شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » ققنوس های بی تولد/ آرزوهای سوخته ای که آواز نمی خواند

ققنوس های بی تولد/ آرزوهای سوخته ای که آواز نمی خواند

 

 

 

مروری بر تیتر رسانه ها نشان می دهد که خودکشی و در پی آن خودسوزی یکی از معضلاتی است که آمار آن در کشور و به خصوص غرب کشور رو به افزایش است.

بحران خودکشی در استان های محروم

با نگاهی به بخش سوختگی بیمارستان های لرستان می توان به آماری از خودکشی دست یافت؛ آماری که نشان از بحران خودکشی در استان های محروم دارد.آمارها نشان می‌دهد در نه ماه ابتدایی سال ۹۲ روزی بیش از ۱۱ نفر در کشور خودکشی کرده‌اند، بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور در ۹ ماهه سال گذشته ۳۱۲۵ نفر خودکشی کرده‌اند، از میان این افراد ۹۸۲ تن را زنان و ۲۱۴۳ تن را مردان تشکیل می‌دهند.

آمار خودکشی

بر همین اساس در مدت مشابه سال ۹۱ نیز ۲۷۴۰ تن به علت آنچه که پزشکی قانونی آن را خودکشی تشخیص داده بود، جان خود را از دست داده‌اند.استان لرستان از جمله استان های محروم کشور است. در این استان آمار بالای بیکاری، فقر،  نبود سرمایه گذاری و عدم اشتغال زمینه را برای انواع آسیب های اجتماعی از جمله خودکشی هموار کرده است.

در دوران بحران های شدید اقتصادی، احتمال خودکشی بیشتر می شود

بنا به نظریه ی امیل دورکیم در دوران بحران های شدید اقتصادی و اجتماعی و زمانی که فشار تورم در جامعه شدید است، احتمال خودکشی بیشتر می شود؛ چون در چنین مواقعی هنجارهای اجتماعی بیشتر تضعیف می گردد.

استان لرستان نیز به واسطه ی آمار بالای بیکاری با تورم روبرو است و همین تورم می تواند درصد خودکشی را به حد فزاینده ای افزایش دهد. بررسی آمار خودکشی در کشور نشان می دهد آمار خودکشی در استان های محروم از جمله ایلام و لرستان بیش از سایر نقاط کشور است.

خودسوزی

طبق آمار منتشر شده توسط وزارت بهداشت در سال‌های پایانی دهه ۸۰، استان لرستان، اولین رتبه و استان‌ های مازندران و گلستان در رتبه‌ های بعدی بیش‌ ترین میزان خودکشی قرار دارند.

 زلف های بر باد

یکی از شیوه های رایج خودکشی در لرستان می توان به خودسوزی اشاره کرد؛ آسیبی که دختران لرستان را به میان آرزوهای سوخته و زلف های بر باد می کشاند؛ آسیبی که حتا مادران باردار هم با آن دست به گریبان بوده اند!معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام کرد: ۵ مورد از ۱۱ مورد مرگ‌ومیر مادران باردار مربوط به خودسوزی بوده است!(ایسنا/ ۲۱ دی ۸۹)شیوع خودکشی و در پی آن خودسوزی دختران در لرستان بی شباهت به خودسوزی فرخنده در افغانستان نیست؛ با این تفاوت که فرخنده خود به استقبال خودسوزی نرفت؛ بلکه آتش ناآگاهی و حمله ی عده ای با مشت و لگد او را در آتش خودسوزی کشاند.

قربانی آتش ناآگاهی

فرخنده، دختر ۲۷ ساله ای از اهالی افغانستان بود که صبح روز ۲۸ اسفند در پی مشاجره لفظی با ملای دعانویسی در حوالی مسجدی به نام شاه دو شمشیر، مورد ضرب و شتم قرار می گیرد؛ چرا که فرخنده دعای ملانویس بر روی کاغذ را طلسم خوانده و ملای دعانویس هم به دروغ فریاد می زد که این دختر، قرآن شریف را به آتش کشیده است.

با فریاد ملانویس عده ای به گرد فرخنده هجوم می آورند و او را مزدور می خوانند. این افراد فرخنده را تا حد مرگ کتک می زنند و بعد پیکر نیمه جانش را زیر چرخ های ماشینی انداخته و از روی پیکرش رد می شوند و در نهایت برای اطمینان از مرگ فرخنده، جنازه اش را به آتش می کشانند.

تصاویر نشان داده شده از شبکه های اجتماعی اما نشان می دهد که فرخنده با پوشش کامل اسلامی (چادر و برقع) بوده و هم چنین تصاویر  مدارک و اسناد تحصیلی او نشان می دهد که با «درجه عالی» تحصیلات خود را به پایان رسانده و نه تنها، طبق ادعاهای اولیه پلیس، بیمار روانی نبوده که حتی قاری قرآن هم بوده است.نکته جالب در دفن فرخنده، حمل تابوت توسط زنان افغان بود؛ اتفاقی که در افغانستان سابقه نداشته است.

فرخنده افغانستان

آرزوهای سوخته ی دختران لرستان

فرخنده در افغانستان قربانی خرافات و جهل می شود و دختران لرستان قربانی آسیب های اجتماعی ای که با بیکاری، فقر، نبود سرمایه گذاری و اعتیاد ارتباط مستقیم دارد.آرزوهای سوخته ی دختران لرستان در پس آسیب های اجتماعی به یادگار می ماند و آن ها را به ققنوس هایی تبدیل می کند که بعد از مرگ خود هیچ زندگی و زایشی دوباره را فریاد نخواهد کشید.

منبع/ آسویان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان