شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » نمایندگی دوره دوم کوهدشت / ابطال انتخابات مجلس سوم و اختلاف با شیخ قبادی / انتخابات آتی مجلس

IMG_2761

به گزارش بلوطستان علی اصغر اسفندیارپور از چهره های شاخص جریان چپ و در زمره فعالان سیاسی کوهدشتی تبار است که به واسطه یک دوره نمایندگی مجلس و یک دوره چند ساله مدیر کلی آموزش و پرورش لرستان در دوران اصلاحات همواره از شخصیت های محوری اصلاح طلبان این منطقه بشمار می رود.
وی که متولد ۱۳۳۴است در دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با رای مردم کوهدشت و طرحان بعنوان نماینده این منطقه راهی مجلس شورای اسلامی شد.
همزمانی دوران چهار ساله نمایندگی وی با اوایل جنگ تحمیلی که عملا کشور را در موقعیت دفاع همه جانبه و تدارکات حضور در جبهه های نبرد قرار داده بود نتوانست به انجام کارهای عمرانی و زیر بنایی در کوهدشت منجر شود و این شهرستان نیز به تبع سایر مناطق صرفا کانون مجادلات سیاسی و تشدید رقابت های سیاسی در اوایل انقلاب بوده است.
اسفندیار پور در دوران نمایندگی اش با برخی مالکین محلی مواجه بود که انباشت سرمایه آنها به دغدغه حزب الهی های آن دوران مبدل شده بود لذا با همراهی شهردار وقت مرحوم فضل اله حکیمی قرعلیوند پیگیریهای زیادی در آزاد سازی اراضی انباشت شده در دست آنها کرد.
در حالی که سلسله اقدامات اسفندیارپور… باعث رضایت مردم کوهدشت و طرحان شده بود وی به عنوان نامزد انتخابات مجلس سوم نیز حضور داشت ، اسفندیارپور در مجلس سوم از حجت الاسلام علی شاهرخی قبادی در مرحله دوم پیشی گرفت و به عنوان نماینده کوهدشت و طرحان برای دومین بار متوالی روانه مجلس شد.
در آستانه انتخابات این دوره مجلس ، مجمع روحانیون مبارز تهران که انشعابی از جامعه روحانیت مبارز تهران بود تشکیل شد و انتخابات را تحت تاثیر قرار داده بود ، اسفندیار پور در انتخابات مجلس سوم از حمایت جریان چپ و خط امام برخوردار بود و در کنار سایر کاندیداهای پیروز در قالب اکثریت نمایندگان آن که هوادار دیدگاه مجمع روحانیون مبارز تهران بودند به مجلس راه پیدا کرده بود.
در حالی که نمایندگان منتخب مجلس در تکاپو برای شکل گیری مجلس در خرداد ۶۷بودند با اعتراض شیخ علی شاهرخی قبادی ، اردی بهشت ماه ۶۷شورای نگهبان در مرحله ی دوم انتخابات مجلس سوم، شش حوزه شامل حوزه های انتخاباتی، گلپایگان و خوانسار، بندرعباس، ابوموسی و قشم، لنجان، تالش و هشتیر، کوهدشت و چگینی را ابطال کردو بدین ترتیب وی نتوانست به مجلس سوم راه پیدا کند.ابطال انتخابات به درگیری هایی بین هواداران اسفندیاری و قبادی منجر و کوهدشت را آبستن حوادثی ناگوار کرد که به وقایعی تلخ انجامید.

۲۴آذر ۱۳۶۸ در انتخابات میان دوره ای مجلس سوم این بار شیخ علی شاهرخی پیروز شد اما این آغاز جنجالی بزرگ در کوهدشتی بود که یکسال کسی بر کرسی اش در مجلس کسی تکیه نزده بود، انتخابات میان دوره ای کوهدشت از سوی شورای نگهبان تایید شد و شاهرخی قبادی به مجلس راه پیدا کرد بواسطه برخی دوستان همفکر اسفندیار پور در مجلس سوم اعتبار نامه شاهرخی قبادی مورد اعتراض قرار گرفته و رد شد .
رد اعتبار نامه قبادی شاهرخی به درگیری های دامنه دار در کوهدشت منجر گردیده و کوهدشت دیگر نماینده ایی در مجلس سوم نداشته و درگیریهای طرفین به کشته و زخمی شدن افراد زیادی انجامید.
اسفندیار پور و شاهرخی با رای دادگاه از حضور در صحنه سیاسی به مدت ۴سال منع شده و همین امر باعث شد که در مجلس چهارم هیچکدام نتوانند به عنوان نامزد انتخاباتی حضور پیداکنند.قبادی بعدها به عنوان کاندیدا در همه انتخابات ها حضوری فعال داشته و حتی توانست در مجلس هشتم به بعنوان نماینده کوهدشت راهی بهارستان شود اما اسفندیارپور راهی دیگر برگزیده و پس از انزوای جریان چپ و ردصلاحیت های گسترده در مجلس چهارم و افول این جریان عملا گوشه نشینی را ترجیح داد تا اینکه موسم خرداد ۷۶فرارسید و چپ ها که این بار با اقبال مردم به اصلاح طلبان دوم خردادی تغیر نام داده بودند بر قوه مجریه مسلط شده و اسفندیارپور بین سالهای ۱۳۸۲- ۱۳۷۶ مدیر کلی آموزش وپرورش لرستان را بر عهده گرفت .
در اوایل دهه هشتاد سانحه ایی تلخ زندگی اسفندیارپور را تحت تاثیر قرار داد و وی بر اثر سانحه تصادف همسر و فرزندان خود را از دست داد تا آرام آرام در مقطع افول اصلاحات خانه نشین شده و زندگی خود را در کرمانشاه که مسافتی نزدیک به کوهدشت داشت ادامه داد.
اسفندیارپور در جریان انتخابات یازدهم در زمره حامیان حسن روحانی بوده و از کاندیداتوری وی حمایت کرد و پس از انتخابات نیز بواسطه دوستی دیرینه اش با علی اصغر فانی شایعاتی مبنی بر انتصاب وی بعنوان یکی از معاونت های وزارت آموزش و پرورش توسط فانی وزیر آموزش و پرروش مطرح شد که در حد همان شایعه باقی ماند.
وی هم اینک یکی از شخصیت های اصلاح طلب موثر در صحنه سیاسی کوهدشت است که در آستانه انتخابات مجلس دهم می تواند تاثیر گذار باشد گویی که شایعاتی مبنی بر احتمال کاندیداتوری اش در مجلس دهم از حوزه انتخابیه کوهدشت و رومشگان به گوش می رسد اما بر اساس اخبار موثق به نقل از نزدیکان اسفندیارپور، او کارگردانی و معماری پشت پرده را بر حضور در انتخابات ترجیح داده و به دنبال بسترسازی برای پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات آتی کوهدشت خواهد بود.

استفاده از مطلب با ذکر منبع بلوطستان بلا مانع است

  1. طرهانی

    روایت انتخابات سوم یکی از روایت های تلخ تاریخ سیاسی کوهدشت لرستان است که دوئل اسفندیاری و قبادی کایر کرد که تا انتخابات کوهدشت بشود خط قرمز و اینقدر جنجال ایجاد شد و درگیریها به کشته شدن چندین بیگناه انجامید که همه مردم از آن به روزگار تلخ یاد می کنند امیدوارم دیگر آن روزگار تکرار نشود.

    • تحلیلگر سیاسی

      اگر قبادی اعتراض نمی کرد در همان مجلس سوم کوهدشت نماینده داشت و پیشرفت می کرد اما بی نمایندگی کاری کرد که تا مدت ها کوهدشت عقب ماند

      • بازوند

        برعکس فکر می کنم اگر اسفندیاری لج نمی کرد و به خاطر ابطال انتخاباتش بارایزنی برخی از نمایندگان را متقاعد نمی کرد اعتبارنامه قبادی رد شود کوهدشت اینقدر عقب نمی افتاد بجزسیاسی کاری چه کاری کرده اند طیف اسفندیاری؟

  2. تحلیلگر سیاسی

    چند حالت را برای انتخابات کوهدشت متصورم از جمله ۱-اصلاح طلبان نامزدهایشان همه رد صلاحیت می شود و در تکثر موجود و رقابت امامی و قبادی این ملکشاهی است که با رای رومشگان و حامیان دوستی در کوهدشت به مجلس می رود.
    ۲-کاندیدای اصلاحات تایید می شوند و با وحدت انها و تکثر اصولگرایان آنها برنده رقابت می شوند.
    ۳-تایید صلاحیت اصلاحات و وجود همه سلایق انتخابات را با حضور نامزد اصلاحات و ملکشاهی به دور دوم می کشاند.
    ۴-وحدت قبادی و امامی و رد صلاحیت اصلاحات به پیروزی یکی از آنها در مقابل ملکشاهی می رسد.

    • بازوند

      حضرت آقای تحلیل گراصولگرایان کوهدشت طیف مسلط این شهرستانند زمانی اصلاح طلبان یک کاندید بنام سوری داشتند و امامی و قبادی هم در صحنه بودند اما قبادی با اختلاف آرای زیاد پیروز شد که نشان می دهد اصلاح طلبان اکثریت نیستند.قباید اگر از سد امامی بگذرد یکی از شامس های مسلم است

    • مطلع واقعی

      روایت بلوطستان صحیح تراست مطلع اشتباهی روایت کرده است

  3. ن

    اسفندیار پور تو در قلب ما جای داری در صداقت و ایستادگی تو برای تحقق اصلاح طلبی شکی نیست

    • فرهنگی

      اصلاح طلبان شهرستان کوهدشت باید در وهله اول وحدت داشته باشند و در وهله دوم از اموری که حساسیت زاست جلوگیری کنند موفقیت در گرون شناخت مطالبات مردم و وضعیت موجود است امیدوارم این مووضع خوب درک شود

  4. سعید

    اسفندیار پور باید مساله دوستی و تاثیر منفی اش بر رای اصلاح طلبان را سبک نگیرد و باید در صدد ائتلاف همه اصلاحات باشد چون حامیان دوستی هم تاثیرگذار هستند بالاخره

  5. مطلع

    با تشکر از مدیریت محترم سایت:
    بنظرم لازم است قسمت ابطلال انتخابات بصورت زیر اصلاح شود: در دو دوره انتخابات مجلس (دوم و سوم) آقای اسفندیاری ۴ بار حائز اکثریت آرای مردم شد که فقط یکبار مقبول شورای نگهبان افتاد و سه بار دیگر ابطال شد و این در کشور از آن زمان تا بحال بی سابقه است.و در انتخابات دوره سوم که مردم احساس میکردند حقشان تضییع شده در قالب تظاهراتی اعتراضی و خودجوش به خیابان آمدند که به مجروح و زخمی شدن عده ای و کشته شدن یک نفر منجر گردید.
    لازم به ذکر است که ایشان(آقای اسفندیاری) بعد از آن حادثه ، شرکت در انتخابات جنجالی را بصلاح ندانسته و طی اطلاعیه ای از عدم شرکت خود در انتخابات آتی (در آن زمان) خبر داد.؛ لیکن آقای قبادی که یک طرف موازنه بود مصرانه در انتخابات شرکت کرد که به تبع این حرکت، وزیر کشور با هماهنگی دفتر رهبری از ثبت نام آقای قبادی ممانعت بعمل آورد.بنابراین رای دادگاهی در کار نبود.

  6. كيخسروى

    خداوند جواب اینهمه درایت، دلسوزى، کاردانى وفضایل جناب آقاى اسفندیارى را داد اما نه به نحو احسند لکن ما براى پاداش کارهاى نیکش نزد بارى تعالى همواره دعا میکنیم و انشالله خداوند همیشه ایشان و خانواده اش را مورد لطف و رحمت همیشگى خود قرار دهد… آمین

  7. بیژن کاظمی

    با دیدن ……… و مطالعه سر سری این مطلب مرغ منحوس خاطراتم به پرواز آمد و دوران کودکی و دبستان برایم تداعی شد،هرگز فراموش نمیکنم که آقای …… جهت بنا نمودن امپراطوری خود چگونه به مبارزه با ……. برخاست…!اما هرگز نفهمیدم چرا با وجود آنهمه ……..ایشان فقط با۲تن سر ستیز داشت؟؟واین دو تن همچنانکه همه بر آن آگاهند به هیچ وجه متعرض مال و اموال کسی نبودند و تنها جرم!ایشان بر باد ندادن اموال و زمینهایی بود که نسل اندر نسل به ایشان رسیده و همواره با خون دل از آن نگهداری کرده بودند….جناب ……… آیا چشم شما جز این ۲تن را ندید یا بصیرت نداشتید؟این ……..شما را قبلا حاکم طرهان نیز در حق پدربزرگ و عمویم روا داشته بود،احسنت به شما که…….. را خدمت به مردم مینامید،میخواهم بدانم این زمینها که ………و………. غصب نمودید چگونه یک شبه اموال عمومی مردم از آب درآمد؟؟بگذریم دوران دبستان و ولع شما برای رسیدن بر مسند قدرت را نیز هرگز فراموش نخواهم کرد،آن روزهایی که بخاطر ………چندین نفر کشته و زخمی شدند…..دوران ………. را،دوران از کار بیکار کردن کسانی که با زحمت و مشقت فراوان به خدمت دولت درامده بودند و اکثرا از قشر معلم که همانا معلمی شغلیست مقدس…شما به هیچ وجه دنباله روی راه امام نبوده و نیستید امام پرهیزگار بودند وساده زیست نه بمانند شما که اکنون ابر……… میباشید….

    • اصلاحاتی

      چطور این آقا به خودش اجازه داده اینقدر به شخصیت پاکدست و پیرو خط امام توهین کند مگر چه نوشته اید که بلوطستان آنها را سانسور کرده تو در همین متن سانسور شده و توهین کرده ایی بخاطر چی مردم کشته شدند چرا گفته ایی بخاطر نمی دونم چی چندین نفر کشته شدند؟

      • کیخسروی

        اصلاحاتی محترم شما گویا سالها یا در غار بوده ای یا اون دنیا که از کارهای ایشون بی خبری پس ما هر چه هم که بگوییم نرود میخ آهنین در سنگ …!!!!!

  8. بیژن کاظمی

    باسلام، مدیر محترم سایت جنابعالی بینهایت در حق بنده کم لطفی روا داشته و کامنت اینجانب رو سانسور نموده اید،(سانسور)واژه ای که با آن بیگانه نیستید ومسلما از آن متنفرید…البته شاید هنوز مجال خواندن و به اشتراک گذاشتن کامنتها را نداشته اید،،،امیدوارم که بنده اشتباه کرده باشم که در اینصورت قبلا مراتب عذرخواهی و پوزش بنده را پذیرا باشید. سپاس

  9. بیژن کاظمی

    با سلام،،جناب مسئول محترم سایت،نهایت کم لطفی رو در حق بنده روا داشتید ظاهرا قرار بر این بود که هیچ یک از کامنتارو سانسور نکنید،حال کامنت بنده کجا پر کشید الله اعلم…دست به سانسور برادران اصلاح طلب به حمد و قوه الهی کولاک میکند ماشاءالله

    • سرویس خبر

      با سلام کامنتی که جنابعالی نوشته بودید قابلیت انتشار نداشت چون در برگیرنده مواردی توهین آمیز و فحاشی و هتک حرمت بوده و بلوطستان قادر به انتشار چنین نظراتی نیست

  10. كيخسروى

    مدیر محترم سایت چرا بیشتر کامنتها رو حذف میکنید آیا فقط تعریف و تمجیدهارو تایید میکنید و بنظرتون این کار درستیه آیا کسیکه با اسم و نام فامیل واقعى خود نظر میده حق نداره نظرش درج بشه یعنى شما تا این حد دیکتاتور هستید!!!! جدا متاسفم…

    • سرویس خبر

      با سلام کامنت جنابعالی تایید شده و بلوطستان به استثنای برخی نظرات توهین آمیز همه نظرات را منتشر می کند، نظر جمابعالی بدون کم و کاست تایید شد

  11. كيخسروى

    مدیر محترم سایت چرا خیلى از نظرات رو حذف میکنید یعنى فقط باید از پستهاى شما تعریف و تمجید شود که شما تایید کنید آیا کسیکه با اسم و فامیل واقعى خود نظر میدهد حق ندارد نظرش درج شود یعنى شما تا این حد دیکتاتور هستید!!! انتظار دارم این کامنتم تایید شود چون بى صبرانه منتظر جواب شما هستم

    • اصلاحاتی

      کسانی که با اسفندیاری مخالفت می کنند کسانی هستند که می خواهند با درج نظرات دروغین او را بدنام کنند اما اسفندیاری نه پرونده ساز بود و نه نان کسی را بریده او اصلاح طلبی پیرو مکتب امام بوده و عزیز مردم کوهدشت است

  12. همشهري

    هر دم از این باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد
    گویا مردم فراموشکار و ……… کوهدشت جناب اسفندیاری و فعالیت های ایشان را در جهت اصلاحات!!!!!! فراموش کرده اند ، و اکنون به مدح ایشان پرداخته اند.

  13. كيخسروى

    جناب اصلاحاتى عزیز اتفاقا شما به نکات خوبى اشاره کردید اما کاملا برعکس چون ایشان هم ………. ضمنا شما فقط میتوانى از جانب خود سخن بگویى نه اینکه جمع ببندى و بگویى عزیز مردم کوهدشت است شاید عزیز شما باشد که جایگزین مثلا یک معلم بیچاره ……. شده باشد اما عزیز دیگران نیست و بنظرم همونطور که در کامنت بالا هم اشاره کردم ایشان در همین ……… پس دادند … پس آنچه عیان است چ حاجت ب بیان…

  14. کیخسروی

    اصلاحاتی عزیز با این طرز نوشتار و ادبیاتی که دارید دقیقا مشخصه که از چه تیپ افرادی هستید که این ابدا مهم نیست نکنه اصلی فرمایشات گهربار شماست
    اما اینکه فرمودی ایشان نان بر نبوده و پرونده ساز هم نبوده بنظرم بیشتر کارهای منفی ایشان را در خاطر مردم تداعی کردید چون ایشان ……… که اشاره کردید ……… حا ل شما شاید جایگزین آن معلم بخت برگشته ………. شده باشید که اکنون اینچنین از ایشان دفاع میکنید اما اینکه شما عزیز دل خودت را به تمام مردم نسبت میدهی بسیار مضحک است چون این شخصی که عزیز دل شماست متاسفانه عزیز دل خیلی ها نیست …تا جاییکه یادم میاد امام فردی خداشناس بود لطفا ایشان را پیرو راه امام معرفی نکنید که رسما به شعور مخاطبها توهین میکنید…

    • جعفری

      جناب کیخسروی اگر مشکل شخصی دارید اتهام نزنید ما در مورد دوستانی داریم حرف می زنیم که افتخار کوهدشت هستند شمالطفا مواظب حرفات باش

      • كيخسروى

        جعفرى عزیز مشکل شخصى قطعا شخصى حل میشه داریم خیلى عمومى صحبت میکنیم شما اگه تحمل انتقاد ندارید مطلقا مجبور نیستید حتى از مطالب سایت دیدن کنید

      • كيخسروى

        ضمنا کوهدشت بیچاره بخاطر همین افتخارات تحفه هستش که همینطور عقب مونده… متاسفم

  15. دوران طلایی

    اگراوایل انقلاب امثال ایشان (آقای اسفندیاری)نبودندمعلوم نبود چه بلایی برسرمان امده بودایشان یکی از یاران امام ودلسوزان انقلاب بودند قلبم به درد می اید که بعضی توهین وافترا می زدن اون دوران ایجاب میکردن مبارزه با خان سالاری و..

  16. حاج حسین آزادبخت مومه وند

    باسلام حضور مدیریت محترم سایت بلوطستان
    می خواهم درمورد معرفی صاحبان زمین های شهرک رجایی کوهدشت دراملاک کمیر مرکزی که بدون اجازه مالکان آن بتصرف شهرداری درآمده بود وقسمت بیشتر آن توسط شهرداری کوهدشت به افراد واگزارشده و صاحبان آن به دادگاه شکایت برده ودراین مورد دادرسی به عمل آمده ورای حقانیت برای مالکان آن زمینها صادروشهرداری وآن افراد که دراین تصرفات نقشی داشتند بایدجوابگو باشند ولی مدیریت محترم بدون توجه به موضوع صاحبان زمین ها را فئودال قلمدادکرده ومتصرفین آنرا شجاعان زمان معرفی وازآنان تعریف نموده آقایان خسروی که خود وپدرانشان ازخورده مالکین کوهدشت بوده واین مقدارزمین از ارثی پدری به آنهارسیداست و زمین های اطراف شهرکوهدشت کلا مربوط به خورده مالکین میباشد که هرکدام از آنها دارای همین مقدار زمین کشاورزی هستند وزمین آقایان خسروی هم زمین کشاورزی بوده ودر آن چاه عمیق برای کشاورزی دار بودند وحال کسی اگر دارای چهل هکتارزمین باشد به دید شما اورا باید چه کرد چون شمااورا فئودال می دانید دوست محترم پرونده این زمینها هنوزدر دادگاه است بدون اجازه صاحبانشان سندمالکیت برای کسی صادر نمی شود خواهشدارم دراین مورد رسیدگی کنید وآنچه درپرونده دادگاه ورای صادره می باشددر این باب بیاورید تاخوانندگان آن وقت قضاوت کنند

  17. لطفی

    در برهه ایی از زمان گرفتن زمین ها از فئودالهای بومی سیاست انقلابی بود و نباید بر این مساله خرده گرفت و اسفندیاری را مخالف مردم معرفیکرد از این مطلب لذتبردیم درود بر اصلاحات سلام براسفندیاری

  18. كيخسروى

    لطفى عزیز مطلب آقاى آزادبخت خیلى جامع و واضح بود حال شما میشه بفرمایید آن زمینها چرا بصاحبان اصلیش دوباره واگذار شد و اکنون نیز چرا بدون رضایت وراث ایشان سندى صادر نمیگردد ؟؟؟؟

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان