شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » بیکاری ملموس / آمار کاغذی


 

بیکاری لرستان در فصل بهار براساس مرکز آمار ایران بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته است. شنیدن این خبر شاید در نگاه نخست امیدوار کننده باشد اما پس از اندکی تامل در خواهیم یافت که آنچه واقعیت دارد سیل جوانان بیکار و فاقد شغلی است که علیرغم تحصیلات دانشگاهی یا به شغلهای کاذب مشغولند و یا برای فرار از بیکاری مشغول ارتقای تحصیلات بوده و یا در جستجوی شغل مناسب نا امید و خانه نشین اند.
همه اینها در حالیست که براساس اعلام مرکز آمار ایران که رسمی‌ترین مرکز آمار کشور است، نرخ بیکاری در استان لرستان در بهار ۹۴ نسبت به بهار ۹۳ کاهش داشته و در بحث نرخ مشارکت اقتصادی نیز شاهد افزایش چشمگیری در این زمینه بوده‌ایم.
نرخ بیکاری در بهار سال گذشته در لرستان ۲۰,۳ دهم درصد بوده که این رقم امسال به گفته مرکز آمار ایران به ۱۰,۷ دهم درصد یعنی به میانه‌های جدول بعد از ۲۰ سال برای نخستین بار رسیده است.کارشناسان و تحلیل گران معتقدند این آمابر با واقعیت ها منطبق نبوده و وجود صنایع راکد، بیکاری آشکار و تسهیلات بانکی اشتغالزای معطل مانده در بانک های عامل لرستان وعدم اشتغالزایی مولد در بخش کشاورزی و..موید وضعیت نگران کننده ایی است که مرکز آمار آنها را نادیده گرفته است.

بیکاری در لرستان ملموس است و با آمار و ارقام نمی تواند برطرف شود، گاهی اوقات آمار با واقعیات بسیار متفاوت است و در خبر مربوط به کاهش ده درصدی بیکاری در لرستان طی شش ماه اخیر متاسفانه باید بگویم آمار غیر واقعی است.
اشتغال به مقوله ایی گفته می شود که چرخه فعالیت و اقتصاد و تولید فعال شود یعنی به عبارتی دیگر وضعیت اشتغال کامل منابع به این معنا است که همه عوامل تولید را به کار گرفته باشیم امری که در لرستان تا کنون محقق نشده است.
وقتی منابع و عوامل تولید در لرستان بکار گرفته نشده و همچنان کارخانه سیمان راکد است، پارسیلون و یخچالسازی ورشکسته شده اند، کشاورزی همچنان دیم بوده و از هشتصد هزار هکتار اراضی کشاورزی لرستان تنها ۱۹۷هزار هکتار معادل ۲۵درصد آبی است و اشتغال در این حوزه فراگیر ناقص است و از کارخانجات و صنایع در این استان خبری نیست و در طول دو سال گذشته به استثنای کشت و صنعت کار عمده ایی انجام نگرفته و سدهای افتتاح شده لرستان هم قابلیت اجرایی شدن ندارند این آمار فقط کاغذی است و با واقعیت ها تناقض دارد.
در تعریف شاغل مرکز آمار ایران آورده است:” تمام افراد ۱۰ ساله و بیش­تر که در طول هفته مرجع، طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به طور موقت کار را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می­شوند.”. وی تصریح می کند: بر طبق این تعریف شاغلان به طور عمده شامل دو گروه مزد و حقوق بگیران و خود اشتغالان می­باشند. ترک موقت کار در هفته مرجع با داشتن پیوند رسمی شغلی، برای مزد و حقوق بگیران و تداوم کسب وکار برای خود اشتغالان، به عنوان اشتغال محسوب می­شود.
افراد زیر نیز به لحاظ اهمیتی که در فعالیت اقتصادی کشور دارند، شاغل محسوب می­شوند: افرادی هستند که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود که با وی نسبت خویشاوندی دارند کار می­کنند یعنی کارکنان فامیلی بدون مزد ، کارآموزانی که در دوره کارآموزی فعالیتی در ارتباط با فعالیت موسسه محل کارآموزی انجام می­دهند، یعنی مستقیماً در تولید کالا یا خدمات سهیم هستند و فعالیت آن ها ” کار” محسوب می­شود.محصلانی که در هفته مرجع مطابق تعریف، کار کرده­اند،تمام افرادی که در نیروهای مسلح به صورت کادر دائم یا موقت خدمت می­کنند “نیروهای مسلح پرسنل کادر و سربازان، درجه­داران، افسران وظیفه نیروهای نظامی و انتظامی”.
بنابراین این تعریف ثابت می کند آمار کاهش بیکاری در لرستان آن هم در شش ماه کاملا غیر منطقی است.
استاندار همین پاییز امسال به خبرنگاران گفته بود برای کاهش تنها یک درصد نرخ بیکاری در لشکر بیکاران لرستان چیزی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است لذا اگر همین گفته وی را ملاک قرار دهیم برای کاهش ده درصدی بیکاری در لرستان باید در استان هفت هزار میلیارد سرمایه گذاری صورت گرفته باشد، موضوعی که با توجه به میزان سرمایه گذاری در لرستان و وحجم سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیمه‌کاره رها شده و همچنین محدودیت اعتبارات دولتی با حجم ۶۰۴میلیارد تومان در سال ۹۳علیرغم تخصیص ۹۷درصدی غیر قابل قبول به نظر می رسد.
مرکز آمار ایران می گوید میزان بیکاری لرستان از ۲۰٫۳ درصد به ۱۳٫۳ درصد رسیده است یعنی از مقام ۳۱ اشتغالزایی در بین استان‎های کشور خلاص شده و به میانه جدول آمده ایم اما همچنان جوانان ما در میادین تهران به کارگری مشغول هستند و حتی کار به جایی رسیده که با مدارک لیسانس و فوق لیسانس به گفته پیمانکار خدمات شهری شهرداری خرم آبادجوانان تحصیل کرده ما خواهان استخدام بعنوان رفتگر می شوند . وقتی که بانک های عامل هم برای ایجاد اشتغال و اعطای تسهیلات اشتغالزایی همکاری نمی کنند و اشتغال وامی هم محقق نشده آیا قبول آمار کاهش بیکاری در لرستان سخت نیست؟
استاندار لرستان اواخر اسفند ماه گذشته در جمع ائمه جمعه لرستان اعتقاد داشت کاهش آمار بیکاری در لرستان سخت است و اگرحداقل رتبه یک بیکاری ایران نباشیم شاهکار کرده ایم، حالا چه معجزه ایی رخ داده که به فاصله سه ماه از رتبه یک بیکاری کشور به میانه راه آمده ایم خدا عالم است، احتمالا اشتغال جوانان غیر بومی را در شرکت های دولتی لرستان، پتروشیمی، پایندان، خطو ط لوله و مخابرات،کشت و صنعت و..به نام ما ثبت کرده اند.

۱۰۰٫۷۰-۲_۰۰۱

عباس دارایی/ بلوطستان

  1. پاسخی به تاریخ

    مستدل و متقن و زیبا بود

  2. جمشیدی

    مرسی خوب بود.

  3. شهروند

    احسنت به خوبی بیان فرمودبد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان