شما اینجا هستید
فرهنگی » قلایی؛ دهستانی بی‌نصیب از امکانات رفاهی

قلایی؛ دهستانی بی‌نصیب از امکانات رفاهی

 
منطقه قلایی از توابع شهرستان سلسله با مشکلات عدیده‌ای در زمینه‌های زیرساختی مواجه است.عمق محرومیت در این منطقه به حدی است که بسیاری از روستاهای تابعه این دهستان از ابتدایی‌ترین امکانات از جمله آب،برق،گاز و مسکن مقاوم بی بهره هستند.پیامد این بی‌توجهی‌ها محرومیت از بسیاری زیر ساخت هاست. به گونه‌ای که به دلیل نبود امکانات، پوشش جنگلی این منطقه نیز درمعرض تخریب قرار گرفته است.
نبود امکانات و بی‌توجهی مسئولان به رفع محرومیت‌ها دراین دهستان موجب شده تا مردم این منطقه برای دستیابی به امکانات و رهایی از محرومیت مهاجرت را برگزینند.
سیل مهاجرت‌ها و افزایش حضور روستاییان در شهر به گسترش حاشیه نشینی درسلسله منجر شده است.درصورت بی‌تفاوتی مسئولان در چند سال آینده شهرستان با تهدید جدی مواجه خواهد شد.
نبود امکانات ابتدایی
یکی از ساکنان روستای چشمه طلا از توابع دهستان قلایی به همشهری می‌گوید: اغلب روستاهای تابعه دهستان قلایی از امکانات ابتدایی محروم‌اند و به سختی گذران امور می‌کنند.
«حسن خان رشیدی» می‌افزاید: روستای چشمه طلا با ۶۲خانوار حدود ۴۵ دانش آموز دوره ابتدایی دارد.وی ادامه می‌دهد: اما این دانش آموزان فقط تا کلاس پنجم قادرند به تحصیل ادامه دهند چون به دلیل نبود مدارس در مقاطع بالاتر قادر نیستیم به خاطر بعد مسافت، فرزندانمان را به مدرسه روستای عدل آباد بفرستیم.
فرسوده بودن بافت‌ها
«مصطفی حسنوند» دیگر ساکن این روستا به فرسوده بودن بافت‌های روستایی اشاره می‌کند و می‌افزاید: خانه‌های ما فرسوده هستند و بافت خانه‌ها در روستا‌های دهستان قلایی اغلب کاهگلی است و به علت نداشتن تمکن مالی ساکنان قادر به نوسازی بافت‌ها نیستند.
معیشت سخت اهالی
حسنوند می‌گوید: بسیاری از اهالی دهستان به خاطرنامساعد بودن وضعیت مالی باید زیر پوشش کمیته امداد قرار بگیرند.این ساکن روستا اضافه می‌کند: در غیر این صورت تأمین معیشت روستاییان به سختی امکان پذیر خواهد بود.
دیم بودن اراضی و مقرون به صرفه نبودن کشاورزی
یکی دیگر از ساکنان دهستان قلایی هم به همشهری می‌گوید: نبود راه ارتباطی و آب آشامیدنی و گازرسانی از مشکلات اصلی روستاهای این دهستان به شمار می‌روند.
«حسن مهدی پور» با بیان این‌که بیشتر اراضی کشاورزی دیم هستند، می‌افزاید: بهره وری از زمین‌های کم بازده مشکلات معیشتی ما را رفع نمی‌کند.وی ادامه می‌دهد: به دلیل بالا بودن هزینه ایاب و ذهاب به بخش فیروزآباد و هزینه تراکتور امور کشاورزی برای ما مقرون به صرفه نیست.
نبود مراکزی برای توزیع نفت
مهدی پور بیان می‌کند: در مرکز دهستان نانوایی و مکانی برای توزیع نفت نداریم.وی می‌افزاید: مردم برای تأمین سوخت مجبورند به سراغ درختان جنگلی بروند و سوخت خود را از هیزم درختان این منطقه تأمین کنند.
بازماندن دهستان قلایی از روند توسعه
معاون فرماندار سلسله نیز در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: دهستان قلایی از توابع شهرستان سلسله با بیش از ۱۵ روستای زیر پوشش سال‌هاست که در روند توسعه اقتصادی و اجتماعی روستایی باز مانده است.
«الیاس جلویاری» می‌افزاید: پراکندگی روستاها، مهاجرت‌های بی رویه، کشاورزی کم بازده، فقر و نداشتن امکانات اولیه زندگی از مشکلات دهستان قلایی است.وی ادامه می‌دهد: همچنین تشدید بیکاری، تجمع فاضلاب و فضولات دامی، تخریب جنگل‌ها به دلیل نبود گاز از دیگر مشکلات هستند.این مسئول اظهار می‌کند: نامناسب بودن راه‌های ارتباطی، اجرایی نشدن طرح بهسازی روستایی و بافت فرسوده از عمده مشکلات دهستان قلایی و روستاهای تابعه است.
راه‌های روستایی ناهموار و سخت گذر
جلویاری با اشاره به این‌که کمبود آب شرب یک معضلات عمده در قلایی است، ادامه می‌دهد: از بین روستاهای قلایی فقط راه عدل آباد و شینه آسفالت است و بقیه روستاها جاده‌هایی ناهموار و سخت گذر دارند.
مهاجرت به حاشیه شهرها
معاون فرماندار سلسله می‌گوید: به دلیل کمبود امکانات و سخت بودن معیشت جمعیت روستایی این دهستان هر چه بیشتر به سوی شهرها روی می‌آورد.وی اضافه می‌کند: بخش قابل توجهی از آنها به علت نداشتن تخصص‌های فنی و دانش کافی یا نداشتن سرمایه جذب مناطق حاشیه ای شهرها شده اند.
کشاورزی کم بازده و بیکاری فصلی
معاون فرماندارسلسله می‌گوید: رواج فعالیت‌ و کشاورزی با بازده پایین و بیکاری‌های فصلی  مهم‌ترین معضل کشاورزان این منطقه است.جلویاری بیان می‌کند: محور قرارگرفتن کشاورزی و توجه به صنایع تبدیلی و متناسب یکی از راه‌های ارتقای توان اقتصادی دهستان قلایی است.
لزوم بهره گیری صحیح از عوامل محیطی و زراعی
این مسئول می‌گوید: باید با اتخاذ تمهیدات لازم برای بهره‌گیری صحیح از عوامل محیطی و زراعی به منظور رسیدن به کشاورزی پایدار در این روستاها و ارتقای معیشت با محوریت کشاورزی و دامداری گام برداشته شود.
ضرورت رونق گردشگری و توجه به شیلات
معاون فرماندارسلسله می‌گوید: وجود گونه نادر درخت مازو که خاص قلایی است و همچنین وجود رودخانه سیمره پتانسیلی است که می‌تواند در ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری و شیلات و احداث مجتمع‌ ماهیان گرم آبی در منطقه موثر باشد.
   خلأ گازرسانی  وتخریب منابع جنگلی
معاون فرماندارسلسله با اشاره به خلأ گازرسانی و تأمین سوخت از جنگل‌های قلایی می‌گوید: با از دست رفتن درختان جنگلی میراث اکولوژیکی عظیمی از دست خواهد رفت.
«الیاس جلویاری» می‌افزاید: همچنین به فرسایش منابع خاک و ایجاد سیل منجر می‌شود بنابراین تا مشکل گازرسانی دهستان قلایی حل نشود تخریب جنگل‌ها جدی است .
عباس دارایی/ همشهری

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان