شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » نبود زیرساخت‌های کافی صادرات لرستان رااز رونق باز می دارد

 


 

فراهم کردن برخی زیرساخت ها می تواند استان لرستان رابه یکی ازقطب های صادرات کالا درکشور مبدل کند.حجم بالایی از محصولات تولیدی  لرستان به دلیل ضعف زیرساخت های  صادرات هم اکنون در مبادی گمرکی سایراستان های همجواربه خارج از کشور صادر می شود و این میزان صادرات به همین علت به نام سایر استان ها ثبت می شود.

سازمان توسعه و تجارت برای ارزیابی میزان صادرات کالا در لرستان بر روی حجم صادرات کالا در گمرک استان تمرکز کرده و به همین علت حجم صادرات مد نظر این سازمان با میزان واقعی  صادرات لرستان تناسبی ندارد.

با وجود پتانسیل های بالا و رغبت سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بازارهای استان در صورت تامین زیر ساخت ها و رفع موانع ،لرستان می تواند در بین استان های شاخص در زمینه صادرات قرار بگیرد.

نبود زیرساخت‌های کافی صادرات

در این خصوص یک کارشناس بازرگانی به بلوطستان می گوید: نبود زیرساخت‌های کافی صادرات لرستان رااز رونق باز می دارد.

عمده ترین مشکلات لرستان در زمینه صادرات

“علی محمد امیدی ” می افزاید: نبود پایانه‌های صادراتی ، نبود شرکت‌های مدیریت بازار و مدیریت صادرات، کمبود واحدهای فرآوری و بسته‌بندی صادرات‌ محور، آشنایی نداشتن تولیدکنندگان با بازارایابی صادراتی، عدم برندسازی کالای تولیدی، کمبود نقدینگی صادرکنندگان و همچنین فقدان شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی از عمده ترین مشکلات لرستان در زمینه صادرات است.

لزوم توجه به فراهم کردن زمینه برای تسهیل در سرمایه گذاری

وی با تاکید بر توجه به فراهم کردن زمینه برای تسهیل در سرمایه گذاری و افزایش حجم تجارت در استان می گوید: مطالعه و شناسایی بازارهای هدف، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و بازاریابی، تاسیس شرکت‌های مدیریت بازار و مدیریت صادرات، کمک به نشان و برندسازی و بازاررسانی محصولات استان از جمله این زمینه ها بشمار می رود.

لحاظ نشدن حجم وسیعی از صادرات لرستان در آمارهای صادرات

مدیرکل صنعت معدن و تجارت لرستان در گفتگو با بلوطستان می گوید:  به دلیل برخی ضعفهای زیر ساختی حجم وسیعی از صادرات لرستان در آمارهای صادرات لحاظ نمی شود.

نبود زیر ساخت گمرک در شهرستان ها

“محمد رضا صفی خانی ” می افزاید:  یکی از این زیر ساخت ها گمرک است که در برخی شهرها وجود ندارد به عنوان مثال سنگ بروجرد بوسیله دلال های عراقی به صورت انبوه خریداری شده و با کارت بازرگانی استان خارج از کشور صادر می شود اما در امار سازمان توسعه و تجارت این ارقام صادرات ذکر نمی شود.

لرستان در رده بیست و هفتم صادرات کشور

صفی خانی بابیان اینکه لرستان هم اکنون جایگاه ۲۷کشور را در بخش صادرات داراست،می افزاید: حجم واقعی صادرات لرستان فراتر از حجمی است که به طور رسمی از سوی سازمان توسعه تجارت بیان می شود و باید معیار اصلی صادرات را بر اساس اظهار نامه صادراتی از مجموعه واحد های تولیدی استان لحاظ کرد.

رتبه فعلی لرستان قابل قبول نیست

مدیرکل صنعت معدن و تجارت لرستان بیان می کند: آمار سازمان توسعه و تجارت بر اساس حجم صادرات از گمرک لرستان بوده اما واقعیت این است که ما در زمینه گمرک با برخی ضعف های زیرساختی مواجه هستیم و این آمار ۴۷میلیون دلار که معیار قرار گیری لرستان در رده ۲۷کشور از حیث صادرات است قابل قبول نیست.

آمارها با واقعیات منطبق نیست

وی ادامه می دهد: رنج آماری صادرات در لرستان یک رنج ۲۷تا ۳۰درصدی از حجم صادرات لرستان را نشان می دهد که با واقعیات منطبق نیست و ما مدعی هستیم باید از کانون های اصلی صادرات باید اعداد و ارقام را ملاک قرار داد.وی می افزاید: ضعف زیرساخت های گمرکی عملا صادرات لرستان رابه سمت رتبه های پایین جدول صادرات کشور هدایت کرده است.

پیش بینی حجم ۲۲۰میبیون دلاری برای صادرات لرستان در سال جاری

صفی خانی می گوید: امسال حجم صادرات لرستان بر اساس شاخص های اقتصاد مقاومتی باید نسبت به میزان صادرات سال گذشته ۱۲درصد رشد داشته باشد و به همین منظور در سند اقتصاد مقاومتی و در بخش صادرات پیش بینی شده است ۲۲۰میلیون دلار حجم صادرات کالا در لرستان باشد.

تدوین برنامه عملیاتی برای صادرت استان

وی  بیان می کند: برنامه عملیاتی برای صادرت استان تدوین شده و توجه به نزدیکی استان به مرز عراق  روی این بازار تمرکز کرده ایم زیرا  می‌توانیم محصولات متنوعی از جمله محصولات کشاورزی و صنعتی را به بازار عراق صادر کنیم.

لزوم نگاه اقتصاد لرستان به صادرات

استاندارلرستان با تاکید بر تحرک اقتصادی مطلوب در لرستان به بلوطستان می گوید: قابلیت ها و ظرفیت های درونی این استان باید نگاه به صادرات و برون گرایی داشته باشد.

۱۹۲میلیون دلار حجم صادرات سال گذشته لرستان

“هوشنگ بازوند”  با بیان اینکه حجم صادرات پیش بینی شده لرستان در سال گذشته ۱۹۶میلیون دلار بوده است ،می افزاید: از این میزان ۱۹۲میلیون دلار در سال ۹۴محقق شده است.

رشد ۱۵۷درصدی صادرات در سه ماهه اول سال

استاندار لرستان می گوید:  صادرات امسال طی سه ماه و ۲۰ روز گذشته ۵۰میلیون و ۱۱۸ هزار و ۸۹ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۷٪ رشد صادرات داشته‌ایم.

 وی بیان می کند: میزان صادرات از گمرک داخل استان نیز در سه ماهه اول سال ۹۵ قریب به ۱۳ میلیون دلار بوده که ۹۱.۴ درصد مربوط به صنعت، ۲.۳ درصد معدن و ۶.۳ درصد نیز مربوط به بخش کشاورزی بوده است.

افزایش کل حجم صادرات لرستان در مقایسه با سال گذشته

بازوند  بااشاره به افزایش کل حجم صادرات لرستان در مقایسه با سال گذشته می گوید: در حالی حجم صادرات در سه ماهه نخست سال جاری افزایش ۱۵۷درصدی  داشته که در سال ۹۴ فقط ۱۹ میلیون دلار در سه ماهه اول سال حجم صادرات بوده است.

عباس دارایی/ سردبیر بلوطستان

 
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان