شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » هشتمین سالگرد مسی‌خو (محمدحسین خان) غضنفری

به گزارش بلوطستان؛ ملوک خانم سرتیپ نیا خواهر زاده محمدحسین خان غضنفری در هشتمین سالگرد درگذشت دایی اش بر سر مزار وی حاضر شد و  ضمن قرائت فاتحه با دایی والاتبار خود  گفتگوی دلتنگ کننده ای داشت.

۲۰۱۶۰۸۱۱_۱۸۱۶۵۳ ۲۰۱۶۰۸۱۱_۱۸۱۷۱۸ ۲۰۱۶۰۸۱۱_۱۸۱۷۴۴
۲۰۱۶۰۸۱۱_۱۸۱۸۰۳
عکس‌: ویرا بساطی،بلوطستان

  1. سیدصادق محمدی وفایی

    چهار نکته در مورد امام رضا(ع)
    به نام خداوند جان و خرد
    چهار نکته در مورد امام رضا(ع)
    بر روی رضـا شمـس امامت صلـوات / بر شافع ما روز قیامـت صـلوات
    در شـام ولادتـش که شادنـد همـه / بفرست بر این روح کرامت صلوات
    در بین امامان بیشترین لقب ها ، از آن امام علی(ع) و سپس به امام رضا(ع) اختصاص دارد . بیش از پنجاه لقب برای امام رضا(ع) ذکر شده است.هرکدام از این لقب ها نکات خاص خود را دارند که درذیل فقط به چهار نکته اشاره خواهد شد:
    نکته اول :
    چرا به امام رضا قبله هفتم مى گویند؟
    نظر به اینکه هفت مدفن براى معصوین وجود دارد حرم پیامبر، قبرستان بقیع، نجف، کربلا، کاظمین، سامراء و مشهد. لذا مدفن امام على بن موسى الرضا (ع) در میان برخى از مردم، به عنوان «قبله هفتم» شهرت یافته است. البته قبله در اینجا به معنى قبله نماز نیست.
    «مکارم شیرازى، استفتائات جدید، ص ۵۱۲ »
    نکته دوم:
    چرا به امام رضا(ع) غریب الغربا مى گویند ؟
    اطلاق غریب الغربا در روایات وزیارت آن حضرت وجود ندارد فقط غریب وشهید بر آن حضرت اطلاق شده است.گفته شده است غریب بودن او ، اشاره به غریب بودن آن حضرت در سالهاى آخر عمرشان است که به دور از اهل وعیال و…در خراسان به سر مى برده اند.
    استاد رجبی دوانی نیز فرموده اند :
    « واژه غریب الغربا باید از ادبیات ما حذف شود، زیرا تمام امامان ما غریب بودند. وقتی امام رضا(ع) از مدینه به سوی خراسان حرکت می‌کنند، به مردم اعلام کردند که من در غربت از دنیا می‌روم، همه امامان ما همین طور بودند، اما اتفاقاً کمترین غربت را امام رضا(ع) داشتند.
    حضرت علی(ع) غریب نیستند؟ او که سال‌ها قبر مطهرشان مخفی بود. قبر امیرالمؤمنین(ع) در زمان هارون کشف شد تا زمان هارون پنهان بود، امام حسن مجتبی (ع) و ائمه مظلوم مدفون در بقیع که زائر ندارند و در وطن خودشان حرم و بارگاه ندارند، آیا مظلوم نیستند؟ چرا به آنان غریب الغربا نمی گوییم؟ امام حسن(ع) وقتی در کوچه های مدینه حرکت می‌کردند، به ایشان جسارت می‌شد، سال‌هاست که قبرشان به صورت یک مخروبه در آمده. امام صادق(ع) غریب نیستند؟ امام رضا(ع) از همان زمان شهادتشان حرم شان در قرن های متمادی خالی از زائر نبوده است. در ایام ولادت امام رضا(ع) سیلی از جمعیت به مشهد سرازیر می‌شوند.
    در دوره هجوم ازبک‌ها به خراسان، تیمور لنگ به احدی رحم نکرد، اما احترام حرم حضرت رضا(ع) را نگه داشت. گوهرشاد چه کارهایی برای بارگاه حضرت انجام داد. آن‌ها اهل تسنن بودند، ولی به احترام امام رضا(ع) اقدام‌های مثبت زیادی انجام دادند.
    نکته سوم:
    به چه دلیل امام لقب «رضا» را داراست و چه کسى لقب «رضا» را بر امام نهاده است؟
    برخى نوشته اند که مامون عباسى، امام را ملقب به «رضا» کرد و بر این اساس تعدادى از مورخان نیز آن را نقل کرده‏اند ولی واقعیت این است لقب «رضا» ریشه الهى دارد امام کاظم (ع) پیوسته فرزند خود را رضا خطاب مى‏کرد و مى‏فرمود: «قلْتُ لِوَلَدِىَ الرِّضَا من او را رضا مى‏خوانم». بحارالأنوار، ج ۴۹، ص ۲
    احمد بزنطى به حضرت جواد (ع) عرض کرد: عده‏اى از مخالفان شما خیال مى‏کنند مأمون پدر شما را به رضا ملقب ساخته است، زیرا آن حضرت ولایتعهدى او را پذیرفت و متعهد خواسته او شد.
    امام فرمود: به خدا سوگند اینان مردمى بدکار و دروغگو هستند و خیال نابجایى کرده‏اند، بلکه خداى متعال او را رضا نامیده‏اند زیرا آن حضرت در آسمان مرضى خدا و در زمین مورد خشنودى حضرت رسول اکرم (ص) و ائمه هدى (ع) بود. بزنطى پرسید: از کجا چنین لقبى مخصوص پدر بزرگوار شما شده، با آنکه پدران و اجداد شما همگى مرضى خدا و رسول و ائمه طاهرین بوده‏اند؟ فرمود: علت اینکه پدر من از میان تمام ائمه بدین پایه ارتقا یافته، این بود که دوست و دشمن از وى خرسند بودند، لیکن پدران او هرگاه مورد توجه و علاقه دوستان بودند، دشمنان از آنها رضایتى نداشتند.
    نکته چهارم:
    آیا لقب «عالم آل محمد» براى امام رضا (ع) مستند است یا در قرون اخیر از این لقب استفاده مى‏شود؟
    این لقب را امام کاظم (ع) بر زبان جارى ساخت و آن را به فرمایش پدر گرامى اش امام صادق (ع) مستند مى‏ساخت اسحاق بن موسى برادر امام رضا (ع) مى‏گفت:
    «پدرم به فرزندانش مى‏فرمود: این برادر شما على، عالم آل محمد است، مسائل خود را از وى بپرسید، و مطالب او را نگهدارى کنید، من از پدرم جعفر بن محمد شنیدم مکرر مى‏گفت: عالم آل محمد صلى اللَّه علیهم اجمعین، در صلب تو است کاش من او را مى‏دیدم، وى با امیر المؤمنین همنام است» . اعلام الورى، ص ۳۲۸ بحارالانوار، ج ۴۹، ص ۱۰۰ الصراط المستقیم، ج ۲، ص. ۱۶۴
    [

  2. سيدمجتبي حسيني طرهان

    درود بر آقای بساطی عزیز و بزرگوار که همیشه در حفظ و اعتلای فرهنگ لرستان از هیچ کوششی دریغ نفرمودند..
    خدواند به شما عزت بدهد

  3. حمزه قبادی

    یادش گرامی باد! ?

  4. شهروند

    خداوندرحمتشان کند .یادبزرگان همیشه کارنیکویی است ولی فکرکنم با اهداف رسانه ودرقالب خبر نامناسب بود-میشد خدمات وشخصیت مرحوم را درقالب گزارش یامقاله ای مطرح کرد تا باعث آشنایی علاقمندان به بزرگان وفرهنگ لرستان شدند.

  5. کامبیز نجات پور

    درود بر روح بلند محمدحسین خان غضنفری
    او که نگاهش بوی باران و دستانش بوی نان میداد
    این بزرگوار نماد واقعی مدیریت پاک بود با تمام سمت هایی که داشت همیشه به مستاجر بودنش افتخار میکرد
    با تشکر از بلوطستان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان