شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » نگاهی به انتخابات مجلس

 
 

گام‌های بلند سیاسی برداشتن، در این کشور از جمله در امر انتخابات از یک طرف مستلزم داشتن برنامه‌، دانش و عقل و علم کافی و قانونمندی و قانونمداری‌، و از طرف دیگر رعایت قواعد بازی از سوی نامزدها و جریانات و سلایق سیاسی و مجریان و ناظران و بازرسان می‌باشد.تجربهْ سیاسی ملت ایران باعث شده از دوران مشروطیت یا مشروطه، با مجلس آشنا بوده، به گونه‌ای که می‌توان گفت عصاره و میوهْ مشروطه در تشکیل مجلس تبلور یافت.
تجربهْ بیش از یک قرن گذشته نشان می‌دهد، میان استبداد و وجود مجلسی قوی و مستقل رابطهْ مستقیم و معکوس برقرار است‌. به گونه‌ای که وجود مجلس مقتدر و مستقل که بتواند از صدر تا ذیل قدرت را نقد و نظارت و کنترل نماید‌.
بزرگ‌ترین شاخص دمکراسی و آزادی و مردم‌سالاری دینی، در کشور ما میزان استقلال و اقتدار مجلس است، که به برکت انقلاب اسلامی میزان اقتدار و استقلال مجلس قابل مقایسه با ادوار پیش از انقلاب نمی‌باشد‌.
هر چند ادوار مختلف مجلس پس از انقلاب نیز از نظر میزان استقلال رأی و اقتدار دارای شدت و ضعف بوده‌اند. در انتخابات خصوصاً انتخابات مجلس آینده، در آغاز بستر لازم را دولت فراهم و مهیا نموده، و در این میان نقش رسانهْ ملی ‌(صدا و سیما) که متعلق به آحاد ملت است، بسیار چشم‌گیر بوده به گونه‌ای که این رسانه باید به دور از هر گونه گرایشی به دسته‌بندی و جناح‌های سیاسی، نسبت به اطلاع‌رسانی و تهیج و تشویق افکار عمومی برای اوَلاً شرکت در انتخابات و عملی نمودن فرمایشات همیشگی مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت حداکثری .
ثانیاً برای انتخاباتی آزادانه و آگاهانه اقدامات لازم را انجام دهد که با رعایت آن ۳ ویژگی و سه شاخصه مهم فراهم می‌شود:
۱-      ایجاد امید و نشاط و شادابی
۲-      مراعات نمودن کرامت همهْ نامزدها و جناح‌ها و سلایق
۳-      آرامش و امنیت روانی
که با رعایت این شروط به قول خواجه شیراز:
هر که خواهد گو بیا و هر چه خواهد گو بگو            کبر و ناز و حاجب و دربان بدین در گاه نیست
این‌گونه است که هر ایرانی در هر جای ایران اسلامی می‌داند و می‌فهمد و می‌یابد که رأیش موثر و منفذ است و ایران را سرای خود می‌داند و احساس علقه و تعلق خواهد داشت و به قول فردوسی همه جای ایران سرای من است‌.
ضمن این که سلایق مختلف اگر کاندیدا باشند، آحاد ملت نیز چون سلایق مختلف دارند، حضورشان قطع به یقین پرشکوه تر و انبوه‌تر و باانگیزه خواهد بود‌.
3256325
حضور شورانگیز مردم در انتخابات مجلس نشان از جهت‌گیری منطقی و آگاهانه ایشان برای تعقیب خواست‌ها و مطالبات به حق و قانونی خود می‌باشد، و این حضور حداکثری و آگاهانه می‌تواند به زندگی عزتمندانه که حرکت همگان رعایت و حقوق همه مراعات و آرامش آنها تضمین می‌گردد، منتج شود، شرط لازم برای حضور حماسی مردم وجود رقابت واقعی و فضای مناسب برای شرکت سلایق مختلف است، و تشکیل مجلسی که سلایق مختلف را در خود جای دهد (‌البته بنابر میزان رأی و آراء ملت، باعث کاهش هرچه بیشتر فاصلهْ نظام و حکومت و ملت می شود، ضمن اینکه خود انتخابات مجلس و ترویج گفتمان حقوقی و تقویت روح قانونمداری جامعه می‌باشد‌!
علی ایحال‌: انتخابات مجلس فرصتی مقتنم است برای احیاء و ترویج از روش‌ها و آرمان‌هایی چون مردم‌سالاری دینی، آزای‌خواهی، ساده‌زیستی و صداقت و درستکاری، قادر نهایت اهدافی چون ثبات سیاسی و امنیت ملی و وحدت و آشتی ملی، و امنیت ملی و گسترش مشروعیت نظام بیش از پیش دامنه یافته و موقعیت بین‌المللی نظام جمهوری اسلامی و سربلندی آن در جهان با گفتمان و تقابل در سطح بین‌الملل تحقق گردد‌. در بعد داخلی نیز از میان برداشتن، و از میان رفتن سوءظن‌ها و جدایی قلب‌ها و انجام هر چه بیش‌تر جامعه و گسترش روح محبت و مودت و دولتی حاصل گردد‌.
امید است که در انتخابات آتی کسانی به مجلس راه یابند که معدل رشد و بالندگی و آگاهی و دیانت و تمدن ملت سرافراز ایران باشند‌ و مجلسی مستحکم و پایدار قوی و مستقل تشکیل شود که صدای همه سلایق در آن شنیده شود، یعنی مجلسی که به فرمودهْ حضرت امام راحل‌ «در رأس امور است.»
منبع/ پایگاه یافته

  1. جاهد

    این آقا خودش عامل شکست اصلاحات پلدختر بود حالا شده مفسر تعجبه والله

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان