شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » نظام پارلمانى بهتر است

رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفتگو با قانون گفت:نظام های سیاسی دنیا به چند دسته کلی تقسیم می شوند. در نظام های حکومتی و سیاسی ریاستی، فردی به عنوان رییس‌جمهور انتخاب می شود یا یک فرد به هر طریقی در مرجع کشور و راس امور قرار می گیرد که همه اختیارات را دارد.
وی گفت: در حال حاضر در آمریکا یک نظام ریاستی برقرار است که رییس جمهور عمده اختیارات را دارد و می تواند نسبت به مصوبات مجلس واکنش نشان دهد. سیستم حکومتی دیگر، سیستم‌های پارلمانی هستند که مردم نمایندگان را مستقیم انتخاب کرده و بقیه نهادها توسط نمایندگان مردم انتخاب می شوند.
ملکشاهی ادامه داد: در برخی نقاط پارلمان، رییس جمهور و در برخی نقاط دیگر پارلمان نخست وزیر را انتخاب می کنند که آن شخص، اعضای دولت خود را با هماهنگی مجلس روی کار می آورد. وی گفت: سیستم حکومتی انگلیس نوعی از سیستم حکومتی و نظام پارلمانی است. وی تصریح کرد: کشور همسایه ما عراق نیز از سیستم پارلمانی بهره می برد. ملکشاهی گفت: سیستم دیگر حکومتی نیم پارلمانی و نیم ریاستی نامیده می شود. در این سیستم، قوا یک همترازی با یکدیگر دارند که این نوع حکومت در فرانسه اجرا می شود.
نماینده مردم کوهدشت خاطر نشان کرد: برخی از سیستم هایی که در این چارچوب نمی گنجد، سیستم حکومتی خاص نامیده می شوند که هر کدام با توجه به قوانین اساسی، شکل خاصی دارند که نمی توانند جزو دسته خاصی قرار گیرند. در کشور ما قانون اساسی قبل از اصلاح و همه پرسی که در سال ۶۸ مصوب شد، رییس جمهور مستقیم توسط مردم انتخاب و مجلس نیز به همین شکل فعلی انتخاب می شد و بعد از آن رییس جمهور فردی را به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی می کرد که کابینه را تشکیل دهد که این افراد و نخست وزیر باید از مجلس رای اعتماد می گرفتند.
وی گفت: بعد از رای اعتماد، عمده اختیارات برای اداره کشور به دست نخست وزیر می‌افتاد و اختیارات قانونی با نخست وزیر بود. با اصلاح قانون اساسی در سال ۶۸ مقام نخست وزیر در سیستم حکومتی ما حذف شد.

وی بیان کرد: رییس جمهور مستقیم به وسیله مردم انتخاب می‌شود و خود رییس جمهور کابینه اش را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی می کند که تا به امروز روال کار در کشور به همین شکل است. مزیت حرکت به سمت نظام پارلمانی نسبت به وضعیت موجود این است که کشور به سمت همگرایی و هماهنگی بیشتری حرکت می کند. برای مثال در برگزاری یک انتخابات، گروهی که نماینده آن ها پیروز نشده احساس شکست کرده و مرتب دست به انتقاد و نقدهایی می زنند که برخی از آن‌ها خارج از انصاف است. درست است که می توان این تحرکات را با برنامه هایی کنترل کرد اما به هر شکل به دلیل آنکه کشور به دست دو جریان از نظر سیاسی قرار می گیرد مشکلات خاص خود را نیز به همراه دارد.
رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفت: ما اگر بتوانیم در آینده با اصلاح قانون اساسی به سمتی حرکت کنیم که بعد از جایگاه مقام معظم رهبری با توجه به اختیاراتی که در قانون اساسی برای ایشان آمده شرایط به گونه ای فراهم شود که نمایندگان مردم که با رای آن ها انتخاب می شوند، بتوانند رییس دولت و اعضای کابینه را انتخاب کنند به مراتب در شرایط بهتری نسبت به وضع موجود قرار می گیریم.

  1. حمزه قبادی

    بااین توصیف اوضاع خیلی وخیم ترمی شودبایدبرای اصلاح اموردرجامعه به خرد!تکیه وخرافات کنارزده شودتادموکراسی واقعی موردنظرآزادیخواهان وعدالتجویان درجامعه حاکم شودکه این هم جزباتلاش وآگاهی میسرنیست!…………

  2. خرم آبادی

    حرف زیاد است.
    ولی درمورد کشور ایران هر دوتا سیستم هیچ تفاوت فاحشی ایجاد نمیکنند. تنها یک پوسته عوض میشه.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان