شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » صلح و سازش پس از سال‌ها بین دو خانواده در پلدختر

و
IMG10381294

پس از سال‌ها اختلاف به علت قتل عمد بین دو خانواده در پلدختر صلح و سازش برقرار شد.به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، صلح و سازش از دیرباز تاکنون مورد تاکید ائمه‌اطهار (ع) و معصومین و همچنین از جمله سنت‌های حسنه‌ای است که مورد تاکید تعالیم دینی بوده است.درامتداد همین تقدس دینی و سفارشات اسلامی خون و صلح یا به گفته اهالی محلی (خین‌ و صل) یکی از رسوم قومی در استان‌های لرنشین و نواحی عشایر و ایلیاتی است که برای جلوگیری از ادامه درگیری، دعوا و پایان‌دادن به قتل و کشتار و اصلاح روابط خانواده‌ها در شکل‌های مختلف به آن مبادرت می‌ورزند.

خون و صلح که در ادبیات معاصر از آن به عنوان صلح و سازش نیز تعبیر می‌شود در قدیم به این شیوه بود که برای جلوگیری از تداوم این کار، بزرگان طوایف دیگر جمع شده و سران دو طایفه‌ای را که با هم اختلاف داشتند با هم آشتی می‌دادند.برای تحکیم حالت صلح، معمولا دختر فرد قاتل یا یکی از بستگان نزدیک او را به عقد پسر مقتول در می‌آوردند، تا غائله پایان یابد، به این جهت به این نوع ازدواج خون‌بس می‌گفتند.

 یک استاد دانشگاه در این زمینه به خبرنگار خبرگزاری فارس در پلدختر گفت: خون‌بس به دلیل ازدواج اجباری که در آن اتفاق می‌افتاد، امروزه منسوخ شده، اما از طرف دیگر به دلیل جلوگیری از ادامه خون‌ریزی اقدام کارسازی بوده‌ که در رفع کدورت‌ها موثر بوده است.

محبوبه رشیدی افزود: در مراسم خون‌بس، قرآنی توسط ریش‌سفیدان وسط گذاشته و قاتل بخشیده می‌شد، خانواده قاتل نیز هدایایی برای خانواده مقتول می‌آوردند که با آیین خاصی این هدایا پذیرفته می‌شد و کدورت‌ها پایان می‌یابد.

در عصر کنونی و متناسب با شرایط اجتماعی این سنت تقریبا منسوخ شده، اما صلح و سازش به مثابه گذشته همچنان جایگاهی بااهمیت در بین مردم لرستان به‌خصوص عشایر و ایلیات ساکن در لرستان دارد.

در دوران معاصر اولیای دم به‌واسطه حق قانونی از خون مقتول می‌گذرند و در مراسمی با حضور ریش‌سفیدان، بزرگان، سادات، خانواده‌های قاتل و مقتول در ازای مبلغ دیه قانونی و یا هر گونه مصالحه کتبی و قولی که به تایید واسطه‌های سازش رسیده باشد، این کدورت‌ها پایان می‌یابد.

این در حالی است که برخی حوادث عمد و غیرعمد در عصر حاضر نیز می‌تواند در سایه کم‌رنگ شدن برخی سنت‌ها و آیین‌های دیرینه به کدورت‌های ریشه‌ای و اختلافات دامنه‌دار تبدیل شود.دریکی از این حوادث نزدیک به پنج سال قبل در حوالی ارتفاعات مله‌کوه پلدختر مقتول مرحوم پوریا نظری یک نوجوان ۱۶ ساله به ضرب گلوله کلاشینکف پسردایی خود امیر به قتل رسید، در آن زمان با توجه به اینکه هر دو نفر فامیل نزدیک یکدیگر و از یک طایفه هستند با پا درمیانی و وساطت بزرگان قوم از تنش و خون‌ریزی مجدد جلوگیری می‌شود، در نهایت پس از گذشت چهار سال و نیم با گذشت خانواده مقتول از جمله پدر، مادر و برادران مقتول دو خانواده پس از مدت‌ها به صلح و سازش رسیدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از پلدختر حجت‌الاسلام علی‌محمد لروند عصر امروز در مراسم صلح و سازش دو خانواده ص و نظری در شهرستان پلدختر گفت: امروز به عنوان یک روز خوب در تاریخ پلدختر ثبت می‌شود.امام جمعه پلدختر تصریح کرد: گذشت اولیای دم حرکتی ارزشمند و تاریخی بود که باعث خوشحالی مردم شهرستان پلدختر شد و این اقدام ارزشمند سنت رسول‌الله و سیره امیرالمومنین (ع) است که در روایات اسلامی از آن به عنوان کاری نیک و پسندیده یاد شده است.

حجت‌الاسلام لروند با اشاره به فرمایش‌های امیرالمومنین (ع) در خصوص گذشت، اضافه کرد: حضرت علی (ع) می‌فرماید، لذتی که در گذشت است در انتقام نیست.

امام جمعه پلدختر خاطرنشان کرد: این کار نیک و پسندیده آبروی بزرگی برای مردم شهرستان پلدختر و گذشت اولیای دم نمودی از کرامت و بزرگی است که مورد قبول ائمه‌اطهار (ع) و معصومین است و طبق نص صریح قرآن قصاص حق اولیای دم است، اما بر گذشت نیز معصومین تاکید کرده‌اند و گذشت جلوه‌گر مردانگی و ایثار است که در تعالیم اسلامی بر آن تاکید شده است و این کار یک کار پسندیده بود که عمل به کلام مولای متقیان در آن نمود عینی دارد.

به گزارش فارس باید اشاره کرد، بخش عمده‌ای از قوانین شرع مقدس اسلام در جهت حفظ نسل و جان انسان‌ها تدوین شده است و این مهم در جهت حفظ کرامت انسانی است، این در حالی است که بسیاری از مفسران دینی از جمله علامه طباطبایی (ره) در تفسیر خود می‌فرماید، نظر و اراده خداوند بر این مقرر شده است که حقیقت انسانی دوام داشته باشد و هر شخصی که در جهت از بین بردن نفس و انسانی دیگر قدم بردارد به منزله این است که تمام بشریت را از بین برده است، تدوین این قوانین در شرع مقدس اسلام نه‌تنها دست‌ و پاگیر نیست، بلکه در جهت اعاده کرامت و حیثیت انسانی است.

فرماندار پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: توسعه و حرکت به جلو در هر جامعه‌ای مستلزم آرامش است و گذشت اولیای دم کاری متین و فداکارانه بود که بسیار بااهمیت و قابل توجه است.

قدرت‌الله‌ ترابی‌نژاد عنوان داشت: نزدیکی قلوب مومنین امری مبارک و مورد تاکید اسلام و پیامبر و ائمه معصومین (ع) است.این مسئول خاطرنشان کرد: کسانی که بانی این کار خیر بودند با کار نیک خود زمینه‌ساز صلح و سازش در یک اختلاف و خون‌ریزی شده‌اند که جای تقدیر دارد.فرماندار پلدختر تصریح کرد: توسعه و حرکت روبه جلو مستلزم آرامش است و این کار یکی از زمینه‌های تقویت آرامش در سطح جامعه است و آرامش و تحمل همدیگر می‌تواند زمینه‌ساز تحول و دگرگونی در شهرستان پلدختر باشد آرامش می‌تواند تغییر در معیشت، شتاب در دگرگونی و رونق اقتصادی و توسعه اجتماعی را در جامعه پدیدار کند.

برپایه این گزارش در حالی که در بیستم تیرماه سال ۱۳۸۹ یک فقره قتل عمد، باعث کدورت و اختلاف عمیق دو خانواده شده بود، با گذشت خانواده مقتول شهرستان پلدختر با برگزاری مراسم صلح و سازش در مسجد اعظم پلدختر با صلح و سازش به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر این آیین صلح و سازش بین دو خانواده در شهرستان پلدختر با حضور روحانیون، بزرگان، معتمدان و مسئولان این شهرستان برگزار شد و پس از پایان مراسم خانواده قاتل با رعایت آداب و رسوم سنت دیرینه صلح و سازش راهی منزل اولیای دم شده و کدورت چهار سال و ۹ ماهه به صلح تبدیل شد.

عباس دارایی /خبرگزاری فارس

  1. جاهد

    درود بر شرف این خانواده وسپاسگذاریم از اطلاع رسانی بلوطستان که فرهنگ غنی لر را اطلاع می دهند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان