شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » عملکرد اداره کل کار لرستان زیر ذره‏ بین نقد مردم

بارها از آمار بالای بیکاری لرستان و پیامدهای نامطلوب آن از سوی مسئولان، کارشناسان و شهروندان صحبت شده، اما آنچه شاهد هستیم تنها افزایش موج بیکاری در استان است.جوانانی که پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه به امید یافتن شغل مناسب به هر دری می‌زنند، اما پس از جست وجوی زیاد ناامید از یافتن شغل متناسب با رشته تحصیلی خود به مسافربری و شغل‌های کاذب رو می‌آورند.

نقش دستگاهی مانند اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در ساماندهی اشتغال بسیار مهم است. این در حالی است که بنابر اظهارنظر شهروندان و برخی نمایندگان مجلس، این اداره کل عملکرد قابل قبولی را در کارنامه خود ندارد.نبود نظارت بر مراکز کاریابی، وجود رابطه بازی در بخش‌هایی از این دستگاه، استفاده نکردن از ظرفیت این اداره کل در بحث ساماندهی اشتغال و رویکرد اشتباه مدیران سابق و فعلی نسبت به انتقادهای موجود از ضعف‌های کاری این دستگاه هستند.

با توجه به اهمیت رفع بیکاری در استان به نظر می‌رسد مدیران دستگاه‌های متولی ساماندهی و ایجاد اشتغال باید دیدگاه خود را نسبت به موضوع اشتغال تغییر دهند.
ناامید از یافتن شغل
یکی از شهروندان جویای کار استان به همشهری می‌گوید: من مدرک کارشناسی کامپیوتر دارم و سال‌هاست که با مدرک تحصیلی خود به هردری می‌زنم تا شغلی مناسب پیدا کنم، اما متاسفانه موفق نشده ام.
«علی گله دار» اظهار می‌کند: پس از سال‌ها پیگیری و مراجعه به اداره کار من را به یک شرکت معرفی کردند. زمانی که به محل مورد نظر مراجعه کردم، کار آن شرکت نصب داربست بود. در حالی که مدرک و مهارت من کامپیوتر بود.
وی می‌افزاید: مگر غیر از این است که پیدا کردن شغل متناسب با مهارت و رشته تحصیلی افراد جویای کار از وظایف اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان است؟
وجود رابطه‌بازی
«مسیب نقدی نوری» دیگر شهروند خرم‌آبادی است که از عملکردها در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اظهار نارضایتی می‌کند.این شهروند خرم‌آبادی در گفت وگو با همشهری اظهار می‌کند: برخی افراد را می‌شناسم که مهارت‌های خوبی دارند، اما همچنان بیکار هستند. این در حالی است که برخی دیگر بدون کسب مهارت یا داشتن مدرک تحصیلی تنها بر اساس رابطه مشغول کار شده اند.
وی ادامه می‌دهد: بیکاری سبب شده است بسیاری ازافراد با وجود داشتن مهارت و مدرک تحصیلی به شغل‌هایی مانند فروشندگی و مسافربری رو بیاورند که نه درآمد مناسبی عایدشان می‌شود و نه آینده دارد.
وعده‌های شعارگونه
«داریوش فلاح نژاد» شهروند دیگر هم به همشهری می‌گوید: مدیران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همیشه از اقدام‌های صورت گرفته در ایجاد اشتغال صحبت می‌کنند، اما در عمل شاهد هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه نیستیم.
وی ادامه می‌دهد: متاسفانه این وعده‌های بی‌سرانجام فقط در حد شعار باقی مانده است.به طوری که همچنان با موج جوانان بیکاری روبه‌رو هستیم که ناامید از دستیابی به شغلی مناسب، وقت خود را در قهوه خانه‌ها، پارک‌ها و خیابان‌ها می‌گذرانند.
آمار بالای بیکاری در استان
در این زمینه گفت‌وگویی هم با «ابراهیم آقامحمدی» نماینده خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی انجام داده‌ایم تا نظرات وی را درباره کوتاهی دستگاه‌های مربوط در بحث اشتغال بپرسیم.وی با اشاره به نرخ بالای بیکاری در استان می‌گوید: بی توجهی به فراهم کردن زیرساخت‌های مهمی در گذشته مانند ایجاد حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‌ای و ایجاد تاسیسات زیربنایی در لرستان، به افزایش نرخ بیکاری در استان دامن زده است.
آقامحمدی اظهار می‌کند: متاسفانه بی توجهی مسئولان به اشتغالزایی در گذشته سبب شده است که با انباشت بیکاری  جوانان در استان روبه‌رو باشیم.این نماینده مجلس معتقد است: ضمن این که فرهنگ کار غیر اداری هم در استان بسیار پایین است و مردم، اشتغال را تنها استخدام دولتی تلقی می‌کنند.
عملکرد ضعیف اداره کل تعاون استان
نماینده خرم‌آباد در مجلس در خصوص عملکرد اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نسبت به موضوع اشتغال می‌گوید: مدیران سابق و فعلی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نگاه خوبی به موضوع اشتغال نداشته اند.
آقامحمدی می‌گوید: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی ساماندهی اشتغال باید موضوع اشتغال را در بخش دولتی و خصوصی ساماندهی کند، اما متاسفانه تاکنون از این ظرفیت به طور مطلوب استفاده نکرده است.وی معتقد است که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در زمینه ایجاد و ساماندهی اشتغال ۱۰ درصد هم عملکرد نداشته است.
نبود هماهنگی میان نمایندگان و مدیران استان
نماینده خرم‌آباد درمجلس در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از بی توجهی مدیران اداره کل تعاون استان می‌گوید: در مواردی شاهد جذب نیروهای غیر قانونی در ادارات استان بوده ایم و این نشان دهنده نبود نظارت مدیران این اداره کل در این خصوص است.
آقامحمدی می‌گوید: به نظر می‌رسد اداره کار در این میان هیچ‌کاره است.
آقامحمدی، نبود هماهنگی میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان و مدیران استانی را هم از مواردی عنوان می‌کند که سبب شده است در خصوص ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در استان اتفاق چشمگیری نیفتد.
اقدام نمایندگان مجلس
آقامحمدی به اقدام‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: جذب ۳۵۰ میلیارد دلار از محل فاینانس خارجی برای تکمیل پروژه‌های مهم راه آهن درود- خرم‌آباد و بزرگ راه خرم‌آباد- اراک بدون شک در رفع بیکاری در استان موثر است.وی جذب ۲۷۰ میلیارد تومان از محل ماده ۱۸۰ را هم از دیگر اقدام‌های نمایندگان مجلس استان عنوان می‌کند. لازم به ذکر است خبرنگار همشهری طی ۲ روز تلاش کرد تا با «علی آشتاب» مدیر کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان درباره انتقادات مردم از عملکرد این اداره کل مصاحبه کند و سخنان وی را نیز در این گزارش انعکاس دهد، اما وی حاضر به گفت‌وگو نشد.* آقامحمدی، نماینده خرم‌آباد در مجلس: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی ساماندهی اشتغال باید موضوع اشتغال  را در بخش دولتی و خصوصی ساماندهی کند اما متاسفانه تاکنون از این ظرفیت به طور مطلوب استفاده نکرده است
*باید دیدگاه مدیران دستگاه‌های متولی ساماندهی و ایجاد اشتغال نسبت به مقوله اشتغال تغییر کند
*مدیران ادارات و همچنین نمایندگان مجلس در استان نباید سلیقه‌های شخصی را در مصالح و منافع مردم دخالت دهند. چون در این صورت نتیجه‌ای عاید استان نخواهد شد
* لازم به ذکر است خبرنگار همشهری طی ۲ روز تلاش کرد تا با «علی آشتاب» مدیر کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان درباره انتقادات مردم از عملکرد این اداره کل مصاحبه کند و سخنان وی را نیز در این گزارش انعکاس دهد، اما وی حاضر به گفت‌وگو نشد.
منبع /همشهری

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان