شما اینجا هستید
اجتماعی » فرار از مسئولیت !

عباس دارایی/ «  مرغ گران شد» ،  « ماکارونی گران شد» ، «نان گران شد» ، « برای هر کد ملی یارانه نان ثبت می‌شود» ، «خودرو گران شد»، «لبنیات گران شد»، «آرد گران شد» ، «روغن گران شد»،  «کمبود روغن مایع در بازار» ، «مسکن گران شد» ، «نرخ اجاره مسکن سر به فلک کشید»و …

مجموعه ای از این افزایش قیمت های روزانه ، موجی از نگرانی را ایجاد کرده به نوعی که در بی سابقه ترین دوران در تاریح نظام جمهوری اسلامی امروز شاهد روند فزآینده ای از گرانی ها در بازار هستیم که مردم را در یک شرایط سخت و طاقت فرسا و طاقت فرسا قرار داده است .

افزایش تورم و بی ارزش شدن پول ملی و کاهش شدید قدرت خرید مردم در کنار تحریم های ظالمانه امروز شرایطی را بر کشور رقم زده است که ماحصل این شرایط سخت، وضعیت نابسامان اقتصادی است که به نوعی “صدای همه ” را درآورده است .

افزایش قیمت ها و تورم به ویژه در سال جدید به قدری محسوس است که در ۵۰ روز اخیر بسیاری از کالاها گران شده و افزایش قیمت کالاهای اساسی را نیز هدف قرار داده و به طور مستقیم این افزایش قیمت ها و گرانی ها سفره کوچک مردم را هدف قرار داده به طوری که پیامدهای ناشی از این گرانی ها منجر به کوچک تر شدن  سفره خانواده‌ها و گسترش فقر در جامعه شده است .

در خرداد ۱۴۰۰ سید ابراهیم رئیسی در یک انتخابات بی رقیب که چهر هایی چون سعید جلیلی ، علیرضا زاکانی او را بعنوان کاندیدای پوششی همراهی می کردند و محسن رضایی میرقائد و سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی هم در میدان ماندن تا تنور رقابت ها گرم شود و البته عبدالناصر همتی با کنار رفتن محسن مهرعلیزاده برابر رئیسی و دوستانش کاری از پیش نبرد ، با  با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای به‌عنوان رئیس جمهور منتخب برگزیده شد.

ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال ، ایجاد یک میلیون شغل در هر سال « ۴ میلیون شغل در پایان ۴ سال»، رساندن تورم به نصف میزان فعلی و پس از آن، تک رقمی کردن تورم، ایجاد سامانه جامع اطلاعات اقتصادی، مدیریت بازار ارز، رفع وابستگی کالاهای اساسی و سفره مردم به نرخ ارز، تحول ساختاری در نظام بانکی، سوق دادن نقدینگی به سمت تولید، افزایش نظارت بر بازار، اصلاح نظام قیمت‌گذاری و تأمین و توزیع برای حل فاصله طبقاتی، حل فاصله طبقاتی و بی‌عدالتی با تغییر سیاست‌های نادرست اقتصادی ، متناسب‌سازی حقوق مردم با تورم ، حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم ، تأمین حداقل معاش مردم با ارائه کارت خرید برای سه دهک پایین و .. مجموعه ای از وعده های اقتصادی رئیس جمهور رئیسی در کوران رقابت های انتخاباتی بود .

شاید مهم ترین وعده رئیس جمهور که این روزها بسیار برجسته تر از هر وعده دیگری ویژه شده است ، کنترل گرانی و مقابله با گران ‌سازی بود که البته این وعده با افزایش روزانه قیمت ها و رها شدن بازار به نظر می رسد رنگ باخته و او و دولتش در قبال این وضعیت بسیار شکننده بوده و توان عملی کردن وعده هایی از این دست را ندارند.

سوال کلیدی و البته کلیشه ای افکار عمومی در مواجهه با این وضعیت این است که  مقصر این گرانی‌ها کیست؟  پاسخ دولت رئیسی البته این این است مشکلات بر جای مانده از دولت قبل ، دلالان و تحریم های ظالمانه !

رئیس جمهور فعلی در حالی خود را از مدت ها قبل از انتخابات در قامت رئیس قوه قضائیه برای حضور در پاستور و رئیس جمهور شدن در خرداد ۱۴۰۰ آماده کرده بود که  از مشکلات موجود کشور که در دولت روحانی بوجود آمده بود کاملا اگاه بود  و با این هدف آمد که کشور را از این بحران اقتصادی و وضع معیشت نابسامان نجات دهد پای به میدان انتخابات گذاشت .

او در مناظرات انتخاباتی در قامت یک منجی سخن می گفت ، وعده هایش به گونه ای بود که خیلی ها امیدوار بودند او و تیمش می توانند وضع را بهبود بخشیده و مشکلات را تا حدودی مرتفع سازند ، وعده های رنگارنگ صرفا به رئیسی منحصر نمی شد ، رضایی ، زاکانی ، جلیلی ، قاضی زاده ، پوششی ها و غیر پوششی ها همه و همه در قالب همراهان رئیسی و رقبای اسمی او وعده دادند کشور را گل و بلبل کنند .

رئیسی در یکی از مناظرات انتخاباتی اش مدیریت را حلقه مفقود کشور دانسته و گفت : ” بسیاری از اقتصاد دانان را برای رفع مشکلات کشور به خط خواهم کرد .”

محسن رضایی یکی دیگر در یکی از گفتگوهای انتخاباتی اش با رسانه ملی با طرح یارانه ۴۵۰ هزار تومانی گفت : ” من اقتصاد دان هستم ، می شود ماهی ۴۵۰ هزار تومان یارانه داد و تورم هم بالا نرود ، مشکل این کشور این بوده که این ها ( روسای دولت ها ) هیچکدام اقتصاد دان نبوده اند ، آمده اند پز اداره کشور را داده اند ولی این کاره نبوده اند !!”

زاکانی کاندیدای پوششی رئیسی در مناظرات انتخاباتی گفت : ” ، مشکل ما سه تا نون است : ندانستن- نخواستن – نتوانستن که مظهر تام تمام آن دولت روحانی و کسانی  است که در این دولت کار کرده اند ، با فوریت حوزه اقتصاد و مدیریت را اصلاح می‌کنیم ، ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می‌کنم ، می‌دانیم اگر کجا دست بگذاریم بخش عمده مشکلات صنعت و کشاورزی حل خواهد شد “.

قاضی زاده هاشمی دیگر کاندیدای انتخاباتی نیز گفت : ” بنا داریم در ۵۱ پروژه به کنترل تورم و تنظیم آن بپردازیم تا طی چهارسال نرخ تورم را تک رقمی کنیم ، بنا داریم در دولت سلام نرخ ارز را تک رقمی کنیم. ”

و نهایتآ جلیلی دیگر کاندیدای پوششی و البته انصرافی هم گفت : ” باید کاری کنیم دشمن به التماس بیفتد !!”

رئیسی همان گونه که پیش بینی می شد رئیس دولت شد و در کابینه او به استثنای جلیلی همه رقبای پوششی اش حضور پیدا کردند ،  محسن رضایی معاون اقتصادی دولت شد ، زاکانی بعنوان شهردار تهران در نشست های هیات دولت حضور دارد و قاضی زاده بعنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران یکی از اعضای بلند پایه دولت است .

دولت رئیسی امروز با حجم وسیعی از مشکلات در قالب گرانی ها و وضع نابسامان اقتصادی مواجه شده است ، گرچه این دولت امیدوار بود که با جمع کردن مذاکرات در قالب احیای برجام و بازگشت پول های بلوکه شده و رفع تحریم ها اوضاع سامان دهد اما به رغم اینکه مذاکره برای این دولت در حکم “خیانت به ملت” توصیف نمی شد و “خط قرمزی ” هم فراروی مذاکره کنندگان نبود اما این مذاکرات به نتیجه نرسیده و عملا احیای برجام به اغما رفته است .

ماحصل وضع موجود اما  این است که  خودرو بعنوان شاخص گرانی ها هر روز قیمتش سر به فلک می کشد ،به‌دنبال بی‌برنامگی دولت و مجلس در حذف ارز ترجیحی، مواد غذایی و دارو هم به صف گرانی اضافه شده اند ، نرخ ارز که در ماه‌های پایانی سال گذشته روندی  کاهشی را دنبال می کرد، حالا دوباره به ارقام قبلی بازگشته ، نان یارانه ای می شود ، قیمت محصولات لبنی و بهداشتی افزایش یافته و سفره مردم نیز دیگر کفاف خرید ماکارونی را نیز ندارد ، برنج ایرانی از سفره مردم کنار گذاشته شده ، شوینده ها و قند و شکر و مرغ و تخمِ آن ، حبوبات ،لوازم خانگی و .. نیز هر روز قیمت شان صعودی می شود و حامل های انرژی نیز افزایش یافته و نهایتا اینترنت هم طعم گرانی را چشیده است !

در حالی دولت با واردات خودرو می‌توانست بازار را کمی آرام کند اما به دلیل برخی تصمیمات در لایه های پنهان ، این بازار را متلاطم تر از همیشه کرده و پراید بعنوان کم ارزش ترین خودروی ایرانی پله ۲۰۰ میلیون تومانی را نیز رده کرده است .

بی برنامگی در سیاست های اقتصادی و نیز نبود هدف گذاری در اقتصاد به نحوی در دولت انقلابیِ سید ابراهیم رئیسی مشهود است که این وضعیت صدای حامیان دولت را نیز درآورده است ، به طوری که که علنا لب به اعتراض گشوده و به دولت نسبت به پیامدهای چنین گرانی هایی هشدار می دهند.

این در حالیست که  وزرا ی انتخاب شده رئیسی از نظر مدیریتی ضعیف بوده و در دولت او یک نبرد آشکار بین معاونین او درگرفته است .

او که بنا داشت اقتصاددانان را برای رفع مشکلات کشور به خط کند ، در کنار خود یک اقتصاددان را بعنوان معاون اقتصادی می بیند که اتفاقا یکی از وعده هایش یارانه ۴۵۰ هزار تومانی بود اما مشخص نیست که این اقتصادددان که لباس نظامی گری را از تن کنده و به صف دولتمردانِ دولت مردانِ دولت سیزدهم پیوسته است چرا از عملی کردن این فقره وعده مهم خود درمانده است ؟

زاکانی و قاضی زاده دیگر همراهان رئیسی چرا دولت انقلابی را از مشاوره ها و برنامه های رنگارنگ شان سیراب نمی کنندو چرا برای برون رفت از افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت ماکارونی ، ۴۰ درصدی قیمت مرغ ، ۹۰ درصدی قیمت اینترنت ، ۱۲۰ درصدی قیمت برنج ، ۶۰ درصدی قیمت دارو ،۸۰ درصدی و نایابی روغن ، و ۳۰۰ درصدی آرد و .. طرحی در نمی اندازند ؟

قالیباف رئیس کنونی مجلس ۲۸ اذر ۹۸ در کوران رقابت های انتخاباتی مجلس یازدهم در جمع شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گفت : ” ما یک ائتلاف سیاسی  نیستیم ، ما یک خیزش هستیم برای نجات اقتصاد کشور ، یک خیزش هستیم برای جلوگیری از فقیر تر شدن مردم ، ما به دنبال یک تغییر جدی و اساسی هستیم که مردم بیش از این تحقیر نشوند !!”

آن ائتلاف اکثریت کرسی های مجلس را کسب کرد و قالیباف رئیس مجلس شد ، او در مقام ریاست مجلس با آن خیزش چه برنامه ای برای فقیر تر نشدن مردم دارد ، فقیر تر از اینکه مردم در صف نانوایی ها نان یارانه ای دریافت کنند ؟

اگر تحریم های ظالمانه عامل وضع فعلی است چرا دولت سابق را متهم به وضع موجود کرده اید ؟ اگر دلالان و مافیای اقتصادی عامل گرانی هاست چرا با آن توان مقابله ندارید ؟ اگر دولت سابق عامل وضع موجود است چرا طراحی نو برای عبور از این وضعیت در نمی اندازید ؟

این مطلب در شماره اخیر هفته نامه میرملاس نو منتشر شده است

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان