شما اینجا هستید
طب سنتی » هندوانه ی بزرگی ( شامی کلنی) که زیربغل مردم رفت!؟؟

 
 
1_SS-Summer_Life-089
طب سنتی مصرف میوه های فصل هر منطقه واقلیم را برای ساکنان آن منطقه ودرهمان فصل مفید دانسته و توصیه می کند.
یکی از بد ترین( بانگاه بدبینانه: مغرضانه ) رسم هایی که چند ده سال است به عنوان رسمی نادرست وشگفت در آمده است، خوردن هنداونه در شب یلدا است ،در حالیکه طبق سفارش حکما در شب های طولانی زمستان، خوردن انارشیرین، کدو حلوایی، آجیل و خشکبار گرم و محصولات فصل زمستان مرسوم بوده است.
هندوانه دارای مزاج سرد و تر است و میوه فصل تابستان است. مزاج فصل زمستان سرد و تر است لذا خوردن این میوه در فصل سرما و بدتر از آن در چله زمستان و آنهم در شب (که خود شب هم دارای مزاج سرد و تر است) نادرست وزیان مند است. خوردن این صیفی دراین زمان قطعاً خلط بلغم را می افزاید و برای بدن بیماری و عوارضی را به همراه خواهد داشت، عوارض پوستی ،دردهای مفصلی ورماتیسم شایع ترین آن ها است، به ویژه برای افراد با مزاج بلغمی یا سالمندان که بیشترآزار می بینند.
سفره شب چله در مناطق گوناگون ایران، بسته به فرهنگ قومی، تفاوت‌هایی هرچند اندک دارد؛ اما باید توجه داشت که خوردنی‌های شب یلدا، در واقع میوه و آجیل است و نه شام! از منظر طب سنتی در شب یلدا باید غذاهای گرم خورده شوند. بهترین خوردنی شب یلدا، آجیل است که از گذشته‌های دور شامل اینها بوده است: گندم، نخود برشته، شاهدانه تخم کدو، بادام، پسته، فندق، گردو، کشمش و مویز، انجیر و توت خشک، برنجک و… .
اگر نتوانستید ازاین صیفی( تابستانه) چشم بپوشید حتما گرمی ها را همراه آن میل بفرمایید.
تندرست باشید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان