظ کیفی تقویت شوند.

نمایندگی میراث فرهنگی کوهدشت بودجه ندارد

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی کوهدشت هم به همشهری می‌گوید: ما هم خودمان از این وضع راضی نیستیم و دوست‌ داریم اداره‌ مستقل داشته باشیم.«صمد حائری زاده» می‌افزاید: اما مساله این است که در حال حاضر هیچ بودجه‌ای در دست نداریم.وی اضافه می‌کند : مکاتبات لازم با میراث فرهنگی استان صورت گرفته است و قول پیگیری و مساعدت داده اند.

نمایندگی و ناتوانی در انجام وظایف

فرماندار کوهدشت نیز در گفت وگو با همشهری اظهار می‌کند : نمایندگی میراث فرهنگی سال گذشته دایر شد و پیش از این در قالب پایگاه یگان حفاظت میراث فرهنگی فعالیت می‌کرد.
«محمدکرم محمدی» بیان می‌کند : نمایندگی میراث فرهنگی کوهدشت با وضع موجود نمی‌تواند در حیطه وظایفش مطلوب عمل کند.وی می‌افزاید: برای خود ما هم نامعلوم است که چرا میراث فرهنگی کوهدشت از نمایندگی به اداره ارتقا پیدا نمی‌کند. در حالی که اگر این اتفاق بیفتد، ارتقای جایگاه اداری، فعالیت بر اساس چارت سازمانی و لحاظ شدن نظام اعتبارات و بودجه از دستاوردهای مثبت آن خواهد بود.

فعالیت نمایندگی در یک اتاق

فرماندار کوهدشت با اشاره به این که در حال حاضر نمایندگی میراث فرهنگی این شهرستان در ساختمان موزه مردم شناسی فعال است، ادامه می‌دهد: این نمایندگی در کنار یگان حفاظت میراث فرهنگی و موزه مردم شناسی درمجموع با ۱۰ نیروی اداری در یک اتاق‌ فعالیت می‌کند.

مکاتبه با رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور

فرماندار کوهدشت ادامه می‌دهد: برای ارتقای میراث فرهنگی کوهدشت از نمایندگی به اداره، با اداره کل میراث فرهنگی استان مکاتبه کرده‌ایم و ضمن بیان استدلال‌های خود درباره لزوم ارتقای وضع اداری، خواهان اجرای این مصوبه شده ایم.محمدی می‌افزاید: مکاتبه با «سلطانی فر» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور نیز صورت گرفته است و پیگیر تبدیل میراث فرهنگی کوهدشت به اداره هستیم.

وجود تنها ۲ اداره میراث فرهنگی در استان
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان هم در گفت وگو با همشهری اظهار می‌کند : کوهدشت یکی از شهرستان‌های استان است که نمایندگی میراث فرهنگی دارد و ما به طور جدی پیگیر تبدیل این نمایندگی به اداره هستیم.
«غلامرضا سلیمانی» می‌افزاید: متاسفانه به استثنای خرم‌آباد و بروجرد، میراث فرهنگی بقیه شهرستان‌های استان در حد نمایندگی و پایگاه یگان حفاظت اداره می‌شوند و این موضوع تنها مختص کوهدشت نیست.
پیگیر ارتقای نمایندگی‌های میراث فرهنگی به اداره هستیم

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار می‌کند : به دنبال ارتقای همه نمایندگی‌ها و پایگاه‌های حفاظت میراث فرهنگی در شهرستان‌های لرستان با چارت مصوب هستیم. «غلامرضا سلیمانی» می‌افزاید: در همایش مدیران کل میراث فرهنگی کشور و در حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور خواستار تعیین تکلیف این نمایندگی‌ها و پایگاه‌های حفاظتی در لرستان شده ایم. سلیمانی اضافه می‌کند : در همه استان‌ها مشابه این وضع وجود دارد و امیدواریم زمینه‌ای فراهم شود تا بحث ارتقای هرچه سریع‌تر تحقق یابد. مدیر کل میراث فرهنگی لرستان می‌گوید: تا ارتقای اداری با چارت مصوب در شهرستان‌های استان رخ ندهد، نمی‌توان برای دریافت بودجه مستقل هم کار خاصی انجام داد.

عباس دارایی / همشهری 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان