شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » کوهدشتی‌ها هنوز خسارت سیل را دریافت نکرده‌اند

190

در میان شهرستان‌های استان وضعیت کوهدشت پس از بارندگی و وقوع سیلاب آبان سال گذشته تا اندازه‌ای نامطلوب بود که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بلافاصله به استان و شهرکوهدشت سفرکرد و در جلسه استانی نیز وعده تأمین منابع مالی برای جبران خسارت‌ها را داد.اما با گذشت چند ماه از وقوع سیلاب در این شهرستان نه تنها هیچ مبلغی به سیل زدگان پرداخت نشد بلکه سیلاب فروردین ماه هم به آن اضافه شد.با توجه به این موضوع که در سیلاب آبان پارسال شهرستان کوهدشت متحمل بیشترین خسارت شد.بسیاری از خانه‌ها تخریب و به لوازم خانگی خسارت وارد شد،  شهروندان کوهدشتی در تماس و مراجعه‌های مکرر خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.اما تاکنون مبلغی برای جبران خسارت به آنها پرداخت نشده است. ویران شدن خانه‌ها
یکی از سیل زدگان کوهدشتی در این زمینه به همشهری می‌گوید: در مجاورت سد ساحلی کوهدشت سکونت دارم که براثر سیل زیربنای خانه‌ام ویران شد.«علی جمشیدی» ادامه می‌دهد: پس ازگذشت ۶ماه از سیلاب هنوزهیچ گونه اقدامی برای جبران خسارت صورت نگرفته است.
وی می‌افزاید: تنها کمک دولت به سیل زده‌ها به چند دست پتو، قابلمه و چراغ نفتی هلال احمر خلاصه شد.یکی دیگر از سیل زده‌های کوهدشتی که به گفته خودش دیوارهای خانه اش بر اثر سیلاب سال گذشته دچارنشست شده است، می‌گوید: از مسئولان انتظار داریم که میزان خسارت‌های وارده را به صورت دقیق بررسی کنند.
«محمود قبادی » درگفت وگو با همشهری می‌افزاید: درحالی مسئولان دولتی هنگام وقوع سیلاب وعده‌هایی برای جبران خسارت دادند که تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
مسئولان رسیدگی کنند
یکی دیگر از سیل زده‌های شهرستان کوهدشت که سیلاب سال گذشته،۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان خسارت به خانه مسکونی اش وارد کرده است، می‌گوید: با وجود بازدید رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سخنگوی دولت از منطقه سیل زده، هیچ  اقدامی برای جبران خسارت صورت نگرفته است.«احمد آدینه وند» از مسئولان درخواست رسیدگی به وضعیت نابسامان سیل زده‌ها را دارد و اظهار می‌کند: به دلیل وضعیت نامناسب زندگی هنوز نتوانسته ایم خانه خود را از تخریب سیلاب تعمیر کنیم.
جبران خسارت نشده است
یکی دیگر از سیل زده‌ها با اظهار نارضایتی از جبران نکردن خسارت ناشی از سیلاب  می‌گوید: در حادثه سیلاب، ۵۰ میلیون تومان خسارت به زندگیمان وارد شد، اما هیچ کمکی به ما نشده است.«الهیار ملکی » با اشاره به ۶ میلیون تومان وام درقالب کمک دولت به سیل زده هاعنوان می‌کند: با این مبلغ نمی‌توانیم خسارت‌های سنگین را جبران کنیم.
یکی دیگر از شهروندان کوهدشت می‌گوید: در مجاورت سد ساحلی کوهدشت یک نانوایی دارم که بر اثر سیلاب دچار خسارت ۱۵ میلیون تومانی شده ام.«محمد احمدی» ی می‌افزاید: اما با وجود رفت وآمد‌های مکرر، هنوز جبران خسارتی صورت نگرفته است.

تاکنون اعتباری تزریق نشده است
مدیرکل مدیریت بحران لرستان در پاسخ به این پرسش که آیا اعتباری برای بازسازی بخش‌های خسارت دیده مشخص شده است، می‌افزاید: تاکنون حتی یک ریال به استان ابلاغ نشده است.«رضاآریایی» با بیان این مطلب که کاری از دست مسئولان استان غیر از پیگیری ساخته نیست، اظهار می‌کند: باید منتظر بمانیم ببینیم دولت چه تصمیمی می‌گیرد.وی بیان می‌کند: هیأت دولت هنوز به موضوع سیلاب لرستان رسیدگی نکرده است.

وجود مشکلات مالی
مدیرکل مدیریت بحران لرستان در مورد پرداخت نشدن خسارت سیل به استان می‌گوید: به نظر می‌رسد مشکلات مالی و اقتصادی پیش روی دولت علت اصلی باشد.آریایی با تأکید بر این موضوع که همه تلاش خود را در زمینه تأمین اعتبار خسارت‌های ناشی از سیل به کار خواهیم گرفت، می‌گوید: در روزهای آینده پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

برآورد خسارت سیل
فرماندارکوهدشت هم با بیان این مطلب که برآورد خسارت ناشی از سیل صورت گرفته است، می‌گوید: دستگاه‌های مختلف استانی در این مورد به وظایف خود عمل کرده اند.
«احسان جهانیان»  می‌افزاید: آمارها نشان می‌دهد که سیلاب آبان سال ۹۴ بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به همراه داشته است.وی میزان خسارت وارد شده به شهرستان کوهدشت را ۴۰ میلیارد تومان بیان می‌کند و می‌گوید: تاکنون هیچ گونه اعتباری ابلاغ نشده است.فرماندارکوهدشت ادامه می‌دهد: با وجود پیگیری مسئولان لرستان نتوانسته ایم اعتباری برای جبران خسارت دریافت کنیم.جهانیان تأکید می‌کند: برای این موضوع باید ردیف ملی تعریف شود.
 تأمین نیازهای اساسی ؛اولویت دولت
فرماندارکوهدشت علت تحقق نیافتن این امر را شرایط بودجه کشور عنوان می‌کند و می‌افزاید: همانطورکه می‌دانید شرایط مالی دولت خیلی مطلوب نیست و محدودیت‌هایی دارد.به گفته جهانیان، نگاه دولت تأمین نیازهای اساسی است، بنابراین پرداخت این خسارت‌ها اولویت‌های بعدی است.وی با اشاره به این که این اعتبار حتی اگر به صورت قطره چکانی هم باشد خوب است، می‌گوید: دولت حداقل با پرداخت مرحله به مرحله خسارت می‌تواند مطالبه مردم و مسئولان استان را برآورد کند.
بانک‌ها؛ مسئول پرداخت تسهیلات
به گفته معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان، بانک‌های عامل مسئول پرداخت تسهیلات به سیل زدگان بوده اند.«کامران امیری» می گوید: بر این اساس ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات با سود ۵ درصد و ۶۰ میلیون ریال بلاعوض به واحدهای شهری، ۲۰۰ میلیون ریال وام با سود ۴ درصد و ۵۰ میلیون ریال بلاعوض به واحدهای روستایی پرداخت می‌شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان نیز در این مورد به ایرنا می‌گوید: در این روزها که حدود ۳ ماه از اعلام آغاز پرداخت تسهیلات می‌گذرد در عمل تسهیلاتی پرداخت نشده و سیل زدگان همچنان منتظر سخاوت بانک‌ها هستند.
«فرهاد خاکی پور»اظهار می دارد: در مجموع  هزار و ۲۸۹ واحد شهری و روستایی برای دریافت تسهیلات ساخت و تعمیر مسکن و معیشت به بانک‌های استان معرفی شده اند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان می‌گوید: تاکنون بیش از هزار واحد برای تسهیلات مسکن قرارداد بسته‌اند ولی در عمل وامی پرداخت نشده است.وی ادامه می دهد: شرایط نامناسب سیستم بانکی و اصرار بانک‌ها بر معرفی ۲ ضامن با شرایط ویژه، موجب سردرگمی متقاضیان به ویژه روستاییان شده است.مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان اضافه می‌کند: سود و اصل این تسهیلات را دولت ضمانت می‌کند اما بانک‌ها همچنان بر ادامه سختگیری خود از جمله معرفی ضامن کارمند با سابقه بیش از ۲۵ سال خدمت اصرار دارند.
خاکی پور می‌گوید: فقط ۱۵۸ فقره تسهیلات معیشت به متقاضیان شهرستان کوهدشت و ۲ فقره تسهیلات ساخت و تعمیر مسکن پرداخت شده که این امر نارضایتی و ناامیدی مردم را در پی داشته است.وی خواستار همکاری بیشتر بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به سیل زدگان می‌شود و اظهار می دارد: از مجموع  هزار و ۲۸۹ پرونده تشکیل شده برای دریافت تسهیلات مسکن و معیشت، ۶۸۵ مورد  به بانک معرفی شدند که تاکنون ۲ نفر موفق به دریافت وام شده اند.
به گفته خاکی پور قرار است برای هر واحد متقاضی ۴۰ میلیون ریال وام قرض الحسنه و ۲۰ میلیون ریال بلاعوض پرداخت شود که تاکنون ابلاغ نشده است.به نظر می‌رسد تسهیلات پرداخت نشده به سیل‌زدگان به ویژه در مناطق روستایی چندان توسط بانک‌ها جدی گرفته نشده و همه این برخوردهای سیستم بانکی در شرایطی است که بانک‌های استان باید خود را برای پرداخت تسهیلات به سیل زدگان فروردین ماه آماده کنند.
هزار و ۵۵۰ واحد تجاری و مسکونی شهری و ۲ هزار و ۸۰ واحد مسکن روستایی با همه لوازم بر اثر سیل هفته پایانی فروردین خسارت دیدند که بدون شک مردم برای تعمیر خانه‌ها و لوازم زندگی خود انتظار مساعدت‌های بانکی را دارند.
خسارت‌های ناشی از سیلاب
مدیرکل مدیریت بحران لرستان درباره خسارت‌های ناشی از سیلاب آبان سال ۹۴  می‌گوید: میزان خسارت‌های واردشده به بخش‌های مختلف استان ۲۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است که پس از جمع بندی توسط استاندار به هیأت دولت ارجاع شد.
«رضا آریایی» می‌افزاید: سیلاب فروردین ماه استان هم خسارت ۴۵۳میلیارد تومانی را در بخش‌های مختلف به دنبال داشت.به گفته وی، سیلاب‌های لرستان در مجموع ۷۰۳ میلیارد تومان خسارت به بار آورده است.
نسرین صفر بیرانوند / همشهری

  1. کامبیز نجات پور

    ظاهرآ خسارت سیلاب به انارستان سیاب فراموش شد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان