شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » رومشکان فاقد سیستم دفع فاضلاب است

Image result for ‫فاضلاب‬‎
 

شهرستان نوپای رومشگان با وجود ارتقا در تقسیمات کشوری از برخی از زیرساخت های شهری بی بهره است.این شهرستان که با مشکلات زیرساختی مواجه است هم اکنون فاقد سیستم دفع فاضلاب است و با وجود ارتقا از بخش به شهرستان طرح مطالعاتی شبکه جمع آوری و انتقال آب و فاضلاب شهری و روستایی آن هنوز تعریف نشده است.

مسأله فاضلاب و دفع بهداشتی آن مساله‌ای نیست که بشر امروز با وجود پرداختن به موضوعات مختلف بتواند براحتی از کنار آن بگذرد و بر همین اساس با توجه به تبعات زیست محیطی ناشی از آن شروع عملیات اجرایی طرح شبکه جمع آوری و انتقال آب و فاضلاب رومشگان ضروری به نظر می رسد.

دفع فاضلاب رومشگان بوسیله چاههای جذبی

در این زمینه یک شهروند ساکن رومشگان  می گوید: نبود فاضلاب در رومشگان از مشکلات این شهر است و آب و فاضلاب شهر از طریق چاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جذبی دفع می‌شود.

عدم اقدام عملی برای اجرای سیستم فاضلاب شهر از سوی مسئولین

“حیدر رشنو” می افزاید: دفع آب و فاضلاب شهر از طریق چاه‌ ها عامل ایجاد بیماری و آلودگی در رومشگان است و تاکنون اقدامی نسبت به  اجرای سیستم فاضلاب شهر از سوی مسئولین صورت نگرفته است.

جاری شدن آب و فاضلاب خانه ها در کوچه و خیابان ها

وی با اشاره به جاری شدن فاضلاب خانه ها و هدر رفتن آب های زیادی در کوچه و خیابان ها،بیان می کند:  مردم رومشگان نیاز مبرمی به فاضلاب شهری دارند تا بتوانند در کم آبی این منطقه استفاده مطلوبی از آب های روان کنند.

تخلیه چاه های خانگی توسط ماشین های مخصوص در بیابان های اطراف

این شهروندان رومشگانی می افزاید: شاید هنوز مسئولین مربوطه از تخلیه چاه های خانگی توسط ماشین های مخصوص حمل به درون رودخانه و بیابانهای نزدیک شهر بی اطلاع باشند اما متاسفانه به دلیل نبود سیستم دفع مناسب فاضلاب این امر در رومشگان صورت می گیرد و بهدشات شهروندان را به مخاطره می اندازد.

ارتقاء بهداشت شهری مهم ترین فایده دفع مناسب فاضلاب

 یک کارشناس آبفای شهری هم می گوید: مهمترین فایده دفع مناسب فاضلاب ، ارتقاء بهداشت محیط و در کل بهداشت شهری به شمار می رود.

خطرناک بودن فاضلاب ها برای سلامت شهروندان

“هوشنگ امرایی” می افزاید: فاضلاب ها همواره حاوی مواد و موجوداتی هستند که برای سلامت عمومی شهروندان و بهداشت شهر خطرناک هستند و لذا دفع مناسب این گونه مواد تضمین سلامت شهروندان را به همراه خواهد داشت.

دفع بهداشتی فاضلاب مانع رشد جانوران موذی، مانع مرگ آبزیان و آلوده شدن آب‌های سطحی

این کارشناس آبفای شهری ادامه می دهد: دفع بهداشتی فاضلاب مانع رشد جانوران موذی، مانع مرگ آبزیان و آلوده شدن آب‌های سطحی و زیرزمینی می‌شود و پساب فاضلاب‌ها به‌عنوان آب غنی‌شده و لجن حاصله از آن به‌عنوان کود طبیعی در مصارف کشاورزی و توسعه فضای سبز استفاده می‌شود.

آلودگی های زیست محیطی و اراضی کشاورزی حاصل از دفع سنتی فاضلاب

وی بیان می کند:  بافت شهرستان رومشگان یک بافت روستایی و به هم چسبیده است و با توجه به اینکه عمده مناطق روستایی و شهری رومشگان فاقد طرح دفع فاضلاب هستند همچنان فاضلاب این مناطق به سیستم سنتی دفع می شود و آلودگی های زیست محیطی و اراضی کشاورزی را در پی خواهد داشت.

وی می افزاید: سیستم فاضلاب و تأسیسات شهری جزو شریانهای حیاتی شهر می باشند که با یک برنامه ریزی مدون و مشخص و البته مدیریت کارآمد می توان این نبض حیاتی شهر را به صورت مؤثر به کار بست.

طرح مطالعاتی فاضلاب چغابل توسط آبفای شهری تهیه می شود

در این زمینه معاون عمرانی استانداری لرستان  نیز می گوید: مقرر کرده ایم شرکت آب و فاضلاب شهری استان نسبت به تهیه طرح مطالعاتی دفع فاضلاب شهر چغابل حداکثر در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام کند.

بررسی مشکلات دفع فاضلاب رومشگان در معاونت امور عمرانی استانداری

” محمد اصلانی ” می افزاید: مسائل و مشکلات دفع فاضلاب شهرستان رومشکان در دفتر معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان بررسی شده و مقرر شده است بر اساس برنامه زمان بندی در این خصوص گام های مقدماتی برداشته شود.

الزام آبفار به تهیه طرح مطالعاتی دفع فاضلاب روستایی

وی ادامه می دهد: شرکت آب و فاضلاب روستایی هم  ملزم شده تا نسبت به تهیه طرح مطالعاتی دفع فاضلاب روستاهای شهرستان رومشگان اقدام کند و کارهای انجام شده به دبیرخانه فرمانداری منعکس شوند.

ضرورت تهیه طرح ساماندهی آبهای سطحی توسط بنیاد مسکن

اصلانی عنوان  می کند: ملزم کردن اداره کل بنیاد مسکن استان نسبت به تهیه طرح ساماندهی آبهای سطحی شهرستان در سریعترین زمان ممکن از دیگر مصوباتی بوده که ما در جلسه ای برای تصمیم گیری در این خصوص اتخاذ کرده ایم.

پیگیری ردیف بودجه ای پس از انجام کارهای مقدماتی

وی بیان می کند: پس از انجام کارهای مقدماتی  متعاقباً جهت ایجاد ردیف اعتباری برای طرح دفع فاضلاب شهری و روستایی رومشگان  پیگیری لازم را انجام خواهیم داد.

بی بهره بودن رومشگان از سیستم دفع فاضلاب

فرماندار رومشگان نیز  دفع فاضلاب شهرستان را از ضرورتهای جدی مردم دانسته و می گوید: شهرستان رومشگان از سیستم دفع فاضلاب بی بهره است.

هموار بودن رومشگان و نداشتن شیب کافی و مشکل دفع فاضلاب

” نورالدین در منان “می افزاید:   شهرستان رومشگان به جهت هموار بودن و نداشتن شیب کافی با مشکل دفع فاضلاب روبروست و همین امر معضلات بهداشتی و زیست محیطی زیادی را به بار آورده است.

آماده شدن طرح مطالعاتی فاضلاب رومشگان در بازده زمانی ده روزه

وی بیان می کند: طرح مطالعاتی شبکه جمع آوری و انتقال آب و فاضلاب رومشگان در حوزه شهری و روستایی در یک بازده زمانی ده روزه و بر اساس برنامه زمان بندی شده آماده شده است.

تحقق کارهای مقدماتی بر اساس برنامه زمان بندی ده روزه

درمنان خاطر نشان می کند: پیرو جلسه ای که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در خصوص بررسی و تعیین تکلیف شبکه آب و فاضلاب شهرستان رومشگان برگزار شد ظرف یک بازده زمانی ده روزه آنچه که در نشست مقرر کرده بودیم محقق شده و خوشبختانه بر اساس برنامه زمان بندی شده کارها پیش رفته است.

برآورد اعتباری ۶۰میلیارد تومان برای انجام فاضلاب رومشگان

وی تصریح می کند:  طرح مطالعاتی شبکه جمع آوری و انتقال آب و فاضلاب رومشکان در چهار بخش روستایی و یک بخش شهری با برآورد اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال تهیه شده است.

پیگیری برای اخذ ردیف اعتیاری یا اخذ ماده ۲۱۵برای فاضلاب رومشگان

فرماندار رومشگان ادامه می دهد:  در جلسه ای مشترک با حضور مدیران عامل شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی استان نسبت به اخذ ردیف اعتباری از طریق شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور یا اخذ ماده ۲۱۵  پیگیری خواهد شد.

منتشر شده در همشهری لرستان

عباس دارایی/ سردبیر پایگاه بلوطستان

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان