شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » ورزش پلدختر روی پله اول مانده است

عکس ورزشی
پس از گذر از نسل طلایی ورزش در دهه‌های ۶۰ و نیمه اول دهه ۷۰ در شهرستان پلدختر، رشد ورزش در این شهرستان نه تنها پیشرفت قابل توجهی نداشته، بلکه به دلایلی با نارسایی‌ها و کاستی‌هایی نیز روبه‌رو شده است.نبود حامی مالی و سرمایه‌گذاری، کمبود امکانات، بی‌برنامگی و بی توجهی به ایجاد زیرساخت‌ها از عواملی هستند که زمینه‌ساز بروز بسیاری از مسائل و مشکلات در حوزه ورزش این شهرستان شده اند.در حالی کمبود امکانات و سرمایه‌گذاری از عمده موانع رشد و توسعه ورزش به ویژه در فوتبال پلدختر به شمار می‌رود که بر اساس بخشنامه اداره کل تربیت بدنی لرستان مبنی بر واگذاری اماکن دولتی به بخش خصوصی تنها زمین چمن این شهرستان به بخش خصوصی واگذار شده است تا بر مشکلات این رشته در پلدختر افزوده شود.
نبود حامی مالی
«میررضایی» از مربیان فوتبال شهرستان پلدختر با اشاره به مشکلات باشگاه داری در این شهرستان به همشهری می‌گوید: مسئولان برای حمایت از ورزشکاران فوتبالیست پلدختر باید با سرمایه‌گذاری، فوتبال این شهرستان را احیا کنند در حالی که هیچ وقت این اتفاق رخ نداده است.وی با اشاره به این که تنها زمین چمن پلدختر به بخش خصوصی واگذار شده است، می‌افزاید: فوتبال پلدختر توانایی پرداخت هزینه‌های بالای اجاره زمین و حق ورود به مسابقات را به دلیل نبود حامی مالی (اسپانسر) ندارد.
تعطیلی لیگ‌های شهرستان
این مربی فوتبال ادامه می‌دهد: واگذاری اماکن دولتی به بخش خصوصی به ویژه در رشته فوتبال باعث بروز بسیاری از مشکلات در حوزه ورزش شده است.میررضایی می‌افزاید: بالا بودن هزینه‌ها و همچنین پایین بودن درآمد موجب تعطیلی لیگ‌های شهرستان و بروز مشکل در باشگاه‌های خصوصی در لیگ استان شده است.
خصوصی‌سازی ورزش راه چاره نیست
نایب رئیس هیأت فوتبال شهرستان پلدختر هم در گفت وگو با همشهری اظهار می‌کند: واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی باید در شهرهای بزرگ صورت بگیرد که از نظر اقتصادی برایشان سود و صرفه داشته باشد، نه در مناطق محرومی چون پلدختر که ورزشکاران به علت محرومیت و بیکاری حتی توانایی بیمه کردن خود را هم ندارند.
«شهرام عزیزی» ادامه می‌دهد: خصوصی‌‌سازی در چنین شهرستانی نه تنها مشکلی را حل نمی‌‌کند، بلکه عاملی برای ایجاد مشکلات دیگر از جمله تشدید بیکاری و ناهنجاری‌های دیگر اجتماعی هم می‌شود.
موانع اعزام تیم‌های ورزشی
رئیس اداره ورزش و جوانان پلدختر هم در گفت‌وگو با همشهری از وجود ۵ هزار ورزشکار در شهرستان پلدختر خبر می‌دهد و می‌گوید: از این تعداد ۱۳۰۰ ورزشکار کارت رسمی از اداره ورزش و جوانان دارند که در ۳۰ رشته ورزشی فعالیت دارند.
«امیدعلی کاییدی» کمبود منابع مالی، نبود حامی مالی و کمبود امکانات برای اعزام تیم‌های ورزشی را مهم ترین مشکلات ورزش شهرستان عنوان می‌کند و می‌افزاید: اعزام تیم‌های ورزشی به ‌وسیله نقلیه نیاز دارد که نبود آن هزینه سنگینی روی دوش اداره ورزش و جوانان شهرستان می‌گذارد.
نبود خیّر ورزشی در پلدختر
رئیس اداره ورزش و جوانان پلدختر ادامه می‌دهد: در این شهرستان کسی به‌ عنوان خیّر ورزشی نداریم.کاییدی می‌گوید: امیدواریم خیّران شناسایی شوند و از آنها کمک گرفته شود تا بخشی از مشکلات ورزش این شهرستان از جمله اعزام تیم‌های ورزشی به مسابقات، کمبود امکانات و تجهیزات ورزشی و پروژه‌های ناتمامی مثل استخر شنا حل شود.
خصوصی‌سازی اماکن ورزشی دستور دولت بود
رئیس اداره ورزش و جوانان پلدختر در پاسخ به این سوال که چرا اماکن ورزشی از جمله زمین فوتبال به بخش خصوصی واگذار شده است، توضیح می‌دهد: بر اساس مقررات ماده ۸۸، دولت تمام ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها را مکلف کرده که به خصوصی‌ سازی رو بیاورند و تمام اماکن ورزشی استان‌ها و شهرستان‌های تابعه را براساس مقررات در اختیار بخش خصوصی قرار دهند. ما هم طبق قانون و بخشنامه و دستورالعمل اداره کل ورزش و جوانان استان اقدام کرده ایم.  کاییدی ادامه می‌دهد: زمین چمن باید بر اساس قانون در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گرفت که با مساعدت‌های صورت گرفته و برگزاری مزایده در اختیار هیأت فوتبال پلدختر به عنوان بخش خصوصی قرار گرفته است.
حضور در مسابقات
رئیس اداره ورزش و جوانان پلدختر در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: با وجود مشکلاتی در خصوص اعزام ورزشکاران به مسابقات، اعزام‌‌های خوبی در رشته ورزشی کشتی داشته ایم. مثلا در سال گذشته از ۴ نفر انتخابی و اعزامی لرستان به مسابقات کشوری ۳ کشتی ‌گیر پلدختری بوده اند.
کاییدی می‌گوید: اخیرا نیز ۳ کشتی‌گیر پلدختری در رقابت‌های نوجوانان و جوانان کشور به خوبی درخشیده و به اردوی تیم ملی جهت اعزام به مسابقات برون‌مرزی دعوت شده اند.این مسئول در خصوص خانه کشتی پلدختر هم می‌گوید: پیگیریم که خانه کشتی شهرستان پلدختر سال آینده به بهره‌ برداری برسد تا جوانان و کشتی‌‌گیران بتوانند از این خانه استفاده کنند.

  •    یکی از مربیان فوتبال پلدختر: فوتبال پلدختر توانایی پرداخت هزینه‌های بالای اجاره زمین و حق ورود به مسابقات را به دلیل نبود حامی مالی (اسپانسر) ندارد
  •    بالا بودن هزینه‌ها و همچنین پایین بودن درآمد موجب تعطیلی لیگ‌های شهرستان و بروز مشکل در باشگاه‌های خصوصی در لیگ استان شده است
  •    نایب رئیس هیأت فوتبال پلدختر: واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی باید در شهرهای بزرگ صورت بگیرد که از نظر اقتصادی برایشان سود و صرفه داشته باشد، نه در مناطق محرومی چون پلدختر که ورزشکاران به علت محرومیت و بیکاری حتی توانایی بیمه کردن خود را هم ندارند.
  •    رئیس اداره ورزش و جوانان پلدختر: در این شهرستان کسی به‌ عنوان خیّر ورزشی نداریم. امیدواریم خیّران شناسایی شوند و از آنها کمک گرفته شود تا بخشی از مشکلات ورزش این شهرستان از جمله اعزام تیم‌های ورزشی به مسابقات، کمبود امکانات و تجهیزات ورزشی و پروژه‌های ناتمامی مثل استخر شنا حل شود
  •    دولت تمام ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها را مکلف کرده که به خصوصی‌ سازی رو بیاورند و تمام اماکن ورزشی استان‌ها و شهرستان‌های تابعه را براساس مقررات در اختیار بخش خصوصی قرار دهند. ما هم طبق قانون و بخشنامه و دستورالعمل اداره کل ورزش و جوانان استان اقدام کرده ایم.

 
 
عباس دارایی

 
 
 

 
عباس دارایی/ همشهری
ابن مطلب در همشهری ۲۷خرداد منتشر شده است

  1. م

    آقای کاییدی پاسخ بدهد چرا مدیرش بانی این همه بدبختی در ورزش شده است

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان