شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » مجتمع فولاد ازنا ۱۴ساله شد

Image result for ‫فولاد ازنا‬‎

با گذشت ۱۴سال از شروع عملیات اجرایی فولاد ازنا این پروژه عظیم هنوز به بهره برداری نرسیده است.این پروژه بزرگ در دو مرحله به دلیل عدم نصب تجهیزات متوقف مانده و در صورت بهره برداری می تواند تحولی شگرف در توسعه صنعتی و اشتغالزایی ازنا ایجاد کند.

در حالی این صنعت باوجود اعطای تسهیلات و پیگیری‌های مختلف هنوز به بهره برداری نرسیده است که این طرح یکی از مهم‌ترین پروژه‌های لرستان بخش صنعتی به شمار می رود .

تجهیزات مورد نیاز این مجتمع در سالهای گذشته خریداری شده بود اما به دلایلی این تجهیزات در کشور چین به عنوان کشور تولید کننده مانده و برخی از مشکلات مانع ورود آنها به کشور شده است.این مجتمع در سال ۹۰ با پیشرفت فیزیکی حدود ۶۰ درصدی متوقف شد و پس از سه سال رکود در سال ۹۳برای سومین بار به چرخه عملیات اجرایی بازگشته است.

 اخذ مجوز در سال۸۱و آغاز فعالیت احداث در سال۸۵

در این خصوص فرماندار ازنا در گفتگو با بلوطستان می گوید: مجوز اولیه کارخانه فولاد ازنا سال ۸۱ صادر و فعالیت رسمی برای احداث این کارخانه نیز از سال ۸۵ آغازشده است.

 جلوگیری از خروج ۸۰۰میلیون دلار ارز از کشور در صورت بهره برداری از فولاد ازنا

“اسدعبدالهی “می افزاید: مجتمع فولاد و ذوب‌آهن ازنا در صورت بهره‌برداری کامل می‌تواند از خروج سالانه ۸۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده و به این لحاظ نیز از مهم‌ترین واحدهای صنعتی کشور محسوب می‌شود.

رکود فولاد ازنا در دو مرحله

فرماندار ازنا ادامه می دهد: مجتمع فولا ازنادر دو مرحله به دلیل نبود سرمایه در گردش و عدم تهیه تجهیزات مورد نیازدر سالهای قبل را کد شده بود که هم اینک با تزریق تسهیلات احیا شده است.

هزار و دویست نفر اشتغالزایی مستقیم در فولاد ازنا

وی بیان می کند: با افتتاح مجتمع فولا د ازنابه طور مستقیم هزار و ۲۰۰ شغل و به‌طور غیرمستقیم برای نزدیک به ۱۷ هزار نفر اشتغال ایجاد می شود.

 ظرفیت تولید یک میلیون و دویست تن ورق در فاز اول فولاد ازنا

فرماندار ازنا می گوید:  این مجتمع با ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن ورق در فاز اول و سالانه ۷۰۰ هزار تن فولاد در فاز دوم وارد چرخه فعالیت خواهد شد.

 ورود دو هزار تن تجهیزات مکانیکی فولاد ازنابه لرستان

رئیس سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان نیز در گفتگو با بلوطستان می گوید: حدود دو هزار تن از تجهیزات مکانیکی مجتمع فولاد ازنا  وارد لرستان شده است.

ورود تجهیزات الکترونیکی و برقی مجتمع به لرستان

“محمد رضا صفی خانی ” می افزاید: علاوه بر تجهیزات مکانیکی ، تجهیزات الکترونیکی و برقی این مجتمع نیز به وزن دو هزار و ۵۰۰ تن وارد استان شده و ما بقی تجهیزات مورد نیاز مجتمع فولاد ازنا نیز که در چین مانده به زودی به لرستان وارد خواهند شد.

فولاد ازناظرفیت راکدی که احیا شده است

وی بیان می کند: مجتمع فولاد ازنا بیش از یکی از ظرفیت های راکد استان بوده که با تلاش های استاندار لرستان و پیگیری های انجام گرفته این ظرفیت عظیم احیا شده و با نصب تجهیزات در چند ماه آینده به بهره برداری می رسد.

تجهیزات خریداری شده مجتمع بعلت تحریم در چین مانده بودند

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت لرستان می گوید: بیش از ۹۰درصد محموله تجهیزاتی فولاد ازنا که به ارزش ۱۹۰میلیون دلار قبلا خریداری شده و به علت تحریم در کشور چین مانده بود وارد کشور شده و بیش از پنجاه درصد آنها هم اینک به ازنا وارد شده و امیدواریم در نصب این تجهیزات تسریع شود تا شاهد رونق این مجتمع پس از سالها رکود باشیم.

شروع کار اجرایی پروژه تا آبان ماه سالجاری

صفی خانی می افزاید: با توجه به صحبت هایی که اعضای هیئت مدیره مجتمع ازنا با پیگیریهای شخص استاندار لرستان انجام گرفته ابراز امیدواری می شود که تا قبل از اوایل آبان ماه به طور رسمی کار اجرایی این مجتمع شروع شود.

  اگر مشکلی پیش نیاید مجتمع در آبان ماه راه اندازی می شود

وی اظهار می کند:ممکن است که در کار مشکلات احتمالی پیش آید ولی برنامه این است که در اوایل آبان ماه این مجتمع راه اندازی شود.

عباس دارایی/ سردبیر پایگاه بلوطستان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان