شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » همسایه آزاری طلای سیاه تمامی ندارد/ آتشی که گازوئیل به دل کرخه زد

 


روایت همسایه آزاری طلای سیاه حکایت سوگواری کشکان،جادوآب،رودخانه چشمک و کرخه است تا این بار آتشی که گازوئیل به دل کرخه زده داغ سالهای دور کشکان را زنده کند، داغی که سکوت متولیان را نمی شکند.به گزارش خبرنگار مهر، خطوط انتقال نفت و فرآورده های نفتی و ماجرای شکستگی، ترکیدگی و پوسیدگی این خطوط داستان هزار و یک شب این دیار است تا سهم لرستان و طبیعت زاگرس از نفت تنها سوختن و ساختن باشد.هنوز کشکان خاطره آلودگی نفتی و مرگ ۳۰۰ هزار قطعه ماهی را فراموش نکرده، هنوز رودخانه چشمک بوی گازوئیل می دهد و هنوز جادوآب هر روز و شب با کابوس بنزین به سر می کند؛ اما گویا پایانی برای این نامرادی همجواری و همسایگی با خطوط انتقال نفت و فرآورده های نفتی نیست.

آلودگی نفتی کشکان – سال ۸۸

سالها تبدیل به دهه می شوند و دهه ها همدیگر را پشت سر می گذارند، حوادث دهه هشتاد به دهه ۹۰ می رسند و معلوم نیست خطوط انتقال نفت ۵۰ ساله کی می خواهند عصای خود را به زمین بزنند و رخت نو بر تن کنند، باشد که مرهمی برای تسلای دل طبیعت در آتش نفت و بنزین و گازوئیل سوخته این دیار باشند.

طلای سیاهی که رمق را از نگاه روستائیان گرفت

هنوز در جنوب لرستان زندگی اهالی سراب رجب و روستای شهدای تنگ فنی صبح به صبح با بوی نفت و نسیم آلودگی نفتی آغاز می شود؛ چاههای آب آنقدر نفت بالا آورده اند که رمقی برای ظهور مایه حیات در آنها نمانده است.

تازگی ها پای روستای سراب جهانگیر هم به سفره آلودگی نفتی باز شده است تا هر روز بر زمره داغ دیدگان طلای سیاه افزوده شود، طلایی که عیارش این روزها کاهش داشته است.

ترکیدگی خط انتقال گازوئیل – سال ۹۰

هنوز رد پای گازوئیل از چمشک پاک نشده و بنزین بند و بساطش را از جادوآب جمع نکرده، گازوئیل به سر وقت “کرخه” رفته است تا روی داشته های این رود پرخروش سفره ۵۰ کیلومتری خود را بکشد، سفره ای که می گویند بوی آن به مشام سد کرخه هم رسیده است.

آتشی که گازوئیل به دل کرخه زد

همه چیز از هفتم دیماه شروع شد، خبر اولیه تعرض دوباره گازوئیل به حریم محیط زیست خیلی زود به سرخط رسانه ها رفت؛ ولی مدیر کل محیط زیست لرستان در خبری گنگ گفت که محل شکستگی خط لوله گازوئیل با رودخانه ۱۰۰ متری فاصله داشته و خاک آلوده محل پاکسازی شده است.حرفهای مهرداد فتحی بیرانوند در گفتگو با رسانه ها همه چیز را یک آلودگی ساده جلوه می داد، آلودگی که تنها چند ساعتی زمان برد که پایش را از لرستان بیرون بگذارد و راهی استان همجوار شود، جایی که مسئولانش فریاد برآوردند که مطابق اطلاعات شرکت خطوط لوله نفت “کرخه” بیش از پنج هزار لیتر گازوئیل نوش جان کرده است.

آلودگی نفتی – روستایی سراب رجب

مدیر کل محیط زیست استان خوزستان در گفتگویی حتی اعلام کرد که عمق آلودگی ها نشان می دهد که میزان گازوئیل ورودی به کرخه بیش از آنچه است که مسئولان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت اعلام کرده اند و نزدیک به ۵۰ کیلومتر از رودخانه آلوده شده است.در میان اظهار نظر مسئولان استان خوزستان، در لرستان به عنوان منشا آلودگی هیچ خبری روی خروجی سایت اداره کل محیط زیست استان قرار نگرفت و شرکت خطوط لوله نفت و مخابرات منطقه لرستان نیز که همواره با جوابیه هایی دست به نقد آماده پاسخ به رسانه هاست ترجیح داد سکوت پیشه کند.

آلودگی ها تا بیخ گوش سد کرخه رفت

روز گذشته مدیر کل مدیریت بحران لرستان و خوزستان در بازدیدی مشترک از وضعیت منطقه، عمق آلودگی ها را ارزیابی کردند، آلودگی هایی که تا بیخ گوش سد کرخه رفته و این بار صدای رئیس سازمان محیط زیست کشور نیز بلند شده است.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست کشور در دستوری به سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست خواست که در خصوص آلودگی کرخه رسیدگی لازم را انجام داده و کار پیگیری تا حصول نتیجه برای پاکسازی و حفاظت از کرخه صورت گیرد.

آلودگی نفتی – روستای تنگ فنی

این دستور بانوی محیط زیست ایران در حالی داده می شود که ماه گذشته معصومه ابتکار در سفری که به لرستان داشت بعد از شنیدن انتقادات نماینده ولی فقیه در استان لرستان از وضعیت آلودگی خطوط انتقال نفت قول داد که سازمان محیط زیست به طور جدی این معضل را پیگیری و بررسی کند تا بسترهای رفع این چالش بزرگ زیست محیطی فراهم شود.

همسایگی که بوی نفت و بنزین می دهد

همسایه آزاری خطوط انتقال نفت و فرآورده های نفتی آنقدر در لرستان تکرار شده که مسئولان مختلفی واسطه شده اند تا این همسایگی که بوی نفت و بنزین و گازوئیل می دهد هرچه سریعتر به حسن همجواری تبدیل شود.

آخرین واسطه ای که به نیابت از محیط زیست این دیار و طبیعت بام ایران برای رفع این چالش بزرگ لب به انتقاد گشود نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد بود تا حجت الاسلام سید احمد میرعمادی بگوید که خطوط انتقال نفت محیط زیست، آب و خاک لرستان را دچار مخاطره کرده و منجر به خسارات جدی به کشاورزان و منابع آب و خاک شده است.

ترکیدگی خط انتقال بنزین – دره خزینه

وی یادآوری کرد که ترکیدگی، شکستگی و نشت خطوط انتقال نفت استان لرستان از عمر بالای این خطوط که گاه به ۵۰ سال می رسد نشات می گیرد و استمرار این آلودگی ها لرستان را با چالش جدی زیست محیطی مواجه خواهد کرد.هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز بارها به عبور خطوط لوله نفت از لرستان اشاره کرده و رهاورد این همجواری را جز آلودگی و خسارات زیست محیطی ندانسته است تا روایت آلودگی خطوط انتقال نفت لرستان به ماجرایی تکراری روی صحنه طبیعت این دیار تبدیل شود.

سکوت شرکت نفت و شکایت های بی سرانجام محیط زیست

این روزها کرخه میزبان مهمان ناخوانده ای است که هرجا اتراق کرده جز خسارت از خود چیزی به جا نگذاشته ولی همچنان به مهمانی های گاه و بیگاه خود در میان سکوت متولیان امر در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ادامه می دهد، سکوتی که گهگاه با فرار رو به جلوی جوابیه هایی شکسته می شود.

ترکیدگی خط انتقال گازوئیل- چمشک
دیروز کشکان و امروز کرخه سوگوار آبزیان از دست رفته است، فردا نوبت میزبانی کدام نقطه این آب و خاک می شود باید از پوسیدگی های به جا مانده بر دل خطوط فرسوده انتقال نفت و فرآورده های نفتی پرسید؛ ولی آنچه جای سوال دارد این است که چرا پیگیری متولیان امر در محیط زیست لرستان فراتر از شکایات بی سرانجام از خاطیان نمی رود.هنوز نمی دانیم از میان دهها پرونده آلودگی نفتی طی یک دهه اخیر کدام یک منجر به آغاز حرکتی جدی برای نوسازی خطوط فرسوده انتقال نفت در قلب زاگرس شده است ولی همه خبرها و اظهارات مسئولان محیط زیست این دیار به همین شکایت ها ختم می شود و مانده ایم این روزها کرخه باید در کدام دادگاه حق ماهیان بر بستر مرگ خوابیده اش را بگیرد.
گزارش ازخبرگزاری مهر

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان