شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » قشقایی شیراز الگویی برای بارور شدن فرهنگ بومی لرستان

01146492
 

جمعه نهم مهرماه  یک مسابقه فوتبال از سری مسابقات جام حذفی فوتبال کشور در شیراز برگزار شد که همانقدر که ابعاد ورزشی آن جالب و غافلگیرانه بود و با باخت تاریخی پرسپولیس همراه شد ؛ در بعد فرهنگی نیز نکات جالب توجهی در خود داشت . از نام نماینده فوتبال شیراز ، که نام یک ایل بود گرفته تا لباس هواداران قشقایی و لباس کودکان همراه بازیکنان که در مراسم ابتدای بازی جلوه خاصی به تصاویر تلویزیونی داده بود .
در کنار لباس های رنگ رنگ و چارقدهای دختران خردسال که نماد پوشش زنان ایل قشقایی است ، تنبان{۱} و قیناق{۲} و ارخالق{۳} و شال و کلاه دوگوش پوشیده بر تن پسران خردسال رنگ و لعاب خاصی به مراسم آغاز این مسابقه داده بود .
لباس هایی که نمادی کامل از فرهنگ بومی آن سامان در نحوه پوشش مردمان ایل قشقایی بود ، برای تمام ایران و بلکه بینندگانی از خارج از کشور به نمایش درآمد .
اینها را نوشتیم و گفتیم تا به اوضاع رها شده فرهنگ و آداب و سنن لرستان ، چه از سوی مسئولین و چه از طرف مردم ، گریزی داشته باشیم . و از مسئولین سوال کنیم به راستی با این همه ناهنجاری فرهنگی خروجی این همه ادارات متولی فرهنگ ، در استان لرستان چیست ؟

Image result for ‫تماشاگران قشقایی شیراز‬‎

اینکه چه می شود که روز به روز فارس زدگی بر فرهنگ غنی لرستان چیره تر می شود و این چیرگی تا جایی پیش می رود که صحبت کردن کودکانمان به زبان مادری خود یعنی زبان لری به نوعی ضد ارزش در سطح جامعه مبدل می شود ! یا اینکه چرا نحوه پوشش و پوشیدگی زنان و مردان ما که قدمتی چندهزار ساله دارد روز به روز تحت تاثیر فرهنگ های مهاجم به فراموشی سپرده می شود تا جاییکه به نقطه ای می رسیم به نام بدحجابی !

Image result for ‫تماشاگران قشقایی شیراز‬‎

به راستی آیا تضادی میان پایبندی به سنت های بومی و محلی که جان مایه فرهنگ هر قوم و منطقه است ؛ با « به روز بودن » وجود دارد ؟ اگر هست آیا می شود به سادگی این همه ارزش ها و سنت های کهن را پیش پای مدرنیته قربانی کرد ؟ آیا نهادهای متولی فرهنگ استان در معرفی فرهنگ غنی لرستان به نسل ها موفق عمل نموده است ؟ یا اینکه ، آیا ادارات متولی فرهنگ استان نمی توانند نسخه ای به روز تر از آداب و سنن و پوشش به مردم و بویژه جوانان که روز به روز در مخمصه فرهنگ های مهاجم گرفتار می شوند ، ارائه نمایند ؟
وزارت عظیم الجثه آموزش و پرورش  چه زمانی به فکر این مسئله خواهند افتاد که چند صفحه از کتب درسی دانش آموزان ، به معرفی فرهنگ و آداب و رسوم مناطق اختصاص دهند ؟
آیا تاکنون شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان نهادهایی برآمده از مردم به وظایف خود در حوزه فرهنگ عمل نموده اند ؟ چند درصد از جلسات این شوراها با موضوعیت فرهنگ برگزار گردیده است ؟ خروجی آن چه بوده است ؟ آیا نهادی مانند شهرداری و شورا که قدرت خود را مستقیماً از مردم گرفته اند ، سراسر سیاست زده و بی توجه به فرهنگ ، می توانند خروجی مثبتی را در حوزه فرهنگ و بستر سازی برای کارهای فرهنگی که زیربنای توسعه در تمام حوزه ها می باشد ، برای مردم ، از خود بجای بگذارند ؟
وزارت ارشاد و مشخصاً اداره کل استان لرستان و ادارات تابعه در شهرستان ها به عنوان یکی از نهادهای راهبردی در عرصه فرهنگ کشور و مناطق ، چه اقداماتی در مسیر حفظ و تقویت فرهنگ غنی استان لرستان انجام داده است ؟
اداره کل گردشگری و میراث فرهنگی تا چه اندازه برای بالندگی و پویایی فرهنگ استان فعالیت نموده است ؟
اینها را نوشتیم تا بگوییم ؛ اوضاع فرهنگی لرستان بسیار اسف بارتر از هر چیزی است که تصور می شود ، اینها را نوشتیم تا بگوییم یک باشگاه فرهنگی ورزشی در استان فرهنگ پرور فارس کاری کرد که چندین و چند اداره کل عریض و طویل در استان لرستان نمی کنند ! معرفی لباس و فرهنگ و سنن و زبان و … منطقه ای از استان فارس به کل کشور . عمل ساده ای که هموطنانمان در استان فارس انجام دادند توانست ذهن میلیون ها بیننده را به دنبال نام قشقایی ، تاریخ قشقایی ، لباس قشقایی و … بکشاند تا بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم فارس به همه کشور شناسانده شود .

۱ – تنبان : شلوارهای دمپا گشاد
۲ – قیناق : پیرهن‌های بی یقه
۳ – ارخالق : عبایی بلند که با شال محکمش می کردند .
 وهاب کاییدی / بلوطستان

  1. رحمان شهسواری

    نقش آماردر برنامه ریزیهای اقتصادی…
    آمار دربیشتر جاها مترادف هست با برنامه ریزی و این اهمیت آمار را نشان می دهد که برای هرنوع برنامه ریزی نیازمند آمار و اطلاعات در رابطه با آن موضوع هستیم.. شناخت دقیق از آمار و ارقام در برنامه ریزیهای اقتصادی ضرورتی اجتناب ناپذیر است؛ در واقع شالوده اصلی تمام برنامه ریزیها اقتصادی آمار و اطلاعاتی است که در نتیجه سرشماریها به دست می آید. از آنجا که کشورهای در حال توسعه با یک رشد لجام گسیخته جمعیتی مواجه هستند یکی از دلایل اساسی شکست برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی در این گروه از کشورها فاصله آمارهابا واقعیتهاست. معضل اساسی جوامع این کشورها عدم درک درست همگانی از آمار وسرشماری است که بیشتر به دلیل رابطه یک سویه دولت-ملتهاست و به نوعی بی اعتمادی مردم نسبت به حاکمان هست… این واقعیت غیر قابل انکار هست که بخش بسیار زیادی از مردم به جایگاه و اهمیت آماردر توسعه کشور اطلاعی ندارند و این ذهنیت در آنها شکل گرفته که دولت برای اخذ عوارض. مالیات و اگاهی از داشته ها و اموال افراد دست به سرشماری میزند واین امر کمک می کند که مردم اطلاعات نادرستی به مامورین سرشماری بدهند.. متاسقانه با اینکه چندین دوره ازسرشماریهای نفوس و مسکن میگذرد دولت مردان و متولیان امر نتوانسته اند جایگاه و اهمیت اطلاعات درست را به مردم آموزش دهند و می بینیم که مسئول آمار کل کشور به مصاحبه ای چند دقیقه ای با رسانه ملی اکتفا می کند و صدا وسیما و رسانه ها نیز رسالت خود رادر این امر بسیار مهم که برنامه ریزی اقتصادی و اجتماعی کشور را در یک افق ده ساله تحت شعاع قرار میدهد بسادگی می گذرند و ندیدیم که کارشناسان برنامه ای توجیهی داشته باشند برای عموم مردم… بی شک توسعه آقتصادی کشورهای درحال توسعه که آمادگی جهش آقتصادی را دارند بدون آمار و اطلاعات درست امری بیهوده و شکست خورده خواهد بود چرا که برنامه های توسعه اقتصادی بدون شناخت از گروههای هدف فرجام ناخوشایندی خواهند داشت و جز اتلاف انرژی و هدر رفت سرمایه چیزی عاید کشور نخواهد شد.. آنچه که مردم باید در نظر داشته باشند این است که به آیتم های مندرج در پاسخ نامه بطور شفاف و دقیق پاسخ دهند تا در آینده شاهد اجرای برنامه های توسعه ای مبتنی برشناخت جامعه باشیم و مامورین آمار نیز باید از آمار برداری بعنوان امانتی مقدس و حق الناس نگاه کنند چرا که فردای آیندگان در گروه همین اطلاعات خواهد بود…. رحمان شهسواری کارشناس ارشد جغرافیای انسانی.

  2. مجتبی پسند

    با سلام و احترام
    تقدیر و تشکر از دوست فرهیخته ام جناب آقای وهاب کایدی و دست اندرکاران پایگاه خبری وزین بلوطستان بابت نگارش و درج مطلب درخور توجه
    با توجه به اهمیت مقوله فرهنگ و ضرورت صیانت از آن ، برنامه ریزی و تخصیص اعتبار از اهمیت ویژه ای برخوردار است که شوربختانه این مهم مورد غفلت مسئولان امر قرار گرفته است. در دنیای مدرن امروزی همه کشورها به نوعی در تلاشند تا فرهنگ بومی خود را به دنیا عرضه کنند که متاسفانه در منطقه ما این مهم صورت نگرفته است.فرهنگ در واقع هویت هر منطقه است.
    یکی از فرهنگ هایی که در لرستان در ورطه فراموشی قرار گرفته اند ، بازیهای محلی میباشند.هر بازی محلی دنیایی از باورهای فرهنگی یک قوم را به امانت دارد و یک بخش جداناپذیر از فرهنگ آن قوم می باشد.
    شوربختانه بازیهای محلی همچو دال پلان ، جوزو ، پنج قاچو و…… بدلیل عدم برنامه ریزی متوالیان امر جای خود را با بازیهای رایانه ای داده است که آسیب های جسمانی (چشم،ستون فقرات ، تنبلی و….) و روانی ( پرخاشگری ، افت تحصیلی ، تنبل شدن ذهن و….) به کودک وارد میکند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان